Beste mensen,
Sinds twee weken ben ik in het bezit van een V70 2.5 Europa 10v '97 benzine 250.000km. Ik heb bij lage snelheden moeite om 'geluidloos' te koppelen. Ik moet echt heel voorzichtig zijn met de koppeling, anders is een luide "klik" hoorbaar vanonder de motorkap.
Ik ben ermee terug gegaan en de monteur van de verkoper vertelde me na een rit met de auto dat het "gewoon" de drukgroep is. Het zou liggen aan mijn manier van omgaan met de koppeling. Nou ben ik van huis uit dieselrijder en is een benzineauto voor mij altijd wennen. Maar deze koppeling is wel heel gevoelig.
Ik heb toch de indruk dat er ergens speling zit in de aandrijving of dat de koppeling op z'n eindje loopt. Ik moet het nog wat beter testen, maar het geklik lijkt zich ook voor te doen bij als je bijvoorbeeld eerst remt op de motor en dan weer overschakeld op optrekken.
Graag jullie ideeën hierover,
Groeten, Geus
Koppeling slecht? Drukgroep?
- Hans
- 8th Gear member
- Berichten: 10603
- Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
- Locatie: Z.O.Brabant
- Contacteer:
Een hoorbare klik herken ik niet, wel het gevoel dat de koppeling erg abrubt aangrijpt. Moet hier ook erg aan wennen na jarenlang dieselen.
Veni,Vidi,Nates calce concidi
Volvo V40 D2 MY2013
Volvo V40 D2 MY2013
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 244
- Lid geworden op: 11.08.2006 - 19:06
hoor je de aandrijfassen niet ?
vet de aandrijfassplients eends in
als volgt wielen vrij van de grond
maakt de aandrijfbout tussen wiellager en aandrijfas los
druk de aandrijfas terug
vet de vertanding van de aandrijfas in
monteer de bout weer
(bij garantie laten doen)
vet de aandrijfassplients eends in
als volgt wielen vrij van de grond
maakt de aandrijfbout tussen wiellager en aandrijfas los
druk de aandrijfas terug
vet de vertanding van de aandrijfas in
monteer de bout weer
(bij garantie laten doen)
The Boz
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
die moet je niet invetten,maar een paar druppels loctite erop doen.
is een service bulletin van geweest tijd terug.
is een service bulletin van geweest tijd terug.
- Geus
- 4th Gear member
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16
Dat klinkt logischer. Ik ga vanmiddag bellen, ik laat wel weten hoe het verder loopt.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
- Geus
- 4th Gear member
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16
@Ramon&Ramon (en de rest):
De verkoper (geen dealer, maar wel veel Volvo's) reageert behulpvaardig, maar kan het probleem niet direct plaatsen. Ook bij de dealer waar ze mee samenwerken ging niet direct een lampje branden. Kan je je ongeveer herinneren in welk bulletin dit heeft gestaan? Alle info welkom!
Groet, Geus
De verkoper (geen dealer, maar wel veel Volvo's) reageert behulpvaardig, maar kan het probleem niet direct plaatsen. Ook bij de dealer waar ze mee samenwerken ging niet direct een lampje branden. Kan je je ongeveer herinneren in welk bulletin dit heeft gestaan? Alle info welkom!
Groet, Geus
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Dat is een bulletin van een paar jaar oud al,zonder het geluid gehoord te hebben is het moeilijk een diagnose te stellen.
- Geus
- 4th Gear member
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16
Hmmm, dat wordt zoeken...
Ik kwam via een link op een Duitse site, waar ze over een probleem spraken wat er erg op lijkt. Ondertussen denk ik dat het een combinatie is van een beetje speling in de aandrijving en een drukgroep, die waarschijnlijk ook niet spelingsvrij meer is. Dat zou ook het bokken verklaren, als ik bijvoorbeeld achter een groepje fietsers zit (inhouden/optrekken in de 2), dan versterken ze elkaar.
Wordt vervolgd.
Ik kwam via een link op een Duitse site, waar ze over een probleem spraken wat er erg op lijkt. Ondertussen denk ik dat het een combinatie is van een beetje speling in de aandrijving en een drukgroep, die waarschijnlijk ook niet spelingsvrij meer is. Dat zou ook het bokken verklaren, als ik bijvoorbeeld achter een groepje fietsers zit (inhouden/optrekken in de 2), dan versterken ze elkaar.
Wordt vervolgd.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
- Geus
- 4th Gear member
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16
Ik heb nog iets verder gelezen: kan ook veroorzaakt worden door de motorsteunen. Daar dan eerst maar naar kijken.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
- Geus
- 4th Gear member
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16
De reactie die ik binnen 24 uur kreeg van Volvo NL, na het omschrijven van mijn probleem:
Geachte heer X,
Dank u voor uw e-mail.
Wij vragen uw begrip voor het feit dat het lastig is vanaf deze plek een
diagnose te stellen. Echter de opmerking zoals door u geplaatst is geen
onbekende opmerking. Het geluid dat veroorzaakt wordt door de ruimte
tussen aandrijfas en lager kan als hinderlijk worden ondervonden.
Een mogelijke oplossing is als servicebulletin aan onze dealers
gecommuniceerd. Er zijn verschillende oplossingen mogelijk die pre
voertuig verschillend kunnen zijn. Wij vragen uw begrip voor het feit
dat we over de mogelijke oplossing dan ook geen uitspraak kunnen doen.
Met vriendelijke groet,
Volvo Cars Nederland B.V.
Geachte heer X,
Dank u voor uw e-mail.
Wij vragen uw begrip voor het feit dat het lastig is vanaf deze plek een
diagnose te stellen. Echter de opmerking zoals door u geplaatst is geen
onbekende opmerking. Het geluid dat veroorzaakt wordt door de ruimte
tussen aandrijfas en lager kan als hinderlijk worden ondervonden.
Een mogelijke oplossing is als servicebulletin aan onze dealers
gecommuniceerd. Er zijn verschillende oplossingen mogelijk die pre
voertuig verschillend kunnen zijn. Wij vragen uw begrip voor het feit
dat we over de mogelijke oplossing dan ook geen uitspraak kunnen doen.
Met vriendelijke groet,
Volvo Cars Nederland B.V.
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Ik zal het nog een keer proberen uit te leggen
dat bulletin houdt in, dat je de aandrijfassen los moet halen doormiddel van de bout aan de buitenzijde,de as dan terugdrukken naar binnen,een paar druppeltjes loctite aanbrengen en de bout weer vastzetten!Niet te vast,want dan breekt de bout!
dat bulletin houdt in, dat je de aandrijfassen los moet halen doormiddel van de bout aan de buitenzijde,de as dan terugdrukken naar binnen,een paar druppeltjes loctite aanbrengen en de bout weer vastzetten!Niet te vast,want dan breekt de bout!
- Geus
- 4th Gear member
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16
@Ramon, het was me duidelijk wat je bedoelde. Echter omdat de verkoper niets kon vinden in de servicebulletins heb ik Volvo NL gemaild om bevestiging. Die heb ik nu, rest mij alleen nog een afspraak maken. Ik was een beetje aan het brainstormen van wat het nog meer kon zijn. Bedankt voor het meedenken.
- RPS
- 2nd Gear member
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 02.04.2007 - 22:22
- Locatie: Hengelo
Ik heb waarschijnlijk dezelfde "klik" als jou gehad.
Ik dacht eerst ook aan een koppeling of schokbrekerprobleem.
het bleek bij mijn s40 aan de motorondersteuning te liggen.
deze zit aan de onderzijde tussen de 2 veerpoten.
Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar iets te enthousiast een drempel genomen.
Even demonteren mbv 2 bouten, rechtbuigen en terugzetten.
Het probleem was verholpen.
Ik hoop voor jou de zelfde oplossing mogelijk is.
Ik dacht eerst ook aan een koppeling of schokbrekerprobleem.
het bleek bij mijn s40 aan de motorondersteuning te liggen.
deze zit aan de onderzijde tussen de 2 veerpoten.
Waarschijnlijk heeft de vorige eigenaar iets te enthousiast een drempel genomen.
Even demonteren mbv 2 bouten, rechtbuigen en terugzetten.
Het probleem was verholpen.
Ik hoop voor jou de zelfde oplossing mogelijk is.
S40 phI 2.0i bouwjaar 1996. Groen metalic.
S40 phII 1.8 G3 Europa Sports Edition 2001. Titaniumgrey.
S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2001. Mistral green metallic
Huidig: S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2004. Barents bleu pearle
S40 phII 1.8 G3 Europa Sports Edition 2001. Titaniumgrey.
S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2001. Mistral green metallic
Huidig: S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2004. Barents bleu pearle
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Een V70 zit anders in elkaar dan een V40
- RPS
- 2nd Gear member
- Berichten: 104
- Lid geworden op: 02.04.2007 - 22:22
- Locatie: Hengelo
Het was maar een advies.
Ik probeer een mede volvorijder graag uit de brand te helpen!
Ik probeer een mede volvorijder graag uit de brand te helpen!
S40 phI 2.0i bouwjaar 1996. Groen metalic.
S40 phII 1.8 G3 Europa Sports Edition 2001. Titaniumgrey.
S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2001. Mistral green metallic
Huidig: S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2004. Barents bleu pearle
S40 phII 1.8 G3 Europa Sports Edition 2001. Titaniumgrey.
S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2001. Mistral green metallic
Huidig: S60 2.4i 140 pk. Bouwjaar 2004. Barents bleu pearle
-
- 7th Gear member
- Berichten: 9965
- Lid geworden op: 12.09.2004 - 22:53
- Locatie: Utrecht en Omstreken
Is ook geen probleem verder,het zou natuurlijk altijd kunnen dat er iets aanloopt of het subframe wordt beschadigd door een drempel.
- Geus
- 4th Gear member
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16
Maandag gaan de assen verlijmd worden. Hopelijk is het dan beter. Ben ondertussen wel zo aan de auto gewend dat ik nagenoeg tik en bokvrij kan rijden. Maar beter als het probleem zelf wordt opgelost.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
- Geus
- 4th Gear member
- Berichten: 694
- Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16
Inderdaad bij de garage geweest. De monteurs vonden dat één van de aandrijfassen teveel speling had, dus deze is vervangen door een tweedehands exemplaar met minder speling. Tevens assen vastgezet met loctite.
Ik merk eigenlijk maar bar weinig verschil, tikken en bokken doet ie nog steeds... Volgens de monteur is speling in een auto van dergelijke leeftijd en kilometrage normaal, dat zou je alleen kunnen wegwerken door zaken als aandrijfassen etc. volledig te gaan vernieuwen.
Ik denk dat ik de jongens van mijn eigen garage er maar eens naar laat kijken. Zelf verdenk ik toch ook nog steeds de drukgroep, temeer omdat de monteur heeft gezegd dat de tik door de drukgroep wordt veroorzaakt. Omdat de auto nog met zijn originele koppeling rondrijdt, had ik sowieso al in de planning om die t.z.t. te vervangen, maar dat had nog wel een poosje mogen duren.
Ik merk eigenlijk maar bar weinig verschil, tikken en bokken doet ie nog steeds... Volgens de monteur is speling in een auto van dergelijke leeftijd en kilometrage normaal, dat zou je alleen kunnen wegwerken door zaken als aandrijfassen etc. volledig te gaan vernieuwen.
Ik denk dat ik de jongens van mijn eigen garage er maar eens naar laat kijken. Zelf verdenk ik toch ook nog steeds de drukgroep, temeer omdat de monteur heeft gezegd dat de tik door de drukgroep wordt veroorzaakt. Omdat de auto nog met zijn originele koppeling rondrijdt, had ik sowieso al in de planning om die t.z.t. te vervangen, maar dat had nog wel een poosje mogen duren.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw