S60 2.4 benzine 170 pk, 2002, 90.000 km.
Ik heb al een aantal maanden het volgende probleem:
Als ik de koppeling intrap voor een stoplicht/rotonde (bij het uitrollen), zakt het toerental naar ongeveer 600 rpm. Daarna stijgt het tot normaal (900), maar soms schiet het toerental eerst door naar circa 1200 (ook een beetje vervelend bij inparkeren) .
Dit gebeurt alleen nadat de motor belast is geweest als de motor op bedrijfstemperatuur is.
Ook wil de motor ongeveer 1-2 keer per week niet direct aanslaan (alleen bij koude motor). Na nog een keer starten gaat het wel goed, maar niet van harte.
De garage heeft het volgende gedaan:
Software upgrade.
Gasklephuis schoonmaken.
Gasklephuis vervangen + software upgrade.
Garage weet het ook niet, de computer geeft geen problemen aan.
Ik kwam er ook nog achter dat als ik in twee rij zonder gas te geven het toerental zakt tot 600. Een 2.4 moet toch makkelijk met stationair toerental in twee kunnen rijden?
Iemand enig idee?
Frank
Stationair S60
- Frumpy
- 5th Gear member
Bij mijn S80 zaliger lag het aan de lambda-sonde. Na veel gekronkel en een aantal keren uitlezen en resetten hadden ze het bij de dealer eindelijk gevonden. De computer gaf deze storing aanvankelijk ook niet door.
- tommytommy
- 4th Gear member
Beste Mensen,
Ik heb sinds een maand of 3 dat ik vaak een onregelmatig stationair lopende motor heb (s60 benzine en gas hetzelfde probleem nu 170.000 op de teller)
Bij het remmen bij een verkeerslicht gaat de toerenteller nog 500r/m omhoog, waarna hij altijd zakt op 850r/m . Ondanks de onregelmatigheid zie ik de toerenteller niet bewegen bij stilstaan auto.
Ik heb soms tevens dat hij niet in een keer aanslaat `s ochtends...lijkt zelfde probleem als bij maker van de post. Hoe kan ik testen of hij stuk is..en wat zal hij kosten?
Net nieuwe:
Volvo Bougies, luchtfilter schoon + nieuwe Volvo vulling, gasklep eraf en schoongemaakt.
Nu vraag ik mij af of ik ook last heb van de luchtmassa meter? (die zit toch in het luchtfilterhuis?) Lambdasone?
Of is het toch die ETM...aangezien ik hier ook veel over lees.
Ik heb sinds een maand of 3 dat ik vaak een onregelmatig stationair lopende motor heb (s60 benzine en gas hetzelfde probleem nu 170.000 op de teller)
Bij het remmen bij een verkeerslicht gaat de toerenteller nog 500r/m omhoog, waarna hij altijd zakt op 850r/m . Ondanks de onregelmatigheid zie ik de toerenteller niet bewegen bij stilstaan auto.
Ik heb soms tevens dat hij niet in een keer aanslaat `s ochtends...lijkt zelfde probleem als bij maker van de post. Hoe kan ik testen of hij stuk is..en wat zal hij kosten?
Net nieuwe:
Volvo Bougies, luchtfilter schoon + nieuwe Volvo vulling, gasklep eraf en schoongemaakt.
Nu vraag ik mij af of ik ook last heb van de luchtmassa meter? (die zit toch in het luchtfilterhuis?) Lambdasone?
Of is het toch die ETM...aangezien ik hier ook veel over lees.
Storing melding?
Alle cilinders doen goed mee? Motor ligt er rustig in?
Alle vacuumslangetjes nog heel!
Valse lucht wil namelijk ook wel eens storing geven.
Soms als het inlaatspruitstuk er af is geweest (geen vloeibare pakking gebruikt) wil dit ook wel eens voorkomen.
(toch net nieuwe gasinstallatie? spruitstuk eraf geweest om gasinjectoren te plaatsen?).
Alle cilinders doen goed mee? Motor ligt er rustig in?
Alle vacuumslangetjes nog heel!
Valse lucht wil namelijk ook wel eens storing geven.
Soms als het inlaatspruitstuk er af is geweest (geen vloeibare pakking gebruikt) wil dit ook wel eens voorkomen.
(toch net nieuwe gasinstallatie? spruitstuk eraf geweest om gasinjectoren te plaatsen?).
- Oceanracer
- Geartronic member
@ tommy: Als ik 't zo lees, zit ik idd aan je ETM te denken.
@ hls: LMM (of LHM) is inderdaad dan de meest voor de hand liggende optie. Wel raar, want tot op heden is het door jouw omschreven probleem bij iedereen hier opgelost na vervanging van de ETM. Je hebt toch wel een nieuwe laten plaatsen en toch geen immitatie of gereviseerd exemplaar?
@ hls: LMM (of LHM) is inderdaad dan de meest voor de hand liggende optie. Wel raar, want tot op heden is het door jouw omschreven probleem bij iedereen hier opgelost na vervanging van de ETM. Je hebt toch wel een nieuwe laten plaatsen en toch geen immitatie of gereviseerd exemplaar?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- tommytommy
- 4th Gear member
Alex:
Geen storing in BC,
Ja nieuwe gas installatie..ik neem aan dat ze het sprijdstuk eraf hebben gehaald...anders komt er toch troep in de motor?? (volgens mij is het probleem wel sinds ik gas heb)
Vacuumslangetjes...zijn dat die 2 op je luchtfilter? (1mm dik)
Oceanracer:
Ik heb nog steeds mijn ouwe gasklep...die heb ik alleen schoongemaakt. Nooit laten vervangen of reviseren... moet dat standaard?
Geen storing in BC,
Ja nieuwe gas installatie..ik neem aan dat ze het sprijdstuk eraf hebben gehaald...anders komt er toch troep in de motor?? (volgens mij is het probleem wel sinds ik gas heb)
Vacuumslangetjes...zijn dat die 2 op je luchtfilter? (1mm dik)
Oceanracer:
Ik heb nog steeds mijn ouwe gasklep...die heb ik alleen schoongemaakt. Nooit laten vervangen of reviseren... moet dat standaard?
- Oceanracer
- Geartronic member
Moeten is dwang. Ding kost je € 800,00 dus is niet iets wat je even "probeert". Daarom begint de dealer eerst met een software-update. Dan volgt reinigen. En omdat 't allemaal niet helpt wordt de ETM van inferieure kwaliteit vervangen. En maar hopen dat die het dan langer uithoudt dan de vorige. Want meer dan 1 jaar garantie wordt er niet op gegeven...
- tommytommy
- 4th Gear member
Hey,
Ik hoop niet dat het de ETM is...
hehe.
Denk het niet..aangezien het vaak ook gewoon weg is. Ik denk dat de pakking van het sprijdstuk wel goed erop zit aangezien die vaak ook gewoon goed loopt.
Zelfde verhaal met de slangen.
Ik zit toch te denken aan de luchtmassameter die misschien in de war is.
Mochten jullie nog tips hebben om dit te testen..let me know!!
Gr Tommy
Ik hoop niet dat het de ETM is...

Denk het niet..aangezien het vaak ook gewoon weg is. Ik denk dat de pakking van het sprijdstuk wel goed erop zit aangezien die vaak ook gewoon goed loopt.
Zelfde verhaal met de slangen.
Ik zit toch te denken aan de luchtmassameter die misschien in de war is.
Mochten jullie nog tips hebben om dit te testen..let me know!!
Gr Tommy
Valse lucht kan je snel zelf controleren.
Even met remreinger in de omgeving van de pakking van het inlaatspruitstuk spuiten.
Als de motor anders gaat lopen, weet je voldoende. Lek!
En anders wordt het toch de ETM. Gezien km-stand niet vreemd.
Als er een witte sticker opzit heb je nog de originele.
Kost maar ± 600 euro
. Ja ik weet het, dat doet zeer!
Ik begrepen dat de nieuwe niet meer voorzien zijn van een filmconnector.
Even met remreinger in de omgeving van de pakking van het inlaatspruitstuk spuiten.
Als de motor anders gaat lopen, weet je voldoende. Lek!
En anders wordt het toch de ETM. Gezien km-stand niet vreemd.
Als er een witte sticker opzit heb je nog de originele.
Kost maar ± 600 euro

Ik begrepen dat de nieuwe niet meer voorzien zijn van een filmconnector.
- tommytommy
- 4th Gear member
Hey Alex,
Zal dat na het werk als de auto goed op tempatuur is proberen met remmenreiniger
Ik weet niet of ETM aannemelijk is..het lijkt dat iedereen er last van heeft omdat je ca 99.99% van de volvo rijders niet op een forum ziet, over het algemeen komen mensen pas naar een forum als problemen zich voordoen.
You never know..
Ik laat het nog weten!!
Gr Tommy
Zal dat na het werk als de auto goed op tempatuur is proberen met remmenreiniger

Ik weet niet of ETM aannemelijk is..het lijkt dat iedereen er last van heeft omdat je ca 99.99% van de volvo rijders niet op een forum ziet, over het algemeen komen mensen pas naar een forum als problemen zich voordoen.
You never know..

Ik laat het nog weten!!
Gr Tommy
- Oceanracer
- Geartronic member
We mogen het van Ben hier niet over politiek hebben, maar dit riekt toch naar struisvogelpolitiek. 

- tommytommy
- 4th Gear member
Mensen...
Ik heb even remmenreiniger op de pakkingdelen gespoten...wat niet echt de motor anders deed lopen... op een gegeven moment was m`n bus leeg...ik neem aan dat het allemaal wel goed zit.
Toen ik verder aan het kijken was zag ik wel dat 1 van de mini dunne slangetjes die op je luchtfilter en sprijtstuk zit los was aan de kant van het spijtstuk.
Het is erg aannemelijk dat het slangetje los gemaakt is bij het demonteren van het sprijtstuk ivm LPG inbouw... ik heb de motorkap zeker nog 20 keer open gehad..en het viel me nu pas op dat dit slangetje nergens opzat.
Ik zal er morgen wel achterkomen of het gewerkt heeft..zou aannemelijk kunnen zijn dat die losse (vermoedelijke vacuumslang) valse lucht trok.
Ik heb even remmenreiniger op de pakkingdelen gespoten...wat niet echt de motor anders deed lopen... op een gegeven moment was m`n bus leeg...ik neem aan dat het allemaal wel goed zit.
Toen ik verder aan het kijken was zag ik wel dat 1 van de mini dunne slangetjes die op je luchtfilter en sprijtstuk zit los was aan de kant van het spijtstuk.
Het is erg aannemelijk dat het slangetje los gemaakt is bij het demonteren van het sprijtstuk ivm LPG inbouw... ik heb de motorkap zeker nog 20 keer open gehad..en het viel me nu pas op dat dit slangetje nergens opzat.
Ik zal er morgen wel achterkomen of het gewerkt heeft..zou aannemelijk kunnen zijn dat die losse (vermoedelijke vacuumslang) valse lucht trok.
- tommytommy
- 4th Gear member
Geen last gehad vanochtend...denk dat het slangetje het probleem was.
Zo niet laat ik het nog weten!!
- Oceanracer
- Geartronic member
Ben benieuwd...
Dus toch valse lucht?tommytommy schreef:Geen last gehad vanochtend...denk dat het slangetje het probleem was.

- tommytommy
- 4th Gear member
Hey Alex
Ja was toch valse lucht...
Loopt nu goed.. nog bedankt!
MVG Tommy
Ja was toch valse lucht...

Loopt nu goed.. nog bedankt!
MVG Tommy
- tommytommy
- 4th Gear member
Ik merk nu tevens dat de motor veel beter loopt...ik had vaak dat ik vrij veel gas moest geven om een beetje normaal bij een stoplicht weg te komen. Soms ging dat een beetje moeilijk....ik dacht dat ik gewoon niet kon rijden die dagen.
Ik kwam ook niet snel weg..was even vergeten dat die bak zo snel is.
Het punt is dat ik heb als benzine auto weg gebracht heb..vervolgens wordt er gas ingebouwd...en krijg ik hem terug.
Ik wist niet beter dan dat gas rijdt zoals het tot gisteren deed.
Grote verbetering nu...lijkt wel of ik 10% meer compressie heb
(beetje jammer na 2 maanden rijden op gas)
Ik kwam ook niet snel weg..was even vergeten dat die bak zo snel is.
Het punt is dat ik heb als benzine auto weg gebracht heb..vervolgens wordt er gas ingebouwd...en krijg ik hem terug.
Ik wist niet beter dan dat gas rijdt zoals het tot gisteren deed.
Grote verbetering nu...lijkt wel of ik 10% meer compressie heb