v70, aansluiting airco hoge drukzijde

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
josu
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 19.04.2007 - 21:13

weet iemand waar de aansluiting van de airco hoge drukzijde zich bevind?
Gebruikersavatar
Firechief
3rd Gear member
Berichten: 342
Lid geworden op: 20.02.2007 - 18:10
Locatie: Ninove, België
Contacteer:

De aansluiting zit normaal gezien op een van de twee alu buisjes die je ziet lopen in de motorruimte. Als er maar één aansluiting zit, dan is dit meestal de lage-druk zijde met een hoge-druk koppeling erop als ik me niet vergis. Lage-drukzijde is dikkere buis en hoge-drukzijde is een dunnere buis.
Is het de bedoeling om zelf de airco service te geven? Let dan wel op. Als je je in bovenstaand geval vind. Je kan de aansluiting gebruiken om het systeem een beurt te geven, maar bij het vullen ga je dus vloeistof (vloeibaar koelgas) in het systeem steken. Wanneer je dit doet MOET je de wagen minstens een een half uur laten staan zonder de motor te starten. Dit om het vloeibare gas te laten verdampen en zic te verdelen over het systeem. Wanneer je dit niet doet, riskeer je de compressor naar de maan te helpen omdat deze niet gemaakt is om vloeistoffen te verwerken, maar gassen. Vergeet zeker niet van wat olie(speciaal voor koelsystemen) toe te voegen aan het systeem.
Firechief's Volvo's
Voertuigen
Volvo C70 2.0D MY10
Volvo V50 2.0D MY07 --> To be replaced by ??? XC60/V60/X1/X3
Opel Astra G 2.0 Di '98 - '09
Suzuki Baleno 1.3i '96 - '98
Opel Kadett 1.3 '94 - '96
Opel Corsa 1.2 '93 - '94
Yamaha FJR 1300A '04 - '08
Yamaha FJR 1300A '08 - '16
Yamaha FJR 1300A '16 - ...
josu
Starter
Berichten: 2
Lid geworden op: 19.04.2007 - 21:13

Bedankt voor de reactie, de vraag voor de aansluiting hogedrukzijde kreeg ik van een airco onderhoudsbedrijf welke mijn systeem wilde bijvullen en servicen maar alleen de aansluiting voor lagedruk konden vinden (bij koplamp) en aangaf dat hij beide aansluitinge nodig heeft om te kunnen vullen en na te kunnen gaan of het systeem (gas en vloeistofzijde) op de juiste druks staat wanneer het systeem in bedrijf is.
Gebruikersavatar
Firechief
3rd Gear member
Berichten: 342
Lid geworden op: 20.02.2007 - 18:10
Locatie: Ninove, België
Contacteer:

Als ik even mijn bescheiden mening mag geven over dat bedrijf. Ze zouden dit moeten weten. Renault heeft nl hetzelfde systeem en er zullen er nog wel zo'n wagens rondrijden. Ofwel heeft hij geen degelijke opleiding genoten van zijn airco-servicesysteem, ofwel heeft hij er niet veel van onthouden. Ik heb 4 jaar in de automotive-equipment sector gewerkt als service-technieker, maar dat is intussen ook al weer een jaar geleden. Het zit allemaal al ver in het achterhoofd, dus echte details kan ik je niet echt meer geven en het verschilt ook van toestel tot toestel.

Firechief
Firechief's Volvo's
Voertuigen
Volvo C70 2.0D MY10
Volvo V50 2.0D MY07 --> To be replaced by ??? XC60/V60/X1/X3
Opel Astra G 2.0 Di '98 - '09
Suzuki Baleno 1.3i '96 - '98
Opel Kadett 1.3 '94 - '96
Opel Corsa 1.2 '93 - '94
Yamaha FJR 1300A '04 - '08
Yamaha FJR 1300A '08 - '16
Yamaha FJR 1300A '16 - ...
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Ik zou ook zo mijn twijfels krijgen als ik zelf moet aangeven wat ie waar moet uitvoeren...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
coolyo0o
2nd Gear member
Berichten: 240
Lid geworden op: 04.02.2007 - 00:48

de v70 heeft maar 1 aansluiting aan de lage druk zijde.
hiermee is met de juiste aircoaparatuur de airco prima te vullen hoor.
rij nooit harder dan je beschermengel vliegen kan.
ik haat bumperklevers vandaag weer 1tje voor me.

VOLVO S60 2.4 170 pk AUT 2001.
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”