kinderziektes

Geleverd vanaf 2003
sanderd
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 24.12.2004 - 12:10

Kinderziektes komen ook bij volvo's voor :wink:

heb nu een aantal weken mijn s40 2.4 momentum (zwart metallic + stylla 17" , off black interieur). Wat mij opvalt:
- 4 bovenste draden achterruitverwarming (links en rechts van 3de remlicht) werken niet
- 3de versnelling is bij opschakelen niet altijd even gewillig
- nogal gevoelig voor spoorvorming (komt waarschijnlijk ook door de brede banden, ik herken het verschijnsel vanuit een T4 van een collega)

Ik heb dit gemeld bij de dealer en 'ze gaan er naar kijken', maar ik ben benieuwd naar de ervaring naar anderen.

groet,
Sander
Gast

Allereerst gefeliciteerd met je nieuwe Volvo. Mooi auto als ik het zo lees. Volgens mij komt het wel meer voor dat nieuwe auto's niet zo soepel schakelen en die spoorvorming, komt vast door de grote wielen. :lol:
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Volgens mij is je achterruitverwarming uit drie segmenten opgebouwd. Kennelijk is er ergens in de elektrische aansluiting voor het bovenste segment iets mis. Als de draden op de ruit liggen valt het te repareren, zijn ze in de ruit "ingebakken" dan ben je aan een nieuwe achterruit toe. Lijkt me garantiegeval.
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
arisvh
2nd Gear member
Berichten: 86
Lid geworden op: 01.03.2005 - 17:43
Locatie: Veenendaal

Zijn die 3 bovenste niet gewoon de antenne van de radio ?? :D
sanderd
Starter
Berichten: 3
Lid geworden op: 24.12.2004 - 12:10

draden, antenne? this is the space age! wake up! :P
...volgens mij zit de antenne in het vinnetje op het dak, met gps ontvanger.

maar goed, binnenkort de dealert er maar even naar laten kijken....

sander
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

sanderd schreef:draden, antenne? this is the space age! wake up! :P
...volgens mij zit de antenne in het vinnetje op het dak, met gps ontvanger.

maar goed, binnenkort de dealert er maar even naar laten kijken....

sander
In dat vinnetje zitten (mits af fabriek besteld) de RTI en GSM antenne, anders is het een leeg design-item, enne... zijn de achterruitverwarmingsdraden idd de radioantenne.
Gebruikersavatar
S 40
1st Gear member
Berichten: 33
Lid geworden op: 19.02.2005 - 09:18

1. Bij mij werken de bovenste achterruitverwarmingsdraden naast het 3é remlicht ook niet .

2. De verlichting van de electr.ramen bedieningsknopjes in de voordeuren valt soms uit .
*S40 Flint Grey*
*XC60 Ice White*
Gebruikersavatar
Paul
Geartronic member
Berichten: 33123
Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38

Hmm toch nog maar even wachten met inruilen van de V40 hoor ik al
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
huub
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 25.02.2005 - 22:12
Locatie: rotterdam

Geen problemen met de achterruitverwarming, bij mij (V50 2.0D) werkt alles.
Schakelen vroeg voor mij enige gewenning vanuit een passat maar gaat nu goed, alleen af en toe wat moeilijker om de achteruit of 1 in te leggen met name als het snel moet.
En die spoorvorming, ..... tja dat heeft denk ik idd te maken met het rubber waar hij op staat.
Mijn V50 heeft hier inderdaad wat last van, ik had hier met mijn passat dus helemaal geen last van.
Ook continental's maar die op de VW waren denk ik wat zachter.
Als je denkt overal aan gedacht te hebben, ben je iets vergeten.
cordi
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 11.11.2004 - 09:14

Kinderziektes in mijn Volvo V50 2.0D zijn:
- waterinsijpeling in koffer. Wagen is bij de dealer geweest. Probleem was verholpen maar na een stevige regenbui terug water in de kofferbak!
- Na het laten plaatsen van een trekhaak bij de Volvo dealer krijg ik regelmatig de verwittiging op het scherm “trekkersysteem laten nakijken”. Dealer kan de fout niet vinden! Ik krijg ook regelmatig andere verwittigingen die plots ook weer terug verdwijnen.
- Ik ben moeten gesleept worden. Mijn wagen viel in panne! De gaspotentiometer was stuk!
- De eerste versnelling en de achteruitversnelling zijn echt niet te doen. Dit is zelfs op het randje van gevaarlijk. Als je denkt in eerste versnelling te hebben geschakeld rijdt de wagen achteruit!!! Bij de nieuwe modellen zou er nu een geluidsignaal zijn.
- Er scheelt ook iets met de airco. Zet je de temperatuur als het buiten vriest op bijvoorbeeld 23 graden dan blijft het vaak gewoon koud in de wagen. Dan doet hij het weer wel, dan weer niet!
- De radio doet vaak heel eigenaardig (premium sound). Het duurt heel lang om een zelfde zender te vinden op een andere frequentie. Het zoeken duurt vaak een half uur!
- Verder vind ik de tank veel te klein(50 liter) en mis ik een aansluiting voor de iPod (aansluiting ontbreekt aan deze radio)!
Ik ben wel erg tevreden over de rijeigenschappen van deze wagen zoals de werkingstilte op de autosnelweg in zesde versnelling. Ik vind de zetels ook uitstekend! Het verbruik valt ook best mee 7 liter op 100km. Deze wagen moet binnenkort terug binnen voor onderhoud. Ik denk dat de problemen dan wel zullen opgelost worden.
Gebruikersavatar
gnd
3rd Gear member
Berichten: 346
Lid geworden op: 04.04.2005 - 10:36
Locatie: Vijfherenlanden

Korte opsomming 2.0 D van 6 jan 2005:
- Bij aflevering de melding dat er geen vocht in de ruitensproeier tank zit.
Ben ik maar 3 keer voor terug geweest. Pas de derde keer kwamen ze erachter dat bijvullen niet de oplossing was....

- Bij het wegrijden na de aflevering, aan het einde van de straat, ABS in paniek. Sensor op rechter voorwiel defect. Ik stelde toen zelf voor om van een showroom model een sensor te 'lenen'.

- Strip onder de dakdrager stond bol. De nieuwe strip was er al binnen 3 dagen.

- Bij de trekhaak hing er een stuk isolatieband los.

- Tot 2 keer toe in de computer in de war geweest en moest ik de auto stilzetten. Zelfs een volle vrachtwagen trok sneller op. Het vermogen was kompleet weg, Cruise Control deed het niet meer en boven de 1500 RPM wilde de motor niet lopen.

- Portierrubbers sluiten niet goed af, duurde maar 3 weken eer de nieuwe rubbers ze bij de garage binnen kwamen.

- Radio, als die het doet is die goed, maar die wilde een keer niet aan.

- DSTC, met vochtig weer even snel optrekken om een weg over te steken, vergeet het maar. Een bonkend differentieel, spinnende banden, etc. Dan maar de rechter voet gebruiken om dit te corrigeren. DSTC werkt alleen in 'grens'gebieden goed.

- Portier handgreep om het protier te openen gaat bij 1 portier zwaar. Is herstelt.

- Kofferbak wil af en toe niet goed sluiten.


De auto was 2 weken oud en was al 3 keer terug geweest.
Nu is die 4 maanden en ik ben al 5 keer op bezoek geweest bij de garage.

De kwaliteit is niet wat ik verwachtte.

Update 8 mei 2005:
Vanuit Duitsland terug naar huis. VIER maal viel de motorelectronica wederom uit ! Eén maal af een snelweg met 2 rijstroken zonder vluchtstrook. Eén van de andere keren was het op de 3e rijstrook bergopwaarts met een gangetje van 120 Km/h. Weg was het vermogen en de snelheid viel terug tot 60 Km/h. Bijna een Merceders achterop. De campers en caravans die ik aan het inhalen was, gingen me rechts voorbij. Met pijn en moeite de vluchtstrook opgezocht. Even 30 seconden de sleutel uit het kontakt, weer starten en dan gaat het weer even.
Volvo, een veilig gevoel ? Bij mij is dat weg. :cry:
Zakelijk V50 2.0d en 1.8, V70 2.4i Geartronic, S60 2.4 D, een S60 2.0T PWS, een S60 T4 en V60 T3 PWS.
Privé Volvo 440 1.8i Fleet (2001-2009), Volvo S40 1.8i Nordic (2009-2015) Volvo S40 2.0 (2015-heden)
huub
Starter
Berichten: 8
Lid geworden op: 25.02.2005 - 22:12
Locatie: rotterdam

@cordi dat van het inschakelen van de 1 of achteruit gaat idd wel eens mis als je het snel doet (als het verkeerslicht op groen gaat en je staat als eerste bv)
Het klopt dat er een geluidssignaal klinkt als je de achteruit inschakelt alleen als je dat dus snel doet gaat het soms nog fout, dus neem de tijd en leg de eerste wat eerder in, voor mij werkt het dus goed.
Mijn ecc werkt perfekt nooit last van bevroren oren oid.
en de radio heeft soms idd wel eens wat lang nodig maar binnen 3 minuten heeft ie toch altijd wel wat gevonden behalve als je TP of een andere functie hebt aanstaan en er is toevallig niet zo'n zender in de buurt.

@gnd

Ik heb nu 10000 km weg in ruim twee maanden en heb nog geen enkel probleem gehad zoals jij omschrijft.
Volgende week de eerste afspraak maken voor regulier onderhoud.
Kennelijk kan het dus wel wat die kwaliteit betreft.
Als je denkt overal aan gedacht te hebben, ben je iets vergeten.
Gebruikersavatar
fearless
2nd Gear member
Berichten: 243
Lid geworden op: 29.11.2004 - 19:35
Locatie: Zwolle

cordi schreef:Kinderziektes in mijn Volvo V50 2.0D zijn:
- waterinsijpeling in koffer. Wagen is bij de dealer geweest. Probleem was verholpen maar na een stevige regenbui terug water in de kofferbak!

Dit is een bekend probleem, er is nu een speciaal terugslagklepje wat bij deze klacht gemonteerd zou moeten worden. Dan loopt het water niet meer naar binnen.


dit schrijft volvo....

SERVICE:
*Verwijder het achterste paneel v/d hemelbekleding.
Vervang de bestaande drukklep (zwart/wit stuk, O/N 30657241) met drukklep O/N 30896546. (Dit is een tweewegdrukklep).
Controleer de werking van de wasinrichting achter.
Monteer het paneel weer.
Afbeelding
Gebruikersavatar
gnd
3rd Gear member
Berichten: 346
Lid geworden op: 04.04.2005 - 10:36
Locatie: Vijfherenlanden

Naar aanleiding van de 4 motor electronica storingen van zondag.

Maandag de garage gebeld en dinsdag kreeg ik te horen: "U mag over 8 dagen komen." Dat vindt ik niet acceptabel voor deze problemen.
Dinsdagavond weer 4 maal het vermogen weg. :-x

Vanmorgen, woensdag, de V50 voor de deur bij de dealer gezet en gezegd dat ik er geen meter meer in wil rijden zolang dit probleem er in zit.
Ik ben al 2 keer bijna geramd door een andere weggebruiker die niet in de gaten heeft dat je ~100 paarden kwijt bent en daardoor ineens langzamer moet rijden.

Met het werktempo van de garage zal ik wel de komende 2 weken in het vervangende vervoer rond rijden. Een Opel..... :shock:
Zakelijk V50 2.0d en 1.8, V70 2.4i Geartronic, S60 2.4 D, een S60 2.0T PWS, een S60 T4 en V60 T3 PWS.
Privé Volvo 440 1.8i Fleet (2001-2009), Volvo S40 1.8i Nordic (2009-2015) Volvo S40 2.0 (2015-heden)
cordi
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 11.11.2004 - 09:14

Ondanks dat ik vind dat deze wagen uitstekend rijdt wil ik hem binnenkort terug van de hand doen (als de garantie ten einde loopt). Ik durf deze wagen zelf niet voor een prijsje aan mijn zoon verkopen. Dat na 30000 km de gaspotentiometer stuk was vind ik verschrikkelijk gevaarlijk. Dit is waarschijnlijk een heel dure grap die nu nog in garantie gemaakt kon worden. Maar wat als de wagen ouder is dan 2 jaar? Ik merk in dit forum dat verschillende V50 rijders dit probleem hebben! Ik heb deze Volvo juist gekocht voor de veiligheid. De wagen wordt ook in België geassembleerd, een beetje chauvinisme mag wel. Het is raar dat ik honderdduizenden kilometers heb gereden met een Passat TDI diesel en nooit maar dan ook nooit enig probleem heb gehad met deze wagens. Mijn zoon rijdt er trouwens nog mee rond en 370 000 km op de teller. Ik heb mij laten verleiden door de mooie lijn van de V50. Deze wagen doet mij een beetje denken aan de tijd toen ik nog 18 was. Toen waren er ook allerhande problemen aan mijn nieuwe Ford Escort maar dat is wel dertig jaar geleden. Dit artikel klinkt misschien een beetje cru maar wij zeggen: “je moet een kat een kat noemen”. Als een product niet goed is mag het gezegd worden! Wie weet word ik toch nog een tevreden klant! De garagist doet zeker zijn best!
Gebruikersavatar
PhysicalZen
3rd Gear member
Berichten: 349
Lid geworden op: 10.05.2005 - 09:33
Locatie: Limburg

Wat betreft die spoorvorming bij een T4, af fabriek is het inderdaad een dweil. Na enkele jaren (ik ben nog steeds een gelukkige 1e eigenaar van een '97 V40T4) heb ik het onderstel getuned naar rondom Koni-geel, voorvering vervangen door Intraxveren -40mm en rondom 17" 205x40 banden (ipv de originele 16" 205x50 banden).
conclusie: DIT HAD STANDAARD AF FABRIEK MOETEN GEBEUREN!! :evil:

sorry voor het geschreeuw, maar dat is gericht aan alle dealers waar ik jarenlang het probleem van het gezwabber heb proberen te bespreken!
Standaard antwoord was: Het beste is gewoon standaard Volvo. De rest veroorzaakt problemen!
(daarom heeft de R-series het cruciale spul ook niet van volvo :D )

Brede banden en spoorvorming hoeven echt niet als het onderstel goed is!

Het verbaasd me dan ook dat Volvo geen lering trekt uit het verleden!
Wat goed is...........kan nog steeds beter!!
To tune..or not to tune..Thats no question
V60 D4 r-design, 240 GLE, C303(V40D4 r-design-70R-V40T4-V40 2.0-480T-480T-440 2.0=exit)
Gebruikersavatar
gnd
3rd Gear member
Berichten: 346
Lid geworden op: 04.04.2005 - 10:36
Locatie: Vijfherenlanden

Ja hoor daar izzie weer.

11.000 KM limp mode (wegvallen vermogen) vrij, na het vervangen van de dieselpomp.
8.000 KM zonder storingen tot vandaag:

De airco was weer kapot. :roll:
Aan de bestuurderszijde aleen maar bloedhete lucht uit de ventilatie openingen.

Naar de garage gegaan. (Niet meer degene die hem heeft afgeleverd. :evil: )
Daar hebben ze een testpc aangesloten en de stappenmotor van de verwarming gehercalibreerd.
Omdat dit de tweede keer was gaan ze een nieuwe stappenmotor bestellen.

Op naar de volgende storing.......
V50 2.0d, al 38 weken jong en al 35 dagen bij de garage gestaan....

Cheers,

Willem
Zakelijk V50 2.0d en 1.8, V70 2.4i Geartronic, S60 2.4 D, een S60 2.0T PWS, een S60 T4 en V60 T3 PWS.
Privé Volvo 440 1.8i Fleet (2001-2009), Volvo S40 1.8i Nordic (2009-2015) Volvo S40 2.0 (2015-heden)
MainFrame
1st Gear member
Berichten: 17
Lid geworden op: 27.07.2005 - 14:45
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Volgens mij hebben ze de V50 serie gewoon te snel uitgebracht zonder eerst grondig alle kinderziektes te verwijderen. Ik heb de auto nu iets meer dan een jaar in mijn bezit en ben nog nooit zo vaak bij een garage geweest... Ik heb de leenauto (S40) bijna vaker gehad dan mijn eigen V50 2.0D. :D

Eerste periode (zeg 2 maanden) geen enkel probleem ondervonden maar daarna was de fun begonnen.

>>> na 2 maanden > Rem functioneerde niet meer. De rem voelde echt keihard aan en dat terwijl ik op de afsluitdijk reed met zo'n 120km/h. Na ongeveer 5 seconden flink trappen functioneerde hij weer naar behoren!...je zal maar een noodstop moeten maken. :shock:

>>> na ongeveer 5 maanden > Dakraam defect. Hij ging op automatische stand half dicht en dan weer open. Eerst was er een nieuw onderdeel besteld (3 dagen wachten) en toen bleek het na een week toch niet opgelost te zijn en werd er een nieuwe motor besteld.

>>> na ongeveer 5 maanden > verlichting van electrische ramenbediening valt spontaan uit. Bleek een stekker niet goed te zitten. :roll:

>>> na 7 maanden > Radio bleef op "pauze" staan. Geen geluid met zowel radio als cd. Pas na het uitzetten van de motor en 10 minuten wachten werkte het weer naar behoren. Hiervoor hebben ze de software vernieuwd waarna het eigenlijk weer goed werkte.

>>> na 10 maanden > De motor produceerd een vreemd getik. In het begin was het nog zachtjes maar lichtelijk irritant en na een maand was het getik zo erg dat mensen in de stad spontaan begonnen te wijzen naar m'n motorkap omdat ze dachten dat het ding zowat uit elkaar viel. Ben de auto bijna een maand kwijt geweest. Eerst zijn ze bezig geweest met het vervangen van de koppeling. Kreeg hiervoor een nieuwe sportkoppeling terug dus dat was wel prettig. Maar dit loste het probleem niet op. Vervolgens zijn er nog een groot aantal belangrijke onderdelen vervangen maar zonder resultaat. Uiteindelijk heeft de dealer besloten de auto terug te sturen naar de importeur. De importeur is er een flinke tijd mee bezig geweest en heeft nog meer onderdelen vervangen voor nieuwe maar kon ook het probleem niet oplossen. Uiteindelijk hebben ze er voor gekozen een geheel nieuwe motor te plaatsen. En inderdaad het probleem was verholpen en de motor reed prima! Motor is nu voor onderzoek naar Zweden gestuurd hoorde ik omdat ze geen idee hebben wat de oorzaak is van het getik.

>>> 1 jaar in bezit > De auto is ondertussen getuned naar 180PK 8) by Rica en heeft eindelijk weer een beetje vertrouwen terug gewonnen, maar helaas mocht dit niet lang duren. Spontaan begon de motor meldingen te maken van Motormanagement problemen (limp mode) iets wat ik met de oude motor niet had. Uiteindelijk toch maar besloten de chiptuning te laten verwijderen maar zonder het gewenste resultaat. Bij navraag bleek dat het kon liggen aan de motor. En dat ik het met de vorige motor niet had (maar ja...die deed het toch ook niet) Dus toch maar weer laten hertunen omdat het uiteindelijk ook niet uitmaakt.

>>> 1 jaar 2 maanden > S' ochtends vroeg, ik start de motor, rij achteruit...werkt spontaan mijn rem niet meer met als gevolg dat ik een mooie houten hek plat rij. Lichte schade dat met een beetje poets wel weg te werken valt maarja, het gevoel van veiligheid is natuurlijk meteen weg. Ik de dealer gebeld maar die gaf aan dat het misschien kwam doordat ik te snel weg reed voordat alle systemen konden worden opgestart!...nog nooit zoiets gehoord maargoed, wie weet was ik iets te snel.

>> 1 jaar 2 maanden en een dag > Bij het inparkeren van de V50 hoor ik een vreemd piepend/krijzend geluidje. Telkens bij het draaien van het stuur. Dacht in eerste instantie dat ik een kat had aangereden maar dat bleek het gelukkig niet te zijn. Na lichtelijk geirriteerd even onder de motorkap had gekeken om te bepalen waar het geluid dan wel vandaan komt (zoals een noob onder een motorkap kijkt :P "uhm...wat een hoop bewegende dingen") Stapte ik weer in om hem even vooruit in te parkeren. Blokkeerd mijn stuur spontaan. Werkelijk geen beweging in te krijgen. Echt helemaal niets! Nouja, je begrijpt dealer gebeld > Volvo Assistance en vervolgens staat hij nu weer bij de Dealer. Terug bij z'n vertrouwde staanplaats. Nu heb ik toevallig vrijdag gehoord dat er nieuwe pompen besteld zijn en dat er water was gekomen in de motor/pomp van de stuurbekrachting was gekomen doordat de bekabeling niet goed was dicht gekit. Echt ongelovelijk.


Kortom :) Volvo V50 SUCKS. Ben nu aan het kijken naar een Volvo S60 of een nieuwe BMW 3 serie Touring want dit is werkelijk ongelovelijk. Voor mij nooit meer een V50 want de kwaliteit is echt niet wat het moet zijn. En dat is toch heel jammer want het is qua design echt een van de mooiste Volvo's die er zijn.
Gebruikersavatar
Reitse
5th Gear member
Berichten: 1562
Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
Locatie: Groningen
Contacteer:

Ik snap niet dat Volvo niet zegt "oke, je hebt een maandagauto, we nemen hem terug en je krijgt een ander. Identiek maar toch een ander.". Overigens wil het er bij mij echt niet in dat een remsysteem opgestart moet worden, dat is toch gewoon pedaal waarmee je remvloeistof naar de remklauwen perst?
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
Gebruikersavatar
ps-amazon
6th Gear member
Berichten: 4593
Lid geworden op: 29.09.2004 - 15:05
Locatie: Loonse en Drunense Duinen
Contacteer:

je hoort veel onzin in garageland, maar een remsysteem opstarten? een dealer die dat zegt zou ik bij de importeur voordragen voor royement....
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”