Goedemiddag allemaal,
Nadat de s80 2.4t op lpg de ecu had doorgebrand, heb ik de dynamo en accu vervangen ivm slecht bijladen en slechte accu. Nu een maand later is mijn gekloonde ecu er ook uitgebrand op het 5 volt circuit. Iemand die een oorzaak zou weten wat dit kan veroorzaken? Zekeringen zijn allemaal heel. Koelvloeistof temperatuur sensor is vervangen de etm is al vervangen en de boost pressure sensor is vervangen
S80 2.4t brandt ecu eruit
- Rene64
- 3rd Gear member
Als er op het 5 volt circuit wat mis gaat zal die voedingsspanning niet stabiel zijn.
Waar komt die vandaan, maakt de ECU die zelf van 12 volt?
Mogelijk komt er ergens 12 volt op een 5 volt lijn terecht door een foute aansluiting van iets wat is bijgebouwd in de auto, bv via de can bus?
En als die ecu uitgebrand is dan is er wel heel serieus iets mis in de auto...
Waar komt die vandaan, maakt de ECU die zelf van 12 volt?
Mogelijk komt er ergens 12 volt op een 5 volt lijn terecht door een foute aansluiting van iets wat is bijgebouwd in de auto, bv via de can bus?
En als die ecu uitgebrand is dan is er wel heel serieus iets mis in de auto...
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
- Rene64
- 3rd Gear member
Dan zou ik dat eerst even goed nakijken.
De ledlampen verdenk ik dan het eerste, zeker als daar canbus aan zit. ( Ali spul?)
Wat zit er normaal in, Halogeen of Xenon?
Dan is mijn vermoeden dat er ongewild 12 volt op de canbus komt best mogelijk.
De ledlampen verdenk ik dan het eerste, zeker als daar canbus aan zit. ( Ali spul?)
Wat zit er normaal in, Halogeen of Xenon?
Dan is mijn vermoeden dat er ongewild 12 volt op de canbus komt best mogelijk.
-
Jelmer de Jong
- 6th Gear member
Lijkt mij vergezocht dat er 12V via de koplampen op de canbus-lijn komt.
- EVV
- 5th Gear member
En dan nog zou je verwachten dat een CAN bus wel zo ontworpen is dat dit niet tot opblazen van een ECU zou moeten leiden. Piekspanningen door inductie zouden ook gewoon kunnen optreden en weggefilterd moeten worden.Jelmer de Jong schreef: ↑05.01.2026 - 09:43 Lijkt mij vergezocht dat er 12V via de koplampen op de canbus-lijn komt.
-
RAPVADA
- 2nd Gear member
TS schreef: "ledlampen met canbus systeem"
Ik veronderstel dat TS hiermee bedoelt LED lampen met een kastje dat canbus fouten opheft. Voor zover ik weet zitten halogeen lampen niet aangesloten op het canbus systeem. Ergo, als je halogeen vervangt door LED verandert er daardoor niets aan je canbus.
Ik veronderstel dat TS hiermee bedoelt LED lampen met een kastje dat canbus fouten opheft. Voor zover ik weet zitten halogeen lampen niet aangesloten op het canbus systeem. Ergo, als je halogeen vervangt door LED verandert er daardoor niets aan je canbus.
- Fredhead
- Geartronic member
Ook voor de halogeen dimlichten geldt dat deze mee worden genomen in het canbus systeem.
Dat doet niets anders dan de weestand te meten van een lamp, is deze te laag is de lamp stuk en krijg je een melding op het dashboard.
Om diezelfde reden heb je dus geschikte leds nodig, hier zit een extra weerstand in om zo die melding te omzeilen.
Dat doet niets anders dan de weestand te meten van een lamp, is deze te laag is de lamp stuk en krijg je een melding op het dashboard.
Om diezelfde reden heb je dus geschikte leds nodig, hier zit een extra weerstand in om zo die melding te omzeilen.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
-
Jelmer de Jong
- 6th Gear member
Dat klopt, echter zit er nog een hele hoop tussen de sensor die de stroom naar de lamp meet (en daarmee beoordeeld of deze defect is) en de daadwerkelijke canbus die communicatie tussen alle printplaten in de auto verzorgt. Het lukt je niet om 12V op de canbus te zetten door enkel in een koplamp te rommelen.
- Rene64
- 3rd Gear member
TS heeft zijn radio en koplampen vervangen, daarna is de ECU kapot gegaan door overspanning, die conclusie trek ik er uit.
Dan is dat toch wel een hele goede reden een van de twee te verdenken, een 5 volt spanningslijn naar 12 optillen is fataal.
Nou is "er uit gebrand " wel een hele ruime omschrijving.
Ik repareer elektronica en van overspanning kan er een hoop kapot gaan.
Kan een MOV /VDR zijn die klapt en de schade daardoor meestal beperkt door een zekering mee te nemen, maar ic's zijn niet blij met een te hoge spanning en die klappen letterlijk uit elkaar.
Dan is dat toch wel een hele goede reden een van de twee te verdenken, een 5 volt spanningslijn naar 12 optillen is fataal.
Nou is "er uit gebrand " wel een hele ruime omschrijving.
Ik repareer elektronica en van overspanning kan er een hoop kapot gaan.
Kan een MOV /VDR zijn die klapt en de schade daardoor meestal beperkt door een zekering mee te nemen, maar ic's zijn niet blij met een te hoge spanning en die klappen letterlijk uit elkaar.