Software en Xenon

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Pikantje
3rd Gear member

Hallo allemaal,

Er wordt regelmatig geroepen dat het achteraf inbouwen van de originele xenon koplampen niet zou kunnen vanwege software-problemen. Ik vraag me af waarm dat is: krijgen de koplampen nog iets anders dan gewoon een +12 V en een massa? Wat moet software daar nog aan toevoegen? Weet iemand welke signalen/voltages er op de verschillende pennetjes van de stekkers staan?

Groet,
Jan
olympus1
3rd Gear member

Idd ze krijgen enkel en alleen maar voeding, maar deze voeding wordt gemeten door de software, maw als er eentje kapot is zal de boordcomputer het zeggen.. Met achteraf xenon is het volgende : Deze neemt in het begin meer stroom af om te onsteken maar deze verbruik neemt daarna af tot onder het niveau van een normale gloeilamp, dus xenon verbruikt minder strrom, en de computer ziet dit als een fout (kapotte lamp) en zal daarom een waarschuwing geven... Ik denk dat hiermee alles gezegd is, moesten er fouten in staan zullen deze wel door mede forum gebruikers verbeterd worden...
Nu de praktische kant dan.. Ik heb het bij ook en ik moet zehhen ik heb geen ander weerstand ertussen moeten zetten, de bc doet enkel in het begin moeilijk maar na 1 a 2 minuten geeft hij het niet meer aan, enkel zeer sporadisch een waarschuwing maar dit gebeurt zo snel dat je het nijna niet ziet.... Anders een ander weerstand ertussen of gewoon de bestaande uitboren (moet je maar effe zoeken op wenon in de forum dan kom je alle uitleg tegen)
Vovlo S80 bj 2000 AUT 2.5D 140pk
Full option
Leder interieur + houtinleg aan deuren en dash
Rti navigatie met cd's + telefoon
Hu-801
tommytommy
4th Gear member

1 gaatje boren van 2mm in een weestand..nog nooit een fout gehad. 2 min werk.

Zie ook mijn post...achteraf inbouwen mod 2005 koplampen met Xenon.

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=11095

Gr Tommy
paQ
4th Gear member

wat tommytommy zegt werkt.
Heb daarna nog maar 2 keer een melding gehad van een dimlicht
Pikantje
3rd Gear member

@tommytommy:

Heb je de originele xenon-koplampen of heldere (halogeen) koplampen met een xenon-kit ingebouwd?

Ik zou wel originele xenon-koplampen willen inbouwen, maar ik ben babg dat ik die niet aangestuurd krijg. Ik weet dat het groot-licht bijvoorbeeld geschiedt door het omzetten van de reflector i.p.v. een extra lamp inschakelen in een halogeen koplamp. Ik denk dat ik dat nog wel voor elkaar krijg om die schakeling na te bouwen, maar is er nog iets anders waar ik rekening mee met houden?

Groet,
Jan
tommytommy
4th Gear member

Koplampen halogeen en xenon zijn het zelfde.

Bij Xenon zit er een kastje onder de lamp..that`s all.

Ik zou echt geen fabrieks xenon erin zetten..erg duur. Je kan beter een goede Xenon kid kopen voor ca 200e (met 2 jaar garantie) (ik heb het bij Xenonstore.nl gekocht...erg goed spul)

Op de lampen heb je 1 jaar garantie (hardware 2jr)

Ben zeer tevreden over de lichtopbrengst en kwalitiet...had dit veel eerder moeten doen. Ik zie zeker 3x meer op de weg...alle verkeersboorden lichten ook extra op.

GR Tommy
Pikantje
3rd Gear member

@tommytommy: hoe is jouw groot licht? Is dat ook Xenon of heb je er een andere H1-pit erin gedaan tegen het kleurverschil?

Een set gebruikte fabrieks-xenonlampen is toch minder dan € 200 duurder dan een set gebruikte normale koplampen? Als je xenon wil kun je dan toch beter meteen fabrieks-xenon nemen? Ik wel eens gelezen dat de lichtopbrengst van de fabrieks-xenonlampen tegenvalt, maar met wat knutselen moet dat te verbeteren zijn.

Groet,
Jan
tommytommy
4th Gear member

Er zijn een hoop vooroordelel...dat zijn vaak vooral mensen die gewoon betalen..en denken dat "duur, goed is dus" (simpel denken)

ik heb een zeer goede lichtopbrengst..kan me niet voorstellen dat het nog beter kan. Dit zal dan zeer vervelend zijn voor mijn mede weggebruikers.

Af fabriek Xenon zal ook 3/4 jaar meegaan..dus koop het 2e hands...kan het volgende week stuk zijn. Wil je niet...dan gaat het pas echt geld kosten. (2 koplampen+ fabriek xenon kosten 1600e)(je betaald dus 1000e voor 2 kastjes..)

Ik zou echt gewoon aftermarket kopen. Ik heb nieuw voor 2 koplampen 630e betaald...denk dat je ze 2e hands wel voor 450 e kan vinden. Vaak wel van schade auto`s.

Zou geen losse lampen kopen...aangezien deze vaak niet goed zijn...komen uit de Volvo prullenbak...etc.
robertslaat
3rd Gear member

Hee Tommy, heb je een foto van je koplampen met xenon??
Volvo V70 D5 2007, Geartronic, Electric Silver, Edition Sport, 225pk/485nm by VolvoTune, DPF + EGR off, RTI, S/Kdak, 19" Pegasus, Adaptive-Xenon, Standkachel, PDC, CFE, IMIV
tommytommy
4th Gear member

BTW Ik gebruik voor mijn groot licht gewoon halogeen..groot licht heb je niet meer nodig met xenon.

Ik heb als stadslicht witte leds erin gemonteerd (tevens toegestaan in NL)

Ik moet alleen nog even langs de dealer om de koplampen goed af te stellen...daar hebben ze zo`n scope voor.

PS ik weet nou niet zeker of met niet heldere koplampen het xenon effect nou zo optimaal is als bij helder. Het zal iets minder zijn. Ik heb natuurlijk heldere gekocht :-) Dat is het mooiste
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
tommytommy
4th Gear member

Bij ons huis is het echt pikdonker...je ziet wel op de foto dat de weg net zo duidelijk is als overdag. Ik denk dat mijn koplampen nog wel een stukje omhoog moeten.

Ik begrijp echt niet waarom dit licht niet verplicht is. Zie de heledag mensen met mooie bakken op de weg...en misschien 1/20 die Xenon heeft. Geef je 50ruggen uit...en die 200e kan er niet meer vanaf.

Moet je kijken hoe het aantal ongelukken gaat afnemen als mensen goed zien en gezien worden.

GR Tommy
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
sjappi
2nd Gear member

robertslaat
3rd Gear member

is dat 8000 Kelvin??
Volvo V70 D5 2007, Geartronic, Electric Silver, Edition Sport, 225pk/485nm by VolvoTune, DPF + EGR off, RTI, S/Kdak, 19" Pegasus, Adaptive-Xenon, Standkachel, PDC, CFE, IMIV
tommytommy
4th Gear member

Robert,

6000 kelvin. Ik wil niet de uitstraling van een U.F.O.

Het liefste had ik 4500 gehad..maar dat was er niet..ik wilde wit licht..wat nu ook wel gelukt is met 6000k.

Overigens heb ik de lampen afgesteld nu..en heb nog eens 50% verder zicht..echt geweldig spul. En dat voor 210e incl verzending en 2 jaar garantie.... Het is serieus lang geleden dat ik zo weinig geld heb uitgegeven...en zo veel er voor terug heb gekregen.

Wie gaat er dan nog in godsnaam Philips lampen kopen met TOT 70% meer licht...kan dus ook 0.01% beter licht zijn. Die Philips lampjes kosten 40e. Met xenon heb je gewoon 10x meer overzicht...en het is zo rustig aan je ogen.

Ik begrijp wel dat er mensen zijn die bang zijn voor het onbekende...maar xenon is zo makkelijk erin te zetten. Stekkers op bestaande plug...gaatje knippen in rubberen afsluit dop op koplamp...en 2 beugeltjes voor de kastjes plaatsen met boutjes... stekkers erin en hij werkt. Will je geen fout op je display...kost het nog eens 10min werk voor een weerstand te vermaken...en gooi je gelijk even witte-led stadslichten erin (2 voor 7 Euro)

De 2 xenon kastjes doe je Gewoon op je plastic computerhuis links en rechts op je luchtfilter

Meer weten...zie post:

http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?t=11095
plim
4th Gear member

tommytommy, persoonlijk hoop ik dat heeeeeeel veel mensen die Philips lampen kopen. Beter gezegd: Philips lampen kopen, mag ook best Xenon zijn.

Maar alle gekheid op een stokje. Dit ziet er echt goed uit !
Volvo 340 GL; Volvo 440 GL; Volvo 850 GLT; Opel Vectra 2.5 V6 CDX automaat; Nissan Maxima QX 3.0; Volvo V70 2.5 Europa; Volvo S60 2.4, automaat, FastTech, Venetian Red Pearl, Mimas, Edition, Woodline, Svangen; Peugeot 206 2.0-16v GTI, Gris Fer, Leer, 16'' Ouragan, etc. etc.; Volvo S60 2.4T, automaat, Mobility Line, Comfort Line, Nidingen met 17'' Tethys, Family Line, Maya Yellow
Ford Edge 3.5 V6; Chevy Volt; Mustang GT, 5.0 V8
D5.....420Nm
1st Gear member

Is het jullie ook opgevallen dat de radio ontvangst minder goed is als de xenon verlichting aanstaat, of gaat er bij mij iets fout????
Volvo S60 D5 2003 ( 195 pk 420 Nm )
paQ
4th Gear member

D5.....420Nm schreef:Is het jullie ook opgevallen dat de radio ontvangst minder goed is als de xenon verlichting aanstaat, of gaat er bij mij iets fout????
nee dat klopt.
op een niet-volvo radio heb ik dat echter veel minder ;)
D5.....420Nm
1st Gear member

Ik had hiervoor een Landrover ( ja Sorry) met een Pioneer Radio maar die had er ook last van, de Volvo Hu603 nu. Zou hier ook een ontstoringssetje voor te krijgen zijn......
Paul
Geartronic member

Dan moet je die transformatoren van die xenonlampen intapen met allumiumfolietape. Werkelijk waar dit werkt.
In mijn 206 had ik namelijk naast deze ellende nog 100 andere ellende dingen. Maar dze truc werktte echt.
Bij mij had ik naast storingen op de ABS/Airbag en andere dingen. Dus ook last van een ruis op d radio. Dat was daarna verholpen. Af en toe nog airbag storing, maar wat de voornamste reden was dat ik het eruit heb gehaald was dat ik in een half jaar 5 lampjes heb vervangen!

maar goed dat was mijn ervaring. Folie helpt echt en anders even die adapter ergens anders plaatsen.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
D5.....420Nm
1st Gear member

Zit je dan niet met de koeling van de transformator. Of werkt deze alleen bij het opstarten. Ik vroeg mij eigenlijk af, als de lampen eenmaal ontstoken zijn gaat de trafo dan uit of in een laag verbruikstand, want als deze uitgaat, wat veroorzaakt dan de ruis op de radio? :?:
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”