Goedemiddag mede Volvo-liefhebbers,
Sinds anderhalf jaar rijd ik in een V40 uit 2019. Over het algemeen ben ik erg tevreden, maar de afgelopen maanden duikt er af en toe een vervelend probleem op.
Zo gebeurt het soms dat het rempedaal direct na het starten keihard is en ook hard blijft. Tijdens het remmen voelt het dan alsof de ABS ingrijpt (hakerig remmen) en verschijnt de melding ‘Remsysteem Service Vereist’ op het dashboard. Daarnaast hoor ik bij het intrappen van het pedaal een piepend/fluitend geluid.
In één geval was het probleem meteen verholpen door de auto opnieuw te starten; daarna werkte de rem weer normaal. Andere keren is het hardnekkiger en moet ik een keer of tien remmen (voor- en achteruit in het parkeervak) en daarna opnieuw starten. Ook dan is het probleem ineens verdwenen en remt de auto alsof de ongemakkelijke situatie daarvoor nooit is voorgevallen.
Het lastige is dat het probleem niet constant optreedt. Soms staat 'ie drie dagen stil en is er niets aan de hand. En gisteren had ik het probleem, terwijl de auto slechts tien uur had stilgestaan. De laatste twee keer deed het probleem zich de ochtend na sneeuwval voor, dus mogelijk speelt vorst een rol.
Verder valt me op dat de remmen regelmatig piepen bij licht intrappen. Bij stevig intrappen hoor ik dit niet en het remgevoel is in die situaties verder altijd normaal.
De dealer kan er pas op 2 maart naar kijken, dus tot die tijd probeer ik zelf mogelijke oorzaken te achterhalen.
Heeft iemand tips, ideeën of misschien zelfs ervaring met dit specifieke probleem?
Dank allen!
2019 V40 - Hard rempedaal en 'Remsysteem Service Vereist'
-
Tien
- 2nd Gear member
Het fluitende geluid kan een lek membraan in de rembekrachtiger zijn. Dit verklaart mogelijk waarom het pedaal soms keihard blijft (het vacuüm ontsnapt) maar ook waarom het soms herstelt na een nieuwe start. Het lijkt mij hoe dan ook iets in het vacuüm systeem (door de vorst??), vacuümpomp zelf zou ook kunnen.
Liever niet mee doorrijden voor de veiligheid, je hebt geen bekrachtiging.
ABS snapt de mismatch met remdrukverandering / vacuümwaarde / remkracht niet, dus die foutmelding vind ik logisch, evenals het gevoel in het pedaal.
Liever niet mee doorrijden voor de veiligheid, je hebt geen bekrachtiging.
ABS snapt de mismatch met remdrukverandering / vacuümwaarde / remkracht niet, dus die foutmelding vind ik logisch, evenals het gevoel in het pedaal.
V90 LE aut. 1997
C30 T5 aut. 2007
C30 T5 aut. 2007
- NicoV40
- 4th Gear member
Op de vacuümleiding tussen de rembekrachtiger en motor/vacuümpomp zit ergens een terugslagklepje, misschien deze defect.
En anders helaas bovengenoemde duurdere zaken.
En anders helaas bovengenoemde duurdere zaken.
Ex V40 classic rijder, nu P1 rijder
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie
Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk
Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)
Volvo V50, MY2005, 2.0D met chippie

Volvo V60, MY2017, 2.0D D2 gechipt naar 177pk

Volvo 164, BY1972, B30A (dubbele carburatie)

-
Icebergh
- Starter
Dank voor de reacties!
Gisteravond ben ik er, na even bellen en zoeken, achter gekomen dat de remvloeistof in nov-22 bij 60.000km voor het laatst is vervangen. Dat is inmiddels ruim 3 jaar terug en de auto heeft 46.000km ervaring erbij...
Dus: boze mail naar de dealer waar ik de auto in oktober-24 met 90.000km heb gekocht met een onderhoudsbeurt (waar ze hebben vertikt de vloeistof te vervangen, terwijl dat na 2 jaar / 30.000km moet) en komende woensdag wordt de remvloeistof als de wiedeweerga vervangen en het remsysteem wordt gecheckt.
Vraag: zien jullie een kans dat dit probleem mogelijk komt door water in de remvloeistof die bij vorst kristalliseert? Of is dat wishful thinking...
Gisteravond ben ik er, na even bellen en zoeken, achter gekomen dat de remvloeistof in nov-22 bij 60.000km voor het laatst is vervangen. Dat is inmiddels ruim 3 jaar terug en de auto heeft 46.000km ervaring erbij...
Dus: boze mail naar de dealer waar ik de auto in oktober-24 met 90.000km heb gekocht met een onderhoudsbeurt (waar ze hebben vertikt de vloeistof te vervangen, terwijl dat na 2 jaar / 30.000km moet) en komende woensdag wordt de remvloeistof als de wiedeweerga vervangen en het remsysteem wordt gecheckt.
Vraag: zien jullie een kans dat dit probleem mogelijk komt door water in de remvloeistof die bij vorst kristalliseert? Of is dat wishful thinking...
- '19 Volvo V40 T3 Polar+ Sport
-
Jelmer de Jong
- 6th Gear member
Wishful thinking, of de vloeistof is nog ouder en/of ziet er uit als een proteïneshake van XXL-nutricion.
- RZA
- 5th Gear member
Je bekrachtiger/servo kun je zelf gemakkelijk testen, zie bijv. dit filmpje
- V90 T5 90th Anniversary Edition || Denim Blue || MY 2018 || Polestar Engineered
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- MGF 1.8i || British Racing Green || 2000 || K-maps remap
- Alfa Romeo 147 TS Veloce || Alfa Rosso || 2003
- MGF 1.8i || British Racing Green || 2000 || K-maps remap
-
VolvoForLife1337
- Starter
Heb soortgelijk probleem met mijn 2019 V40 gehad maar kreeg het alleen bij heel hard remmen. Op die manier kwam ik toevallig ook achter het probleem, na noodstop zelfde 'Remsysteem Service Vereist' melding, rempedaal hard en fluitend geluid. Bij auto uit en weer aan was het probleem weg. De foutcode die er toen bij mij instond was BCM-C004764 ("Brake Booster Pressure Sensor. Algorithm Based Failures. Signal Plausibility Failure").
Auto zat nog onder garantie (had 'm paar maanden in 2024), bij dealer gemeld en die hebben er kosteloos een nieuwe rembekrachtiger ingezet. Sindsdien deze problemen niet meer gehad.
Auto zat nog onder garantie (had 'm paar maanden in 2024), bij dealer gemeld en die hebben er kosteloos een nieuwe rembekrachtiger ingezet. Sindsdien deze problemen niet meer gehad.
- 2019 Volvo V40 T3 Polar+ Sport
- 2004 Volvo S60 2.4 170pk
- 2004 Volvo S60 2.4 170pk
-
Icebergh
- Starter
Thanks voor de reacties!
De garage gaf aan om eerst de remvloeistof te vervangen (goedkoopste én een absolute must gezien de leeftijd van de vloeistof).
Mits het probleem dan niet verholpen is, zal de rembekrachtiger aan de beurt zijn... En dan hopen dat dat de boosdoener is.
Heb (gelukkig) tot nu toe nog niet gemerkt dat de remdruk ook maar enigszins is weggevallen, dus als het vacuüm er is lijkt het ook goed te blijven.
Aparte en vage klacht is het wel, voel me niet echt veilig zo met de auto. Hopelijk wordt het snel opgelost.
De garage gaf aan om eerst de remvloeistof te vervangen (goedkoopste én een absolute must gezien de leeftijd van de vloeistof).
Mits het probleem dan niet verholpen is, zal de rembekrachtiger aan de beurt zijn... En dan hopen dat dat de boosdoener is.
Heb (gelukkig) tot nu toe nog niet gemerkt dat de remdruk ook maar enigszins is weggevallen, dus als het vacuüm er is lijkt het ook goed te blijven.
Aparte en vage klacht is het wel, voel me niet echt veilig zo met de auto. Hopelijk wordt het snel opgelost.
-
Icebergh
- Starter
Update: De remvloeistof is gisteren vervangen. Die was volgens de garage ook écht aan vervanging toe.
Gisteren na het ophalen gelijk een stuk gereden, waarbij ik het idee had dat de auto beter remt en het rempedaal een stuk responsiever is.
Ik zal dit topic de komende tijd updaten voor Volvisten die toevallig hetzelfde probleem in de toekomst gaan ervaren.
Voor nu is alles wel, maar ik meld me als de klachten toch terugkeren.
Hopelijk tot nooit (in dit topic).
Gisteren na het ophalen gelijk een stuk gereden, waarbij ik het idee had dat de auto beter remt en het rempedaal een stuk responsiever is.
Ik zal dit topic de komende tijd updaten voor Volvisten die toevallig hetzelfde probleem in de toekomst gaan ervaren.
Voor nu is alles wel, maar ik meld me als de klachten toch terugkeren.
Hopelijk tot nooit (in dit topic).