AAOS 4.2.13

In dit board verzamelen we nieuws en tips & tricks over Volvo software
Plaats reactie
Ebe66
2nd Gear member

Hier zojuist geinstalleerd. :-)
V90 T8 Ultra Executive Edition Polestar 2025 (MY26)

V40 2.0T Europa Prestige 2003
440DL 1.8i
AureliusMax
1st Gear member

Helaas...hier nog niks...(ongeduldig haha)
JaRski
1st Gear member

Bb1975 schreef: 12.01.2026 - 13:25 Onze V60 heeft afgelopen vrijdag een onderhoudsbeurt gehad en toen is ook de nieuwe software geïnstalleerd. Het werkt allemaal, maar merk weinig tot geen verschil met 3.7.0.
Is er behalve de algemene melding dat er bugs zijn gefixt en optimaliseringen zijn gedaan, nog meer gedetailleerdere info over 4.2.13 bekend?
Sinds afgelopen weekend krijg ik na enkele km's gereden te hebben, de melding bovenaan de Middendisplay betreft een "softwareupdate voor VERKEERSBORDEN HERKENNING beschikbaar" met een hoorbaar signaal. Na enkele seconden is deze text weg en verschijnt pas terug bij een volgende rit.
Bij de vorige updates (laatste augustus 2025) een pop-up-melding op middenscherm betreft een gedownloade update en of ik deze wil installeren of uitstellen.
Ik installeer deze altijd de eerst volgende zaterdag zodat ik zeker niet in de problemen kom met eventueel een niet reagerend systeem op dat moment.
Dus mijn S60 PE staat nog op 3.7.0
04 S60R FlashGreen/Nordkap, MT, 18"Peg's Graphite m. PZero 4 SC, TME DP + Exhaust, F+R Eurosport 2piece remschijven (slotted en drilled) + 18"Peg's Silver m. Nokian snowproof
24 S60 Polestar Engineered (455pk), Crystal White Pearl, 20" 5-Y spoke
Willem XC60
2nd Gear member

JaRski schreef: 14.01.2026 - 20:17
Bb1975 schreef: 12.01.2026 - 13:25 Onze V60 heeft afgelopen vrijdag een onderhoudsbeurt gehad en toen is ook de nieuwe software geïnstalleerd. Het werkt allemaal, maar merk weinig tot geen verschil met 3.7.0.
Is er behalve de algemene melding dat er bugs zijn gefixt en optimaliseringen zijn gedaan, nog meer gedetailleerdere info over 4.2.13 bekend?
Sinds afgelopen weekend krijg ik na enkele km's gereden te hebben, de melding bovenaan de Middendisplay betreft een "softwareupdate voor VERKEERSBORDEN HERKENNING beschikbaar" met een hoorbaar signaal. Na enkele seconden is deze text weg en verschijnt pas terug bij een volgende rit.
Bij de vorige updates (laatste augustus 2025) een pop-up-melding op middenscherm betreft een gedownloade update en of ik deze wil installeren of uitstellen.
Ik installeer deze altijd de eerst volgende zaterdag zodat ik zeker niet in de problemen kom met eventueel een niet reagerend systeem op dat moment.

Ik rijd sinds 23/12-2025 met 4.2.13 na een update door de dealer. XC60 MY26. Ik merk op dat door de weersomstandigheden onze auto ca 1 week volledig heeft stilgestaan. De verkeersborden melding herken ik onder 4.2.13 niet

Eerste reactie is dat de jongste softwarerelease veel verbeteringen kent. Binnenverlichting werkt naar wens. Keyless Entry is responsiever. Stoelen stellen zich in o.b.v. profiel waarmee de auto is geopend.

Mijn enige irritatie zit nu in het gegeven dat per definitie “stapvoets” uitstaat. Ik erger me eraan. Kan natuurlijk bij elke rit stapvoets aanzetten. Wat niet wegneemt dat ik ervan baal dat een softwareontwikkelaar of een overheid mij een gedrag van de auto door de strot weet te duwen.

Mega irritant.

Anderen ook deze ervaring?
BertZ64
4th Gear member

Willem XC60 schreef: 14.01.2026 - 21:10 Mijn enige irritatie zit nu in het gegeven dat per definitie “stapvoets” uitstaat. Ik erger me eraan. Kan natuurlijk bij elke rit stapvoets aanzetten. Wat niet wegneemt dat ik ervan baal dat een softwareontwikkelaar of een overheid mij een gedrag van de auto door de strot weet te duwen.

Mega irritant.

Ik heb een Sensus systeem, dus geen ervaring hiermee, maar ik ben wel benieuwd wat de ‘Stapvoets’ functie inhoudt…
Bert

Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
Mijn autohistorie
Willem XC60
2nd Gear member

BertZ64 schreef: 14.01.2026 - 21:25
Willem XC60 schreef: 14.01.2026 - 21:10 Mijn enige irritatie zit nu in het gegeven dat per definitie “stapvoets” uitstaat. Ik erger me eraan. Kan natuurlijk bij elke rit stapvoets aanzetten. Wat niet wegneemt dat ik ervan baal dat een softwareontwikkelaar of een overheid mij een gedrag van de auto door de strot weet te duwen.

Mega irritant.

Ik heb een Sensus systeem, dus geen ervaring hiermee, maar ik ben wel benieuwd wat de ‘Stapvoets’ functie inhoudt…
De “stapvoets-functie” impliceert dat de auto na tot stilstand te zijn gekomen niet meer langzaam voor- of achteruit rijdt. M.a.w. je hoeft je voet niet meer op de rem
te houden om de auto stil te laten staan (bij een automatische versnellingsbak). De auto wordt dus automatisch op de rem gezet. Nadeel hiervan vind ik dat zowel tot stilstand komen en weer wegrijden schokkeriger gaat dan wanneer stapvoets is ingeschakeld en de bestuurder zelf de beweging van de auto regelt.

Bij een auto met het Sensus-systeem kun je een vergelijkbare situatie creëren door op de middenconsole de toets “A” te activeren. De groene led ernaast gaat dan branden en zorgt ervoor dat bij stilstand de auto automatisch op de handrem wordt gezet. Bij wegrijden wordt de handrem dan automatisch afgeschakeld mits de bestuurder de veiligheidsgordel draagt.
V70 - D5
V70 - 2.4D
XC70 - 2.4D
XC60 - T5 AWD Inscription Luchtvering
XC60 - T6 Full Options incl. wederom Luchtvering
BertZ64
4th Gear member

Willem XC60 schreef: 14.01.2026 - 21:35 De “stapvoets-functie” impliceert dat de auto na tot stilstand te zijn gekomen niet meer langzaam voor- of achteruit rijdt. M.a.w. je hoeft je voet niet meer op de rem
te houden om de auto stil te laten staan (bij een automatische versnellingsbak). De auto wordt dus automatisch op de rem gezet. Nadeel hiervan vind ik dat zowel tot stilstand komen en weer wegrijden schokkeriger gaat dan wanneer stapvoets is ingeschakeld en de bestuurder zelf de beweging van de auto regelt.
Als ik het goed begrijp is het one pedal drive waarbij hij zonder remmen tot stilstand komt zodra je gas loslaat?
Dat dan als alternatief voor auto hold?
Bert

Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Mijn autohistorie
Willem XC60
2nd Gear member

BertZ64 schreef: 14.01.2026 - 21:45
Willem XC60 schreef: 14.01.2026 - 21:35 De “stapvoets-functie” impliceert dat de auto na tot stilstand te zijn gekomen niet meer langzaam voor- of achteruit rijdt. M.a.w. je hoeft je voet niet meer op de rem
Als ik het goed begrijp is het one pedal drive waarbij hij zonder remmen tot stilstand komt zodra je gas loslaat?
Dat dan als alternatief voor auto hold?
One pedal drive is toch net weer even anders. In die situatie gaat de auto vanzelf remmen als je het gaspedaal loslaat. Bij stilstand is de situatie wel vergelijkbaar.
V70 - D5
V70 - 2.4D
XC70 - 2.4D
BertZ64
4th Gear member

Willem XC60 schreef: 14.01.2026 - 21:49 One pedal drive is toch net weer even anders. In die situatie gaat de auto vanzelf remmen als je het gaspedaal loslaat. Bij stilstand is de situatie wel vergelijkbaar.
Het zal aan mij liggen, maar het kwartje valt nog niet helemaal…
Het betreft stilstaan zonder de rem vast te houden (en ze noemen het Stapvoets… 🤨), maar het is geen one pedal drive en geen auto hold.

Ik snap niet wat het toevoegt, tenzij het geen T6 of T8 PHEV betreft, want dan is one pedal drive toch beschikbaar in AAOS auto’s?
Bert

Mijn autohistorie
mga1600
6th Gear member

JaRski schreef: 14.01.2026 - 20:17
Heb ik ook sinds een paar dagen.,schijnt met het ISA systeem re maken te hebben
XC60 T6 Ultimate Dark my24
jalex_h
6th Gear member

Die melding krijg ik al zolang ik deze XC60 heb en dus niet specifiek voor deze AAOS-versie. Het is de database op basis waarvan je maximale snelheden en andere verkeersborden voorgeschoteld krijgt en de primaire bron voor de ISA.
Aangezien verkeersborden met grote mate verschijnen, verdwijnen, veranderen etc. wordt deze omvangrijke database regelmatig geupdated. En vanwege de omvang duurt dat meestal langer dan 1 of 2 ritjes.
Ooit:
Een kale 440 1.7 DL uit 1989, een flink aangeklede V40 2.0 uit 1996
V70 D4 GT Nordic+ met een aantal leuke dingetjes uit 2015 zie hier
Een rode V90 T4 Business Sportuit 2019

Huidig: XC60 Essential Fusion Red

Je kunt beter een optimist zijn die ongelijk heeft dan een pessimist die gelijk krijgt.
Bart.BDB
Starter

Willem XC60 schreef: 14.01.2026 - 21:35
BertZ64 schreef: 14.01.2026 - 21:25

Mega irritant.

De “stapvoets-functie” impliceert dat de auto na tot stilstand te zijn gekomen niet meer langzaam voor- of achteruit rijdt. M.a.w. je hoeft je voet niet meer op de rem

Bij een auto met het Sensus-systeem kun je een vergelijkbare situatie creëren door op de middenconsole de toets “A” te activeren. De groene led ernaast gaat dan branden en zorgt ervoor dat bij stilstand de auto automatisch op de handrem wordt gezet. Bij wegrijden wordt de handrem dan automatisch afgeschakeld mits de bestuurder de veiligheidsgordel draagt.
Goeiedag,

Hoe zet je deze functie uit op een xc40 2026 mild hybrid?
Henry82
6th Gear member

BertZ64 schreef: 14.01.2026 - 22:00
Willem XC60 schreef: 14.01.2026 - 21:49 One pedal drive is toch net weer even anders. In die situatie gaat de auto vanzelf remmen als je het gaspedaal loslaat. Bij stilstand is de situatie wel vergelijkbaar.
Het betreft stilstaan zonder de rem vast te houden (en ze noemen het Stapvoets… 🤨), maar het is geen one pedal drive en geen auto hold.

Ik snap niet wat het toevoegt, tenzij het geen T6 of T8 PHEV betreft, want dan is one pedal drive toch beschikbaar in AAOS auto’s?
Het is gewoon het kruipen van de auto als je de rem los laat. Dat kun je aan of uit zetten. Ik had het altijd aanstaan in mijn T6, omdat ik dan heel nauwkeurig kon parkeren in de parkeergarage.
Life is what happens while you're busy making other plans
lint
Geartronic member

Vanmorgen ook de melding dat de update naar 4.2.13 klaar staat voor installatie. Moet straks eerst naar de mondhygiëniste en daarna wordt de update gedaan.
XC60 T6 PIH Ultra Thema dark 2025
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
BertZ64
4th Gear member

Henry82 schreef: 15.01.2026 - 08:59 Het is gewoon het kruipen van de auto als je de rem los laat. Dat kun je aan of uit zetten. Ik had het altijd aanstaan in mijn T6, omdat ik dan heel nauwkeurig kon parkeren in de parkeergarage.
Helder, thanks.
Bert

Mijn autohistorie
Willem XC60
2nd Gear member

Henry82 schreef: 15.01.2026 - 08:59
BertZ64 schreef: 14.01.2026 - 22:00

Het is gewoon het kruipen van de auto als je de rem los laat. Dat kun je aan of uit zetten. Ik had het altijd aanstaan in mijn T6, omdat ik dan heel nauwkeurig kon parkeren in de parkeergarage.
Ik vind dat kruipen ook heel fijn. Mooi gedoseerd.
Soepel stoppen en wegrijden
V70 - D5
V70 - 2.4D
XC70 - 2.4D
vimofoto
Starter

Misschien niet volledig on-topic maar zag dat er wel gepraat werd over een instelling over kruipen van de auto.
Ik heb een XC60 T6 recharge MY2024 en sinds kort (na kort gebruik AWD) stopt mijn auto niet volledig meer bij gebruik one pedal drive.
Heb ik deze instelling ook? Want vind deze niet meteen.

Thx
J33Bee
5th Gear member

Willem XC60 schreef: 14.01.2026 - 21:10

Mijn enige irritatie zit nu in het gegeven dat per definitie “stapvoets” uitstaat. Ik erger me eraan. Kan natuurlijk bij elke rit stapvoets aanzetten. Wat niet wegneemt dat ik ervan baal dat een softwareontwikkelaar of een overheid mij een gedrag van de auto door de strot weet te duwen.

Mega irritant.

Nee. Het staat bij mij gewoon aan, is ook niet uit gegaan na OTA update. Heb jij toevallig een 2e profiel waarbij het wel uit moet? Misschien neemt de auto niet alles goed over, zodra je weer met jouw sleutel wil rijden?

Hier heeft de vrouw dat ook gewoon aan staan, maar ik heb niet getest of dat verschil uitmaakt. Blijf er nu sowieso vanaf, want ik wil dat ook altijd aan.
J33Bee
5th Gear member

vimofoto schreef: 15.01.2026 - 10:43 Misschien niet volledig on-topic maar zag dat er wel gepraat werd over een instelling over kruipen van de auto.
Ik heb een XC60 T6 recharge MY2024 en sinds kort (na kort gebruik AWD) stopt mijn auto niet volledig meer bij gebruik one pedal drive.
Heb ik deze instelling ook? Want vind deze niet meteen.

Thx
Settings --> Rijden... helemaal naar onder scrollen op je scherm.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
lint
Geartronic member

Nu ook de upgrade naar 4.2.13 uitgevoerd, morgen maar eens kijken wat er veranderd is.
XC60 T6 PIH Ultra Thema dark 2025
BMW Z4 G29 sDrive20i 2024
MGB GT 1976
Plaats reactie

Terug naar “Software voor Volvo's”