Beste forumleden,
Weet iemand of je de Pilot Assist op een Volvo V60 MY2019 en nieuwer kunt uitbreiden met de inhaalassistent.
Dit word in het gebruikershandboek als optie aangeduid. Maar is die wel verkrijgbaar?
En dan vooral, is die ook eventueel achteraf met een software update te installeren?
Wie weet hoe dat zit.
Inhaalassistent optie...
- mga1600
- 6th Gear member
Het is niets meer of minder dan dat je als je op ACC rijdt en dan je richtingaanwijzer naar links gebruikt de auto automatisch wat versnelt. En volgens mij is dat standaard, ik heb het in ieder geval op mijn laatste paar Volvo’s teruggevonden zonder dat ik een extra optie aangekruist had.
XC60 T6 Ultimate Dark my24
-
V60Driver
- 3rd Gear member
Ja dat accelereren als je de richtingaanwijzer naar links doet werkt wel. Maar met de inhaalassistent optie gaat de Pilot Assist ook zelf sturend inhalen volgens het gebruikershandleiding boekje. En dat doet mijn auto nu niet. Dus het is wel wezenlijk iets anders.
- Jers3n
- 6th Gear member
In het instructieboekje van onze (voormalige) V90 CC MY21 (Sensus) staat dezelfde uitleg tekst bij de inhaalassistent als bij een V60 MY19. Daar lees ik niks over het zelfstandig sturen door de auto.
In mijn ervaring is de inhaalassistent (onder de juiste voorwaarden, o.a. de ingestelde cruise snelheid en gereden snelheid voorligger) enkel het versnellen/niet afremmen van de auto voordat de bestuurder zelf naar de linkse baan stuurt/moet sturen. Het groene stuurt icoontje bij gebruik Pilot Assist in de klokkenwinkel wordt bij het gebruik van de richtingaanwijzer dan ook even grijs (als indicatie dat bestuurder zelf moet sturen). Eenmaal grotendeels op de ‘nieuwe’ baan zal het stuur icoontje weer groen worden en zoekt de auto het midden van de betreffende baan weer (zo goed als mogelijk) op.
Bovenstaande is mijn ervaring met Pilot Assist. Al gebruikte ik dat niet super vaak, Adaptive Cruise Control wel, en ook daarbij is de werking qua versnellen/afremmen bij gebruik richtingaanwijzer naar links hetzelfde.
Qua sturen naar een baan naar rechts werkt het bij gebruik PA naar mijn ervaring overigens hetzelfde, richtingaanwijzer naar rechts, stuur-icoon wordt grijs, zelf sturen, auto ver genoeg over onderbroken lijn, stuur-icoon weer groen, etc.
In mijn ervaring is de inhaalassistent (onder de juiste voorwaarden, o.a. de ingestelde cruise snelheid en gereden snelheid voorligger) enkel het versnellen/niet afremmen van de auto voordat de bestuurder zelf naar de linkse baan stuurt/moet sturen. Het groene stuurt icoontje bij gebruik Pilot Assist in de klokkenwinkel wordt bij het gebruik van de richtingaanwijzer dan ook even grijs (als indicatie dat bestuurder zelf moet sturen). Eenmaal grotendeels op de ‘nieuwe’ baan zal het stuur icoontje weer groen worden en zoekt de auto het midden van de betreffende baan weer (zo goed als mogelijk) op.
Bovenstaande is mijn ervaring met Pilot Assist. Al gebruikte ik dat niet super vaak, Adaptive Cruise Control wel, en ook daarbij is de werking qua versnellen/afremmen bij gebruik richtingaanwijzer naar links hetzelfde.
Qua sturen naar een baan naar rechts werkt het bij gebruik PA naar mijn ervaring overigens hetzelfde, richtingaanwijzer naar rechts, stuur-icoon wordt grijs, zelf sturen, auto ver genoeg over onderbroken lijn, stuur-icoon weer groen, etc.
V90 Cross Country B5 PRO MY21 Denim Blue Metalic
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
V70 T5 GT8 Nordic+, Polestar, Luxery Line, Family Line, MY15 Electric Silver Metallic
XC70 D5 H6 Summum, Season Line, Design Sport Line 2007 Electric Silver Metallic
V40 1.9D SPORTS EDITION 2003 virtual blue
-
V60Driver
- 3rd Gear member
Bij nader inzien en door de juridische termen heen te lezen denk ik ook dat ik het verkeerd heb geïnterpreteerd. Kom er ook achter dat als je de richting aanwijzer gebruikt, Pilot Assist tijdelijk op standby staat om zelf sturen toe te staan zonder tegen het systeem in te werken. Duidelijk inmiddels. Op naar net volgende hoofdstuk van deze 850 pagina’s tellende gebruikershandleiding.