Gisteren de XC60 voor zijn eerste beurt weg gebracht en is gelijk voorzien van de laatste update 4.2.13.
Benieuwd wat de verschillen zijn, hopelijk werkt alles weer wat beter, zeker de laatste tijd veel foutjes.
Slecht opstarten software, niet gelijk inloggen, geen maps tussen de klokken, binnenverlichting raadsalachtig.
Wat wel opvalt is de extra info in het deel onderhoud van de verlichting en de vloeistoffen.
AAOS 4.2.13
- hnsclmns
- 2nd Gear member
- Berichten: 97
- Lid geworden op: 27.03.2025 - 16:18
- Locatie: omg. Eindhoven
Ik zag inderdaad dat 4.2.13 een release op 15 december heeft. https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... ase-notes/
De mijne draait nog steeds op 3.6.4, zonder al te veel problemen.
Ben benieuwd of dit OTA wordt aangeboden in de komende weken.
De mijne draait nog steeds op 3.6.4, zonder al te veel problemen.
Ben benieuwd of dit OTA wordt aangeboden in de komende weken.
Volvo V60 Ultra, dark T8, Forest lake (my2026)
VW 1500 Karmann Ghia Typ 14, 1968 (kirschrot, zwart dak)
VW 1500 Karmann Ghia Typ 14, 1968 (kirschrot, zwart dak)
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 31901
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Staat in de link:
Releasedatum van de software: 15 december 2025
N.b.
Deze update zal beschikbaar zijn als over-the-air download ongeveer drie weken na de releasedatum van de software.
Releasedatum van de software: 15 december 2025
N.b.
Deze update zal beschikbaar zijn als over-the-air download ongeveer drie weken na de releasedatum van de software.
XC60 T6 PIH Ultra Thema dark 2025
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- J33Bee
- 5th Gear member
- Berichten: 2347
- Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20
Ben zeer benieuwd of de resultaten na de 1e OTA updates ook bemoedigend blijven. Laten we het hopen. Het heeft Volvo meer dan 3 maanden gekost om deze 4.2.13 update te releasen. Sinds 3.7.0 (OTA installed) heb ik een aantal vervelende nieuwe bugs, die hiermee hopelijk weer verholpen zijn;
3.7.0 waarbij alhier (en ik ben niet de enige) de interieurverlichting niet goed werkt, de stoelpositie niet terug gaat bij wisselen van sleutel/profiel en de laadrobot enorm traag reageert op mijn laadpas omdat de auto niet thuis geeft. 3.7.0 is zelfs ook nog tijdelijk teruggetrokken geweest.
3.6.4 had de interieurverlichting bug klaarblijkelijk al. Dus 3.7.0 loste dat niet op, maar introduceerde 'm in mijn geval. PiP is wel terug bij de 360 camera...
3.5.14 had de _leuke_ bijkomstigheid dat je remmen konden weigeren tijdens one-pedal drive (B-mode)...
.
3.7.0 waarbij alhier (en ik ben niet de enige) de interieurverlichting niet goed werkt, de stoelpositie niet terug gaat bij wisselen van sleutel/profiel en de laadrobot enorm traag reageert op mijn laadpas omdat de auto niet thuis geeft. 3.7.0 is zelfs ook nog tijdelijk teruggetrokken geweest.
3.6.4 had de interieurverlichting bug klaarblijkelijk al. Dus 3.7.0 loste dat niet op, maar introduceerde 'm in mijn geval. PiP is wel terug bij de 360 camera...
3.5.14 had de _leuke_ bijkomstigheid dat je remmen konden weigeren tijdens one-pedal drive (B-mode)...
.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 3320
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
Het blijft gek dat kennelijk maar een deel van de auto’s ‘slachtoffer’ is van versie-problemen: ik heb echt geen enkele issue met 3.7 in mijn my 24 auto, alles doet het gewoon altijd.J33Bee schreef: ↑17.12.2025 - 08:30 Ben zeer benieuwd of de resultaten na de 1e OTA updates ook bemoedigend blijven. Laten we het hopen. Het heeft Volvo meer dan 3 maanden gekost om deze 4.2.13 update te releasen. Sinds 3.7.0 (OTA installed) heb ik een aantal vervelende nieuwe bugs, die hiermee hopelijk weer verholpen zijn;
3.7.0 waarbij alhier (en ik ben niet de enige) de interieurverlichting niet goed werkt, de stoelpositie niet terug gaat bij wisselen van sleutel/profiel en de laadrobot enorm traag reageert op mijn laadpas omdat de auto niet thuis geeft. 3.7.0 is zelfs ook nog tijdelijk teruggetrokken geweest.
3.6.4 had de interieurverlichting bug klaarblijkelijk al. Dus 3.7.0 loste dat niet op, maar introduceerde 'm in mijn geval. PiP is wel terug bij de 360 camera...
3.5.14 had de _leuke_ bijkomstigheid dat je remmen konden weigeren tijdens one-pedal drive (B-mode)...
.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
- J33Bee
- 5th Gear member
- Berichten: 2347
- Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20
- lint
- Geartronic member
- Berichten: 31901
- Lid geworden op: 23.02.2007 - 00:12
- Locatie: Ridderkerk
Maakt dat verschil uit?
XC60 T6 PIH Ultra Thema dark 2025
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
- J33Bee
- 5th Gear member
- Berichten: 2347
- Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20
Dat probeer ik uit te sluiten. Hier heb ik alleen ellende gekend met OTA installs. De dealer had 3.6.4 erop gezet, draaide ook perfect. Daarvoor ook al een keer een trage respons na OTA install.
-
adderoos
- 3rd Gear member
- Berichten: 285
- Lid geworden op: 28.04.2023 - 20:44
De binnenverlichting werkt weer zoals het hoort, stop je de auto gaat deze aan, sluit de bijrijder de deur dan blijft de verlichting ook nog even aan.
De auto sluit ook weer normaal als je de hand op de handgreep houdt, dat was vertraagd.
Vooralsnog lijkt het weer allemaal netjes te werken.
De auto sluit ook weer normaal als je de hand op de handgreep houdt, dat was vertraagd.
Vooralsnog lijkt het weer allemaal netjes te werken.
XC60 T6 Black Edition My25
- BertZ64
- 3rd Gear member
- Berichten: 434
- Lid geworden op: 18.01.2025 - 22:09
- Locatie: Overijssel
Volvo en Google zijn ook niet over één nacht ijs gegaan zo te zien. Tussen release 3.7.0 en 4.2.13 lijken heel wat ontwikkel stappen te zitten…
Vandaar dat het zo lang heeft geduurd. Men wilde blijkbaar een betere kwaliteit nu (wat natuurlijk ook nodig was).
Vandaar dat het zo lang heeft geduurd. Men wilde blijkbaar een betere kwaliteit nu (wat natuurlijk ook nodig was).
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
- J33Bee
- 5th Gear member
- Berichten: 2347
- Lid geworden op: 14.08.2020 - 23:20
Juich maar niet te vroeg, elke update gaan er ook weer zaken stuk. Ik lees ook weer issues met de achteruitcamera sinds 4.2.13;
+De achteruitrijcamera schakelt nu standaard naar een 3D-weergave op volledig scherm in plaats van de eerdere gesplitste weergave, helaas.
Kan het zelf nog niet testen.Geen gemiddeld verbruik meer zichtbaar op berijdersdisplay, je moet eerst op het stuurknopje drukken voor het complete overzicht om het nog te kunnen zien
- mga1600
- 6th Gear member
- Berichten: 3320
- Lid geworden op: 01.12.2007 - 09:22
- Locatie: nhn
OTA!
XC60 T6 Ultimate Dark my24
- BertZ64
- 3rd Gear member
- Berichten: 434
- Lid geworden op: 18.01.2025 - 22:09
- Locatie: Overijssel
De voorbeelden die jij opsomt kunnen ook bewuste keuzes zijn. Niet elke verandering wordt als een verbetering ervaren…
Ik denk dat we de ervaringen moeten afwachten.
Zelf heb ik er geen last van (Sensus)
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
- BertZ64
- 3rd Gear member
- Berichten: 434
- Lid geworden op: 18.01.2025 - 22:09
- Locatie: Overijssel
Het blijft afwachten. Ik zie tot nu toe alleen veranderingen voorbijkomen en geen fouten.
Always look at the bright side
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
-
Willem XC60
- 1st Gear member
- Berichten: 47
- Lid geworden op: 05.10.2025 - 14:08
Hallo allen,
Vooraf: sinds 18-10-2025 ben ik in het bezit van een fabrieksnieuwe Volvo XC60 MY2026.
Zie mijn post: viewtopic.php?t=99797
Mechanisch ben ik over de auto zeer tevreden. Over de software veel minder en misschien zelfs wel niet. Mijn vrouw en ik berijden de auto samen. Mijn vrouw is kribbiger dan ik. Ik probeer haar ervan te overtuigen dat foutloze software niet bestaat. Dat wil niet zo goed lukken. Mijn fout wellicht maar haar stelling is dat een autofabrikant een prima auto kan fabriceren maar er dan ook voor moet zorgen dat de software aan de gebruikerseisen voldoet. Ik ben het eigenlijk wel ten diepste met haar eens maar snap ook dat het allemaal best gecompliceerd is. Uit mijn professionele verleden en uit mijn voorliefde voor elektronica en computers weet ik dat software per definitie fouten bevat.
Ik bezat de auto een paar dagen. Vrienden wilden de auto bewonderen. En wat gebeurt: rondom camera werkte niet. Melding was camera tijdelijk niet beschikbaar. En daar sta je dan. Een mond vol tanden en een gegeneerd gezicht.
Telefonisch contact met dealer leerde mij hoe ik een systeemreset moest uitvoeren. Daarna dit kunstje meerdere keren gehaald. Hier geleerd hoe ik de t-cam module kon resetten. Kwam later ook van pas.
Klachten kwamen vaker terug. Ik heb hier toen een topic geopend onder naam “knelpunten objectiveren”. viewtopic.php?t=100159 Ik kreeg hier de handen er niet voor op elkaar maar ben zelf wel begonnen om de problemen te gaan vastleggen.
Hieronder een foto van mijn excel-sheetje.
Het werd me toch allemaal te veel. Terug naar de dealer en het geheel voorgelegd. Dealer toonde echt alle begrip. Geen enkel misverstand daarover. Prima harmonie en de sterke wil e.e.a. op te lossen. Er werd gezocht en vastgesteld dat er een softwareupdate is. Versie 4.2.13. Afspraak gemaakt om die versie te installeren. Kon snel en vanmiddag gebeurd.
Ben benieuwd hoe dit in de praktijk gaat uitpakken. Afgesproken te gaan ervaren tot einde 1e volle week van januari 2026. Indien problemen zich blijven voordoen wil dealer gaan escaleren naar importeur.
Nogmaals: mijn dealer en ik denk ook de importeur treffen geen blaam. Zij worden geconfronteerd met wat de fabrikant levert. Heb geen idee of de software in Zweden of China wordt vervaardigd (of misschien zelfs wel elders).
Ben nieuwsgierig naar het vervolg.
Ik houd jullie op de hoogte van mijn bevindingen.
Vooraf: sinds 18-10-2025 ben ik in het bezit van een fabrieksnieuwe Volvo XC60 MY2026.
Zie mijn post: viewtopic.php?t=99797
Mechanisch ben ik over de auto zeer tevreden. Over de software veel minder en misschien zelfs wel niet. Mijn vrouw en ik berijden de auto samen. Mijn vrouw is kribbiger dan ik. Ik probeer haar ervan te overtuigen dat foutloze software niet bestaat. Dat wil niet zo goed lukken. Mijn fout wellicht maar haar stelling is dat een autofabrikant een prima auto kan fabriceren maar er dan ook voor moet zorgen dat de software aan de gebruikerseisen voldoet. Ik ben het eigenlijk wel ten diepste met haar eens maar snap ook dat het allemaal best gecompliceerd is. Uit mijn professionele verleden en uit mijn voorliefde voor elektronica en computers weet ik dat software per definitie fouten bevat.
Ik bezat de auto een paar dagen. Vrienden wilden de auto bewonderen. En wat gebeurt: rondom camera werkte niet. Melding was camera tijdelijk niet beschikbaar. En daar sta je dan. Een mond vol tanden en een gegeneerd gezicht.
Telefonisch contact met dealer leerde mij hoe ik een systeemreset moest uitvoeren. Daarna dit kunstje meerdere keren gehaald. Hier geleerd hoe ik de t-cam module kon resetten. Kwam later ook van pas.
Klachten kwamen vaker terug. Ik heb hier toen een topic geopend onder naam “knelpunten objectiveren”. viewtopic.php?t=100159 Ik kreeg hier de handen er niet voor op elkaar maar ben zelf wel begonnen om de problemen te gaan vastleggen.
Hieronder een foto van mijn excel-sheetje.
Het werd me toch allemaal te veel. Terug naar de dealer en het geheel voorgelegd. Dealer toonde echt alle begrip. Geen enkel misverstand daarover. Prima harmonie en de sterke wil e.e.a. op te lossen. Er werd gezocht en vastgesteld dat er een softwareupdate is. Versie 4.2.13. Afspraak gemaakt om die versie te installeren. Kon snel en vanmiddag gebeurd.
Ben benieuwd hoe dit in de praktijk gaat uitpakken. Afgesproken te gaan ervaren tot einde 1e volle week van januari 2026. Indien problemen zich blijven voordoen wil dealer gaan escaleren naar importeur.
Nogmaals: mijn dealer en ik denk ook de importeur treffen geen blaam. Zij worden geconfronteerd met wat de fabrikant levert. Heb geen idee of de software in Zweden of China wordt vervaardigd (of misschien zelfs wel elders).
Ben nieuwsgierig naar het vervolg.
Ik houd jullie op de hoogte van mijn bevindingen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
V70 - D5
V70 - 2.4D
XC70 - 2.4D
XC60 - T5 AWD Inscription Luchtvering
XC60 - T6 Full Options incl. wederom Luchtverng
V70 - 2.4D
XC70 - 2.4D
XC60 - T5 AWD Inscription Luchtvering
XC60 - T6 Full Options incl. wederom Luchtverng
- BertZ64
- 3rd Gear member
- Berichten: 434
- Lid geworden op: 18.01.2025 - 22:09
- Locatie: Overijssel
Compliment voor je uitgebreide terugkoppeling.Willem XC60 schreef: ↑23.12.2025 - 21:08 Heb geen idee of de software in Zweden of China wordt vervaardigd (of misschien zelfs wel elders).
De software is van Google en deze generatie Volvo’s zijn (nog) in Zweden ontwikkeld.
Ik zou verwachten dat de software wordt doorontwikkeld door Volvo Zweden en Google samen.
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
-
menno-v60
- 1st Gear member
- Berichten: 38
- Lid geworden op: 03.08.2022 - 18:50
Top dat je de moeite nam om dit allemaal bij te houden. Eigenlijk heb ik al die issues ook al wel meegemaakt in de afgelopen 2 jaar. Misschien iets minder frequent.Willem XC60 schreef:Hallo allen,
Vooraf: sinds 18-10-2025 ben ik in het bezit van een fabrieksnieuwe Volvo XC60 MY2026.
Zie mijn post: viewtopic.php?t=99797
Mechanisch ben ik over de auto zeer tevreden. Over de software veel minder en misschien zelfs wel niet. Mijn vrouw en ik berijden de auto samen. Mijn vrouw is kribbiger dan ik. Ik probeer haar ervan te overtuigen dat foutloze software niet bestaat. Dat wil niet zo goed lukken. Mijn fout wellicht maar haar stelling is dat een autofabrikant een prima auto kan fabriceren maar er dan ook voor moet zorgen dat de software aan de gebruikerseisen voldoet. Ik ben het eigenlijk wel ten diepste met haar eens maar snap ook dat het allemaal best gecompliceerd is. Uit mijn professionele verleden en uit mijn voorliefde voor elektronica en computers weet ik dat software per definitie fouten bevat.
Ik bezat de auto een paar dagen. Vrienden wilden de auto bewonderen. En wat gebeurt: rondom camera werkte niet. Melding was camera tijdelijk niet beschikbaar. En daar sta je dan. Een mond vol tanden en een gegeneerd gezicht.
Telefonisch contact met dealer leerde mij hoe ik een systeemreset moest uitvoeren. Daarna dit kunstje meerdere keren gehaald. Hier geleerd hoe ik de t-cam module kon resetten. Kwam later ook van pas.
Klachten kwamen vaker terug. Ik heb hier toen een topic geopend onder naam “knelpunten objectiveren”. viewtopic.php?t=100159 Ik kreeg hier de handen er niet voor op elkaar maar ben zelf wel begonnen om de problemen te gaan vastleggen.
Hieronder een foto van mijn excel-sheetje.
Het werd me toch allemaal te veel. Terug naar de dealer en het geheel voorgelegd. Dealer toonde echt alle begrip. Geen enkel misverstand daarover. Prima harmonie en de sterke wil e.e.a. op te lossen. Er werd gezocht en vastgesteld dat er een softwareupdate is. Versie 4.2.13. Afspraak gemaakt om die versie te installeren. Kon snel en vanmiddag gebeurd.
Ben benieuwd hoe dit in de praktijk gaat uitpakken. Afgesproken te gaan ervaren tot einde 1e volle week van januari 2026. Indien problemen zich blijven voordoen wil dealer gaan escaleren naar importeur.
Nogmaals: mijn dealer en ik denk ook de importeur treffen geen blaam. Zij worden geconfronteerd met wat de fabrikant levert. Heb geen idee of de software in Zweden of China wordt vervaardigd (of misschien zelfs wel elders).
Ben nieuwsgierig naar het vervolg.
Ik houd jullie op de hoogte van mijn bevindingen.
Ben er dus al 2 jaar mee zoet en ik heb t inmiddels opgegeven. Het is te belachelijk voor woorden natuurlijk, maar als dergelijke problemen zich zo lang voordoen, dan is daar wat mij betreft geen excuus voor. Geen vertrouwen meer in een goede afloop. Mijn volgende auto zal geen volvo meer zijn.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
V60 B4 plus Denim blue 2023















