Bouten moervast

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
EPCL
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 24.11.2004 - 22:06
Locatie: Eindhoven

Op mijn originele almathea 16 inch LM velgen zijn de originele bouten amper los te maken. Kwikfit geeft aan dat de bouten zijn vastgeroest in de naaf. Iedere keer weer bij het wisselen van zomer naar winterband en vv moeten de velgen eraf. Telkens worden de bouten met boutenvet ingesmeerd en met een momentsleutel (12kg) vastgezet. Na het seizoen zitten de bouten erg vast. Er komt een moment dat deze afbreken en dus een nieuwe naaf moet worden geplaatst.

Wat is hier aan te doen? Hoe kan het dat de bouten vast roesten? Is de naaf/het wiel/de bouten onvoldoende afgeschermd tegen water?
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik gebruik nooit enige vorm van vet en draai de bouten vast op 140 NM. Nooit problemen en ik wissel ze altijd zelf.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Renkel
5th Gear member
Berichten: 1324
Lid geworden op: 03.04.2006 - 18:22
Locatie: Dr88.
Contacteer:

Wat versta je onder boutenvet?, ik gebruik Loctite koper of aluminium anti-seize nooit last. Afgelopen zaterdag verwisseld en geen roest of vreet.
S40 2.0 ltr. '98, Luxury line
Nissan Sunny 1.4LX
Gebruikersavatar
edraket
7th Gear member
Berichten: 8634
Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
Locatie: Haarlemmermeer

Ben je er wel bijgeweest dat ze de momentsleutel hebben gebruikt? Vaak wordt het met de luchtsleutel vastgezet, en dan is het niet zo vreemd dat ze er wat moeilijker afgaan.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85

V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
Gebruikersavatar
Billy Road
4th Gear member
Berichten: 507
Lid geworden op: 28.07.2006 - 15:17
Locatie: Dokkum

luchtsleutel is inderdaad het euvel.
Lichtmetaal niet vaster draaien dan 140 Nm. Is kwestie van even wat meer tijd aanbesteden. Vet heb ik nog nooit gebruikt....Lichtmetaal of aluminium is zachter dan staal, en daar gaan die wielmoeren zich lekker stevig in vastzetten met een luchtsleutel.

Je kan het testen door een momentsleutel te pakken, zet hem n's op 160 Nm en dan zie je of ze "vaster" zitten of niet, desnoods meer of minder Nm instellen om te kijken hoe vast.

Loshalen voorzichtig doen met een verlengstuk, bijv. holle buis, om je "arm" langer te maken. Daarna op max. 140 Nm vastzetten en volgende dag even nalopen.
";Life in the fast lane";

S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Bij VW hanteren ze zelfs maar 120 NM en ik ben nog nooit ingehaald door een VW-wiel. :)
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

In het instructieboekje van mijn Volvo staat dat het 120NM moet zijn.

Maar: veel bedrijven doen het met een veel hogere momentkracht met alle gevolgen van dien.

Als je een "trapsleutel" hebt (dus niet zo'n onmogelijk onhandige kruissleutel), dan kun je op de sleutel gaan staan als je 'm ongeveer horizontaal hebt staan. Een flink stukkie met het lichaam deinen helpt elke moer los.
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
Billy Road
4th Gear member
Berichten: 507
Lid geworden op: 28.07.2006 - 15:17
Locatie: Dokkum

Kijk dan wel ff uit, als je hem op een losse krik hebt staan, anders krijg je, als je pech hebt, van die brede tenen ;-)
";Life in the fast lane";

S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
Gebruikersavatar
Battlecruiser
8th Gear member
Berichten: 17696
Lid geworden op: 06.12.2004 - 16:54
Locatie: Deventer

Als je op die sleutel staat te trappen, moet ie zelfs helemaal niet op een krik staan. Opkrikken hoeft pas als de moeren een stukkie gelost zijn. is inderdaad beter voor tenen én de krik...
Volvo Rules the Road
disclaimer: deze opmerking moet niet worden geplaatst in een betweterige "ik weet alles beter" context, noch gezien worden als een uiting van dominantie of andere vormen van empathische disabiliteit. Ze getuigt enkel van mijn visie op de situatie.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20622
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Battlecruiser S80 schreef:Als je op die sleutel staat te trappen, moet ie zelfs helemaal niet op een krik staan. Opkrikken hoeft pas als de moeren een stukkie gelost zijn. is inderdaad beter voor tenen én de krik...
Ja zo doe ik het ook altijd. Als je auto op de krik staat krijg je die bouten helemaal niet los.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Billy Road
4th Gear member
Berichten: 507
Lid geworden op: 28.07.2006 - 15:17
Locatie: Dokkum

Heb je weer gelijk in, kheb em altijd op de brug staan, die houdt het wel...
Maar je zal ze de kost geven die eerst de auto op gaan krikken en daarna de wielen te lossen......om er daarna ook nog n's onder te kruipen, terwijl de wielen eraf zijn.....brrrr
";Life in the fast lane";

S60 D5 2003 edition nautic blue pearl tethys 17"; Premium sound
S60-D5
1st Gear member
Berichten: 40
Lid geworden op: 06.02.2007 - 11:29

Een vastzittende bout eerst vaster te draaien en dan pas los wil ook wel eens helpen.

Succes
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

ik draai mijn bouten nooit vaster dan 100 Nm, en ik heb nog nooit gehad dat een wiel mij inhaalde. dus wat leren we hieruit? banden wisselen kan je beter mooi zelf doen, weet je tenminste dat het wiel wat linksachter zat ook weer linksachter komt, althans ik zal het niet uitbesteden, kan ik prima zelf. en als je wielen op andere plek monteerd dan ander jaar slijt je band weer anders af... volgens mij slijten ze dan sneller.
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
EPCL
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 24.11.2004 - 22:06
Locatie: Eindhoven

De bouten worden inderdaad met een luchtdruk ratel vastgezet en daarna emt een momentsleutel op 12 kg vastgezet. Dan lijkt het mij geen probleem toch?
Hoe kan het dat het draad in de naaf en van de bout roest? Roest ontstaat toch alleen als er water bij komt.
voorheen
V60 T6 Twin Engine MY2023
Polestar 2 first edition
V70 D3 2011 MY2012 Ocean Race automaat
V60 D5 2017 Twin Engine Special Edition
V70 2.5 D 2001 Summum RTi enzovoort
V70 D5 2004 MY 2005 Kinetic
Land Rover Discovery 2004
V70 D5 2006 Momentum, RTI dvd, niveauregeling, imiv, enz.
S80 D2 2014 Summum automaat

actueel
XC60 T6 Twin engine MY2022
Gebruikersavatar
Renkel
5th Gear member
Berichten: 1324
Lid geworden op: 03.04.2006 - 18:22
Locatie: Dr88.
Contacteer:

Lijkt mij dat de luchtdrukratel de moeren er al veel vaster op heeft gezet dan de 120 Newton/meter momentsleutel kracht?!!!! Want dat is echt niet zoveel.
S40 2.0 ltr. '98, Luxury line
Nissan Sunny 1.4LX
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3133
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

sjoerdb schreef:ik draai mijn bouten nooit vaster dan 100 Nm, en ik heb nog nooit gehad dat een wiel mij inhaalde.
In de handleiding van het nieuwe model S40 staat zelfs 90Nm
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

die luchtsleutel moet je alleen gebruiken om het lange eind schroefdraad te overbruggen, zodra je bout de velg raakt moet je het al met de hand doen om goed gevoel erin te hebben. en bouten trek je pas echt met momentsleutel vast als je ze handmatig tegen de velg hebt gedraaid, dan kruislings werken door iets meer vast te zetten, momentsleutel kan je zelfs eerst op 50 NM zetten, en daarna pas op 100NM of gegeven waarde. iedere klap die je met een luchtsleutel zet kan al meer zijn dan de waarde die je moet trekken met je momentsleutel,
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
Gebruikersavatar
Renkel
5th Gear member
Berichten: 1324
Lid geworden op: 03.04.2006 - 18:22
Locatie: Dr88.
Contacteer:

sjoerdb schreef:die luchtsleutel moet je alleen gebruiken om het lange eind schroefdraad te overbruggen, zodra je bout de velg raakt moet je het al met de hand doen om goed gevoel erin te hebben. en bouten trek je pas echt met momentsleutel vast als je ze handmatig tegen de velg hebt gedraaid, dan kruislings werken door iets meer vast te zetten, momentsleutel kan je zelfs eerst op 50 NM zetten, en daarna pas op 100NM of gegeven waarde. iedere klap die je met een luchtsleutel zet kan al meer zijn dan de waarde die je moet trekken met je momentsleutel,
Zo zou ik het dus ook doen, helemaal goed.
S40 2.0 ltr. '98, Luxury line
Nissan Sunny 1.4LX
sjoerdb
5th Gear member
Berichten: 1429
Lid geworden op: 19.11.2006 - 16:35
Locatie: venhuizen

en ff voor de onwetende onder ons, een normaal standaard klein luchtsleuteltje die de meeste bedrijven gebruiken kan maximaal 900NM vasttrekken, dus denk maar na als ie een paar tikkies gegeven heb dat je zo boven de 100NM uit komt. nooit doen dus!
volvo 480ES
volvo 440 1.9 TD
volvo V40 1.9D 115PK(getuned naar 144pk)
Skoda octavia 1.6D greenline businessline 2014
EPCL
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 24.11.2004 - 22:06
Locatie: Eindhoven

nooit naar kwikfit dus. Die werken opo massa en targets, dus veel aandacht voor het instellen van ratels, momentsleutels, en kruislings vastdraaien is er daar niet bij
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”