Automatische koppeling slipt plotseling , eenmalig.

Plaats reactie
Lindberg
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 26.10.2025 - 14:10

Vanmiddag greep de volvo bij het uitrijden van de garage in want er stond een gevaarlijke wasdroger(nog in de doos ) linksachter.
Toen ik hem een uurtje later binnen wilde zetten was de deur afgesloten maar de spiegels waren niet ingeklapt en ik had hem ook niet afgesloten.
Bij het voorruit rijden viel me meteen op dat ie wel 2000 toeren draaide voor ie van de plaats kwam 🤷.
Ben toen maar ff gaan rijden en bij de eerste keer schakelen leek het alsof ie tussen gas gaf om vervolgens weer normaal te schakelen.
De v60 heeft nu 16500 km gelopen, en krijg nu de neiging om het ding een trap te geven , wat een ellende zeg.... iemand dit nog eens gehad ??

Grtz 🙋
Gebruikersavatar
Rene64
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

Snap je niet helemaal, een automatische koppeling? Of is het een powershift met dubbele koppeling?
Wat voor motor en bak zitten er dan in, en welk bouwjaar?
Met 16500 kilometer is dat toch een bijna nieuwe auto lijkt mij.
Of heb je er al veel meer problemen mee gehad?
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Lindberg
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 26.10.2025 - 14:10

Rene64 schreef: 27.12.2025 - 17:49 Snap je niet helemaal, een automatische koppeling? Of is het een powershift met dubbele koppeling?
Wat voor motor en bak zitten er dan in, en welk bouwjaar?
Met 16500 kilometer is dat toch een bijna nieuwe auto lijkt mij.
Of heb je er al veel meer problemen mee gehad?
ok mss niet helemaal duidelijk,
Het betreft een v60 b4 uit 2023 , volgens mij heeft deze een dsg achtige versnellingsbak en derhalve ook een koppeling.
Deze slipte dus extreem nadat het beschrevene was gebeurt.
En buiten de " product eigen " problemen nog geen problemen met de bak gehad 🤷
Gebruikersavatar
OGA244
8th Gear member
Berichten: 14204
Lid geworden op: 21.03.2011 - 21:54
Locatie: Skåne

Die zit nog in de fabrieksgarantie cq coulance regeling..
Gebruikersavatar
fluz
3rd Gear member
Berichten: 343
Lid geworden op: 05.11.2004 - 10:58
Locatie: Utrecht

Een power shift bak werkt met een elektronische regeling van de versnellingen. Deze regeling (Megatronica) wil zo nu en dan wel eens van het padje af zijn en dan kan zoiets al je nu ervaren hebt gebeuren. Niets verontrustends. Waar je wel op moet letten is dat een Megatronica beperkt meegaat (tussen de 160 en 220k kilometers). Revisie is kostbaar, shoppen loont hier echter tussen diverse specialisten.
2001: S60 D5 (163pk)
2007: S60 D5 (185pk)
2010: S60 D3 (163pk)
2013: V60 D6
(Jaguar XK8 - Ford S-Max)
2024 Volvo V60 T6 Ultra
Gebruikersavatar
Rene64
3rd Gear member
Berichten: 334
Lid geworden op: 26.12.2018 - 15:29

Ah, duidelijk.
Dan is het inderdaad een soort DSG.
Hopelijk is het dan inderdaad een incident geweest.
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Lindberg
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 26.10.2025 - 14:10

fluz schreef: 27.12.2025 - 19:20 Een power shift bak werkt met een elektronische regeling van de versnellingen. Deze regeling (Megatronica) wil zo nu en dan wel eens van het padje af zijn en dan kan zoiets al je nu ervaren hebt gebeuren. Niets verontrustends. Waar je wel op moet letten is dat een Megatronica beperkt meegaat (tussen de 160 en 220k kilometers). Revisie is kostbaar, shoppen loont hier echter tussen diverse specialisten.
ok thx 👍
Lindberg
1st Gear member
Berichten: 15
Lid geworden op: 26.10.2025 - 14:10

Rene64 schreef: 27.12.2025 - 20:00 Ah, duidelijk.
Dan is het inderdaad een soort DSG.
Hopelijk is het dan inderdaad een incident geweest.
dat hoop ik ook 🤦
Gebruikersavatar
fluz
3rd Gear member
Berichten: 343
Lid geworden op: 05.11.2004 - 10:58
Locatie: Utrecht

Het is idd een soort DSG, maar VW gebruikt een droge plaat koppeling met 7 versnellingen en Volvo (Gertrag) een natte plaat met 6 versnellingen.
2001: S60 D5 (163pk)
2007: S60 D5 (185pk)
2010: S60 D3 (163pk)
2013: V60 D6
(Jaguar XK8 - Ford S-Max)
2024 Volvo V60 T6 Ultra
Gebruikersavatar
raspaardje
6th Gear member
Berichten: 4436
Lid geworden op: 30.05.2012 - 10:07
Locatie: Regio Utrecht

fluz schreef: 28.12.2025 - 12:29 Het is idd een soort DSG, maar VW gebruikt een droge plaat koppeling met 7 versnellingen en Volvo (Gertrag) een natte plaat met 6 versnellingen.
Correctie: een B4 uit 2023 heeft een 7-traps automaat met dubbele koppeling.

Dat niet op slot en wel vergrendeld worden lijkt me niks te maken hebben met je andere waarneming.
Was het niet zo dat je te snel het gas intrapte, nog voordat de elektronica van de automaat de boel in de versnelling had gezet? En je daardoor even naar 2000 toeren ging?
2019 Volvo V60 T5 R-Design Polestar - Osmium Grey
2017 Fiat 124 Spider Lusso Squadra Tuning - Bianco Ghiaccio Perla
Gebruikersavatar
fluz
3rd Gear member
Berichten: 343
Lid geworden op: 05.11.2004 - 10:58
Locatie: Utrecht

ah, weer wat geleerd :-D
2001: S60 D5 (163pk)
2007: S60 D5 (185pk)
2010: S60 D3 (163pk)
2013: V60 D6
(Jaguar XK8 - Ford S-Max)
2024 Volvo V60 T6 Ultra
Plaats reactie

Terug naar “V60/S60 vanaf MY 2019”