Motor ventilator blijft draaien

De eerste generatie XC60
Plaats reactie
DitchDeurne
1st Gear member

Sinds vandaag blijft de motor ventilator draaien, ook nadat ik de auto heb uitgezet.
Op warme dagen en/of met een warme motor is dat normaal maar dan stopt de ventilator automatisch na een aantal minuten.
Nu stopt ie niet meer en trekt binnen een paar uur de hele accu leeg.

Ik ben vanmiddag meteen naar mijn lokale (onofficiële) Volvo garage geweest.
Ik hoopte dat het alleen een relais of sensor zou zijn maar helaas.
De garage heeft de auto uitgelezen en ze geven aan dat de hele ventilator unit vervangen moet worden.
Kosten zeker €500 ex BTW voor de complete unit plus de arbeidskosten.
Wat ze bij de uitlezing hebben gevonden weet ik niet.

Nu hoop ik dat ik nog andere dingen kan nakijken voordat ik hier ja op zeg.
Ik lees dat mogelijke andere oorzaken een defecte koelvloeistoftemperatuursensor of een vastgelopen ventilatorrelais kunnen zijn.
Of misschien zijn er zaken die ik zelf kan schoonmaken of uitsluiten voordat ik terug naar de garage ga?

In de tussentijd trek ik de stekker van de ventilator eruit na het rijden en vóór het rijden doe ik de stekker weer terug.

Betreft een Volvo XC60 T6 bouwjaar 2009...

Of als iemand een goed en beter betaalbaar adres weet in de regio Oost-Brabant / Noord-Limburg dan hoor ik dat graag.

Artikelnummers van de genoemde onderdelen (complete ventilator unit / koelvloeistoftemperatuursensor) zijn ook welkom dan kan ik zelf eens Googlen op alternatieven.

Alvast bedankt!
Volvo XC60 T6 (2009)
DitchDeurne
1st Gear member

Ik krijg zojuist telefoon van de garage: blijkbaar kunnen ze tegenwoordig wel een losse ventilator regel unit bestellen, kosten ca. €170 ex BTW plus arbeid

Mocht iemand een ander idee hebben dat ik zelf nog kan nakijken dan hoor ik dat uiteraard nog steeds graag
Volvo XC60 T6 (2009)
redracer
4th Gear member

Hij gaat draaien met een reden .

Ze zullen erachter moeten komen wat de oorzaak is ipv lukraak vanalles vervangen.

Zit er genoeg koelvloeistof in , doet je waterpomp het nog etc.
DitchDeurne
1st Gear member

redracer schreef: 10.03.2026 - 15:51 Zit er genoeg koelvloeistof in , doet je waterpomp het nog etc.
De koelvloeistof heb ik even gecheckt, die staat mooi net onder MAX
Kan ik de werking van de waterpomp zelf checken?
Volvo XC60 T6 (2009)
Tapioca62
1st Gear member

Op een ander forum had iemand ook het probleem dat de fan constant aan stond (V70N) , echter niet zodra het contact uit was.

De oplossing daar was het vervangen van de MAP sensor bij de intercooler, deze geeft ook temperatuur door. Misschien goed om die eens uit te lezen?
DitchDeurne
1st Gear member

Tapioca62 schreef: 10.03.2026 - 16:16 Op een ander forum had iemand ook het probleem dat de fan constant aan stond (V70N) , echter niet zodra het contact uit was.

De oplossing daar was het vervangen van de MAP sensor bij de intercooler, deze geeft ook temperatuur door. Misschien goed om die eens uit te lezen?
Blijkbaar blijven er een minimaal aantal systemen actief zelfs na het uitzetten van de motor en het verwijderen van de contactsleutel.
Eén van die systemen is blijkbaar de motorventilator als die het signaal krijgt dat ie 'aan' moet blijven.
Of de MAP sensor ook zo'n systeem is dat actief blijft na uitschakelen weet ik niet.
Ik ga ervan uit dat de garage de sensor(en) waaronder de koelvloeistoftemperatuursensor heeft uitgesloten als oorzaak...
Volvo XC60 T6 (2009)
Plaats reactie

Terug naar “XC60 t/m MY2017”