Zoals Raspaardje al zegt geldt dat alleen voor Sensus 2014 en daarnaast is dit een flink veiligheidsissue als op deze manier de geldigheid van certificaten verlengd kan worden.
Geen verkeersinfo bij Sensus - update 23/7/25 - lijkt opgelost.
-
dimitripb
- 4th Gear member
Dat klopt, maar dat betekent nog niet dat het veilig is. Het is waarschijnlijk de enige werkbare oplossing vanwege de manier waarop Sensus 2014 gebouwd is. Als je met een USB-stick via onversleutelde bestanden certificaten kan aanpassen kan iedereen het en dus ook kwaadwillenden. Dan kun je je afvragen, wat is de kans dat kwaadwillenden dit gaan doen en wat zou het nut zijn, maar dat speelt geen rol bij beveiliging. Het is namelijk nooit in te schatten wat kwaadwillenden er wel en niet mee kunnen doen. Het hoort gewoon goed beveiligd te zijn. Het ljkt erop dat dat bij Sensus 2016 wel goed geregeld is. De ontwikkeling van Sensus 2014 komt natuurlijk uit een tijd dat beveiliging nog niet zo'n grote rol speelde als nu. Enerzijds dus begrijpelijk anderzijds anno 2026 onacceptabel, maar dat komen we vaker tegen bij de auto-industrie als het gaat om IT-beveiliging.
- Rene64
- 3rd Gear member
Ik heb de bestanden niet bekeken op de stick, maar wie zegt er dat de bestanden niet versleuteld zijn?
En wat is het risico van een update van een navigatiesysteem ?
Dan zou ik mij toch meer zorgen maken over de nieuwere generatie auto's waar je alles met een app kan bedienen, die constant aan internet hangen met een 4g / LTE kaartje.
En dat heb ( en wil) ik niet, mijn auto heeft gene oncall en ook geen GSM kaarthouder.
Dan zou ik mij toch meer zorgen maken over de nieuwere generatie auto's waar je alles met een app kan bedienen, die constant aan internet hangen met een 4g / LTE kaartje.
En dat heb ( en wil) ik niet, mijn auto heeft gene oncall en ook geen GSM kaarthouder.
Volvo XC60 D4 Polar + 2017
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
Volvo V70 III MY 2010 D3 Geartronic
- BertZ64
- 5th Gear member
Maar je hebt waarschijnlijk wel een pc, internet, een mobiel en je bankiert online, gebruikt je mobiel voor contactloos betalen, etc. etc.Rene64 schreef: ↑15.02.2026 - 23:06 Ik heb de bestanden niet bekeken op de stick, maar wie zegt er dat de bestanden niet versleuteld zijn?
Of je leeft afgezonderd in een hutje op de hei, maar je hebt een auto, dus dat zal wel niet.
Alles wordt steeds verder geautomatiseerd en daar ontkomen we niet meer aan. Moderne EV’s zijn rijdende computers.
Overigens heeft real time traffic information ook internet nodig en het is best wel een fijne gedachte dat de benodigde communicatie daarvoor goed beveiligd is en dat kwaadwillende niet ons verkeer kunnen platleggen door iedereen dezelfde route te laten nemen…
Ik vind het naïef om je af te sluiten voor deze ontwikkelingen. We ontkomen er niet aan. Bovendien zouden auto’s veel duurder in onderhoud worden zonder.
Je kunt het beter omarmen en je erin verdiepen. Dan kan je er ook beter gebruik van maken en kan het je helpen. Met AI zullen de ontwikkelingen alleen maar sneller gaan. Maar goed, dat is mijn visie.
Bert
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
Mijn autohistorie
Privé: Volvo XC60 T8 AWD Recharge Inscription (MY2021) Fusion Red met vele opties waaronder luchtvering.
Zakelijk: BMW iX1 eDrive 20 xLine (2025)
Mijn autohistorie