Nu bijna 1,5 jaar naar volle tevredenheid aan het genieten van mijn XC60 T8R-design uit 2018 (Duitsland import). Het enige waar ik mij aan stoor (zacht uitgedrukt), is dat als ik naar mijn werk rijdt de navigatie op de heenweg soms 2 of 3 keer achter elkaar opnieuw opstart. Op de terugweg doet hij het soms, soms 1x en soms 2x, maar niet altijd. Ik werk richting de Belgisch/Limburgse nabij Weert en kom vanuit de regio Eindhoven. Het lijkt steeds op ongeveer dezelfde plek plaats te vinden, als ik bijna op de plaats van bestemming aankom (grens België 5 km ver).
Wat zou dit kunnen zijn? Hij doet het nergens anders (althans, ik denk in de 1,5 jaar dat hij het wellicht 5 keer ergens anders heeft gedaan).
Ben zelfs een keer naar de dealer gegaan, toen de auto het tijdens de vakantie na een lange rit in Duitsland en Italië had gedaan, maar na het uitlezen was er geen enkele foutmelding. Ik zou 'm er bijna door willen verkopen, ik vind het echt vervelend.
Dus als iemand een goede suggestie heeft is deze van harte welkom
Reset navigatiescherm (nabij Belgische grens)
- QuickFix
- 1st Gear member
- Contacteer:
Blinde vlekken in het GSM netwerk lijkt me een logische verklaring; waarom Sensus dan opnieuw opstart zou ik niet weten.
Groeten,
Peter
V40, S40, XC70, XC90... XC90 2.5T 2003
Peter
V40, S40, XC70, XC90... XC90 2.5T 2003
-
adderoos
- 3rd Gear member
Ooit met een vorige auto op bepaalde toerit op een snelweg de ellende gehad dat de complete auto tot 2 toe in de noodloop ging.
Blijkbaar waren er daar signalen die de invloed op de werking van de auto, men had het eerder gehoord, het was geen Volvo.
Misschien het proberen waard, de navigatie zal vermoedelijk niet echt nodig zijn, de weg zal je wel weten, vooral geen navigatie gebruiken en dan zien wat er gebeurd.
Eventueel de auto verbinding laten maken via bluetooth tethering en dan zien wat er gebeurd.
De blinde vlekken en de omstandigheden ter plaatse kunnen de oorzaak zijn.
Blijkbaar waren er daar signalen die de invloed op de werking van de auto, men had het eerder gehoord, het was geen Volvo.
Misschien het proberen waard, de navigatie zal vermoedelijk niet echt nodig zijn, de weg zal je wel weten, vooral geen navigatie gebruiken en dan zien wat er gebeurd.
Eventueel de auto verbinding laten maken via bluetooth tethering en dan zien wat er gebeurd.
De blinde vlekken en de omstandigheden ter plaatse kunnen de oorzaak zijn.
XC60 T6 Black Edition My25
-
Blademanrs
- 1st Gear member
Alvast dank voor de eerste reacties. Even aanvullend, ik heb de wifi/ethernet van de auto uitstaan. Wel heb ik Google maps draaien via mijn telefoon die is verbonden met een Carplay-kastje (Carlinkit 5.0) dat via de USB (met wit kader) onder de armsteun is aangesloten. Zou dit i.c.m. bovenstaande nog een andere invloed kunnen geven?
-
Blademanrs
- 1st Gear member
Deze week getest en tijdig de usb-stekker uit de auto gehaald en heb zowel heen als op te terugweg géén uitval/reset gehad. Kan een telefoon/Google Maps of een USB-kastje zoveel invloed hebben op het systeem van de auto? Ik probeer het te begrijpen omdat ik het met geen enkele andere auto ooit heb gehad. Iemand nog suggesties?
- BertZ64
- 5th Gear member
Welke navigatie start opnieuw op? Sensus of Google Maps?
Zou het met de roaming van je telefoon te maken kunnen hebben? Check even je instellingen op je mobiel mbt roaming en datagebruik tijdens roaming.
Zou het met de roaming van je telefoon te maken kunnen hebben? Check even je instellingen op je mobiel mbt roaming en datagebruik tijdens roaming.
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
Mijn autohistorie
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Mijn autohistorie
-
Blademanrs
- 1st Gear member
De Sensus (XC60 T8R uit 2018). Ofwel het scherm van de auto herstart, de Google Maps op mijn telefoon blijft gewoon doorgaan. Dus als het autoscherm herstart is dan maakt hij automatisch verbinding en werkt het weer.
- BertZ64
- 5th Gear member
Op welke internet verbinding werkt jouw navigatie? (tbv RTTI) via je telefoon of via een eigen sim in het automodem?
Als dat via de wifi hotspot of Bluetooth tethering van jouw telefoon is, zou het misschien aan de roaming instellingen van je telefoon kunnen liggen.
Als dat via de wifi hotspot of Bluetooth tethering van jouw telefoon is, zou het misschien aan de roaming instellingen van je telefoon kunnen liggen.
Bert
Mijn autohistorie
Mijn autohistorie
-
marsman
- 3rd Gear member
Ik heb exact dezelfde wagen, maar heb nog nooit gehad dat Sensus bij de grens herstart. Wat ik wel heel vaak heb, is dat Apple Carplay een freeze krijgt bij grensovergangen of plaatsen met slecht mobiele dekking. Maar ik kan me niet heugen dat Sensus dan ook plat gaat. Ik gebruik Carplay alleen met een kabel direct gekoppeld aan de auto. Ik heb geen Carlinkit. Ik gok dat dit kaste bij slecht mobiel bereik de boel in de war gooit. Probeer anders eens dat kastje los te koppelen en je telefoon direct te koppelen met de wagen. Kan bijna niet anders dat het hier ergens misgaat.
-
marsman
- 3rd Gear member
Update > Zoek maar eens op Reddit, ik vind andere Volvo rijders die vergelijkbare issues melden. Vrij zeker dus dat Carlinkit de boosdoener is.
https://www.google.com/search?q=Carlink ... pr=2&aic=0
https://www.google.com/search?q=Carlink ... pr=2&aic=0
-
Blademanrs
- 1st Gear member
Ik gebruik de navigatie van de auto zelf niet. Daarnaast heb ik internet van de auto uitstaan, ook staat de wifi van de auto uit. Wel kan ik, zonder Carlinkit, bellen via de auto zelf. De telefoon kan maar met één 'aansluiting' verbinding maken. Dus of alleen draadloos met de auto, of via de Carlinkit (dan belt deze ook via de Carlinkit).BertZ64 schreef: ↑26.01.2026 - 09:02 Op welke internet verbinding werkt jouw navigatie? (tbv RTTI) via je telefoon of via een eigen sim in het automodem?
Qua navigatie gebruik of een Android telefoon of iPhone met Google maps. Die wordt dan op het navigatiescherm gecast via de Carlinkit.
-
Blademanrs
- 1st Gear member
Weet nu even niet of ik 'offtopic' ga, maar welke goede vervanger van de Carlinkit kunnen jullie aanbevelen? Het zou hierbij fijn zijn dat je qua verbinding kunt wisselen tussen 2-telefoons (gelijktijdig. Dus zakelijk als ik mijn iPhone gebruik om te bellen, maar kan schakelen naar mijn Android als ik privé wil bellen (met mijn oudere BMW uit 2012 kon ik dat via de iDrive gewoon snel en gemakkelijk schakelen zonder probelemen).
- BertZ64
- 5th Gear member
Ik heb de CarMeMini en die bevalt erg goed. Hij kan wel twee verschillende telefoons onthouden, maar niet makkelijk van de een naar de ander switchen. Maar dat kan geen enkele Carplay of Google auto dongle voor zover ik weet. Dat wordt namelijk niet ondersteund door Carplay of Google auto.
Bij alleen een Bluetooth koppeling voor telefonie is dat anders, daar kan dat wel.
Bij alleen een Bluetooth koppeling voor telefonie is dat anders, daar kan dat wel.
Bert
Mijn autohistorie
Mijn autohistorie