
En dit terwijl wij nog stilletjes hoopten op een C30 R, om zo het hot-hatch segment met nog een model te verrijken. Ook de S40 werd als goede optie opengehouden, aangezien het model zo is ontworpen dat er een T6-motorblok in past, maar ook een S40 R zal nooit het levenslicht zien.
De eerste R die ter wereld kwam was de 850 T5-R in 1994, indertijd met 240 pk uit een 2.3 vijfcilinder-blok. Veertien jaar later is het gedaan met de door een kleine groep hardcore-fans zeer beminde R-badge. De reden is voor Volvo dat de verkopen dusdanig tegenvallen dat het doorzetten van de R-reeks de investeringen niet meer waard is. Per jaar wilde Volvo op zijn grootste performance-afzetmarkt, de VS, 3.800 exemplaren van de S60 R en V70 R verkopen, maar kwam vorig jaar niet verder dan respectievelijk 1098 en 538 stuks.

“There was a lot of passion from our owners, […] but the investment to make for that side of business, for the return we get, just wasn’t good enough.”
Volgens CEO Fredrik Arp zal Volvo nog steeds ‘fun to drive’-auto’s produceren, waarbij hij wijst op de C30 en het vlaggenschip, de S80 met V8. Hoe dan ook is Volvo er niet in geslaagd de originele doelstelling, het bedreigen van de BMW M3, te realiseren.
(via Automotive News)