Gisteravond heb ik een lange rit gemaakt, waarvan een groot stuk op de snelweg. Natuurlijk gebruik ik dan de cruise control. Dat werkt super fijn. + en -, op resume drukken nadat een Opel Agila weer naar rechts schiet... altijd makkelijk.
Totdat... ik rij 120, en er staat een bord '100'. Ik druk dus 10x op het minnetje. (2km/u per druk) Maar in plaats van langzamer gaan rijden, gaat de auto eerst 140 rijden... en dán zakt hij netjes terug naar 100.
Ik heb het wel eens vaker gehad, als ik op het minnetje druk. Maar met 2 of 4 km/u was het me ook wel eens opgevallen. Dus eerst versnellen (stootje gas) en dan terugzakken. Maar nu is het wel heel duidelijk.
Komt iemand dit bekend voor? S40 of andere modellen?
Rare cruise control
- marsm104
- 5th Gear member
- Berichten: 1168
- Lid geworden op: 30.05.2006 - 18:35
- Locatie: Harderwijk
- Contacteer:
Groeten, Rick Marsman

Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994

Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994

- Maarten
- 5th Gear member
- Berichten: 1412
- Lid geworden op: 28.12.2006 - 20:16
- Locatie: grunn
dat verschijnsel ken ik zelf niet,maar gebruik zelf ook bijna nooit dat plusje en minnetje.tik gewoon heel even de rem aan en schakel weer in bij 100.
dat plus/min gebeuren schiet in mijn ogen niet erg op.
dat plus/min gebeuren schiet in mijn ogen niet erg op.
volvo s40 1.8 aut. '97
volvo v40 1.9D 115pk '03
volvo V50 D5 2007 edition II sport
volvo v40 1.9D 115pk '03
volvo V50 D5 2007 edition II sport
- DeNNiS_
- 4th Gear member
- Berichten: 717
- Lid geworden op: 25.08.2006 - 23:30
- Locatie: Zeeuws-vlaanderen
je kan ook gewoon op de min blijven drukken... tot je op 100 zit..
doe ik altijd... tis wel zo als op resume druk... dat hij tot ca 10 km/h meer eerst optrekt... en dan pas gas terug laat zakken... voor de ingestelde snelheid...
doe ik altijd... tis wel zo als op resume druk... dat hij tot ca 10 km/h meer eerst optrekt... en dan pas gas terug laat zakken... voor de ingestelde snelheid...
Volvo S40 1.9D Ph2
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
Volvo S60 T5 LPG-G3
Ford Focus ST- Milltek 3" 200cpi - Mountune airbox - Dreamscience tuning mod-X - RS look.
- BlackSapphire
- 6th Gear member
- Berichten: 4157
- Lid geworden op: 31.01.2007 - 15:30
- Locatie: Keistad
QFTMaarten schreef:dat verschijnsel ken ik zelf niet,maar gebruik zelf ook bijna nooit dat plusje en minnetje.tik gewoon heel even de rem aan en schakel weer in bij 100.
dat plus/min gebeuren schiet in mijn ogen niet erg op.
Roel
2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011
- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011
- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
- BlackSapphire
- 6th Gear member
- Berichten: 4157
- Lid geworden op: 31.01.2007 - 15:30
- Locatie: Keistad
Quoted For Truth 

Roel
2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011
- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011
- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
- marsm104
- 5th Gear member
- Berichten: 1168
- Lid geworden op: 30.05.2006 - 18:35
- Locatie: Harderwijk
- Contacteer:
Toch raar, als ik 1x op dat minnetje druk, dat ik eerst een duw in m'n rug krijg, en dat hij dan pas zakt in snelheid...
Groeten, Rick Marsman

Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994

Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994

- Renkel
- 5th Gear member
- Berichten: 1324
- Lid geworden op: 03.04.2006 - 18:22
- Locatie: Dr88.
- Contacteer:
Ja dat is het ook, je hebt toch garantie als het goed is? gewoon mee terug gaan.
S40 2.0 ltr. '98, Luxury line
Nissan Sunny 1.4LX
Nissan Sunny 1.4LX
- marsm104
- 5th Gear member
- Berichten: 1168
- Lid geworden op: 30.05.2006 - 18:35
- Locatie: Harderwijk
- Contacteer:
Dus niemand die kan vertellen; dit is een software probleem; of dit probeem zit in de schakelaar?
Het zou mooi zijn, als iemand weet waar het aan ligt. Hoeft de garage niet te zoeken. Hier is meer kennis en ervaring, dan in de garage, ondanks de garantie.
Het zou mooi zijn, als iemand weet waar het aan ligt. Hoeft de garage niet te zoeken. Hier is meer kennis en ervaring, dan in de garage, ondanks de garantie.
Groeten, Rick Marsman

Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994

Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994

- joost
- 7th Gear member
- Berichten: 5400
- Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
- Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002
Ik heb het nooit zo ervaren. Wel dat ie idd bij resume eerst iets harder gaat dan de ingestelde snelheid, maar ook geen 10 km/u. Dat plussen en minnen heb ik zelden toegepast (wel een plus of een min om de exacte snelheid in te stellen). Ik vind dat ie daar erg traag op reageert. Zou het niet zo zijn dat jij verwacht dat de auto moet vertragen als je op de min drukt, maar dat er in eerste instantie nog niets gebeurd, dat geeft een heel eng gevoel namelijk...
Joost.
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
- marsm104
- 5th Gear member
- Berichten: 1168
- Lid geworden op: 30.05.2006 - 18:35
- Locatie: Harderwijk
- Contacteer:
Dat het vertragen/versnellen wat langer duurt, dat begrijp ik wel. Had de Volkswagen-lesauto ook wel, en sommige auto's wel. Da's geen probleem. Maar als ik het minnetje gebruik, geeft hij eerst extra gas, dan vertraagt hij pas.
dus ik rij 120 -> druk tien keer op de min -> gaat 140 rijden.. -> vertraagt daarna naar 100
dus ik rij 120 -> druk tien keer op de min -> gaat 140 rijden.. -> vertraagt daarna naar 100
Groeten, Rick Marsman

Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994

Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994

- Maarten
- 5th Gear member
- Berichten: 1412
- Lid geworden op: 28.12.2006 - 20:16
- Locatie: grunn
heb het even geprobeerd,maar als ik 120 rij en 10 keer op de min druk gaat hij niet harder(en zeker geen 140)maar zakt gewoon langzaam naar 100.marsm104 schreef:Dat het vertragen/versnellen wat langer duurt, dat begrijp ik wel. Had de Volkswagen-lesauto ook wel, en sommige auto's wel. Da's geen probleem. Maar als ik het minnetje gebruik, geeft hij eerst extra gas, dan vertraagt hij pas.
dus ik rij 120 -> druk tien keer op de min -> gaat 140 rijden.. -> vertraagt daarna naar 100
als ik echter bv. 80 rij en ik druk één keer op de min voel ik ook een minimale versnelling voor hij vertraagd,maar is echt minimaal.
volvo s40 1.8 aut. '97
volvo v40 1.9D 115pk '03
volvo V50 D5 2007 edition II sport
volvo v40 1.9D 115pk '03
volvo V50 D5 2007 edition II sport
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11742
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Wat ik altijd doe als ik van 120 naar 100 wil is de 'O' indrukken om de CC uit te schakelen en daarna als ik bijna op de 100 zit de '-' 1x aanraken.
Ik pak de min omdat je dan niet nog een schokje omhoog krijgt, maar dat ie dan netjes overpakt.
Ik neem aan dat de CC in een phase2 S/V40 dezelfde is als in een phase1, en daar werkt de CC met een vacuumpomp die het gaspedaal vast houdt. Achter het gaspedaal zit een zuiger die met lucht samengetrokken wordt. Als er teveel speling tussen de klem en het pedaal kun je ook rare dingen krijgen.
Volgens de inbouwhandleiding die ik hier heb liggen moet de speling tussen het palletje wat achter het pedaal haakt en het pedaal zelf 1mm zijn. Als dat meer is kun je ook onnauwkeurigheden krijgen in het vastzetten van de snelheid. Je kunt deze afstand verstellen door de kunststof stelring te draaien.
Hmmm, zal ik dit duidelijk genoeg hebben verteld?
Ik pak de min omdat je dan niet nog een schokje omhoog krijgt, maar dat ie dan netjes overpakt.
Ik neem aan dat de CC in een phase2 S/V40 dezelfde is als in een phase1, en daar werkt de CC met een vacuumpomp die het gaspedaal vast houdt. Achter het gaspedaal zit een zuiger die met lucht samengetrokken wordt. Als er teveel speling tussen de klem en het pedaal kun je ook rare dingen krijgen.
Volgens de inbouwhandleiding die ik hier heb liggen moet de speling tussen het palletje wat achter het pedaal haakt en het pedaal zelf 1mm zijn. Als dat meer is kun je ook onnauwkeurigheden krijgen in het vastzetten van de snelheid. Je kunt deze afstand verstellen door de kunststof stelring te draaien.
Hmmm, zal ik dit duidelijk genoeg hebben verteld?

XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
- marsm104
- 5th Gear member
- Berichten: 1168
- Lid geworden op: 30.05.2006 - 18:35
- Locatie: Harderwijk
- Contacteer:
Bedankt tot zo ver...
@ Maarten:
Die minimale versnelling voelde ik ook. En dat voelt 'raar', maar is niet echt storend. Ook met 2 tikjes min, versnelt hij even voordat hij daadwerkelijk vertraagt. Even een pufje gas. Op zich kan ik daar goed mee leven. Maar als dit ook het geval is als ik tien keer het minnetje indruk, word het toch heel erg raar.
@ Arnoud:
Een S40 heeft niet zo'n 'O' knopje op het stuur zitten. Maar een richtingaanwijzer-strengel, waarmee je de CC bedient. Je hebt toch ook een V40 gehad? Ik heb het nog niet geprobeerd, maar ik kan natuurlijk de cruise control uit zetten, met het schuifje, en weer aan, als nodig.
Maar in grote lijnen: ik wil het achteropkomend verkeer niet storen, met mijn rem actie, bijvoorbeeld op een snelweg, omdat ik de cruise control op een andere snelheid wil zetten. En de koppeling zomaar intrappen, is toch ook niet verstandig? Dus daarom, zonder het naar de medeweggebruikers te communiceren, leek het me handig het '-' knopje te gebruiken. Goed, moet ik maar gewoon het rem pedaal even aan tippen. En eens bij de garage vragen of er 'software' voor is te krijgen.
@ Maarten:
Die minimale versnelling voelde ik ook. En dat voelt 'raar', maar is niet echt storend. Ook met 2 tikjes min, versnelt hij even voordat hij daadwerkelijk vertraagt. Even een pufje gas. Op zich kan ik daar goed mee leven. Maar als dit ook het geval is als ik tien keer het minnetje indruk, word het toch heel erg raar.
@ Arnoud:
Een S40 heeft niet zo'n 'O' knopje op het stuur zitten. Maar een richtingaanwijzer-strengel, waarmee je de CC bedient. Je hebt toch ook een V40 gehad? Ik heb het nog niet geprobeerd, maar ik kan natuurlijk de cruise control uit zetten, met het schuifje, en weer aan, als nodig.
Maar in grote lijnen: ik wil het achteropkomend verkeer niet storen, met mijn rem actie, bijvoorbeeld op een snelweg, omdat ik de cruise control op een andere snelheid wil zetten. En de koppeling zomaar intrappen, is toch ook niet verstandig? Dus daarom, zonder het naar de medeweggebruikers te communiceren, leek het me handig het '-' knopje te gebruiken. Goed, moet ik maar gewoon het rem pedaal even aan tippen. En eens bij de garage vragen of er 'software' voor is te krijgen.
Groeten, Rick Marsman

Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994

Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994

- joost
- 7th Gear member
- Berichten: 5400
- Lid geworden op: 28.02.2005 - 23:32
- Locatie: Zuid-Limburg V70n 2.4 MY2002
Om de cruise eraf te gooien hoef je het knopje niet naar UIT te schuiven, als je lichtjes de knop naar voren (richting UIT) drukt gaat ie er al vanaf. Dat is er zo voor gemaakt. Voordeel is dan dat je middels resume de snelheid weer kan oppakken, de ingestelde snelheid blijft in het geheugen staan.
Joost.
Joost.
Volvo V70 2.4 Premium Silver mei 2002
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
Volvo V70 Classic 2.5 10v Luxury Black Stone mei 1997
Volvo V40 PhaseII 1.8 Europa Comfort Family Line Red september 2000
- arnoud
- 8th Gear member
- Berichten: 11742
- Lid geworden op: 26.12.2005 - 22:51
- Locatie: Omg. Eindhoven
Oh ja, dat schuifje, al helemaal vergeten 
Maar ik moet toegeven dat ik soms daar dus wel de koppeling even voor misbruikte
Ook om wat Joost ook zegt, zodat je de resume kunt gebruiken.

Maar ik moet toegeven dat ik soms daar dus wel de koppeling even voor misbruikte

XC60 T6 Recharge Ultimate Dark, Fusion Red 2024
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green
Ex: S60 2020 T4, Bursting Blue / S60 2009 2.5T, Ice White / S60 2001 T5, Laser Blue Pearl / V60 2014 D4, Power Blue / V60 2011 D3, Flamenco Red / V50 2009 2.0D, Ice White / S60 2001 2.4, Maya Gold Pearl / V40 1998 Europa, Summer Green