Hallo allemaal, nog de beste wensen voor het nieuwe jaar!
Ik heb een vraagje, ik heb een XC40 B4 4x4. Maar staat de 4-wiel aandrijving dan continu aan? Ik heb voorheen een landcruiser 4x4 gehad maar die moest je dan apeciaal aanzetten als je het nodig had. Nu met de sneeuw ben ik aan het twijfelen hoe het in dit geval gaat... en hoe de volvo omgaat met gladheid.
Alvast bedankt!
4x4 vraagje
- mees
- 6th Gear member
- Contacteer:
Wat staat er in jouw 'gebruiksaanwijzing'?
Als je jouw kenteken hier: https://www.volvocars.com/nl/support/to ... a2a091698/ invult, met de zoekterm AWD, dan kom je het te weten.
In de mijne staat: https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... awd&page=0
Als je jouw kenteken hier: https://www.volvocars.com/nl/support/to ... a2a091698/ invult, met de zoekterm AWD, dan kom je het te weten.
In de mijne staat: https://www.volvocars.com/nl/support/ca ... awd&page=0
XC40 '18 T5 ICE viewtopic.php?p=1694496#p1694496
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
Motorisatie- en aandrijvingskeuze: trekken van een 1580kg asdruk Doroteaanse caravan.
-
marja_be
- Starter
Dank voor je snelle reactie! Als ik mijn kenteken invul dan kan hij hem niet vinden, misschien omdat we hier in belgie een ander kenteken krijgen als we de auto op onze naam zetten? de auto komt uit Zweden.
En als ik mild hybrid invul, wat hij is, dan kan ik niet het bouwjaar 2021 invullen want hij gaat niet lager dan 2023...
En als ik mild hybrid invul, wat hij is, dan kan ik niet het bouwjaar 2021 invullen want hij gaat niet lager dan 2023...
- Msuidgeest
- Geartronic member
- Contacteer:
Misschien kan jouw dealer de vraag beantwoorden.
Mark
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
Leef met vlag en wimpel, maar hou het simpel.
[Installateurs gezocht:
https://wouda.nl/vacatures]
-
Urbexpeditie
- 7th Gear member
Sowieso heb je geen 4x4 maar AWD. Denk dat daar de verwarring zit.
AWD bij een Volvo is totaal wat anders dan een 4x4 van bv de Toyota Landcruiser.
AWD bij een Volvo is totaal wat anders dan een 4x4 van bv de Toyota Landcruiser.
- Fredhead
- Geartronic member
Voorheen was het zo dat als de voorwielen grip verliezen de achterwielen bijspringen maar met de nieuwe hybride modellen weet ik niet zeker of dit nog steeds zo is.
Qua aandrijflijn is het niet te vergelijken met de Land Cruiser.
Qua aandrijflijn is het niet te vergelijken met de Land Cruiser.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
- mees
- 6th Gear member
- Contacteer:
mild hybrid 2023 geeft dezelfde tekst als mijn ICE T5 awd 2018.
Wellicht heb jij dezelfde 'aandrijving met Haldex' voor jouw XC40.
-- vanaf stilstand al awd (max tractie, dus 50/50 voor en achteras)
-- Je hebt rijdend altijd awd (maar 90/10 voor en achteras, ongeveer) en die verdeling is ook afhankelijk van de rijmodus (Eco, Comfort, Dynamic, OffRoad, als je dat hebt)
-- vraag je vermogen, bij snel wegtrekken of een aanhanger: 50/50 of iets in die buurt
-- ga je te snel een bocht in: ook 50/50 en geen 90/10
Bedenk dat 50/50 eigenlijk 25 25 25 25 is en 90 /10 dus iets van 45 45 5 5 is.
1 slippend wiel geeft weer een ander soort 'verdeling'........
En ik weet dat anderen hier weer op zullen reageren door te schrijven dat awd niet altijd bij Haldex aan staat..... waar ik dus een andere mening over en ervaring mee heb.
De Haldex is een koppeling tussen de voor en achteras (vlak bij de achteras), die door een computer met sensoren gestuurd wordt.
Allerlei 'effecten' (snelheid, bochten, slippen, trekkracht vragen etc etc) bepalen de mate van awd - verdeling.
Bij mij is het een fantastisch werkend systeem !!
Dat wel onderhoud vraagt, zoals olie in Haldex en meer daarachter te verversen. Ik heb dat bij 140k (of iets in die buurt) laten doen, preventief. Zag er toen nog 'goed' uit.
XC40 '18 T5 ICE viewtopic.php?p=1694496#p1694496
-
marja_be
- Starter
Nou ik weet het niet hoor met die awd, maar ik sta nu in de greppel met een auto die helemaal nergens meer op reageerde
ik reed op een besneeuwde weg, max 10 km uur en in een bocht reageerde de auto nergens meer op, ging steeds sneller dus ik ben een greppel ingereden naast de weg voor mijn eigen veiligheid.. nu wachten op de takelwagen.
-
Urbexpeditie
- 7th Gear member
Dat is knap vervelend.
AWD is niet heilig. Blijft nog steeds een hulpmiddel. Maar ook daarin beperkt.
Alvast heel veel succes met de afhandeling.
Wat voor banden liggen er onder?
AWD is niet heilig. Blijft nog steeds een hulpmiddel. Maar ook daarin beperkt.
Alvast heel veel succes met de afhandeling.
Wat voor banden liggen er onder?
- Gouwe
- 7th Gear member
Heel vaag dit.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- BertZ64
- 4th Gear member
Ben nu wel nieuwsgierig wat voor banden je eronder hebt en welke drive-modus je gebruikt.marja_be schreef: ↑06.01.2026 - 15:32 Nou ik weet het niet hoor met die awd, maar ik sta nu in de greppel met een auto die helemaal nergens meer op reageerdeik reed op een besneeuwde weg, max 10 km uur en in een bocht reageerde de auto nergens meer op, ging steeds sneller dus ik ben een greppel ingereden naast de weg voor mijn eigen veiligheid.. nu wachten op de takelwagen.
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY 2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
-
Frits V70
- 5th Gear member
Inderdaad. Heel vreemd.
Van:
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
Saab 9-3 Tid Estate,
Saab 9-3 TTid Estate,
V70 2.4 D5
XC60 D3
XC70 D4
XC60 T5 Polestar Engineered
Naar: XC70 T5 Nordic+ EN Saab 9-3 Cabriolet Vector 1.8t
-
marja_be
- Starter
Even ter info, (ik ben inmiddels thuis en iets minder verward...) ik kwam per ongeluk op deze weg terecht, degene die naast me zat zij dat ik deze weg in moest, en in het begin was het een gewone straat die op een gegeven moment overging in een besneeuwde weg , het bos in. Maar volgens mijn medepassagier was het niet ver dus ben doorgereden. Het begin ging ook prima en ik waande me helemaal veilig vanwege de AWD. Ik reed ook echt heel voorzichtig. Tot ik een bocht naar rechts kreeg en de auto begon uit te breken naar links, ik kon hem met veel moeite weer op de weg krijgen dus ik ging daarna nóg langzamer rijden en toen ging de weg behoorlijk naar beneden (ik woon in de Ardennen) en merkte ik dat de auto steeds sneller en sneller ging en ik totaal geen controle meer had. Daarop besloot ik maar de greppel in te rijden omdat het alternatief veel erger was geweest... zie foto's
De afsleepwagen die me kwam redden kwam achteruit naar me toe en stopte vlakbij me maar gleed daarna weer net zo hard vooruit. Toen hij weer enigszins grip had met zijn vrachtauto en veilig kon stoppen en uitstappen heeft hij zout gestrooid achter zijn wielen, steeds 10 meter achteruit rijden en dan stoppen en weer zout strooien tot hij bij mij was. Dus het was echt heel erg glad. Het eruit trekken viel ook nog niet mee, maar uiteindelijk is het gelukt.
Ik heb all-weather banden (morgen ga ik winterbanden kopen) en tijdens het wachten op de afsleepwagen kwam ik erachter dat de auto idd verschillende drive-modussen heeft, en ik had natuurlijk eerder moeten stoppen en de auto in off-road moeten zetten? Maar helemaal geen idee dat ik deze opties had... ik heb de auto nog maar kort.
Maar misschien hebben jullie nog meer tips wat te doen in zo'n situatie? Ik vond het in ieder geval behoorlijk scary...
De afsleepwagen die me kwam redden kwam achteruit naar me toe en stopte vlakbij me maar gleed daarna weer net zo hard vooruit. Toen hij weer enigszins grip had met zijn vrachtauto en veilig kon stoppen en uitstappen heeft hij zout gestrooid achter zijn wielen, steeds 10 meter achteruit rijden en dan stoppen en weer zout strooien tot hij bij mij was. Dus het was echt heel erg glad. Het eruit trekken viel ook nog niet mee, maar uiteindelijk is het gelukt.
Ik heb all-weather banden (morgen ga ik winterbanden kopen) en tijdens het wachten op de afsleepwagen kwam ik erachter dat de auto idd verschillende drive-modussen heeft, en ik had natuurlijk eerder moeten stoppen en de auto in off-road moeten zetten? Maar helemaal geen idee dat ik deze opties had... ik heb de auto nog maar kort.
Maar misschien hebben jullie nog meer tips wat te doen in zo'n situatie? Ik vond het in ieder geval behoorlijk scary...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Fredhead
- Geartronic member
AWD is vooral handig om weg te rijden op een gladde ondergrond maar heuvel af op een gladde weg maakt het geen enkel verschil, glijden doe je dan net zo goed. (ook met een echte 4x4)
De beste investering is goede banden of zulke wegen vermijden.
Gelukkig is het met een sisser afgelopen en daar gaat het om.
De beste investering is goede banden of zulke wegen vermijden.
Gelukkig is het met een sisser afgelopen en daar gaat het om.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
- Gouwe
- 7th Gear member
Klinkt als een hachelijk avontuur maar denk dat winterbanden niet echt een andere uitkomst hadden gegeven. Gelukkig nog goed afgelopen.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
- BertZ64
- 4th Gear member
AWD helpt wel degelijk met rijden in zulke omstandigheden en niet alleen bij het wegrijden is mijn ervaring.
Maar los daarvan: de weg lijkt behoorlijk ijzig en dan helpen goede AS of winterbanden wel een klein beetje, maar op zulke gladde en hellende wegen heb je eigenlijk spikes nodig en die zijn niet toegestaan in Nederland en België.
Dus: zulke wegen mijden bij deze omstandigheden.
Maar los daarvan: de weg lijkt behoorlijk ijzig en dan helpen goede AS of winterbanden wel een klein beetje, maar op zulke gladde en hellende wegen heb je eigenlijk spikes nodig en die zijn niet toegestaan in Nederland en België.
Dus: zulke wegen mijden bij deze omstandigheden.
Bert
- Hans Eilander
- 7th Gear member
Beter 10 km omrijden dan zulke aparte weggetjes opzoeken. Gelukkig geen schade zo te zien. Ik weet uit ervaring, dat die Ardennen een ware verschrikking kunnen zijn met sneeuw. En zeker als het naar beneden gaat, en de massa gaat duwen. Marja, je hebt het in dit geval goed opgelost, door erger te voorkomen. 4x4 of AWD is ook niet altijd alles. Al heb je wel meer grip en tractie, dan met FWD.
Volvo XC40 T2 Business Pro automaat. (8 okt 2020)