Hi all, ik ben nieuw hier (lees al heel lang hier mee maar geen Volvo gehad). Sinds vorig jaar een XC90 T8 MY 2016. Ik overweeg een 2022+ XC90 455 pk LR versie. Ik zou graag de meningen hierover willen weten:
Even buiten budget om: zijn de versies vanaf 2022, dus met 455 pk motor long range beter? Hoe zit het mechanisch? Ik heb begrepen dat deze een andere ERAD hebben, zijn die probleemlozer dan de vorige versies? Ik weet dat er software problemen zijn maar ik neem aan dat die op den duur zullen worden opgelost. Dat is bij de eerste types T8 ook gebeurd.
Even buiten de software om gaat het mij dus om de mechanische zaken (laadsysteem, accu, ERAD etc.).
En is de pre 2022 versie ook goed? Of is het gewoon beter om voor de 2022+ 455 pk versie te gaan?
Alvast bedankt!
XC90 vanaf 2022 (455 pk LR) vs pre 2022
-
Ronnie88
- 1st Gear member
Als je verwacht dat de software issues snel opgelost worden hoop ik dat je een lange adem hebt. Met elke update lijken er weer nieuwe problemen bij te komen, en zolang je niet de snapdragon processor hebt (MY26 uit m’n hoofd) zal het ook nooit volledig soepel en vloeiend lopen.yup_tdi schreef: ↑10.02.2026 - 12:56 Hi all, ik ben nieuw hier (lees al heel lang hier mee maar geen Volvo gehad). Sinds vorig jaar een XC90 T8 MY 2016. Ik overweeg een 2022+ XC90 455 pk LR versie. Ik zou graag de meningen hierover willen weten:
Even buiten budget om: zijn de versies vanaf 2022, dus met 455 pk motor long range beter? Hoe zit het mechanisch? Ik heb begrepen dat deze een andere ERAD hebben, zijn die probleemlozer dan de vorige versies? Ik weet dat er software problemen zijn maar ik neem aan dat die op den duur zullen worden opgelost. Dat is bij de eerste types T8 ook gebeurd.
Even buiten de software om gaat het mij dus om de mechanische zaken (laadsysteem, accu, ERAD etc.).
En is de pre 2022 versie ook goed? Of is het gewoon beter om voor de 2022+ 455 pk versie te gaan?
Alvast bedankt!
Vwb mechanisch zou dit verbeterd moeten zijn. Helaas is bij onze MY23 de ERAD wel onlangs vervangen, hopelijk zijn wij de uitzondering op de regel. De ICE kent voor zover ik weet weinig problemen. Persoonlijk zou ik mits het budget het toelaat altijd voor de 455pk gaan. Niet voor het gecombineerde vermogen, dat is bij de oude modellen al zat. Puur elektrisch heb je véél meer vermogen, en de elektrische range is bijna het dubbele. Voor mij is het elektrische vermogen nu precies goed, minder zou ik zeker een stuk minder prettig vinden. Ga er anders eens mee proefrijden en oordeel zelf. Succes met de zoektocht.
- Elemli
- 1st Gear member
Heb in januari ook een nieuwe ERAD in miin MY24 gekregen, terwijl bij de verkoop door de dealer (en bij melding van de storing) nadrukkleijk werd gezegd (herhaald) dat vanaf MY23 de ERAD problemen waren overholpen. Dit is mijn eerste Volvo en eerste hybrid (in mei 25 gekocht) dus ik kan niet echt vergelijken of zinnigs zeggen over mechanica. Los van mijn ERAD issue (harde tik bij afremmen) ben ik helemaal happy, zeker met de 455pk.
Volvo XC90 T8 Recharge Ultimate Dark 2024 / Onyx-black / lid sinds mei 2025
-
yup_tdi
- Starter
Schijnbaar kan je de snapdragon processor achteraf laten installeren (er is hier een thread over), dat kan iig bij andere modellen dus ik neem aan dat het bij de XC90 ook kan. Dat zou al een gigantische verbetering moeten zijn.Ronnie88 schreef: ↑12.02.2026 - 22:14Als je verwacht dat de software issues snel opgelost worden hoop ik dat je een lange adem hebt. Met elke update lijken er weer nieuwe problemen bij te komen, en zolang je niet de snapdragon processor hebt (MY26 uit m’n hoofd) zal het ook nooit volledig soepel en vloeiend lopen.yup_tdi schreef: ↑10.02.2026 - 12:56 Hi all, ik ben nieuw hier (lees al heel lang hier mee maar geen Volvo gehad). Sinds vorig jaar een XC90 T8 MY 2016. Ik overweeg een 2022+ XC90 455 pk LR versie. Ik zou graag de meningen hierover willen weten:
Alvast bedankt!
Vwb mechanisch zou dit verbeterd moeten zijn. Helaas is bij onze MY23 de ERAD wel onlangs vervangen, hopelijk zijn wij de uitzondering op de regel. De ICE kent voor zover ik weet weinig problemen. Persoonlijk zou ik mits het budget het toelaat altijd voor de 455pk gaan. Niet voor het gecombineerde vermogen, dat is bij de oude modellen al zat. Puur elektrisch heb je véél meer vermogen, en de elektrische range is bijna het dubbele. Voor mij is het elektrische vermogen nu precies goed, minder zou ik zeker een stuk minder prettig vinden. Ga er anders eens mee proefrijden en oordeel zelf. Succes met de zoektocht.
Maar dat een MY23 en MY24 auto al een ERAD nodig heeft geeft mij wel weinig vertrouwen om eerlijk te zijn... Ik hoop dat dat maandagochtend modellen zijn.
- The Mechanic
- 5th Gear member
Die harde tik is wel een bekend iets, maar daar is al een tijdje een reparatie set voor, dus een complete ERAD hiervoor vervangen is onzin...Elemli schreef: ↑12.02.2026 - 22:27 Heb in januari ook een nieuwe ERAD in miin MY24 gekregen, terwijl bij de verkoop door de dealer (en bij melding van de storing) nadrukkleijk werd gezegd (herhaald) dat vanaf MY23 de ERAD problemen waren overholpen. Dit is mijn eerste Volvo en eerste hybrid (in mei 25 gekocht) dus ik kan niet echt vergelijken of zinnigs zeggen over mechanica. Los van mijn ERAD issue (harde tik bij afremmen) ben ik helemaal happy, zeker met de 455pk.
- Elemli
- 1st Gear member
Het was niet de dealer zelf die tot vervanging vd ERAD besloot maar Volvo zelf. TJ36894 was niet de oplossing.The Mechanic schreef: ↑15.02.2026 - 23:08Die harde tik is wel een bekend iets, maar daar is al een tijdje een reparatie set voor, dus een complete ERAD hiervoor vervangen is onzin...Elemli schreef: ↑12.02.2026 - 22:27 Heb in januari ook een nieuwe ERAD in miin MY24 gekregen, terwijl bij de verkoop door de dealer (en bij melding van de storing) nadrukkleijk werd gezegd (herhaald) dat vanaf MY23 de ERAD problemen waren overholpen. Dit is mijn eerste Volvo en eerste hybrid (in mei 25 gekocht) dus ik kan niet echt vergelijken of zinnigs zeggen over mechanica. Los van mijn ERAD issue (harde tik bij afremmen) ben ik helemaal happy, zeker met de 455pk.
Volvo XC90 T8 Recharge Ultimate Dark 2024 / Onyx-black / lid sinds mei 2025