Welke motor? Benzine of diesel?

Stel hier alle niet-technische Volvo-zaken aan de orde. Technische vragen stel je in de rubriek van het betreffende model.
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

DeNNiS_ schreef:diesel groot onderhoud???
Bij een diesel van 5 jaar oud staat er (b.v.) 200.000km op de teller waar bij de benzine de teller op 80.000km staat, de aankoopprijzen zullen elkaar daardoor niet teveel ontlopen.
Bij een "200.000km beurt" moet er toch echt wel even meer gebeuren dan bij een 80.000 beurt, bij de diesel is b.v. de distributie al geweest, bij de benzine nog niet, slijtage aan b.v. de koppeling en ga nog maar even door, een diesel is zeer duurzaam maar zal toch echt onderhoud nodig hebben.
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Wanneer moet bij de Diesel de distributie vervangen worden? Ligt dat anders dan de 160.000 km van de benzine? En waar moet je qua kosten dan ongeveer rekening mee houden?
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20765
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Ook de D5 moet bij 160.000 zijn distributie hebben.
Qua kosten weet ik het niet. (Dat zat bij de aankoop in 8))

Daarnaast, kies je voor een diesel met circa 160.000 km's dan moet je in ieder geval zorgen dat je die D-riem erbij krijgt.
Dit hangt echter ook van je budget en de gewenste leeftijd af.

Succes met zoeken.

BTW begreep ik uit je eerste post dat de S80 total loss is?
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

De D5 moet bij 150.000KM z'n nieuwe riempje hebben!! Volvo heeft dit aangepast.
Gebruikersavatar
BlackSapphire
6th Gear member
Berichten: 4157
Lid geworden op: 31.01.2007 - 15:30
Locatie: Keistad

NOS schreef:De D5 moet bij 150.000KM z'n nieuwe riempje hebben!! Volvo heeft dit aangepast.
wou ik net zeggen.
Roel

2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011

- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

Maar ik nam je de woorden uit de mond :D
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

V480-S60 schreef: BTW begreep ik uit je eerste post dat de S80 total loss is?
Ja, helaas wel, ruim 20.000 euro schade. Om het heeeel netjes te zeggen: Een vrachtwagenchauffeur vond het nodig om op het weggedeelte van de tegenligger te komen en een frontaal botsinkje te veroorzaken.

Dan ben je wel blij dat je Volvo rijdt. Het is overigens mijn tweede total-loss in iets meer dan 1 1/2 jaar tijd.
De eerste keer stond ik stil achteraan een file en toen knalde een gozer met een Mitsubishi bestelwagen achterop met een snelheid van + 100 km/u.

Misschien toch maar een ander merk? Volvo brengt mij geen geluk.
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Frumpy schreef: Misschien toch maar een ander merk? Volvo brengt mij geen geluk.
Misschien is Volvo de enige reden dat je nog leeft.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Inderdaad, dat is eigenlijk de enige juiste conclusie.

Wat voor veiligheidsvoorzieningen in zo'n Volvo zitten is werkelijk onvoorstelbaar, en het werkt nog ook. :D
Gebruikersavatar
BlackSapphire
6th Gear member
Berichten: 4157
Lid geworden op: 31.01.2007 - 15:30
Locatie: Keistad

NOS schreef:Maar ik nam je de woorden uit de mond :D
Ik sta sprakeloos ;-)
Roel

2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011

- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
Gebruikersavatar
NOS
7th Gear member
Berichten: 6567
Lid geworden op: 12.02.2006 - 21:52
Locatie: Pijnacker

:lol:

Heeft de topicstarter al een idee over welke motor het moet gaan worden?
Gebruikersavatar
Frumpy
5th Gear member
Berichten: 1343
Lid geworden op: 28.06.2005 - 17:31
Locatie: Haaglanden

Nee, nog geen keuze kunnen maken. Over de benzinemotor zelf had ik eigenlijk niet te klagen. Nu ik in het forum zo nu en dan de (ernstige) problemen met dieselmotoren lees, weet ik nog niet wat het zal worden.
broker
3rd Gear member
Berichten: 269
Lid geworden op: 17.01.2005 - 21:29

Ruim 25 jaar heb ik volvo's op gas gereden. De toenmalige diesels vond ik alleen op hun plaats in een tractor. Bovendien is lpg een brandstof die vrijkomt bij het raffinageproces van benzine en dieselolie. Ik heb 1,2 miljoen probleemloze kilometers gemaakt op gas in een 240, twee 740's, twee 940's, een 850 en twee s90's waarvan ik de laatste bewaar voor de toekomst. De moderne benzinemotoren van volvo doen het niet meer zo probleemloos op gas als ik de reacties op dit forum mag geloven en getuige het feit dat volvo geen lpg meer inbouwt. Ik ben heel erg verknocht aan het merk omdat het hele veilige en niet protserige auto's zijn die mij om het lijf passen als de bekende "oude jas" die zo lekker zit en die je niet kwijt wilt, ongeacht alle modegrillen om je heen. Dat gaf dus toch een dilemma. Op een probleemgeval op gas zit ik niet echt te wachten en een diesel..................!
Onlangs was ik bij mijn dealer voor de jaarlijkse apk van mijn s90 en daar werd net een s80 D5 uit 2004 ingeruild met automaat en verder bijna alle opties die je maar bedenken kunt. 148000 km op de klok van eerste eigenaar en je kon zien dat deze er erg zuinig op was geweest. Toch maar eens een proefritje gemaakt en ik moet zeggen dat de techniek voor wat betreft diesels toch wel heel erg verbeterd is en dat mijn vooroordeel voor wat betreft diesels niet meer terecht was. Ondanks het feit dat ik gewend ben aan een zescilinder drieliter automaat met 204pk, vond ik de D5 een heerlijk soepel rijdende auto met veel trekkracht onderin en op snelheid een zeer stille auto. Natuurlijk hoor je wel een dieselbrom maar deze ervaar ik niet als hinderlijk. Enfin, ik heb de auto gekocht en heb er de eerste maand opzitten met 5000 gereden kilometers. Een mix van rustige NL kilometers maar ook snelle autobahnkilometers met gemiddelde kruissnelheden van ruim 180 km/u. Het gemiddelde verbruik over die 5000 km is tot nu toe een verbazende 1: 14,3. Conclusie is dat dieselen tegenwoordig geen straf meer is en ik denk dat als de duurzaamheid net zo goed blijkt te zijn als van mijn voorgaande volvo's op gas, waarmee ik vaak kilometerstanden van boven de drie ton zonder problemen heb bereikt, ik definitief bekeerd ben tot het gilde der dieselrijders. En wat ik erg fijn vind is dat je slechts elke 950 km maar een tankstop hoeft te maken. En nu geniet ik alleen in de weekenden lekker van mijn s90 op gas om de cultuurschok niet al te groot te maken.
Iedereen veel veilige volvokilometers gewenst.

Groeten, Jan
putters
2nd Gear member
Berichten: 53
Lid geworden op: 15.01.2007 - 21:59
Locatie: Hoofddorp

Mooie discussie diesel of benzine ik zelf heb vanaf mijn 18 e jaar benzine gereden en diesel altijd stinkende en kabaal makende motoren gevonden maar de laatste jaren is de diesel techniek zo veranderd dat ik nu sinds 2 maanden een D 5 aut uit 2005 rij ,en ik moet eerlijk zeggen in 1 woord GEWELDIG het motor geluid is inderdaad bij een koude motor duidelijker aanwezig dan bij benzine maar eenmaal op temperatuur is er binnen geen verschil meer te horen , met de km's die ik gemiddeld rij +/- 28000 pj spaar ik ongeveer 800 euro op jaar basis ,voor mij was de overweging om diesel te gaan rijden dan ook de souplesse en het koppel van deze motor ( lekker met de carravan erachter ) en niet zozeer het financiele aspect,in ieder geval succes met je keuze . gr Karel
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Na twee D5's en een V40 115pk diesel te hebben gereden ben ik overgestapt naar een benzine auto.
Diesel rijden heeft altijd mijun voorkeur gehad en zeker met een D5 lach je je kapot aan de pomp. Zo'n zware snelle auto die nog zo zuinig is.

Dat auto's kunnen zuipen heb ik nu na enkele weken weer geleerd bij mijn huidige 2.5T. Nu moet ik zeggen dat het natuurlijk wel uitnodigd tot lekker trappen zo'n benzineturbo. En het geeft een lekker roffeltje hé.
Toen ik de eerste keer gas gaf in de D5 wist ik niet of dat wel zo hoorde...wat een geluid...ff wennen, maar wel mooi!

Mijn volgende wordt weer een D5, dat is nu wel zeker.
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Plaats reactie

Terug naar “Volvo algemeen (niet technisch)”