Verschil tussen normale 1.8 en FlexiFuel 1.8 motor

Geleverd vanaf 2003
Plaats reactie
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3133
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

Ik vroeg me af wat het technische verschil tussen een 1.8 en een flexifuel 1.8 motor is (ff buiten het feit dat de FF op E85 kan rijden). Zou het haalbaar zijn om een normale 1.8 om te bouwen? (beleid van Volvo even daargelaten...)
Gebruikersavatar
lancer
6th Gear member
Berichten: 3133
Lid geworden op: 31.05.2006 - 17:06

* schopje *

Niemand hier die de vraag kan beantwoorden?

Wikipedia heeft de volgende informatie:

E85 is usually used in engines modified to accept higher concentrations of ethanol. Such flexible-fuel engines are designed to run on any mixture of gasoline or ethanol with up to 85% ethanol by volume. The primary differences from non-FFVs is the elimination of bare magnesium, aluminum, and rubber parts in the fuel system, the use of fuel pumps capable of operating with electrically conductive (ethanol) instead of non-conducting dielectric (gasoline) fuel, specially-coated wear-resistant engine parts, fuel injection control systems having a wider range of pulse widths (for injecting approximately 60% more fuel), the selection of stainless steel fuel lines (sometimes lined with plastic), the selection of stainless steel fuel tanks in place of terne fuel tanks, and, in some cases, the use of acid-neutralizing motor oil. For vehicles with fuel-tank mounted fuel pumps, additional differences to prevent arcing, as well as flame arrestors positioned in the tank's fill pipe, are also sometimes used.

De randvoorwaarden om op E85 te lopen weten we nu dus; de vraag die dan over blijft is in hoeverre het systeem van de standaard 1.8 hieraan al voldoet.
Gebruikersavatar
Battersea
2nd Gear member
Berichten: 69
Lid geworden op: 06.04.2007 - 23:43
Locatie: Friesland

Koenigsegg heeft er ook een versie op E85 lopen:

Het Zweedse bedrijf Koenigsegg heeft een op E85 rijdende versie van hun CCXR (CCX op de afbeelding) gemaakt die op 100-octaanbiobrandstof rijdt. Deels dankzij het hogere octaangehalte van de brandstof was een vermogenstoename van 25% een onverwacht nevenresultaat, veel meer dan verwacht, en iets waar de klanten niet bepaald bezwaar tegen hadden. The CCXR E85 heeft een solide 1050 pk en een koppel van 1086 nm. Dat is meer vermogen dan de Bugatti Veyron, in een auto die minder weegt dan een MINI. Dit is het soort milieubewustzijn dat ons bevalt.
Eigenlijk horen ze los in het Zweedse bos te rijden...

S60 Nordic+ MY2017 Magic Blue
V60 T3 MY2013 Black Saphire
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”