Hallo,
Ik heb mijn s60 een beetje aangepast. 1 van de project-jes was dat ik graag witte richting aangeef lampjes wou hebben. Deze waren helaas niet leverbaar dus; de oranje coating eraf gehaald met thinner. (zo heb je geen oranje gloed meer zichtbaar in de behuizing)
Daarnaast wilde ik graag iets apparts doen ( ik heb geen idee of er al andere mensen dit met hun auto hebben gedaan?) dus heb ik de achteruitrijlampen verbonden aan de richting aangevers. Het resultaat is dat er ipv 1 witte lamp richting aangeeft het er nu 2 zijn. Extra goed aangeduid dus als je van richting wil veranderen. Het achteruitrijlicht moest natuurlijk wel blijven werken dus heb ik er een relais tussengezet.
Ik heb de schakeling in een tekening verwerkt. (zie de noot onderaan dit bericht) De totale kosten voor dit projectje bedroegen niet meer dan E 15,- en een uurtje werk. het resultaat vindt ik zeer geslaagd!
voor wie het ook wil doen volgt hier de instructie en het booschappenlijstje:
benodigt heden:
relais 5polig 2 x
dubbele kabel 50cm 2 x
knijpstekker 'mannetje' ROOD 4 x
knijpstekker 'vrouwtje' ROOD 12 x
knijpstekker 'vrouwtje' BLAUW 2 x
knijpstekker 'ring' ROOD 1 x
knijp koppel stukje 2 x
plakstrip dubbelzijdig 3cm 2 x
Instructie ( voor 1 kant )
Haal de lichtbalk uit de houder
verwijder de stekker
ontvet het midden gedeelte van de lichtbalk
plak de dubbelzijdige plakstrip op het middengedeelte van de lichtbalk
plak hier het relais tegenaan
knip de blauwe kabel door die naar de stekker gaat (dit is het achteruitrijlicht)
bevestig op de beide uiteinden een knijpstekker 'vrouwtje' ROOD
plaats de lichtbalk terug in de houder
knip de ca. 50 cm dubbele kabel in 2 stukken van 30 en 20 cm.
van de 30 cm trek je de beide kabels van elkaar tot 1/3 deel
knip een stuk van ca. 10 cm van 1 van de beide uiteinden
bevestig aan het deel dat nog 30 cm is de knijpstekker 'ring' ROOD
schroef de bevestigings schroef boven de lichtunit los en bevestig daar de ring. dit is de aarding van het relais.
het stuk van 20 cm koppel je dmv het knijp koppel stukje aan 1 van de 2 groene draden die naar de stekker gaan. dit is de sturingsdraad voor de richtingaangever
het uiteinde waarvan de 2 kabels nog aan elkaar zitten haal je voor ca 2 cm van elkaar. op de beide uiteinden bevestig je 2 x een knijpstekker 'vrouwtje' ROOD
de aarde draad die aan de ring zit bevestig je op het relais op positie 86
de draad die naar de richting aangever gaat koppel je op positie 87a dit is de zgn 'continue' positie van het relais.
het 2e dubbele stuk draad splits je aan beide uiteinden ca.2cm van elkaar. bevestig aan de ene kant 2 knijpstekkers 'mannetje' ROOD
aan de andere kant bevestig je op 1 draad een knijpstekker 'vrouwtje' ROOD. de andere draad twist je met de 10 cm. die je van de andere kabel hebt gehaald. op deze twist plaatst je het knijpstekker 'vrouwtje' BLAUW. het uiteinde van de 10 cm voorzie je daarna nog van een knijpstekker 'vrouwtje' ROOD.
van deze kabel sluit je de enkele draad met het mannetje aan op het vrouwtje dat het meest dicht bij de stekker zit. het vrouwtje van deze kabel gaat naar positie 30 van het relais.
De twist voorzien van het BLAUWE vrouwtje sluit je vervolgens aan op positie 87 van het relais en het rode vrouwtje op positie 85.
plak voor de stevigheid en het zicht nog een tape-je om de lussen en je hebt je schakeling.
Uitleg van de schakeling:
door de continue stand van het 5 polige relais zal de achetruitrijlamp samen met de richtingaangever van de linker of rechter kant van de auto samen gaan knipperen. Bij het in de achteruit schakelen van de auto zorgt de stuurstroom naar de achteruitrijlampen ervoor dat het relais bekrachtigt wordt. Omdat deze ook is doorverbonden met de inschakelpositie van het relais zal de achteruitrijlamp dus gewoon gaan branden. Beide kanten zijn zo uitgevoerd dus bij het inschakelen van de achteruit zullen de lampen het gewoon allebij doen. Wanneer het voertuig in een andere versnelling gezet wordt, vallen de relais af en knipperen de achteruitrijlampen gewoon weer mee met de richtingaanwijzers.
Ik heb ook foto's gemaakt, maar deze zijn te groot voor dit forum.
ik zal via marktplaats.nl een advertentie maken waarin ik ze wel kan plaatsen. ik plaats nog een bericht met het advertentie nummer.
Ik hoor graag wat anderen van dit projectje vinden.
Greetzs Thomas
dubbele richting aangevers bij een volvo
- s60_TomTom
- 1st Gear member
Thomas en D.U.D.E.
Renault clio 1.9 d '92 de starter
Opel astra F 1.8 cabrio 'Bertone' '95 de blits
Opel astra H 1.4 COSMO privacy line '05 de tax free
Volvo S60 d5 aut. mobility de beste!!!
- s60_TomTom
- 1st Gear member
De technische tekening staat op marktplaats
advertentie nummer:
8762998913
advertentie nummer:
8762998913
Thomas en D.U.D.E.
- s60_TomTom
- 1st Gear member
ik heb bij de technische tekening nog een foto gedaan
( advertentie nummer: 8762998913)
er staat nu ook een foto bij van de gehele aansluiting zoals ik het achterin heb geplaatst.
in advertentie nummer: 8763048513
staan nog 3 foto's
Greetzs
( advertentie nummer: 8762998913)
er staat nu ook een foto bij van de gehele aansluiting zoals ik het achterin heb geplaatst.
in advertentie nummer: 8763048513
staan nog 3 foto's
Greetzs
Thomas en D.U.D.E.
- Oceanracer
- Geartronic member
Extra info betreffende de bovenstaande aanpassing:
Het gebruik van een andere kleur dan de volgens het Voertuigreglement voorgeschreven amber-geel (oranje) voor de richtingaanwijzers werken verwarrend en zijn derhalve niet toegestaan!
Als iedereen maar een beetje aan z'n auto (lees:verlichting) gaat prutsen omdat ie dat mooier vind, is de verkeersveiligheid daarbij niet gediend. Wanneer er fabriekaf wordt gekozen voor zgn witte richtingaanwijzers, zijn er altijd oranje lampen in het armatuur geplaatst.
Het gebruik van een andere kleur dan de volgens het Voertuigreglement voorgeschreven amber-geel (oranje) voor de richtingaanwijzers werken verwarrend en zijn derhalve niet toegestaan!
Als iedereen maar een beetje aan z'n auto (lees:verlichting) gaat prutsen omdat ie dat mooier vind, is de verkeersveiligheid daarbij niet gediend. Wanneer er fabriekaf wordt gekozen voor zgn witte richtingaanwijzers, zijn er altijd oranje lampen in het armatuur geplaatst.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- german
- 2nd Gear member
Dit klopt niet helemaal. Bij de meeste Amerikanen is de kleur rood en dat is wel toegestaan.Oceanracer schreef:Extra info betreffende de bovenstaande aanpassing:
Volvo S60 T5
- DN
- 2nd Gear member
Ha Erwin,
Ik zie zo nu en dan een oude Amerikaan of Japanse auto. Bij het richting aangeven knippert dan één van de (rode) achterlichten. Op die auto's zit in sommige gevallen niet eens een oranje knipperlicht.
Betekent dit dat:
- Die auto's niet voldoen aan het Voertuigenreglement?
- Zij onder een of andere (oldtimer?) uitzondering op de regel vallen?
Daan
Ik zie zo nu en dan een oude Amerikaan of Japanse auto. Bij het richting aangeven knippert dan één van de (rode) achterlichten. Op die auto's zit in sommige gevallen niet eens een oranje knipperlicht.
Betekent dit dat:
- Die auto's niet voldoen aan het Voertuigenreglement?
- Zij onder een of andere (oldtimer?) uitzondering op de regel vallen?
Daan
V40 1.9 TD Europa Racing Green
- s60_TomTom
- 1st Gear member
Hallo Allemaal,
Deze auto's voldoen wel aan het voertuigregelement.
het voertuigregelement spreekt over geel / oranje of rode verlichting.
Wanneer de auto door de RDW is goedgekeurt tijdens het invoeren of de toelating in Nederland, is een voertuig ook met rode verlichting gewoon toegestaan.
Ik neem aan dat ik gewoon kan zeggen dat mijn verlichting gewoon heel lichtgeel is :idea:
Thomas
Wanneer de auto door de RDW is goedgekeurt tijdens het invoeren of de toelating in Nederland, is een voertuig ook met rode verlichting gewoon toegestaan.
Ik neem aan dat ik gewoon kan zeggen dat mijn verlichting gewoon heel lichtgeel is :idea:
Thomas
Thomas en D.U.D.E.
- bart simpson
- Geartronic member
- Contacteer:
Ik zal zeker weer voor fundamentalistische zeikerd versleten gaan worden maar witte knippers zijn een bon en apk afkeur, zonde van de inspanningen dus.
- s60_TomTom
- 1st Gear member
nee hoor, ieder z'n mening en je hebt ook gelijk.
in de reservelampen set heb ik nu 4x oranje lamp zitten en 2 x oranje steeklamp. De meeste dienders gaan ermee accoord dat wanneer je het ter plaatse kan aanpassen, de bon niet wordt uitgeschreven ook voor de apk heb je nog even 10 min. werk.
Ik heb dit gisteravond gemaakt,dus ik weet niet hoe de politie op straat zal reageren. afwachten dus.
ik denk dat het op zich wel zal loslopen, of de flits apparatuur moet ineens ook je verlichting controleren?
Thomas
in de reservelampen set heb ik nu 4x oranje lamp zitten en 2 x oranje steeklamp. De meeste dienders gaan ermee accoord dat wanneer je het ter plaatse kan aanpassen, de bon niet wordt uitgeschreven ook voor de apk heb je nog even 10 min. werk.
Ik heb dit gisteravond gemaakt,dus ik weet niet hoe de politie op straat zal reageren. afwachten dus.
ik denk dat het op zich wel zal loslopen, of de flits apparatuur moet ineens ook je verlichting controleren?
Thomas
Thomas en D.U.D.E.
- Paul
- Geartronic member
Wat gaaf zeg! Niet geweten dat je hier mee bezig kon zijn, maar moet ik nu helemaal naar marktplaats om foto's hiervan te zoeken? Snap ik niet helemaal.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- s60_TomTom
- 1st Gear member
tsja Paul,
sorry
maar de foto's die ik gemaakt heb worden door de site niet toegelaten.
ik dacht; dit is wel een handy oplossing
Thomas
sorry
Thomas
Thomas en D.U.D.E.
- Maarten
- 5th Gear member
het is natuurlijk ook een optie om de foto iets te verkleinen(via imageshack of easyresize o.i.d.)en dan te posten.s60_TomTom schreef:tsja Paul,
sorry
Thomas
lijkt mij persoonlijk toch minstens net zo handig als een ad. plaatsen met de foto op mp.
volvo s40 1.8 aut. '97
volvo v40 1.9D 115pk '03
volvo V50 D5 2007 edition II sport
volvo v40 1.9D 115pk '03
volvo V50 D5 2007 edition II sport
- Oceanracer
- Geartronic member
Te triest gewoon. Willens en wetens de wet overtreden, alleen maar omdat je het zelf mooier vind. Hoe iemand anders (lees: andere weggebruikers) daar tegenaan kijkt, interesseert je kennelijk geen ene zier. Ik hoop op een diender met gezond verstand. Gewoon dokken!s60_TomTom schreef:Hallo Allemaal,
Wanneer de auto door de RDW is goedgekeurd tijdens het invoeren of de toelating in Nederland, is een voertuig ook met rode verlichting gewoon toegestaan.
Thomas
Misschien heb je jezelf aangesloten bij die typische Golf-rijder, met mistlicht aan, donkere achterlichten, rode lampjes in de ruitensproeier, pet achterste voren op de kop en met 't hoofd tussen beide hoofsteunen, sturend met 1 hand en muziek op een nivo dat een normaal mens niet meer in de auto zou willen zitten... Hoe noem ik die jongens ook al weer? Oja, Sjonnies!
- Hans
- 8th Gear member
- Contacteer:
Kom op zeg. Omdat hij zijn lampjes wat lichter heeft gemaakt meteen een moraliserende verbale kanonnade over die jongen heen gooien? Dat is toch niet nodig. Ik zeg hiermee niet dat ik het goedkeur, maar iemand gewoon in zijn waarde laten is ook een kunst.
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
- german
- 2nd Gear member
Helmaal mee eens!hans anesthesie schreef:Kom op zeg. Omdat hij zijn lampjes wat lichter heeft gemaakt meteen een moraliserende verbale kanonnade over die jongen heen gooien? Dat is toch niet nodig. Ik zeg hiermee niet dat ik het goedkeur, maar iemand gewoon in zijn waarde laten is ook een kunst.
Dit is wel een erg heftige reaktie.
Volvo S60 T5
- V480-S60
- Geartronic member
Als je geen oranje knippers wilt hebben in je armatuur, neem dan de goedgekeurde Philips Silvervision. (Die stralen oranje uit maar zijn dit voor het gezicht niet.)
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook niet echt van gecharmeerd ben als iemand aan de veiligheidsvoorzieningen (c.q. verlichting) gaat klooien.
En voor wat die boete betreft. Momenteel is men niet meer van de waarschuwing en ter plaatse vervangen. Er wordt direct geschreven.!! (In mijn ogen terecht) En als ze je kennen wordt je nog een tijdje nadien in de gaten gehouden ook.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook niet echt van gecharmeerd ben als iemand aan de veiligheidsvoorzieningen (c.q. verlichting) gaat klooien.
En voor wat die boete betreft. Momenteel is men niet meer van de waarschuwing en ter plaatse vervangen. Er wordt direct geschreven.!! (In mijn ogen terecht) En als ze je kennen wordt je nog een tijdje nadien in de gaten gehouden ook.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)
XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
- Oceanracer
- Geartronic member
Het gaat hier niet om het wat lichter maken van wat lichtjes! Hier wordt bewust de veiligheid van de bestuurder zelf en andere weggebruiks in gevaar gebracht!
Wanneer je als weggebruiker de "aangepaste" S60 ziet naderen, bijvoorbeeld op een rotonde of een kruispunt, is het knipperen van het knipperlicht niet zichtbaar, wanneer het dimlicht (zoals standaard) is ingeschakeld. Dat is de reden dat hiervoor een andere kleur is voorgeschreven. Aan de achterzijde van het voertuig zal het knipperlicht wel zichtbaar knipperen, maar door de witte kleur tot verwarring van achteropkomend verkeer kunnen leiden.
Ik suggereer slechts dat zulks gedrag mij doet denken aan bepaalde bestuurders (Sjonnies genaamd). Ik laat aan betrokken bestuurder zelf over of hij tot die categorie behoort, of wil horen.
Wanneer je als weggebruiker de "aangepaste" S60 ziet naderen, bijvoorbeeld op een rotonde of een kruispunt, is het knipperen van het knipperlicht niet zichtbaar, wanneer het dimlicht (zoals standaard) is ingeschakeld. Dat is de reden dat hiervoor een andere kleur is voorgeschreven. Aan de achterzijde van het voertuig zal het knipperlicht wel zichtbaar knipperen, maar door de witte kleur tot verwarring van achteropkomend verkeer kunnen leiden.
Ik suggereer slechts dat zulks gedrag mij doet denken aan bepaalde bestuurders (Sjonnies genaamd). Ik laat aan betrokken bestuurder zelf over of hij tot die categorie behoort, of wil horen.
- german
- 2nd Gear member
TomTom heeft iets bedacht dat in zijn ogen kennelijk iets geweldigs is en hij wil dat vervolgens graag met anderen wil delen. Op zich lijkt me dat een positieve karaktereigenschap.
Natuurlijk kun je over zijn uitvinding heel andere ideeën hebben dan hijzelf. Je kunt het er zelfs niet mee eens zijn en hem daarop wijzen. Terecht volgens mij!
Het gaat echter te ver om te suggereren dat hij zich mogelijk heeft aangesloten bij een in jou ogen kennelijk “asociale” groepering
Natuurlijk kun je over zijn uitvinding heel andere ideeën hebben dan hijzelf. Je kunt het er zelfs niet mee eens zijn en hem daarop wijzen. Terecht volgens mij!
Het gaat echter te ver om te suggereren dat hij zich mogelijk heeft aangesloten bij een in jou ogen kennelijk “asociale” groepering
Volvo S60 T5
- Oceanracer
- Geartronic member
Uit bovenstaande reactie's van TS valt op te maken, dat alleen het krijgen van een bekeuring (of liever het voorkomen) en het "verfraaien" van zijn bolide van belang zijn.
Ik ben van mening dat door zijn aanpassingen de veiligheid en verkeersdoorstroming in gevaar kunnen worden gebracht.
Stel je voor dat iedereen maar te pas en te onpas aan z'n verlichting of ander zaken gaat zitten klooien? Moet je dan alles hier maar goedvinden, omdat het zo'n "leuk" idee is? Het verkeer is een serieuze aangelegenheid. Geen speeltuin.
Verder is het niet meer dan een suggestie. Ik beschuldig hier niemand. Ik geef hier alleen mijn ongezouten mening. Doe er mee wat je wilt.
Ik ben van mening dat door zijn aanpassingen de veiligheid en verkeersdoorstroming in gevaar kunnen worden gebracht.
Stel je voor dat iedereen maar te pas en te onpas aan z'n verlichting of ander zaken gaat zitten klooien? Moet je dan alles hier maar goedvinden, omdat het zo'n "leuk" idee is? Het verkeer is een serieuze aangelegenheid. Geen speeltuin.
Verder is het niet meer dan een suggestie. Ik beschuldig hier niemand. Ik geef hier alleen mijn ongezouten mening. Doe er mee wat je wilt.