Hi Allen,
Tot mijn verbazing kan de hoofdsteun v/d oude V40 station wagon verwijderd worden. Hierover zag ik een filmpje op internet. De bijrijderstoel in de V40 is helemaal plat te vouwen zo. Daardoor kun je ineens beduidend meer vervoeren in je motorrijvoertuig!
Mijn vraag; Als ik naar de hoofdsteun van de V60 kijk, dan zou die ook te verwijderen moeten zijn. Als je de stoel dan helemaal achterover klapt kan de surfplank ineens wél mee… Is er iemand wie weet HOE die hoofdsteun van de bijrijderstoel eraf kan? Ik ben héél benieuwd!
Verwijderen Hoofdsteun | V60
-
Teknik
- 2nd Gear member
Jazeker heb ik daar wat aan! Ik heb die V40 2004 uit de video clip. (De mijne is 2003..). Aan de discussie naast het filmpje zie je wel hoeveel mensen hun hoofdsteun willen afnemen en hoe goed dit filmpje is. Veel dank Emmevi!
V60... De sloopauto's uit het filmpje betreffen Volvo's uit 2001-2005. Ik wil naast mijn V40 (1996-2004) een vrij nieuwe V60 (b.j. tussen 2022-2025) aanschaffen. Bij de dealer heb ik voorzichtig getracht de drukpunten in de stoel op te sporen. Dat is me (nog!?!) niet gelukt. Misschien moet het bij de V60 anders. Maar groter is de kans dat die plastic drukker nog verzegeld is en die eerst door-gedrukt moet worden.De V60 hoofdsteun moet eraf kunnen, dat is wel duidelijk.
Vanwege de directe inspuiting problemen bij de V60 kijk ik ook naar een Toyota Corolla TS. Toyota heeft de "hoofdsteun problematiek" toch wel heel veel klantvriendelijker opgelost (kun je zo afnemen). @Volvo: Was het nu zo moeilijk om voor de prijs die een V60 of V90 moet kosten in een opening in de stoelbekleding te voorzien (...?!?....)
V60... De sloopauto's uit het filmpje betreffen Volvo's uit 2001-2005. Ik wil naast mijn V40 (1996-2004) een vrij nieuwe V60 (b.j. tussen 2022-2025) aanschaffen. Bij de dealer heb ik voorzichtig getracht de drukpunten in de stoel op te sporen. Dat is me (nog!?!) niet gelukt. Misschien moet het bij de V60 anders. Maar groter is de kans dat die plastic drukker nog verzegeld is en die eerst door-gedrukt moet worden.De V60 hoofdsteun moet eraf kunnen, dat is wel duidelijk.
Vanwege de directe inspuiting problemen bij de V60 kijk ik ook naar een Toyota Corolla TS. Toyota heeft de "hoofdsteun problematiek" toch wel heel veel klantvriendelijker opgelost (kun je zo afnemen). @Volvo: Was het nu zo moeilijk om voor de prijs die een V60 of V90 moet kosten in een opening in de stoelbekleding te voorzien (...?!?....)
- teebee
- 7th Gear member
Snap dat het vervelend is indien je de hoofdsteun wil verwijderen en dat niet 123 kan.
Aan de andere kant… die dingen zitten er om een functionele reden in. Er uit kunnen halen lijkt me niet een functioneel doel dienen waar de auto voor bedoeld is (even geredeneerd vanuit de autofabrikant).
De keuze voor een merk laten afhangen van “hoofdsteun problematiek”… ?? Tja, het is maar waar je prio’s liggen.
Het verwijderen van de gehele stoel kan ook handig zijn in gegeven situaties…. Maar ook die zit nu eenmaal met een doel in de auto.
Aan de andere kant… die dingen zitten er om een functionele reden in. Er uit kunnen halen lijkt me niet een functioneel doel dienen waar de auto voor bedoeld is (even geredeneerd vanuit de autofabrikant).
De keuze voor een merk laten afhangen van “hoofdsteun problematiek”… ?? Tja, het is maar waar je prio’s liggen.
Het verwijderen van de gehele stoel kan ook handig zijn in gegeven situaties…. Maar ook die zit nu eenmaal met een doel in de auto.
“de voorruit is groter dan de achteruitkijkspiegel”
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Zij: XC40 T2 MY23, Silver Dawn, Momentum Core Aut. + veel lekkers
Volvo V60, VOR, D3 163pk, Ocean Blue & Beige leder, bodykit, MY12
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
Hij: V60 T5 Momentum MY19 / Birch Light Metallic, Maroon Brown Moritz leder + heel veel lekkers !
Vroeger (hij&zij) oa Mini, VW, Honda, Alfa Romeo (10x) oa Guilietta/33/33SW/155/156SW, Renault Scenic/Laguna Estate/Espace, Fiat Barchetta, Volvo V40 1.8 en V50 2.0D, V40CC, Peugeot 208
- vvmark
- 3rd Gear member
Misschien kan de leuning ook wel voorover geklapt worden (bij de v50 kon dat, maar dat bij de v60 nog niet bekeken / nodig gehad).
Huidig: Volvo v60 momentum pro 2020 denim blue
Hiervoor: Volvo v50 edition 2 my2009 barents blue
Hiervoor: Volvo v50 edition 2 my2009 barents blue
-
Emmevi
- 5th Gear member
Voorover klappen kan voor zover ik weet niet bij de V60, had ik toch wel €100 (als optie) voor over gehad als dit had gekund zoals bij de V50.
V60 B3 Pebble Grey '22
V50 2.0 Electric Silver '10
V40 1.8i Lavasvart Metallic '04
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Suzuki Vitara 1.6 Metal Top ‘90
Honda Integra 1.5 ‘86
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Honda Integra 1.5 ‘86
-
Teknik
- 2nd Gear member
Het voordeel van een station wagon was dat er veel in mee kon. Als de surfuitrusting er niet in kan valt het voordeel voor mij weg. Voorover klappen kan idd niet in de huidige station wagons. Volvo heeft als extra nadeel dat de hoofdsteun niet verwijderbaar is, waardoor zaken langer dan 1.50m (bijna?) niet mee kunnen. Bij een Toyota is die hoofdsteun er in 5 seconden vanaf. Dan kun je nog zaken over de bijrijderstoel heen schuiven.
"Niet verwijderbaar"... In ieder geval niet makkelijk verwijderbaar. En ook niet verwijderbaar op een manier die ergens op een van de wereldwijde Volvo Fora wordt genoemd. (Tot nog toe...)
"Niet verwijderbaar"... In ieder geval niet makkelijk verwijderbaar. En ook niet verwijderbaar op een manier die ergens op een van de wereldwijde Volvo Fora wordt genoemd. (Tot nog toe...)
- teebee
- 7th Gear member
Maar om nou vanwege een hoofdsteun een Toyota te gaan rijden….. pffffff das wel een hele grote stap….Teknik schreef: ↑09.01.2026 - 12:39 Het voordeel van een station wagon was dat er veel in mee kon. Als de surfuitrusting er niet in kan valt het voordeel voor mij weg. Voorover klappen kan idd niet in de huidige station wagons. Volvo heeft als extra nadeel dat de hoofdsteun niet verwijderbaar is, waardoor zaken langer dan 1.50m (bijna?) niet mee kunnen. Bij een Toyota is die hoofdsteun er in 5 seconden vanaf. Dan kun je nog zaken over de bijrijderstoel heen schuiven.
-
Teknik
- 2nd Gear member
Ja als de surfuitrusting niet mee kan, dan zou ik nog liever een fietskarretje hebben dan een V60. Daar kunnen we kort over zijn. Daar heb ik juist die station voor nodig. Niet erg handig allemaal van Volvo... Mooie auto om te zien, maar verder (knars).
Helemaal off topic (ik heb er wel al een ander draadje over gestart):
Een V60 heeft namelijk nog twee nadelen. Hij heeft single point fuel injection. De port injection ontbreekt dus. wat waarschijnlijk een dure schoonmaak repartie gaat opleveren rond de 120.000km. Dat kan ik wel zelf. Maar liever niet. Een Toyota heeft (slim) dual injection systems. Nergens last van dus. Ook heeft een Toyota een distributieketting ipv een distributieriem (V60). Hetgeen nog een hele dure reparatie oplevert bij Volvo (+/-1500,- schat ik voor een V60). Ook dat kan ik zelf. Maar.. liever niet.
Een V60 heeft namelijk nog twee nadelen. Hij heeft single point fuel injection. De port injection ontbreekt dus. wat waarschijnlijk een dure schoonmaak repartie gaat opleveren rond de 120.000km. Dat kan ik wel zelf. Maar liever niet. Een Toyota heeft (slim) dual injection systems. Nergens last van dus. Ook heeft een Toyota een distributieketting ipv een distributieriem (V60). Hetgeen nog een hele dure reparatie oplevert bij Volvo (+/-1500,- schat ik voor een V60). Ook dat kan ik zelf. Maar.. liever niet.
-
Emmevi
- 5th Gear member
Tja achteraf kijk je een aap uit de boom, maar als de hele insteek was om de surfuitrusting mee te kunnen nemen, zou ik me daar meer in hebben verdiept dan een auto kopen om het uiterlijk.
Ik denk dat de kortste klap (met de minste ergernis) is om dan toch voor een ander merk te kiezen.
Ik denk dat de kortste klap (met de minste ergernis) is om dan toch voor een ander merk te kiezen.
V60 B3 Pebble Grey '22
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Honda Integra 1.5 ‘86
Suzuki Baleno 1.6 ‘00
Honda Integra 1.5 ‘86
- Gouwe
- 7th Gear member
Hier heeft mijn VEA 2.0 inmiddels ruim 300K gelopen zonder revisie of schoonmaak.Teknik schreef: ↑09.01.2026 - 21:00 Ja als de surfuitrusting niet mee kan, dan zou ik nog liever een fietskarretje hebben dan een V60. Daar kunnen we kort over zijn. Daar heb ik juist die station voor nodig. Niet erg handig allemaal van Volvo... Mooie auto om te zien, maar verder (knars).
Distributieriem is elke 240K en kost (los van de beurt) een 500-600 euro. Kortom: overdrijven is ook een vak.....
Distributiekettingen kunnen oprekken (en niet elke Toyota heeft een ketting).....
En eens met Emmevi: bezint eer ge begint. Dus jij moet gewoon niet gaan kiezen voor een V60. Daar ga je niet gelukkig van worden.
Volvo XC90T8 R-design met genoeg opties en Polestar tuning en voor werk en fun een Z4 roadster.
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
Daarvoor: V60 D6 Summum, V70 D5 AWD GT Summum, XC90 D5 Summum GT, V60 D3 GT OR, V70 D5 GT, 855 2.5i, 854 GLT, 744 GL, 440 GL en een paar leasebakken tussendoor
- EVV
- 5th Gear member
Even een eindje doorspoelen tot rond de 11 minuten dan kan je hier zien hoe schoon zo’n prius motor kan zijnTeknik schreef: ↑09.01.2026 - 21:00 Ja als de surfuitrusting niet mee kan, dan zou ik nog liever een fietskarretje hebben dan een V60. Daar kunnen we kort over zijn. Daar heb ik juist die station voor nodig. Niet erg handig allemaal van Volvo... Mooie auto om te zien, maar verder (knars).
- teebee
- 7th Gear member
Teknik schreef: ↑09.01.2026 - 21:00 Ja als de surfuitrusting niet mee kan, dan zou ik nog liever een fietskarretje hebben dan een V60. Daar kunnen we kort over zijn. Daar heb ik juist die station voor nodig. Niet erg handig allemaal van Volvo... Mooie auto om te zien, maar verder (knars).
Wat een onzin…. Een bak ruimte in die V60 en nog praktisch ook.
Dat die hoofdsteun er niet af kan heeft alles met hun veiligheids systemen te maken.
Wil je vracht vervoeren? Dan neem je een busje…. Simpel