Geachte lezer,
Mijn trouwe 740 estate is begonnen met het aankondigen van d'r heengaan. Al die tijd heeft ze me gebracht waar ik wezen moet, maar nu hoor ik tussen het glanzende gebrom van de 2.3 liter, kuchjes en rateltjes.
Maar dat is niet het enige. Ze wil er mee stoppen. Ik voel het.
Daarom ben ik op zoek naar een heuse V40.
Op Marktplaats tref ik de nodige bolides aan en zo nu en dan zie ik aantrekkelijke vervangsters. Als trouwe bestuurder van zweedse voitures weet ik dat bepaalde mankementen zich ruim vooraf, haast op de kilometer laten voorspellen. Althans voor de 740.
De V40 is voor mij natuurlijk een heel ander chapiter.
Voordat ik nu vreselijk door ga raaskallen stel ik u graag de volgende vragen;
-waar kan ik het beste terecht in de regio ZH voor een V40 (ca.5000euro)
-op welke specifieke V40 zaken moet ik letten (naast de keurige lijst op volvowereld)?
-hoe is het gesteld met de automaten onder het V40 type?
Ik dank u voor uw aandacht en kijk uit naar een reactie!
Greetings,
Arnaud
Zoektocht naar een V40....
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20768
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Oei, Oei Arnaud
Dat klinkt niet best. Sterkte met het afscheid nemen.
Maar nu even serieus vanuit een 740 naar een V40 is dat wel een goede keus :?: .
Hoewel ik zelf V40 rijd en daar veel plezier aan beleef, denk ik niet dat dit een verstandige keus is. Je gaat van een enorme ruimte naar een veel kleinere auto met achterin maar amper voldoende beenruimte voor een kind. Daarnaast is de kofferbak ook meters kleiner.
Overigens kijk bij een V40 altijd naar de onderhoudsgeschiedenis, is die er bij. Zijn de beurten op tijd uitgevoerd etc.
Voor 5000 Euro is er vast wel een te krijgen maar dat zijn wel wagens van minimaal 7 jaar oud dus Phase I. (naar verhouding erg slechte wegligging)
Koop in ieder geval geen 1.8 GDI (die motor van mitsubsidi)
Verder veel suc6 met zoeken.
Omdat je een auto in deze prijsklasse zoekt kan ik je niet aan een vertroude handelaar helpen. Dealers verkopen deze auto's in principe direct door aan de handel. Misschien mensen uit Zuid Holland.
Dat klinkt niet best. Sterkte met het afscheid nemen.
Maar nu even serieus vanuit een 740 naar een V40 is dat wel een goede keus :?: .
Hoewel ik zelf V40 rijd en daar veel plezier aan beleef, denk ik niet dat dit een verstandige keus is. Je gaat van een enorme ruimte naar een veel kleinere auto met achterin maar amper voldoende beenruimte voor een kind. Daarnaast is de kofferbak ook meters kleiner.
Overigens kijk bij een V40 altijd naar de onderhoudsgeschiedenis, is die er bij. Zijn de beurten op tijd uitgevoerd etc.
Voor 5000 Euro is er vast wel een te krijgen maar dat zijn wel wagens van minimaal 7 jaar oud dus Phase I. (naar verhouding erg slechte wegligging)
Koop in ieder geval geen 1.8 GDI (die motor van mitsubsidi)
Verder veel suc6 met zoeken.
Omdat je een auto in deze prijsklasse zoekt kan ik je niet aan een vertroude handelaar helpen. Dealers verkopen deze auto's in principe direct door aan de handel. Misschien mensen uit Zuid Holland.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40987
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Ook ik heb geen antwoord op jouw vraag.
Maar wel een opmerking over de keuze. Van een 704 naar een V40 lijkt het uitwisselen van een 7 door een V maar het is véél meer.
Ik zou eerder naar een mooie 850 gaan kijken. Minder ruimte dan in een 740 maar veel meer dan in een V40. Meer auto, zal ik maar zeggen en de stap is minder groot.
Ga ook maar eens lezen op het 850 forum www.volvo850forum.nl
Maar wel een opmerking over de keuze. Van een 704 naar een V40 lijkt het uitwisselen van een 7 door een V maar het is véél meer.
Ik zou eerder naar een mooie 850 gaan kijken. Minder ruimte dan in een 740 maar veel meer dan in een V40. Meer auto, zal ik maar zeggen en de stap is minder groot.
Ga ook maar eens lezen op het 850 forum www.volvo850forum.nl
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40987
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Net gevonden: een 850 op het prikbord: http://www.prikpagina.nl/read.php?f=1755&i=2490&t=2490 :shock:
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 4th Gear member
- Berichten: 892
- Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36
Voor 5k kun je best een leuke V40 vinden, maar het is een veel kleiner autootje dan een 740.....een leuke 850 vind je ook binnen dit budget. En die zit qua maat heel dicht bij een 740.
Wil je toch een V40, geef dan eerst eens aan welk type motor, c.q. vermogen en welke brandstofsoort je zoekt.
Wil je toch een V40, geef dan eerst eens aan welk type motor, c.q. vermogen en welke brandstofsoort je zoekt.
- Reitse
- 5th Gear member
- Berichten: 1562
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 20:18
- Locatie: Groningen
- Contacteer:
Ben, het is www.volvo850forum.com 
een 850-estate lijkt mij ook een betere opvolger voor de 740 estate, zeker als je kijkt naar de praktische ruimte achterin. Ben niet zo op de hoogte maar een 9-serie estate is te duur?
Er zit altijd wel handelruimte in de 850's, zeker als je geen turbo-versie zoekt.

een 850-estate lijkt mij ook een betere opvolger voor de 740 estate, zeker als je kijkt naar de praktische ruimte achterin. Ben niet zo op de hoogte maar een 9-serie estate is te duur?
Er zit altijd wel handelruimte in de 850's, zeker als je geen turbo-versie zoekt.
If you are, then continue to be and don't even think of stopping (Stephen Fry)
- gnd
- 3rd Gear member
- Berichten: 346
- Lid geworden op: 04.04.2005 - 10:36
- Locatie: Vijfherenlanden
Een paar weken geleden hadden ze bij Volvo De Mijl in Alblasserdam nog een 850 staan.
V40 staan er ook zat.
Ik heb zelf goede ervaringen met deze dealer.
http://www.demijlgroep.nl/
Suc6 met je zoektocht.
GND
V40 staan er ook zat.
Ik heb zelf goede ervaringen met deze dealer.
http://www.demijlgroep.nl/
Suc6 met je zoektocht.
GND
Zakelijk V50 2.0d en 1.8, V70 2.4i Geartronic, S60 2.4 D, een S60 2.0T PWS, een S60 T4 en V60 T3 PWS.
Privé Volvo 440 1.8i Fleet (2001-2009), Volvo S40 1.8i Nordic (2009-2015) Volvo S40 2.0 (2015-heden)
Privé Volvo 440 1.8i Fleet (2001-2009), Volvo S40 1.8i Nordic (2009-2015) Volvo S40 2.0 (2015-heden)
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40987
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Die op de prikpagina kost € 4500
omschrijving:
omschrijving:
en @Reitse: www.volvo850forum.nl doet 't ook hoorVOLVO 850 break , automatic, LPG (Vogels Nederland)
2000cc, 10 kleppen, 5 cililder, grijs metalic, zeer vele optie's
bouwj 1995, 245000km
weg wegens aankoop volumewagen (4 kinderen)

Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
- Ben
- Executive Member
- Berichten: 40987
- Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
- Locatie: Even ten noorden van de Paltz
- Contacteer:
Hmmm. m'n vingers zaten zeker weer eens in de knoop :oops:fluz schreef:De overstap van een of andere (toekomst) Peugeot naar Volvo is altijd een goedeBen schreef: Van een 704 naar een V40...![]()
![]()
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
-
- 4th Gear member
- Berichten: 892
- Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36
Bij de mijl volvo weten ze heel erg goed hoe ze een setje cratervelgen volledig moeten ruineren. Vooral bij devestiging in Dordrecht. 4 harten gesloopt met het balanceerapparaat. En tevens de velgranden totaal verkloot met het wisselen van rubber. Alsof je in een dronken bui stoepranden hebt staan polijsten met je velgen.
-
- Starter
- Berichten: 5
- Lid geworden op: 01.09.2005 - 23:37
Beste allemaal,
Hartelijk dank voor jullie attente reacties!
Het onderwerp V40 is verschoven naar een 850 waar ik eigenlijk niet gecharmeerd van ben. Om de extra ruimte is het mij niet in eerste instantie te doen. Ik ben best wel een beetje verkikkerd op de V40 moet ik toegeven.....
Dus zou ik zonder brutaal te zijn nogmaals de vraag willen stellen waarmee ik dit topic begon. Met in het achterhoofd geen diesels en waar nodig een verruiming van de eerdergenoemde 5000euro's.
Ik kwam bijvoorbeeld deze tegen:
http://koopjes.marktplaats.nl/display_i ... nties.php3
Wat is hier goed, niet goed mee. Waar moet op gelet worden?
Wie?
Dank allemaal alvast wederom!!!!
Hartelijk dank voor jullie attente reacties!
Het onderwerp V40 is verschoven naar een 850 waar ik eigenlijk niet gecharmeerd van ben. Om de extra ruimte is het mij niet in eerste instantie te doen. Ik ben best wel een beetje verkikkerd op de V40 moet ik toegeven.....
Dus zou ik zonder brutaal te zijn nogmaals de vraag willen stellen waarmee ik dit topic begon. Met in het achterhoofd geen diesels en waar nodig een verruiming van de eerdergenoemde 5000euro's.
Ik kwam bijvoorbeeld deze tegen:
http://koopjes.marktplaats.nl/display_i ... nties.php3
Wat is hier goed, niet goed mee. Waar moet op gelet worden?
Wie?
Dank allemaal alvast wederom!!!!
- peere
- 2nd Gear member
- Berichten: 110
- Lid geworden op: 10.02.2005 - 16:10
- Locatie: Middelburg
Wat kan er mis mee zijn, kinderziektes zijn er vermoedelijk al uit. Ziet er op foto uit als een nette wagen waar niet heel veel aandacht aan uiterlijk is besteed, kijk bijvoorbeeld maar hoe mat er in ligt. Zitten niet veel "toeters en bellen"op maar als ik het begrijp is dat niet noodzakelijk. Deze serie had nogal eens last van een klapperende op de vooras wat vaak duidde op versleten draagarmen. Heb zelf ook zoiets gehad en op accu banden na nooit geen problemen gehad. Was hele plezierige wagen. Zou liever kijken bij garage zodat je nog iets van garantie hebt, is tenslotte toch een wagen waar 198.000 km mee gereden, niet dat dat kwaad maar er zullen toch onderdelen al zijn vervangen of aan vervanging toe zijn. Maar daar is lijkt mij in dit geval de prijs ook naar. In handel zijn ze volgens mij duurder. Kortom maak een afspraak voor een proefrit of doe er een bod op, niemand heeft al geboden zag ik.
V40 2.0 Grey
V40 2.0T Pure Silver
V50 1.8 RTI edition 2 Saville Grey
V60 Cross Country D4 Polestar, Summum, Intellisafe Pro Line, Inscription Crystal White Pearl, 19"Inscription Bor antracite black, Antracite Black/Offblack/Beechwood/Plafond Offblack, Comfort line, IntelliSafe Surround, Blind Spot Information System.
V60 Cross Country D4 Polestar AWD, met alle beschikbare opties behalve verwarmde voorruit.
V40 2.0T Pure Silver
V50 1.8 RTI edition 2 Saville Grey
V60 Cross Country D4 Polestar, Summum, Intellisafe Pro Line, Inscription Crystal White Pearl, 19"Inscription Bor antracite black, Antracite Black/Offblack/Beechwood/Plafond Offblack, Comfort line, IntelliSafe Surround, Blind Spot Information System.
V60 Cross Country D4 Polestar AWD, met alle beschikbare opties behalve verwarmde voorruit.
- danny
- 2nd Gear member
- Berichten: 141
- Lid geworden op: 13.09.2004 - 12:02
- Locatie: Terhole
- menjo
- 7th Gear member
- Berichten: 6186
- Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
- Locatie: Los Angeles
Ik zou in ieder geval niet dat bedrag betalen voor een V40 met bijna 200.000km op de teller. Voor 5500 euro kun je er ook wel eentje vinden met veel minder. En voor zo'n bedrag kun je denk ik ook wel terecht bij een dealer of op z'n minst een Bovag garage.
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Waarom geen late 940 met lpt? dat is een veel duurzamer (en levendiger) Volvo dan een V40...
-
- 4th Gear member
- Berichten: 892
- Lid geworden op: 22.09.2004 - 21:36
Lijkt me reden genoeg om gewoon antwoord te geven....Arnaud schreef: Ik ben best wel een beetje verkikkerd op de V40 moet ik toegeven.....
Dus zou ik zonder brutaal te zijn nogmaals de vraag willen stellen waarmee ik dit topic begon. Met in het achterhoofd geen diesels en waar nodig een verruiming van de eerdergenoemde 5000euro's.
Ik zou letten op het volgende: Wanneer zijn distributieriem en aandrukrollen vervangen en wanneer moet het weer gebeuren.
Check het onderstel, of ga er van uit dat dit vervangen moet worden.
Check voor roest bij het reserve wiel, want ze willen nog wel eens lekker via de achterlichten. Check of de remmen niet krom zijn c.q. aan vervanging toe.
Voor de rest heb ik weinig aan te merken op een V40.
Persoonlijk zou ik minimaal voor een 2.0 16v gaan en niet voor 1.8. Maar da's persoonlijk, dus daar kan jij heel anders over denken.
- V480-S60
- Geartronic member
- Berichten: 20768
- Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
- Locatie: La Grande Verriere
Oké,
Je wilt dus een V40. Dan gaan we ervoor.
Nogmaals kijk naar de onderhoudshistorie. Alle beurten moeten echt uitgevoerd zijn. Laat auto's zonder boekjes staan!!!
Houd er rekening mee dat het onderstel echt het zwakke punt is bij een phase I. Zoals al eerder gezegd. De dempers en veren zijn echt vanaf fabriek al veel te slap. Laat bij deze auto's eventueel zelfs een veerpootbrug monteren. (Dat heeft een oud kameraad na veel klachten bij zijn lease V40 phase I laten doen, een wereld van verschil)
Ga naar een garage of handelaar waar je garantie krijgt. Koop deze auto bij voorkeur niet particulier. Je kan geluk hebben maar een ongeluk (pechgeval) zit echt in een klein hoekje als je niet veel van techniek weet.
En inderdaad zoals Marinus zegt de 2.0 liter is de beter keus.
vanaf circa 6500 euro kan je bij de dealer terecht.
vanaf circa 5500 euro bij een universele garage of handelaar.
Dus circa 6000 euro voor aanschaf en circa 1400 euro voor verbeteren van het onderstel.
suc6
Je wilt dus een V40. Dan gaan we ervoor.
Nogmaals kijk naar de onderhoudshistorie. Alle beurten moeten echt uitgevoerd zijn. Laat auto's zonder boekjes staan!!!
Houd er rekening mee dat het onderstel echt het zwakke punt is bij een phase I. Zoals al eerder gezegd. De dempers en veren zijn echt vanaf fabriek al veel te slap. Laat bij deze auto's eventueel zelfs een veerpootbrug monteren. (Dat heeft een oud kameraad na veel klachten bij zijn lease V40 phase I laten doen, een wereld van verschil)
Ga naar een garage of handelaar waar je garantie krijgt. Koop deze auto bij voorkeur niet particulier. Je kan geluk hebben maar een ongeluk (pechgeval) zit echt in een klein hoekje als je niet veel van techniek weet.
En inderdaad zoals Marinus zegt de 2.0 liter is de beter keus.
vanaf circa 6500 euro kan je bij de dealer terecht.
vanaf circa 5500 euro bij een universele garage of handelaar.
Dus circa 6000 euro voor aanschaf en circa 1400 euro voor verbeteren van het onderstel.
suc6
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Als je voor een V40 gaat neem er dan een met een lcd dag/km teller ipv een met een rolletjestelle, die latere zijn beter als de eerste.
- X-off
- 2nd Gear member
- Berichten: 75
- Lid geworden op: 15.07.2005 - 16:14
- Locatie: Heusden-Zolder
Ik heb enkele maanden geleden net dezelfde wagen gekocht met 210.000 km en een LPI-installatie voor 4.000 €. Ik moet toegeven dat dit wel een koopje was (en in belgië zijn de wagen over het algemeen niet zo duur als in nederland geloof ik), maar ik ben er nog zeer tevreden over.Ik kwam bijvoorbeeld deze tegen:
http://koopjes.marktplaats.nl/display_i ... nties.php3
Wat is hier goed, niet goed mee. Waar moet op gelet worden?
Zoals hier gezegd wordt, hoor ik links vooraan inderdaad wel een 'tok' als ik over een drempel ofzo rijdt, maar voor de rest heb ik nog niets abnormaal gemerkt. De distributieriem was volgens het boekje 1 maal vervangen, dus die moet ik waarschijnlijk volgend jaar opnieuw vervangen. En er lagen net nieuwe remschijven en -blokken op vooraan, maar die moeten wel eens worden ontlucht. Verder heb ik de onderkant bekeken en ook die zag er prima uit. Er zit alleen iets te rammelen in de uitlaat zelf (bij stationair draaien, wat wel een vervelend geluid geeft) maar daarvoor ga ik nog geen nieuwe steken.
Voor mij is het alleszins een goede koop geweest. Hopelijk heb jij er evenveel geluk mee.
Grtzzz, X-off
Volvo... or nothing.