Remmen op motor of of remblok?

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Gebruikersavatar
DN
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 16.05.2006 - 13:47
Locatie: Utrecht

Wat is nu eigenlijk beter: remmen op je motor of gewoon op de rem?

Stel: Je rijdt in zijn 4 op een rotonde af. Remt af door terug te schakelen naar 3 en koppeling op te laten komen. Hetzelfde naar de 2.

Verknal/belast je nu hiermee teveel je koppeling/motor en kun je dus beter met je normale rem remmen?
V40 1.9 TD Europa Racing Green
Gebruikersavatar
Fat Rat
5th Gear member
Berichten: 1907
Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
Locatie: Walcheren

Mij lijkt dat je koppeling het niet leuk vind, motor zal wel enigzins tegen kunnen.
Maar bedenk wat een koppeling + vervangen kost en wat remblokken/schijven kunnen.
Red Blocks Forever and a day

S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's

Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit
Kay01
2nd Gear member
Berichten: 119
Lid geworden op: 29.11.2006 - 13:52

Inderdaad liever een paar keer remblokkken dan een keer koppeling
Gebruikersavatar
MDA
5th Gear member
Berichten: 1068
Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
Locatie: Leiden

even buiten jouw voorbeeld, maar bedenk ook dat je geen ABS hebt als je met de motor remt. Op een droog wegdek in Nederland zul je natuurlijk nooit tegenkomen dat dat een probleem is. Maar in de bergen, berg af in de sneeuw willen mensen nogal eens op de motor remmen... en dat is nou net niet handig.

Even over het technische gedeelte: zowel motor als koppeling kunnen hier prima tegen, zolang je dit niet te bruusk doet. Alleen is het wel zo dat remmen tegenwoordig zo goed zijn, dat het eigenlijk onzin is om ze een beetje te sparen door op de motor te remmen. Met rijlessen leer je dus tegenwoordig eigenlijk niet meer op de motor te remmen.
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Bij nadering bij een rotonde leer je met rijles:

- gas bijtijds loslaten
- eventueel wat bijremmen met voetrem
- vlak boven het stationair toerental koppeling intrappen en terugschakelen naar 2
- koppeling inhouden, tot beloten is om de rotonde op te rijden
- na de rotonde weer snelheid maken en doorschakelen

Bij nadering van een (rood) verkeeslicht:

- gas los
- eventueel extra afremmen met de voetrem
- bij stationair toerental koppeling in
- bij stilstand rechtstreeks naar 1e versnelling schakelen

Bij nadering van bebouwde kom:

- gas los
- terugschakelen van 5 naar 4
- bij 50 km/u weer iets gasgeven om snelheid vast te houden

Zie ook www.hetnieuwerijden.nl

bij het opschakelen alle versnellingen gewoon doorlopen, bij het afremmen rechtstreeks terugschakelen naar de benodigde versnelling na het afremmen met de voetrem. Dus bij het afremmen niet alle versnellingen doorlopen.

Noot: Bij (steile) hellingen wel op tijd terugschakelen. Als de wagen alsnog snelheid blijft maken, stevig afremmen met de voetrem en nog 1 versnelling terugschakelen, tot de wagen voldoen de op de moter blijft afremmen. Absoluut niet de voetrem langdurig gebruiken.

Erwin. Rij-instrukteur.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Fiesta
1st Gear member
Berichten: 27
Lid geworden op: 01.04.2007 - 19:09

Ach het ligt ook aan je rijstijl. Ik rem wel op de motor af, het schijnt wel dat de zuigerveren er van slijten.

Het voordeel vind ik dat als er iets gebeurd op de snelweg je automatisch ook naar beneden schakelt om op de motor af te remmen, en tegelijk hard op de rem trapt. Mocht het nodig zijn heb je meer remvermogen. Nu ligt dat natuurlijk ook aan hoe sterk je remmen al zijn, ik heb nog nooit last gehad van blokkerende wielen.
Gebruikersavatar
Max
7th Gear member
Berichten: 6353
Lid geworden op: 01.10.2006 - 19:48
Locatie: Leusden

DN schreef:Wat is nu eigenlijk beter: remmen op je motor of gewoon op de rem?

Stel: Je rijdt in zijn 4 op een rotonde af. Remt af door terug te schakelen naar 3 en koppeling op te laten komen. Hetzelfde naar de 2.

Verknal/belast je nu hiermee teveel je koppeling/motor en kun je dus beter met je normale rem remmen?
Ik heb een automaat en dan lukt het niet echt om op de motor af te remmen.
Ik heb dus geen keus.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Wat niet kan, is nog nooit gebeurd.

2022 XC40 P6, geen OR maar gewoon blauw
2017 XC60 mooi wit is niet lelijk
2011 Burton
2009 XC70 OR: kan het nog mooier?
2006 S80 XZ-NF-90: style and safety
2005 Saab 9-3 ('98 )
1995 340 DL (grijs) TD-52-VX: Parkinson
1992 740 D Estate (wit) YS-32-HB: Machtig
1984 340 D (rood): Mijn eerste
Gebruikersavatar
DN
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 16.05.2006 - 13:47
Locatie: Utrecht

Oceanracer schreef:Bij nadering bij een rotonde leer je met rijles:

- gas bijtijds loslaten
- eventueel wat bijremmen met voetrem
- vlak boven het stationair toerental koppeling intrappen en terugschakelen naar 2
- koppeling inhouden, tot beloten is om de rotonde op te rijden
- na de rotonde weer snelheid maken en doorschakelen

Erwin. Rij-instrukteur.
Thanx voor de reacties,

Ga toch maar iets minder mijn koppeling belasten...
V40 1.9 TD Europa Racing Green
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

:thumbleft:
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Michael Oud
5th Gear member
Berichten: 2228
Lid geworden op: 03.09.2005 - 20:00
Locatie: Amsterdam

Ik heb met lessen toch echt geleerd om bij een stoplicht terug te schakelen van 4 naar 2 naar 1 zodat, wanneer het stoplicht weer op groen springt, je meteen weer vaart kan maken. Misschien is de manier van lessen in groningen en amsterdam wat anders.

Voor een rotonde rem ik af op de motor, of ik nou op die manier afrem, of afrem en dán terug schakel.
Volvo 940 SE
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Wanneer onverhoopt het verkeerslicht voor je op groen springt kun je op het moment dat je de rem loslaat, direct in de juiste versnelling schakelen. Misschien kun je (boven de 30 km/u) de 3 namelijk nog gebruiken. De 2e versnelling zou in zo'n geval onnodig afremmen op de motor tot gevolg hebben. Bovendien moet je dan ook bij 40 km/u weer doorschakelen naar 3 terwijl je anders van 30 km/u direct op kunt trekken naar 60 km/u.

Behalve de regio kan ook de manier van lesgeven verschillen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
DN
2nd Gear member
Berichten: 58
Lid geworden op: 16.05.2006 - 13:47
Locatie: Utrecht

Oceanracer schreef::thumbleft:
Ha Erwin,

Geef je trouwens les in die V70?

Ik heb zelf sinds juni vorig jaar mijn rijbewijs en behaald in een V50 2.0D
(en daarom ook Volvo-adept geworden)

gelest volgens de RIS methode bij www.marcvandervoorn.com
V40 1.9 TD Europa Racing Green
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Les in een V70? Moet wel betaalbaar blijven, nietwaar?!! Nee hoor, V70 is voor de lol, Golf TDI is voor de les. Zonder RIS overigens.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Reimerink schreef:
DN schreef:Wat is nu eigenlijk beter: remmen op je motor of gewoon op de rem?

Stel: Je rijdt in zijn 4 op een rotonde af. Remt af door terug te schakelen naar 3 en koppeling op te laten komen. Hetzelfde naar de 2.

Verknal/belast je nu hiermee teveel je koppeling/motor en kun je dus beter met je normale rem remmen?
Ik heb een automaat en dan lukt het niet echt om op de motor af te remmen.
Ik heb dus geen keus.
Maar dan kun je nog minder op de koppeling afremmen, want die heb je niet ;)

Toch lukt het prima om met een automaat op de motor af te remmen, maar je moet wel meer anticiperen; vaak moet je al vele honderden meters van tevoren het gas loslaten. De automaat en de motor remmen dan de auto af, zij het trager dan bij een handschakelbakje. Het voordeel is een zuiniger rijstijl óf je spaart je benzine om ná het stoplicht weer eens lekker hard op te trekken!
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Je kunt ook de bak in stand 3 of 2 zetten tijdens het afremmen, of kan dat niet bij een Volvo? Ik kon dat destijds wel bij mijn Mitsubishi Galant.

Verder remt een auto op benzine (of gas) minder op de motor af, dan een diesel. Ook bij een benzine moet je dus net als bij een automaat eerder gas loslaten dan bij een diesel.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Ludo
6th Gear member
Berichten: 3026
Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45

Oceanracer schreef:Je kunt ook de bak in stand 3 of 2 zetten tijdens het afremmen, of kan dat niet bij een Volvo?
jawel hoor, kan ook bij Volvo.
maar er zijn maar weinig mensen die dat doen of durven.
men denkt altijd dat een automaat stuk gaat daardoor.
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Oceanracer schreef:Je kunt ook de bak in stand 3 of 2 zetten tijdens het afremmen, of kan dat niet bij een Volvo? Ik kon dat destijds wel bij mijn Mitsubishi Galant.

Verder remt een auto op benzine (of gas) minder op de motor af, dan een diesel. Ook bij een benzine moet je dus net als bij een automaat eerder gas loslaten dan bij een diesel.
Zeker kan dat. In de bergen is het zelfs hard nodig om de standen 3 - 2 - of zelfs 1 te gebruiken bij de afdaling, want je wilt natuurlijk geen kokende remmen.
Op het vlakke land hoeft dat niet.

Bij erg steile hellingen is de 1 stand zelfs nog te veel. Dat komt omdat de automaatstand 1 te vergelijken is met de 1e en 2e versnelling samen van een handbak. Dus moet je in dat geval veel meer bijremmen dan met een handschakelbak.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”