V70 blijft oververhit raken

Plaats reactie
GPP
Starter

Beste Forumleden,

Ik hoop dat ik mijn post op de juiste plek heb gedaan. Dit is mijn eerste, dus ben een beetje lief voor me ;).

Ik heb even behoefte aan jullie Volvo harten en hersenen, ik hoop dat iemand hier me kan helpen. Mijn v70 T4 uit 2016, 190.000km op de teller, is meermaals teruggegaan naar de garage omdat hij oververhit bleef raken. In totaal ben ik hem 2 maanden kwijt geweest.

De kachel was een +-6 maanden geleden gestopt met werken, behalve wanneer ik de temperatuur op high zette. Dat lijkt een startschot te zijn geweest voor een vulkaan aan ellende.

2 maanden geleden reed ik nog geen 5 minuten op de snelweg en kreeg ik de melding op het dashboard: "motor oververhit, stop onmiddelijk". Dat is waar de ellende echt begon. ANWB gekomen, die konden me niet helpen.
Auto afgesleept naar Volvo dealer, die een diagnose van kapotte koppakking afgaf. Gezien zij pas 2.5mnd later tijd hadden om hem te repareren, ben ik naar een andere garage gegaan (onderdeel van Bosch Car Service) waar naast de koppakking over 2 verschillende momenten de volgende zaken zijn vervangen:
- distributieriem (logisch gezien km stand en de motor toch open moest)
- koppakking
- cilinderkop gereviseerd i.v.m. vervanging koppakking
- waterpomp
- thermostaat(huis)
- olie en oliefilter
- oliefilterhuis (5 mnd geleden, staat los van de hier genoemde problematiek)
- slangetje van het koelvloeistofreservoir --> uiteindelijk dachten de garage dat dit de oorzaak van alles was, omdat deze verstopt zat en niks meer doorliet.

Auto 2x teruggekregen en hij gaat nu voor een 3e keer terug richting garage. Inmiddels €4000 lichter...

Jullie voelen hem al aankomen: Het oververhitten gebeurt nog steeds. Bij een ritje van 5 minuten binnen mijn stadje raakte hij weer oververhit.
Ben hierna zelf wat zaken gaan testen.

Het probleem lijkt zich (tot nu toe) niet voor te doen wanneer de auto koud start en ik blijf rijden. De kachel werkt dan ook naar behoren. Zet ik de auto uit met een motor op temperatuur (dus normaal), laat ik hem wat terugkoelen om vervolgens weer te gaan rijden, ontstaat het probleem vrijwel altijd direct. Kachel doet vanaf de start niks (d.w.z. alleen hele koude lucht) waarna de motor in rap tempo warm loopt en ik de melding krijg om te stoppen.

Ook nog 2x contact met de Volvo dealer gezocht, gezien zij de 1e diagnose hadden gesteld, om te vragen wat zij denken wat het is. Antwoord: "we zullen alles 1 voor 1 moeten uitsluiten en dat zal een flinke kostenpost gaan worden." Daarnaast hebben ze op korte termijn ook geen tijd om me te helpen. Mijn eigen gevoel zegt dat er ergens nog wat verstopt zit of een klepje niet goed werkt. Maar ik ben dan ook geen monteur..

Ik breng hem uiteraard terug naar de garage waar de reparaties zijn gedaan gezien de factuur a €4000, maar hopelijk zit hier een enorme kenner of ervaringsdeskundige die me in de goede richting kan helpen. De auto is overigens gechipt bij Obbe +-4 jaar geleden, nooit problemen van ervaren dus verwacht niet dat dit er mee te maken heeft.

Alvast dank voor jullie tijd!!
Jelmer de Jong
6th Gear member

Dat wordt de thermostaat en de aansturing er van controleren. Als iets makkelijk te reproduceren is moet iemand met de juiste meetgereedschappen en kennis zo ontdekken waar het mis gaat.
BertZ64
4th Gear member

Lijkt mij ook de thermostaat. Maar ik zou verwachten dat de garage daar ook als eerste naar kijkt…
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
GPP
Starter

Hi heren,

Dank voor jullie snelle reacties. Thermostaat incl. Huis zijn reeds vervangen. Dat zou dus niet het probleem mogen zijn, of mis ik iets?
BertZ64
4th Gear member

Thermostaat en/of waterpomp. Er is duidelijk iets mis met de koeling, dus…
Of er zit ergens een slang verkeerd aangesloten waardoor er geen doorstroming is.
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
redracer
4th Gear member

Is er soms een stopleak goedje ingegooid door een vorige eigenaar ?
Begint de ventilator ook gelijk te blazen ?
Radiateur verstopt ?
Je zou zeggen indien de thermostaat open gaat en na stoppen blijft , de boel juist koud word blijft.
Rikky
2nd Gear member

Schoepenwiel van de waterpomp los op het asje verklaard je symptomen.

Na afkoelen zit hij er net vast genoeg op en loopt hij niet warm en doet de kachel het. Als hij warm is en stilgezet wordt zal het schoepenwiel net loskomen reeds bij starten. Dus snel warmlopen en geen kachel. Kun je lang naar zoeken.

Ik dacht dat fabrikanten hier van geleerd hadden, maarja. Maar de eerste vraag is hij 100% vervangen en door welk merk? Veel laten hem bij deze kilometerstand zitten en vervangen hem de 2e keer….

Als het reproduceerbaar is dan is het al makkelijker zoeken.
V70 2.5T 2007 (mj2008)
GPP
Starter

redracer schreef: 11.01.2026 - 22:23 Is er soms een stopleak goedje ingegooid door een vorige eigenaar ?
Begint de ventilator ook gelijk te blazen ?
Radiateur verstopt ?
Je zou zeggen indien de thermostaat open gaat en na stoppen blijft , de boel juist koud word blijft.
Radiateur verstopt heeft ook al mijn gedachten gepasseerd. Wel vreemd dat ik er alleen last van heb wanneer de motor nog enigzins warm is.. Morgen gaat hij terug naar de garage, hou jullie op de hoogte
GPP
Starter

Rikky schreef: 11.01.2026 - 23:32 Schoepenwiel van de waterpomp los op het asje verklaard je symptomen.

Na afkoelen zit hij er net vast genoeg op en loopt hij niet warm en doet de kachel het. Als hij warm is en stilgezet wordt zal het schoepenwiel net loskomen reeds bij starten. Dus snel warmlopen en geen kachel. Kun je lang naar zoeken.

Ik dacht dat fabrikanten hier van geleerd hadden, maarja. Maar de eerste vraag is hij 100% vervangen en door welk merk? Veel laten hem bij deze kilometerstand zitten en vervangen hem de 2e keer….

Als het reproduceerbaar is dan is het al makkelijker zoeken.
Ja, hij is 100% zeker vervangen. Sterker nog, na de 1e reparatie waar ze de koppakking en distributieriem hebben vervangen, heb ik hem wegens de klachten die waren gebleven teruggebracht en verzocht de waterpomp te vervangen. Dus tenzij ze me echt in de maling nemen, zit er een nieuwe (zover ik weet) originele waterpomp op. Gaat jouw verhaal van het schoepenwiel dan ook nog op, bij een nieuw exemplaar?
Plaats reactie

Terug naar “V70/XC70 vanaf MY2008”