Als ik rem gaat mijn stuur trillen en mijn rempedaal ook. Ik vermoed dan ook dat één van mijn remschijfen krom is, maar hoe kom ik er achter of dat dat echt zo is? Mijn banden zijn er niet zo lang geleden onder uit geweest om te balanceren en waren zeker niet te vast vastgezet. Ik vond ze persoonlijk zelfs te los zitten. Ik heb mijn voor banden er even afgehad, maar ik kon (als leek) niets bijzonders zien. Wel heb ik even gecontroleerd of mijn klauwen nog konden bewegen, dat leek goed te gaan.
Kent iemand dit probleem?
Kunnen je remschijven eigelijk "zomaar" kromtrekken?
Remschijf krom?
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 14.07.2006 - 10:49
Sander, krom trekken gebeurt niet zomaar. Dit is meestal het gevolg van verkeerde montage (lees niet goed schoon maken van de naaf waar de schijf tegen aan gemonteerd wordt). Na een paar duizend km gaat de schijf kromtrekken. Waar jij waarschijnlijk last van hebt is een schijf met een "brandplek". Dit wordt veroorzaakt door na heel hard remmen en dus hete schijven, bij stilstaande auto de rem ingedrukt te houden.
MvG Martin
MvG Martin
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 14.07.2006 - 10:49
Als de schijven nog dik genoeg zijn kun je ze ook afdraaien. Ik zou wel de prijs van nwe even vergelijken met afdraaien. Als je binnen afzienbare tijd toch aan nwe zit dan is de beslissing snel genomen denk ik.
MvG Martin
MvG Martin
- laheije
- 4th Gear member
- Berichten: 814
- Lid geworden op: 15.04.2006 - 15:39
- Locatie: Schimmert gemeente Nuth
Martin.
Lijkt mij geen goed idee krom is krom en als je ze laat afdraaien worden ze te dun.
Waarom meen je dat ze een bepaalde dikte hebben, ja juist omdat ze niet te vlug te heet worden en gaan kromtrekken dus.
Dus gewoon nieuwe monteren.
Niet klooien met remmen!!!
Gevaarlijk.
Lijkt mij geen goed idee krom is krom en als je ze laat afdraaien worden ze te dun.
Waarom meen je dat ze een bepaalde dikte hebben, ja juist omdat ze niet te vlug te heet worden en gaan kromtrekken dus.
Dus gewoon nieuwe monteren.
Niet klooien met remmen!!!
Gevaarlijk.
Wie schrijffouten vindt mag ze houden
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 14.07.2006 - 10:49
Afdraaien is niet klooien met remmen. Als de dikte niet onder de minimale dikte komt is het technisch verder geen probleem en het probleem is daarmee opgelost.
Uiteraard is het monteren van nwe het aller beste, maar zeker niet de enige oplossing.
MvG Martin
Uiteraard is het monteren van nwe het aller beste, maar zeker niet de enige oplossing.
MvG Martin
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Het kan bijna niet uit om remschijven af te draaien tegen de nieuwprijs van nieuwe schijven.
Ik heb vanmorgen (zelf) nieuwe schijven en blokken, origineel Volvo aan de voorkant gemonteerd voor 210 euro incl. btw.
Als je namelijk de schijven laat afdraaien moet je ook nieuwe remblokken monteren.
Het gaat dus alleen om het verschil aan prijs tussen afdraaien en nieuw.
Ik heb vanmorgen (zelf) nieuwe schijven en blokken, origineel Volvo aan de voorkant gemonteerd voor 210 euro incl. btw.
Als je namelijk de schijven laat afdraaien moet je ook nieuwe remblokken monteren.
Het gaat dus alleen om het verschil aan prijs tussen afdraaien en nieuw.
- Turbodesk
- 5th Gear member
- Berichten: 1288
- Lid geworden op: 13.07.2005 - 19:52
- Locatie: Groningen
Weet ik zo even niet, maar het kan alleen maar goedkoper zijn omdat er achter geen geventileerde schijven worden gebruikt.
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 258
- Lid geworden op: 14.07.2006 - 10:49
Turbodesk, dat is de logica dat ik ook vaak heb gebruikt maar helaas vergat ik een paar bedrijfseconomische wetten waardoor ik het bij het verkeerde eind bleek te hebben. Achterremmen hebben het minder zwaar en slijten daardoor minder (snel), hierdoor worden er minder onderdelen hiervan verkocht. De vaste kosten moeten over minder schijven worden verdeeld. Hierdoor is het bedrag aan vaste kosten per schijf groter en dit veroorzaakt weer dat de schijven duurder zijn. Hetzelfde geldt voor de blokken.
Heb vanmorgen geinformeerd: Volvo dealer, blokken + schijven----> 280,00 (alleen de blokken 137,50, hij vergiste zich eerst en had ook de prijs van de blokken voor genoemd----> 122,00), kwikfit: 310,00.
Plaatselijke banden en remcentrum------> 205,00 !!!!!!! (Alleen blokken: 70,00).
Heb gemerkt dat wat je ook nodig hebt, altijd even rond bellen. Het kan zomaar 100% schelen.
MvG Martin
Heb vanmorgen geinformeerd: Volvo dealer, blokken + schijven----> 280,00 (alleen de blokken 137,50, hij vergiste zich eerst en had ook de prijs van de blokken voor genoemd----> 122,00), kwikfit: 310,00.
Plaatselijke banden en remcentrum------> 205,00 !!!!!!! (Alleen blokken: 70,00).
Heb gemerkt dat wat je ook nodig hebt, altijd even rond bellen. Het kan zomaar 100% schelen.
MvG Martin
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Om nog even terug te komen op je vraag hoe je erachter komt of er een schijf krom is en welke kun je het beste een remtest laten doen. Op een remtestbank kun je namelijk in één oogopslag zien of er een schijf krom is en welke. De meter van de remtestbank blijft dan namelijk niet constant, maar varieert bij remmen. Dit zal zeker niet de hoofdprijs kosten, denk aan een paar tientjes. Je weet dan in elk geval aan welke as je het moet zoeken.
Als er een schijf krom is kun je besluiten om deze te laten afdraaien. De kans is groot dat beide schijven krom zijn, dus altijd beide zijden doen. Een schijf trekt krom doordat er teveel warmte in de schijf ontstaat en de spaning eruit gaat. Duurdere schijven hebben zo'n hittebehandeling al gehad, en worden daarna afgedraaid. Het voordeel van afgedraaide schijven dat ze eerst door jou een hitte behandeling hebben gehad, waarna ze zijn afgedraaid. Hierdoor trekken ze niet zo snel meer krom, waardoor ze in feite beter zijn dan nieuwe schijven.
Er kan echter ook nog iets anders aan de hand zijn. Er kan een remzuiger vastzitten. Ook dat komt eruit bij een remtest. In dat geval moet de klauw gereviseerd of vervangen worden, wellicht icm nieuwe/afgedraaide schijven. Het probleem wat dit veroorzaakt ontstaat eerder bij hoge snelheden (grommen bij het remmen), ipv van trillen of schudden van het stuur bij lagere snelheden.
Als er een schijf krom is kun je besluiten om deze te laten afdraaien. De kans is groot dat beide schijven krom zijn, dus altijd beide zijden doen. Een schijf trekt krom doordat er teveel warmte in de schijf ontstaat en de spaning eruit gaat. Duurdere schijven hebben zo'n hittebehandeling al gehad, en worden daarna afgedraaid. Het voordeel van afgedraaide schijven dat ze eerst door jou een hitte behandeling hebben gehad, waarna ze zijn afgedraaid. Hierdoor trekken ze niet zo snel meer krom, waardoor ze in feite beter zijn dan nieuwe schijven.
Er kan echter ook nog iets anders aan de hand zijn. Er kan een remzuiger vastzitten. Ook dat komt eruit bij een remtest. In dat geval moet de klauw gereviseerd of vervangen worden, wellicht icm nieuwe/afgedraaide schijven. Het probleem wat dit veroorzaakt ontstaat eerder bij hoge snelheden (grommen bij het remmen), ipv van trillen of schudden van het stuur bij lagere snelheden.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Klopt,dan zijn ze echt recht. Op een draaibank kan ook hoor, mar dan moet je zeker weten dat de flens vlak ligt.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
-
- 1st Gear member
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 03.04.2007 - 21:32
Hmmm, dat is dan best handig. Zal wel niet zo heel duur zijn? Zoals gezegt, ze zitten er nog niet zo heel lang onder dus ze kunnen best een beetje missen en ze zijn niet heel erg krom denk ik dus er hoeft niet zo heel veel af :s