Mogelijk is iemand al eerder tegen het probleem aangelopen of heeft iemand tips hoe dit op te lossen.
Probleem: Accu laadt tijdens het rijden maar gedeeltelijk op (12.4-12.6v). Aan de acculader gaat de accu netjes naar 13.5v en blijft ook op dat niveau gedurende de tijd dat hij geparkeerd is. (>12u). Dynamo is 20k geleden vervangen en de accu is 2-3 jaar oud.
Zover mij bekend is heeft deze auto geen BMS en geeft een paar keer per jaar "lage laadspanning" net na het starten. Zodra je even boven de 2500-3000 rpm uit komt gaat de melding weg.
D5244T zit op de 500K Kms en heeft indien het koud is (<6 graden celcius), regelmatig problemen met starten, terwijl hij zeker voorgloeit. Waarschijnlijk onvoldoende dieseldruk icm versleten injectoren. Starten laat de accu echt werken, maar vaak volgt er een rit van een uur voordat ie stopt. Een dag nadien is het niet gegarandeerd dat de accu vol is. (tot op heden 12.4v).
Weerstand tussen dynamo en auto is 0 ohm (Goed contact).
Vraag: Waarom laadt de dynamo deze accu niet verder op dan 12.5v zelfs na een zeer lange rit... De laadspanning bij zeg 2500 is ergens boven de 13volt
Wie heeft DE tip hier ?
Accu laad vraag
-
Jelmer de Jong
- 6th Gear member
Accu stuk?
-
Urbexpeditie
- 7th Gear member
Wel de juiste poelie op de dynamo?
Spanningsregelaar?
Spanningsregelaar?
Blog Småbruk - Het leven op een kleine Zweedse boerderij...
"The simpler the life, the richer the moments "
"The simpler the life, the richer the moments "
- Rene64
- 3rd Gear member
De accu krijg je niet veel voller dan 12,5 volt, maar bij draaiende motor moet de spanning zeker 14,5 volt zijn om goed te laden.
Volgens mij hebben d emeeste Volvo's wel een bms en die moet gereset worden na een nieuwe accu.
Hang een digitale meter aan de accu voor je start, start dan de motor en kijk of de spanning oploopt naar een volt of 14 met wat gas geven.
Wat de gloeipitten betreft, zijn ze allemaal nog heel ( meten) ?
Als er 2 of 3 stuk zijn gaat het al moeizamer.
En draait de startmotor vlot rond?
Die moet toeren maken anders slaat een diesel slecht aan.
Welk type en bouwjaar heb je? Ik begrijp een 5 cylinder.
Volgens mij hebben d emeeste Volvo's wel een bms en die moet gereset worden na een nieuwe accu.
Hang een digitale meter aan de accu voor je start, start dan de motor en kijk of de spanning oploopt naar een volt of 14 met wat gas geven.
Wat de gloeipitten betreft, zijn ze allemaal nog heel ( meten) ?
Als er 2 of 3 stuk zijn gaat het al moeizamer.
En draait de startmotor vlot rond?
Die moet toeren maken anders slaat een diesel slecht aan.
Welk type en bouwjaar heb je? Ik begrijp een 5 cylinder.
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
- Fredhead
- Geartronic member
12.9 als de accu goed is en volledig vol.
Je zou verwachten dat de auto met draaiende motor ook uiteindelijk naar die waarde komt met een goed functionerende dynamo en spanningsregelaar.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
'60 Fordson Dexta smalspoor
Zij: '10 Renault Master MK2 T33 DCi 120 campervan
Ex-Volvo's '03 S60 D5, '04 V50 2.0D, '07 S60 2.4D
Led verstralers | Led werklampen | Anderson aansluiting | Dubbele accu | BF Goodrich AT2 | EGR mod | Traction control mod | Olie catchtank | Honda sproeiers
- Rene64
- 3rd Gear member
Nee, dan zou de installatie in de auto de accu leeg gaan trekken, ( zeker met lampen aan en andere flinke verbruikers) de spanning van de dynamo is altijd wat hoger dan de max spanning van de accu.
Een AGM accu heeft een iets hogere spanning die kan inderdaad 12,8 a 12,9 zijn.
Een AGM accu heeft een iets hogere spanning die kan inderdaad 12,8 a 12,9 zijn.
- Fredhead
- Geartronic member
14 volt met draaiende motor is inderdaad normaal om te zien.
Ik doelde er vooral op dat de accu nu zelfs niet tot amper bij wordt geladen op dit moment.
Ik doelde er vooral op dat de accu nu zelfs niet tot amper bij wordt geladen op dit moment.
'07 Mitsubishi Pajero GLX Intense 3.2 Di-D
-
myvolvos60
- Starter
Dank voor alle reacties. Een samenvatting van de antwoorden op de opmerkingen/vragen hierboven:
Gloeispiralen zijn allemaal OK (gedemonteerd en getest). Polie van de dynamo (nog) niet gecontroleerd maar is gekocht als vervangende van de bestaande dynamo. Accu is mijn inziens niet stuk (na het laden met een acculader blijft deze netje boven de 13.2v, ook de dag erna). Type motor is D5244T, startmotor draait bij 13v snel genoeg rond. Bij 11.5v of lager is een koude start te moeilijk (algehele slijtage van de brandstof systeem). BJ is 2002.
Indien de accu het 13v niveau heeft, is er geen enkel probleem met starten...
Vraag: komt het voor dat er andere maten van vrijloop polies op nieuwe vervangende dynamo's zitten ? (zou ik vreemd vinden vandaar dat ik er nog niet naar gekeken heb).
Waarom krijg ik met een draaiende motor de accu slechts tot het niveau van 12.6-12.9v terwijl ik via een lader tot 13.2v kom? Overigens mag ik blij zijn met 12.5v (de dag erna) indien ik geen gebruik maak van een lader.
Bestaat er geen modificatie voor de spanningregelaar zodat deze een extra 0.5-0.7 volt hoger laadt?
Gloeispiralen zijn allemaal OK (gedemonteerd en getest). Polie van de dynamo (nog) niet gecontroleerd maar is gekocht als vervangende van de bestaande dynamo. Accu is mijn inziens niet stuk (na het laden met een acculader blijft deze netje boven de 13.2v, ook de dag erna). Type motor is D5244T, startmotor draait bij 13v snel genoeg rond. Bij 11.5v of lager is een koude start te moeilijk (algehele slijtage van de brandstof systeem). BJ is 2002.
Indien de accu het 13v niveau heeft, is er geen enkel probleem met starten...
Vraag: komt het voor dat er andere maten van vrijloop polies op nieuwe vervangende dynamo's zitten ? (zou ik vreemd vinden vandaar dat ik er nog niet naar gekeken heb).
Waarom krijg ik met een draaiende motor de accu slechts tot het niveau van 12.6-12.9v terwijl ik via een lader tot 13.2v kom? Overigens mag ik blij zijn met 12.5v (de dag erna) indien ik geen gebruik maak van een lader.
Bestaat er geen modificatie voor de spanningregelaar zodat deze een extra 0.5-0.7 volt hoger laadt?
-
WillyWortel2
- 5th Gear member
Gezien het bouwjaar zal de auto zijn voorzien van een gewone loodaccu.
Ik lees niets over de afgeregelde spanning op de accu met draaiende motor op 2000 toeren.
Die moet ruim 14 Volt zijn.
Wanneer die spanning lager is wordt de accu niet geladen.
Starten gaat vlotter met een goed geladen accu.
Kan zijn dat de spanningsregelaar van de dyname defect is.
Vervangen kost een paar tientjes.
Ik lees niets over de afgeregelde spanning op de accu met draaiende motor op 2000 toeren.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-
myvolvos60
- Starter
Ik ga die 14v controleren. Volgens mij doet ie dat, maar beter gecontroleerd dan niet. Overiges heb ik nog de oude originele dynamo liggen (die was niet niet defect, maar had hetzelfde probleem), dus ik kan vooruit. Geen idee of die spanningsregelaars "makkelijk kapot gaan" en waardoor dan ?WillyWortel2 schreef: ↑10.02.2026 - 12:35 Gezien het bouwjaar zal de auto zijn voorzien van een gewone loodaccu.
- Rene64
- 3rd Gear member
En toch twijfel ik aan de accu.
12,6 volt is normaal in rust voor een volle accu, als deze 13,2 is na het laden en dan langzaam zakt naar 12,6 is het goed.
Je schrijft dat ie netjes 13,2 blijft, maar dat ius te hoog.
Zou best eens een rotte cel kunnen zijn .
En waar meet je dat mee? En goed meter?
Meet de spanning bij draaiende motor eerst, die moet zeker een volt of 14 zijn direct na starten.
Zo ja dan de accu even laten testen bij een kwikfit of andere garage.
12,6 volt is normaal in rust voor een volle accu, als deze 13,2 is na het laden en dan langzaam zakt naar 12,6 is het goed.
Je schrijft dat ie netjes 13,2 blijft, maar dat ius te hoog.
Zou best eens een rotte cel kunnen zijn .
En waar meet je dat mee? En goed meter?
Meet de spanning bij draaiende motor eerst, die moet zeker een volt of 14 zijn direct na starten.
Zo ja dan de accu even laten testen bij een kwikfit of andere garage.
- JordyBrabantS60T5
- 1st Gear member
Beste myvolvos60,
Als ik uw situatie correct interpreteer, kom ik tot de volgende bevindingen:
Feiten:
1. Met draaiende motor meet u een laadspanning van 12,4 tot 12,6 volt.
2. Tijdens het opladen met een externe acculader bereikt de accu een spanning van 13,5 volt.
3. De melding ‘lage laadspanning’ verdwijnt pas wanneer het motortoerental boven circa 2500–3000 rpm komt.
4. Op koude dagen heeft de motor regelmatig startproblemen.
Toelichting:
1. Een laadspanning van 12,4–12,6 volt bij een draaiende motor is aan de lage kant. Een correct functionerende dynamo levert normaal gesproken ongeveer 14,4 volt.
Dit betekent dat de accu onvoldoende wordt geladen. Wanneer extra verbruikers worden ingeschakeld, zal de laadspanning vermoedelijk nog verder dalen.
2. Bij het opladen met een externe acculader wordt (gedeeltelijk of volledig) geen gebruik gemaakt van de kabelboom van de auto, afhankelijk van de aansluitpunten.
Hierdoor kan een mogelijke overgangsweerstand in de voertuigbekabeling worden omzeild.
3. Bij hogere motortoerentallen draait de dynamo sneller, waardoor deze in staat is een hogere spanning te leveren.
4. Bij koude omstandigheden vraagt de startmotor meer energie van de accu. Hierdoor moet er meer stroom lopen richting de startmotor.
Een verhoogde weerstand in de kabelboom veroorzaakt spanningsverlies, waardoor de startmotor onvoldoende stroom ontvangt en minder krachtig kan draaien.
Conclusie / oplossing:
Het geheel wijst sterk op een probleem in de kabelboom. Waarschijnlijk is er sprake van een verhoogde overgangsweerstand in de pluskabel, met name in de buurt van de dynamo en/of startmotor.
Deze weerstand beïnvloedt zowel de laadspanning als het startgedrag. Zodra het motortoerental stijgt, levert de dynamo een hogere spanning, waardoor er na de weerstand alsnog voldoende spanning overblijft.
Mijn advies is om de pluskabel grondig te controleren. Meet de spanning op meerdere punten in de pluskabel om vast te stellen waar het spanningsverlies optreedt.
Extra tip controleer ook even waarom de accuspanning zakt naar 11,5 volt, dit hoort ook niet wanneer de auto in rustmodus is (afgesloten en alle verbruikers uit)! Een accu hoort een rustspanning boven de 12 volt te halen, fabrikant Bosch belooft voor haar accu's een minimale spanning van 12,4 volt. Mocht dit alles correct zijn controleer even de overige aandachtspunten
Overige aandachtspunten:
Dynamo: een defect of slecht functionerende dynamo kan dit probleem eveneens veroorzaken. De kans is klein gezien de recente vervanging, maar het is niet volledig uit te sluiten.
Accu: laadspanning zegt niets over de daadwerkelijke capaciteit van een accu; dit wordt bepaald door de stroom (Ah/CCA).
Een accu kan zowel bij 12,6 volt als bij 14,4 volt worden opgeladen, maar naarmate de inwendige weerstand toeneemt, neemt de capaciteit af. Hierdoor kan de accu minder stroom opnemen en leveren.
Een accutest (capaciteit/CCA-test) kan hier veel duidelijkheid in geven.
Belangrijke informatie:
Type dynamo: controleer of de juiste dynamo is gemonteerd. Er zijn namelijk drie varianten beschikbaar: 120A, 140A en 160A.
Accuspecificatie: de originele accu heeft een capaciteit van 90Ah en 800 CCA. Dit is cruciaal voor betrouwbaar starten onder zware (koude) omstandigheden.
Groet, Jordy
Feiten:
2. Tijdens het opladen met een externe acculader bereikt de accu een spanning van 13,5 volt.
3. De melding ‘lage laadspanning’ verdwijnt pas wanneer het motortoerental boven circa 2500–3000 rpm komt.
Toelichting:
1. Een laadspanning van 12,4–12,6 volt bij een draaiende motor is aan de lage kant. Een correct functionerende dynamo levert normaal gesproken ongeveer 14,4 volt.
Dit betekent dat de accu onvoldoende wordt geladen. Wanneer extra verbruikers worden ingeschakeld, zal de laadspanning vermoedelijk nog verder dalen.
2. Bij het opladen met een externe acculader wordt (gedeeltelijk of volledig) geen gebruik gemaakt van de kabelboom van de auto, afhankelijk van de aansluitpunten.
Hierdoor kan een mogelijke overgangsweerstand in de voertuigbekabeling worden omzeild.
3. Bij hogere motortoerentallen draait de dynamo sneller, waardoor deze in staat is een hogere spanning te leveren.
4. Bij koude omstandigheden vraagt de startmotor meer energie van de accu. Hierdoor moet er meer stroom lopen richting de startmotor.
Een verhoogde weerstand in de kabelboom veroorzaakt spanningsverlies, waardoor de startmotor onvoldoende stroom ontvangt en minder krachtig kan draaien.
Conclusie / oplossing:
Het geheel wijst sterk op een probleem in de kabelboom. Waarschijnlijk is er sprake van een verhoogde overgangsweerstand in de pluskabel, met name in de buurt van de dynamo en/of startmotor.
Deze weerstand beïnvloedt zowel de laadspanning als het startgedrag. Zodra het motortoerental stijgt, levert de dynamo een hogere spanning, waardoor er na de weerstand alsnog voldoende spanning overblijft.
Mijn advies is om de pluskabel grondig te controleren. Meet de spanning op meerdere punten in de pluskabel om vast te stellen waar het spanningsverlies optreedt.
Extra tip controleer ook even waarom de accuspanning zakt naar 11,5 volt, dit hoort ook niet wanneer de auto in rustmodus is (afgesloten en alle verbruikers uit)! Een accu hoort een rustspanning boven de 12 volt te halen, fabrikant Bosch belooft voor haar accu's een minimale spanning van 12,4 volt. Mocht dit alles correct zijn controleer even de overige aandachtspunten
Overige aandachtspunten:
Dynamo: een defect of slecht functionerende dynamo kan dit probleem eveneens veroorzaken. De kans is klein gezien de recente vervanging, maar het is niet volledig uit te sluiten.
Accu: laadspanning zegt niets over de daadwerkelijke capaciteit van een accu; dit wordt bepaald door de stroom (Ah/CCA).
Een accu kan zowel bij 12,6 volt als bij 14,4 volt worden opgeladen, maar naarmate de inwendige weerstand toeneemt, neemt de capaciteit af. Hierdoor kan de accu minder stroom opnemen en leveren.
Belangrijke informatie:
Type dynamo: controleer of de juiste dynamo is gemonteerd. Er zijn namelijk drie varianten beschikbaar: 120A, 140A en 160A.
Accuspecificatie: de originele accu heeft een capaciteit van 90Ah en 800 CCA. Dit is cruciaal voor betrouwbaar starten onder zware (koude) omstandigheden.
Groet, Jordy
-
WillyWortel2
- 5th Gear member
Volgens de TS is de dynamo recent vervangen.
Dat heeft geen verbetering gebracht.
Dan kun je de dynamo eigenlijk uitsluiten.
Er zijn diverse dynamo’s mogelijk die in capaciteit iets verschillen. Dat maakt voor het functioneren niet veel verschil.
Het lijkt er op dat er spanningsverlies optreedt bij het laden.
Controleer de massa aansluitingen van het motorblok en de accu. Ze moeten schoon zijn zonder sporen van corrosie.
Dat heeft geen verbetering gebracht.
Dan kun je de dynamo eigenlijk uitsluiten.
Er zijn diverse dynamo’s mogelijk die in capaciteit iets verschillen. Dat maakt voor het functioneren niet veel verschil.
Het lijkt er op dat er spanningsverlies optreedt bij het laden.
Controleer de massa aansluitingen van het motorblok en de accu. Ze moeten schoon zijn zonder sporen van corrosie.
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
- JeroenSpock
- 7th Gear member
En het probleem bestaat blijkbaar met de oude en nieuwe dynamo.
Kans dat ze beide slecht zijn kan natuurlijk. Is de nieuwe een gebruikte of gereviseerde?
In mijn D5 zat een 160A dynamo en een 100Ah accu.
Hoe zijn de contactpunten op de accu? Ik heb ooit een nieuwe accu gekocht en het probleem bleef. Bleek nogal wat corrosie aan de ogen van de kabel te zitten waardoor er slecht contact was. Beetje opschuren en alles weer in orde.
Voltage over de accu was tegen de 14V als ik de multimeter er op zette, maar de CFE in de auto gaf tegelijkertijd 0,2 of soms 0,3V minder aan (gemeten door de CEM denk ik). Ergens verliest de auto altijd wel wat.
Over dat slecht starten:
Daar begon mijn D5 ook mee in een winter. Deed hij alleen bij een koude start, eenmaal lopen en dan uit/aan was geen probleem. En die van jou na een halve minuut lopen?
Heb de gloeistiften vervangen, hielp niet. Uiteindelijk bleek het een verstuiver met te veel retour, dubbele van wat mocht. Gemeten met 5 spuiten met een stukje slang bovenop de retour van de verstuivers.
Spuitje op cilinder 1 of 2 liep 2 keer zo snel vol als de rest. Destijds voor €225 1 verstuiver vervangen en het liep weer als een zonnetje. Dealer gaf aan dat ze alle 5 vervangen moesten worden maar dat is onzin.
Start toerental van een D5 is 400 toeren btw.
Trouwens de D5 kon prima starten op 4 cilinders en daarna de 5e met de rotte verstuiver meenemen, maar de ECU staat dat niet toe. Als 1 retourwaarde te hoog ligt de brandstofdruk in de commonrail te laag en kan je starten wat je wil, maar hij slaat softwarematig niet aan.
Topic uit 2016, foto's werken helaas niet meer want mijn website bestaat niet meer.
viewtopic.php?t=69384
Kans dat ze beide slecht zijn kan natuurlijk. Is de nieuwe een gebruikte of gereviseerde?
Hoe zijn de contactpunten op de accu? Ik heb ooit een nieuwe accu gekocht en het probleem bleef. Bleek nogal wat corrosie aan de ogen van de kabel te zitten waardoor er slecht contact was. Beetje opschuren en alles weer in orde.
Voltage over de accu was tegen de 14V als ik de multimeter er op zette, maar de CFE in de auto gaf tegelijkertijd 0,2 of soms 0,3V minder aan (gemeten door de CEM denk ik). Ergens verliest de auto altijd wel wat.
Over dat slecht starten:
Daar begon mijn D5 ook mee in een winter. Deed hij alleen bij een koude start, eenmaal lopen en dan uit/aan was geen probleem. En die van jou na een halve minuut lopen?
Heb de gloeistiften vervangen, hielp niet. Uiteindelijk bleek het een verstuiver met te veel retour, dubbele van wat mocht. Gemeten met 5 spuiten met een stukje slang bovenop de retour van de verstuivers.
Spuitje op cilinder 1 of 2 liep 2 keer zo snel vol als de rest. Destijds voor €225 1 verstuiver vervangen en het liep weer als een zonnetje. Dealer gaf aan dat ze alle 5 vervangen moesten worden maar dat is onzin.
Trouwens de D5 kon prima starten op 4 cilinders en daarna de 5e met de rotte verstuiver meenemen, maar de ECU staat dat niet toe. Als 1 retourwaarde te hoog ligt de brandstofdruk in de commonrail te laag en kan je starten wat je wil, maar hij slaat softwarematig niet aan.
Topic uit 2016, foto's werken helaas niet meer want mijn website bestaat niet meer.
viewtopic.php?t=69384
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MIIVolvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
-
myvolvos60
- Starter
Dank voor deze info... mogelijk iets om na de kou periode eens op het gemak te controleren... Gezien de aantal KM's is dit een reeel puntJeroenSpock schreef: ↑11.02.2026 - 10:06 En het probleem bestaat blijkbaar met de oude en nieuwe dynamo.
Over dat slecht starten:
viewtopic.php?t=69384
-
myvolvos60
- Starter
Dank voor deze samenvatting. Zal dit zeker controleren.JordyBrabantS60T5 schreef: ↑10.02.2026 - 23:48 Beste myvolvos60,
Zoals eerder toegezegd, heb ik zojuist de koude S60 na 16u buiten stilstaan gedurende de nacht eens nagemeten voordat ik iets gedaan had. 12.7Volt. Tijdens het voorgloeien bleeft het rond deze spanning en na het aanslaan (bij een temp van ~7 graden) binnen 10 sec, het RPM verhoogd naar 2200 RPM. Je ziet de spanning op de dynamo oplopen tot 13v en meer toeren geeft geen verandering. Dit heb ik 5-10min volgehouden en dan loopt de spanning iets op tot 13.05v. Zet ik de lampen uit, dan ben ik een stapje verder want dat loopt de laadspanning op naar 13.2v.
Even een gedachte over slechte kontakt ergens. Indien de er ergens een spannningsval zit van (als voorbeeld) 0.6v dan zegt de wet van Ohm bij een laadstroom van 40A dat er een weerstand zit van 0,015 ohm. Dat is wel heel weinig en anders gezegd (bijna) niet meetbaar. Als je loodoxidatie op je klemmen hebt zitten is dat mss begrijpelijk, maar dat heb ik niet.
Een vraag over de + kabel van achter in de kofferbak naar het motor gedeelte. Is de aanname juist dat de + van de accu (die met een diameter van 5mm ofzo) in 1 stuk naar zowel de startmotor, dynamo en (+) aansluiting voor de startkabel in het motorcompartiment loopt ? Of zitten er ergens verbindingen (met het ook op corrosie)?
- JeroenSpock
- 7th Gear member
Die kabel loopt naar de zekeringkast onder de motorkap dacht ik. De zekeringen die je ziet zijn maar de helft, het zijn 2 verdiepingen.
Onderin zit de startrelais en een paar hoofdzekeringen. Grote kans dat daar niets aan de hand is, controleer even die accupunten.
Eventueel nog spanning over de startmotor meten tijdens starten, even samen met iemand. Als die ook 12+ krijgt ligt het niet aan het starten maar aan het aanslaan van het blok.
En je geeft zelf al aan dat het brandstofsysteem ook verdacht is.
Onderin zit de startrelais en een paar hoofdzekeringen. Grote kans dat daar niets aan de hand is, controleer even die accupunten.
Eventueel nog spanning over de startmotor meten tijdens starten, even samen met iemand. Als die ook 12+ krijgt ligt het niet aan het starten maar aan het aanslaan van het blok.
En je geeft zelf al aan dat het brandstofsysteem ook verdacht is.
Je hebt pas een Mercedes als er 40 mensen in kunnen
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MII
Volvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
Volvo S60 D5 2003 - 019 Zwart - 502.000km - Volvotune 212pk - Nebula/Ursa - VCE - bixenon - verstralers - HU803/Premium sound - MIIVolvo S60 2.5t 2008 - 467 Magic Blue - 425.000 km - Vialle LPi
- Bover
- 8th Gear member
myvolvos60 volgens mij staat hier een goed advies...JordyBrabantS60T5 schreef: ↑10.02.2026 - 23:48 Beste myvolvos60,
Feiten:
Toelichting:
Conclusie / oplossing:
Overige aandachtspunten:
Belangrijke informatie:
Groet, Jordy
BLOG: LEVEN IN FRANCE (auto) verhalen over de Franse campagne sinds 2019
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Onderhoud anno 2015 bij Kubba https://evolveauto.nl/ Apeldoorn
Obbe D5 motor ..https://www.obbetuning.nl/
Vijf Cilinder Diesel Power: XC70 D5 AWD MY 06.2012 Summum
Onderhoud anno 2015 bij Kubba https://evolveauto.nl/ Apeldoorn
Obbe D5 motor ..https://www.obbetuning.nl/