Welke motor? Benzine of diesel?

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Hallo,

Wil graag een advies of links waar ik wat info kan opdoen.

Door omstandigheden moet ik helaas afscheid nemen van mijn S80 2,4 (170 Pk) Benzine, hij is wat korter geworden aan de voorkant. :(

Nou heb ik me in het verleden nooit voor Diesels geinteresseerd. Maar sinds ik een tijdje terug een D5 (2006) als vervangende auto had, ben ik eigenlijk zeer onder de indruk.

Is het vandaag de dag met de hoge literprijzen voor diesel, de hoge wegenbelasting, de impopulaire maatregelen (ook die nog komen gaan) tegen Diesels, en een kilometrage van zo'n 20.000 (misschien 30.000) km per jaar interessant om een D5 aan te schaffen?

Heeft iemand al eens het rekensommetje gemaakt van onderhoudskosten, brandstof, wegenbelasting e.d.?

Ligt de verkoopwaarde van een Diesel hoger dan Benzine?

Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
BlackSapphire
6th Gear member
Berichten: 4157
Lid geworden op: 31.01.2007 - 15:30
Locatie: Keistad

Je kunt eens via de volgende site gaan rekenen:

omslagpunt berekenen

De volgende spreadsheet zou ook kunnen helpen:

spreadsheet

Wat ik gemerkt heb is dat de aanschafwaarde van een dieseloccassion hoger ligt dan die van een benzine. Ik denk dat de verkoopwaarde dus ook hoger ligt. Dat moet je dus in je berekeningen meenemen.
Roel

2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011

- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Een D5 is een heerlijk rijdende motor. Veel soepeler dan een 140 of 170 pk benzine variant. In aanschaf duurder, maar bij meer km's weer voordeliger. Als je qua soeplesse een vergelijkbare benzinemotor zoekt, kom je al gauw bij de 2.4T of 2.5T LP-Turbo uit. Deze is gebruikt net zo duur als een D5 maar heeft vaak wat minder km's op de klok staan. Het verbruik is wel wat hoger dan bij de ongeblazen motoren, maar het rijdt wel plezieriger. Beide zijn waardevaster dan de 140 of 170 pk varianten. Op termijn zal de D5 altijd voordeliger uitpakken bij meer km's. Als je de aanschafprijs vergelijkt met de ongeblazen variant zou je bij meer dan 20 tot 25.000 km's voordeliger zijn met de D5. Als je de D5 vergelijkt met de Turbo-variant zul je zeker meer dan 30.000 km's moeten maken voor je daadwerkelijk voordeliger uitbent.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

Ja, toen wij voor een nieuwe auto gingen kijken heben we ook berekeningen gemaakt. De uitkokomst was dat benzine en diesel elkaar qua kosten niets ontliepen. Met jouw kilometertrage moet je gewoon lekker een diesel nemen. Het comfort bij een D5 is ook groter dan bij een benzinemotor. (actieradius, verbruik, rust in de auto)
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

NOS schreef:... rust in de auto ...
In een diesel?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

Nog nooit met de D5 gereden, Erwin?
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Zeker wel, Jasper! En ook met een benzine, met en zonder turbo. En een D5 rijdt heerlijk. Maar de dieselbrom is toch luider dan de benzine grom.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

Ja, maar vanaf 80KM/H hoor je niks meer!
Ik zie nu pas je eerste reactie, maar je haalt het voordeel er al uit bij 20dkm per jaar. (ocassion uiteraard)
v70d5
1st Gear member
Berichten: 32
Lid geworden op: 15.01.2007 - 20:51
Locatie: Twente

Een nog niet genoemd en heel groot voordeel van een diesel is dat je er een stuk rustiger of misschien moet ik zeggen gelatener in rijdt. De dieselbrom (voor mij een genot in de oren en nooit te luid) is rustgevender onder het mom van doe maar kalm aan ik kom er ook wel. Een benzine of gas motor jaagt mij veel meer op en leidt veel sneller tot "fanmail" uit Leeuwarden.
Dit wil niet zeggen dat je met de D5 niet stevig kunt doorrijden!!!!
Voordeel is vaak ook de hogere inruilprijs van de diesel ook bij hogere kilometerstanden. De diesel is uitgelegd op heel veel kilometers, de volvo benzine op veel kilometers.
Sinds ik weer diesel rij nadat ik op gas heb gereden wil ik niet meer terug, ongeacht het aantal kilometers per jaar.

Succes met je keuze,
v70d5
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Geeft niet. Maar dat heb ik er ook staan: 20 tot 25.000 km. Als de motor 's morgens koud is duurt het bij de D5 vreselijk lang voor dat het interieur lekker warm wordt. Bovendien ben ik hier binnen 1 minuut het dorp uit en draai ik de provinciale weg op. Dus verga ik gelijk van de herrie. Dat wordt wel minder als ie warm is. Maar dan ben je al 10 minuten verder. Wat dat betreft vind ik de bijverwarming op de D5 die die in Duistland standaard is wel een goed idee. Misschien eentje uit Duitsland halen dan maar? Qua comfort is de D5 bij het rijden overigens niet hoger dan een geblazen benzine trouwens. De LP is vergelijkbaar, de HP overtreft het comfort van de D5 natuurlijk met gemak!
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

Nee joh, je interieur is (zeker mét standkachel) zo warm!
Ik ben ook binnen 2 min het dorp uit, en dan is er met de lekkere sonore dieselbrom goed te leven.
Nou is de 2.4 ook wel een hele stille motor, en ken ik alleen luidruchtigere benzinemotoren, dus hebben we ook een ander referentiekader.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Geen D5 wel gave velgen uit 2003 met 90.000 kost 20.000
http://www.autoscout24.nl/dut/detail.as ... hzc3xgd31x
Mooie 2.4T uit 2003 met 90.000 kost 20.000
http://www.autoscout24.nl/dut/detail.as ... jggln1fmjs

Tweede staat bij de dealer te koop.

Ik ben zelf van mening dat bij een jaarkilometrage tussen de 20.000 en 30.000 het maandbedrag niet veel uit zal maken. Daar onder is benzine voordeliger en daarboven altijd diesel. Je zit er dus net tussenin. Ik denk dat je dan een keuze op je gevoel moet maken. Wat past het beste bij je. En die benzinemotoren gaan echt niet eerder stuk dan de diesels.

Edit: Foutive link verwijderd
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Oceanracer schreef:Mooie D5 uit 2003 met 80.000 kost 25.000
http://www.autoscout24.nl/dut/detail.as ... hqrtn1aexs

Mooie 2.4T uit 2003 met 90.000 kost 20.000
http://www.autoscout24.nl/dut/detail.as ... jggln1fmjs

Beide staan bij de dealer te koop. Maar dus wel met een prijsverschil van € 5000,00.
? Die eerste is geen D5.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

@All: Bedankt.

@Blacksapphire, bedankt voor rekentabel. Het omslagpunt dat een Diesel voordeliger wordt zou bij zo'n 10.000 km p.j. liggen. Hier worden echter alleen de vaste kosten meegeteld en niet de variabele zoals onderhoud.

Hoe ligt het met de intervallen en kosten van onderhoud, Distributieriem e.d.?

De D5 uit 2006 die ik als leenwagen had, was in de wagen extreem rustig voor een diesel, maar niet zo rustig als mijn benzinemotortje. Maar qua koppel stak de D5 er met kop en schouders bovenuit.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Die 10.000km p/jaar gaan alleen dan op als de investreingen tussen de benzine en de diesel ongeveer gelijk zijn, de relatieve pech met een diesel is vaak dat hij naast dat hij veel duurder is ook doorgaans veel meer gedraaid heeft.
Volvo for life
Gebruikersavatar
toppertje
6th Gear member
Berichten: 3801
Lid geworden op: 01.09.2006 - 22:52
Locatie: drente

bart simpson schreef:Die 10.000km p/jaar gaan alleen dan op als de investreingen tussen de benzine en de diesel ongeveer gelijk zijn, de relatieve pech met een diesel is vaak dat hij naast dat hij veel duurder is ook doorgaans veel meer gedraaid heeft.
maar hij brengt bij inruil ook weer meer op :P
geen glans zonder wrijving
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

toppertje schreef:
bart simpson schreef:Die 10.000km p/jaar gaan alleen dan op als de investreingen tussen de benzine en de diesel ongeveer gelijk zijn, de relatieve pech met een diesel is vaak dat hij naast dat hij veel duurder is ook doorgaans veel meer gedraaid heeft.
maar hij brengt bij inruil ook weer meer op :P
Een D5 met veel kilometers brengt niet (veel) meer op dan b.v. een benzine 2.4 met weinig kilometers, bij die diesel heb je toch wat hogere grootonderhoudskosten.
Gebruikersavatar
DeNNiS_
4th Gear member
Berichten: 717
Lid geworden op: 25.08.2006 - 23:30
Locatie: Zeeuws-vlaanderen

diesel groot onderhoud???

een diesel heeft juist minder onderhouds punten...
en de nieuwe diesel commonrail... zijn veel stiller...
geen oude trekker geluiden meer... bij starten niet gelijk weg rijden...
laat ff een motor beetje tempratuur kweken...
anders krijgt hij op zijn donder... dat is een diesel..
hoe warmer hij is hoe beter hij gaat lopen

enorm koppel... gewoon een explosie van trekkracht...
lagere toeren... zuiniger... en bij + 20.000 km pj is het zeker wel al

voordeliger... dit is simpel uit tereken...
pak de belastiging van elks per jaar...
en dan je kmers... reken het gem verbruik uit... met een gemiddeld brandstof prijsje... en je komt er zo uit hoeveel je wint per jaar...

en een diesel is tevens meer betrouwbaar... en kan bij goed gebruik veel male meer km'ers af dan een benzine...
Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

IkeV70 schreef:? Die eerste is geen D5.
Whoeps... Foutje. Einde van de week. Had wel diesel geselecteerd. Dacht ik... Beschouw maar als ongepost dan.

Inmiddels link even aangepast. Zal volgende keer beter opletten. :P
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
BlackSapphire
6th Gear member
Berichten: 4157
Lid geworden op: 31.01.2007 - 15:30
Locatie: Keistad

Ik vind de brom van mijn D5 in het laag heerlijk: geen trekkerdiesel geluid, maar een brom van: ik wil meer, ik kan meer, try me. Zoiets. En de rust bij hogere snelheden. Geweldig
Roel

2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011

- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”