Hobbelende auto bij vlot optrekken (koppeling?)

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Mema
Starter

Conflict met dealer over koppeling van V70.

Vorig jaar augustus heb ik een volvo V70 2.4 bouwjaar 2001 met 80.000km bij Volvo dealer gekocht.

Het volgende probleem doet zich voor:

Het is zeer moeilijk om de koppeling goed te beheersen bij het optrekken met name bij vlot optrekken. Je moet heel geconcentreerd optrekken anders bestaat de kans dat de motor afslaat met tot gevolg een bokkende auto. Volgens de dealer is er niets aan de hand met de koppeling en rijden alle V70 zo. Ik heb in het verleden al diverse merken auto's gereden (o.a. 2 x volvo V40) maar ik ben dit probleem nog niet eerder tegengekomen. Zowel mijn vrouw als ik hebben last van dit probleem.

Kan mij iemand raad geven hoe dit op te lossen?
Oceanracer
Geartronic member

Ik heb met mijn auto precies het zelfde gehad. Het gedoseerd wegrijden, al dan niet vlot, was iedere keer weer een uitdaging. Ook eens nagevraagd bij de dealer, maar de monteur kon geen afwijking vinden. Later, bij een andere dealer, lieten wij een HU1205 inbouwen. De monteur moest daar de auto voor naar binnen rijden. En wat denk je: Slaat de motor af! Wij eerst nog lachen... Maar de motor was steeds lastiger een de praat te houden. Ik reed eens met een karretje achteruit de stoep op, en sloeg de motor ook keer op keer uit. En een beetje gas bijgeven, hielp niet. Als je gas geeft, en je voet stabiel houdt, daalt toch het toerental weer. Of je moet gelijk half gas geven, maar dan brul je met je vijfcilinder gelijk de hele buurt bij elkaar. Op den duur was ik er goed zat van en wou het voor mijn vakantie (ivm rijden met caravan, ik zag mij al tobben op de camping en iedereen maar lachen) goed hebben. Na veel vijven en zessen: De ETM (electronisch gasklephuis) vervangen. KLAAR! Nooit meer problemen gehad!

Lees hier op het forum de verhalen over ETM's maar eens rustig door. Doe de "test's" even, of stuur een PM, als je ze niet kunt vinden.

Wanneer je van mening bent dat het aan de koppeling ligt (omdat je hiermee begint) dan is je vliegwiel aan vervanging toe. De km-stand is nog erg laag voor vervanging, maar als de vorige eigenaar er vaak met zware aanhangers mee heeft gereden, is het tijd voor een nieuwe. Maar de auto zal dan niet afslaan of gaan bokken, maar bij het rijden met slippende koppeling (bij het wegrijden en gas bijgeven) gaan trillen/beven.

Erwin.

Rij-instructeur en derhalve ervaringsdeskundige op het gebied van koppelinggebruik. :)
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”