Goedemorgen,
Heb een Volvo V50, 260.000 km, waarvan het stationair toerental rond de 1.200 ligt. Dit is te hoog.
In eerste instantie denk je aan het gasklephuis.
Eerst de accu losgekoppeld.
Gasklephuis gedemonteerd en schoongemaakt.
Helaas geen echte gasklepreiniger voorhanden.
Gasklephuis is wel goed schoon.
Na montage en inleren is er niets verandert. Stationair toerental is nog 1.200 toerental.
Misschien gasklephuis nog eens met gasklepreiniger schoonmaken.
Bij demontage zag ik dat de klep in rust toestand een klein beetje openstaat. Is dit normaal of moet de klep helemaal dicht zijn?
Heeft de Volvo V50 een bypass voor stationair toerental?
Wat kan nog zorgen voor een verhoogd stationair toerental?
Alvast bedankt voor jullie reactie en advies.
Grt.
Ruud
Gasklephuis V50 in rust helemaal dicht of klein beetje open
-
WillyWortel2
- 5th Gear member
Is er vacuüm verlies door een lekke slang?
Historie: 145-245-265-V70b-V40-V70d. De 265 was een dissonant, een rampzalige auto.
-
Ruud Gilissen
- Starter
Bedankt voor jouw reactie.
Slangen heb ik nog niet gecontroleerd. Ga ik wel doen. Heb gasklephuis gedemonteerd en zag dat dit een klein beetje open stond. Is dit normaal of moet de klep in rust helemaal dicht zijn? Indien helemaal dicht en er is een spleetje dan is het hoger stationair toerental te verklaren en denk ik aan het vervangen van het gasklephuis. Zal de slangen zeker ook nakijken.
Slangen heb ik nog niet gecontroleerd. Ga ik wel doen. Heb gasklephuis gedemonteerd en zag dat dit een klein beetje open stond. Is dit normaal of moet de klep in rust helemaal dicht zijn? Indien helemaal dicht en er is een spleetje dan is het hoger stationair toerental te verklaren en denk ik aan het vervangen van het gasklephuis. Zal de slangen zeker ook nakijken.
-
Ruud Gilissen
- Starter
Heb de temperatuur eens in de gaten gehouden. Als ik de motor in stilstand warm laat draaien tot circa 90° op de temperatuurmeter zakt het stationair toerental naar 800. Als ik dan gaan rijden koelt de motor af en zakt de temperatuur. Stationair toerental neemt dan weer toe. Als temperatuurmeter circa 30° aangeeft, wat eigenlijk niet klopt, is het stationair toerental al 1.050. Bij 20° op de temperaturmeter is het toerental 1.200. Blijkbaar is de thermostaat stuk waardoor de computer denkt dat de motor koud is en dus het stationair toerental verhoogd. Zal morgen de thermostaat doormeten en eventueel vervangen. Wordt vervolgt.