Aankoop V70R AWD modeljaar 2000, 265pk

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
Gebruikersavatar
V70R-obert
3rd Gear member
Berichten: 413
Lid geworden op: 10.10.2006 - 14:14
Locatie: Groningen

Graag jullie aandacht voor hetvolgende:

Wij zijn voornemens om een V70 R AWD (classic) automaat te kopen van modeljaar 2000 (laatste serie met 265 pk)

We hebben de auto bekeken en mee gereden. Op een enkel krasje na is de auto van binnen en van buiten werkelijk nieuw.

Nu heeft mijn garage mij erop gewezen dat een dergelijke auto louter een liefhebbers auto is en daarmee een slechte investering is. Volgens mij is de R uit de laatste serie met alle opties alles behalve een slechte investering maar in potentie een auto die waardevol gaat worden mits in nieuwstaat blijvende.

Wie het weet mag het zeggen.

Heeft iemand hier ervaring met een dergelijke auto en weet iemand of deze raspaardjes erg storingsgevoelig zijn?

Alvast bedankt
wimwerf
2nd Gear member
Berichten: 182
Lid geworden op: 31.07.2006 - 11:15

Een auto is nooit een goede investering..;)
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20771
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Is dat een dealer die dat beweert heeft?
Dan kent ie de klanten voor een R niet goed.

Maar goed.
Zoals wimwerf al aangeeft is een auto per definitie een slechte investering. Maar het is maar hoe je er zelf mee omgaat. En wat je er zelf mee wilt.

Hou je de auto in nieuwstaat en dergelijke dan zijn dit soort speciale auto's in ieder geval waardevaster dan de bulkmodellen. Juist omdat het liefhebbersauto's zijn.

Voor de storingsgevoeligheidvragen zou ik me melden op het zusterforum www.volvo850forum.nl
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
bardos
3rd Gear member
Berichten: 407
Lid geworden op: 06.02.2007 - 11:15
Locatie: Drenthe

Als je hem aanschaft om een hoge restwaarde moet je hem conserveren en opslaan. Ik neem echter aan dat het een auto is waar je een kick van krijgt, en helaas kosten hobbies meestal geld ](*,). 'k Zou hem maar snel kopen, want in dit Europa zal een dergelijke auto over pakweg 10 jaar wel niet meer mogen....Heb jij er in ieder geval nog van genoten!
Max
V70 D5 aut. Nautic Blue pearl 2002
Gebruikersavatar
Woger
2nd Gear member
Berichten: 174
Lid geworden op: 16.06.2006 - 15:57
Locatie: Roosendaal

Ik heb vorig jaar gekeken naar een 850T5R (geel), maar aangezien die te duur was heb ik maar het nieuwe type V70 gekocht. Ofzowel een 12 jaar oude 850 was bijna 2 keer zo duur als een 6 jaar oude V70.
Het zou me niets verbazen als die auto alleen maar meer waard wordt.
S40 2.0 Lpi - 1996
V70 2.5D - 2000 - Fasttech
C70 Cabrio T5 - 1999
Gebruikersavatar
hvdmountain
4th Gear member
Berichten: 625
Lid geworden op: 06.02.2006 - 16:55

Op zich een logische redenatie dat deze auto meer waard wordt. In het midden latend of een auto al dan geen goede investering is. De waarde van een auto is natuurlijk aan meerdere factoren onderhevig. Zoals je zelf al noemde de staat. De lak. de bekleding enz. Maar ook de km. stand. Wanneer je 30.000 - 40.000 km's per maand maakt, zal de auto ongetwijfeld in waarde zakken...
Volvo S70 Comfort Europa 2.4 20v Venetian Red metallic
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

hvdmountain schreef:... Wanneer je 30.000 - 40.000 km's per maand maakt, zal de auto ongetwijfeld in waarde zakken...
:P Lijkt mij ook !!! :P

40.000 per maand = 480.000 per jaar = ruim 2.000 km per (werk)dag

Leuk voor het topic: "Wat voor werk doe jij?"

Anayway, ik denk dat de auto dan binnen 1 jaar is afgeschreven naar een restwaarde welke vergelijkbaar is met die van de oud-ijzerprijs.

:wav::wav::wav:
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40993
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Op het 850 forum las ik vorige week dat er opvallend veel Rrren worden aangeboden op dit moment. Er is dan keus genoeg. Ga niet voor de eerste de beste en let goed op de conditie van de AWD. Dat is een kritisch punt bij die modellen.
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
V70R-obert
3rd Gear member
Berichten: 413
Lid geworden op: 10.10.2006 - 14:14
Locatie: Groningen

Ik heb er dan ook een aantal gezien die er flink afgetrapt uitzagen of niet meer origineel waren. Reparaties aan de AWD kost veel geld. Ik lees ook reakties van mensen die al jaren rijden en nooit een probleem hebben gehad. Ik lees echter ook reacties van mensen die de turbo en bak al hebben moeten vervangen bij 150.000 km.

Je rijstijl en het hebben van een beetje geluk zullen factoren zijn hierin.

Wat ik nergens lees is of deze auto net zo bedrijfszeker is als 'alle' andere modellen. Mijn vrouw zal er veel in rijden met de kinderen. Zo'n auto moet het gewoon doen in strenge winters en warme zomers. Ik hoop niet dat zo'n wagen erg gevoelig is vanwege zijn 'complexe' techniek.

Ik hoop stiekum dat de technische mensen onder ons advies kunnen geven.

Dat een dergelijk auto over 10 jaar niet meer mag, zullen auto's die al op de NL wegen rijden geen ontheffing krijgen hiervoor? Wanneer dit niet het geval is breekt de pleuris uit op elke Porsche en andere forums.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20771
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Hij is niet gevoeliger of minder gevoelig dan je huidige 2.4T.

De bedrijfszekerheid is hetzelfde.
Alleen die punten die je noemt zijn bekend.

Maar nogmaals vraag het eens na bij het 850-forum. Stel de vraag net zo als hierboven.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Brambo67
3rd Gear member
Berichten: 385
Lid geworden op: 04.01.2007 - 11:25

Hoi 2.4T,

Ik heb sinds december 2006 een V70 R AWD Comfort zoals ie voluit heet. In de kleur Laserblue Pearl wel te verstaan omdat dit de enige kleur is die ik echt super vind. Ik heb dezelfde afweging gemaakt als jij; heel veel gelezen en ook veel 'spanndende' verhalend daarbij. Ik reed op dat moment een V70 Europa Exclusive 2.4 (170pk met AT5) Een mooie donkerblauwe met zwart leer en zonder problemen. Iedere keer als ik echter zo'n 'R' zag, en zeker in de kleur LBP, draaide ik mijn nek om. Ik heb uiteindelijk besloten één te kopen. Niet als investering (zie vorige postings) maar als vervulling van een wens.

Inmiddels ken ik vrijwel alle V70 R AWD's in de kleur LBP in NL. Ik ken er inmiddels ook een paar in Noorwegen, de UK en de US. Uiteraard heb je ook nog de andere kleuren Black Stone, Nautic Blue Pearl en Silver Metallic. Er staan er in NL momenteel een aantal te koop. De kleur Laserblue Pearl is het zeldzaamst. Er zijn er 20 in Nederland. Hiervan staat er één op de sloop en zijn er twee ingevoerd. Momenteel staat er een 2.3 AT4 te koop in Damwoude, een 2.4 AT5 in Valkenswaard en een 2.4 AT5 in Wormerveer. Laatstgenoemde is optisch een 'afgeragde' bak. Onderhuids echter een auto met een nieuwe versnellingsbak, nieuwe remschijven, nieuwe schokbrekers enz. Ik heb er in gereden toen ik in november/december de mijne ging kopen. Hij reed erg goed maar zag er niet uit.

Verder staan er nog een paar zilverkleurige te koop ( Auto Polar, Svala) en één of twee zwarten. Vanaf januari 1999 ids de zogenaamde 'fase II' geleverd. Dit is de 2.3 turbo met adaptieve 4-traps automatische transmissie (AT4) Deze auto levert standaard 250 pk en is voor het eerst in de kleur LBP geleverd. Ik heb er in enkele gereden. Deze combinatie lijkt iets minder gevoelig te zijn dan de 2.4 met AT5 maar daarover later meer. In mei 1999 werd het zogenaamde MY2000 uitgeleverd. Deze auto is tot en met december 1999 geproduceerd en is de fase III 'R'. De auto heeft dan een 2.4 turbo motor met standaard 265 pk en een adaptieve 5-traps automatische transmissie (AT5) Verder onderscheidt deze auto zich doordat ie standaard WHIPS (Whiplash Protection System) heeft, geventileerde schijfremmen achter, grotere SIPS-bags (met hoofdbescherming) en standaard een dubbele uitlaat.

De meeste auto's die nu te koop staan hebben allemaal Dolby Prologic Soundsystems aan boord. Enkele (Wormerveer en Valkenswaard o.a.) hebben i.p.v. Dolby een RTI (Road Traffic Information) en een electrisch schuif/kanteldak. Diezelfde RTI is ook weer in twee versies geleverd; tot aan en vanaf wk 36, 1999. De eerste is afkomstig van Mitsubishi en is daardoor zeldzaam en hierbij kunnen alleen de kaarten worden ge-update en niet de software zelf.

Dit is al heel wat volgens mij :wink:

Dan over mijn en andere ervaringen. Er wordt vaak gezegd dat de auto gevoelig is voor (dure) storingen. Nou, dit klopt! De meeste auto's zijn achteraf middels een 'remap' getuned en hebben soms ook nog een grotere (3") downpipe. Hierdoor leveren ze aan de krukas meer dan 300 pk en ruim over de 350 Nm koppel. Als je dit weet en je ziet het hele kleine haakse overbrengingkje aan de AT dan snap je dat dit fout kan gaan... Veel zijn al eens vervangen (minimaal € 1.300,00) De cardanas is ook gevoelig. Veelal is deze namlijk niet vervangen door de dealers als de haakse overbrenging dat al wel is. En hier wringt vaak de schoen omdat de homokineten en het midelste 'gewricht' van deze as het zwaar hebben en stuk gaan. Gevolg; onbalans in de as en een verhoogde slijtage van de haakse overbrenging.

Verder gaan vaak de versnellingsbakken stuk (eerste AT5 had verkeerde software) en sneuvelen ook veel visco-differentiëlen. Er is echter een dikke maar... Er zijn namelijk auto's waarbij dit NIET is gebeurd. Vaak zijn dit auto's die NIET zijn afgeragd, GEEN zware caravans of karren hebben getrokken en waarbij (ZEER BELANGRIJK) de slijtage van voor- en achterwielen is 'gemanaged' (ofwel iedere 10 dkm te banden van voor en achter omwisselen) Uiteraard zijn er ook een aantal auto's waarbij enkele van deze dure (AT kost ongeveer € 3.000,00 en een visco-dif ongeveer € 1.400,00) onderdelen al zijn vervangen. In wezen zijn deze auto's weer als nieuw en bij goed gebruik onslijtbaar. Want motorisch zijn ze SUPER. Onlangs sprak ik een bekende tuner en die zei me dat ze motorisch onverwoestbaar zijn! Wel kan bij de 2.4 het electronisch gasklephuis de geest geven, dit heeft de 2.3 volgens mij niet. In de UK en de US heeft Volvo hiervoor een coulanceregeling getroffen in NL en B niet...

Uiteraard zijn er de standaard V70 Classic gevoeligheden als airco (pomp, verdamper en condensator), spoorstangetjes, deurslotenetc. etc. En uiteraard de zaken die ook bij andere auto's met 'hoge' km-standen slijten als luchtmassameters, katalysatoren etc.

Ik heb mijn auto gekocht omdat ie er super uitzag. Vrijwel geen schade en een zeer betrouwbare eigenaar (5 jaar woon-werk verkeer en arts in een ziekenhuis) De haakse overbrenging was stuk en moest vervangen worden. Ik heb een niet-dealer (sorry maar in het algemeen zijn die niet gericht op deze 'exoten') de reparatie laten uitvoeren. Ik heb besloten toen de cardanas te laten vervangen, alle olie (inclusief die van de AT5) te laten verversen, de remschijven en blokken voor te vervangen (Volvo 'Big Brake' upgrade met schijven van 320 mm) en nog wat andere dingen. Deze hele grap koste heel veel geld.... Helaas was het daarmee toch nog niet klaar. Er zijn toch vaak verassingen, zo ook bij de mijne. Bij mij bleek de auto ernstig in te houden en lang niet de beloofde 300 (getuned) pk te leveren aan de krukas. Niemand kon het vinden en dan ga je pas echt twijfelen aan je aankoop kan ik je zeggen. Rica in Enkhuizen heeft het echter opgelost. Nieuwe software maar vooral een nieuwe luchtmassameter en een loszittende en weer vastgezette benzinetoevoer (acherbank los enz.) hebben het opgelost!

Het resultaat is dat ik nu in een heerlijk sturende auto rij die er perfect uitziet. De airco moet worden bijgevuld en het alarm geeft wat problemen (ook veel V70 Classic's hebben dit) Maar de basis is ok. Ik ga er maar vanuit dat de bak heel blijft en dat de airco niet lek is want anders loopt het aardig in de papieren.

Kortom; is het een goede investering? NEE, absoluut niet. De kosten van deze auto zijn hoger dan bij een 'gewone V70 Classic'. Er is ook maar een kleine groep liefhebbers dus makkelijk verkopen is ook niet aan de orde. Als je de auto technisch op orde hebt is het echter een geweldig rijdende auto waarbij iedere pk wordt omgezet in tractie. Ze gaan redelijk neutraal door de bocht en met natheid en gladheid geven ze veel zekerheid. De auto's zijn bovendien ook naar hedendaagse standaarden redelijk veilg (passief en actief)

Waar op te letten bij de aanschaf:

- 'geluiden' en 'trillingen' in de aandrijflijn
- zijn haakse overbrenging en visco-dif mooi 'droog'
- zijn ze wellicht als vervangen?
- schakelen van de bak (moet absoluut 'vloeiend' gaan)
- koelt de airco goed
- sturen (stuurhuis)
- profiel van de banden voor en achter gelijk?
- slangen van de turbo (oudere auto's soms poreus en dus vacuumlekken)

Zet de auto zeker op de brug! Alleen dan kun je goed de onderkant zien.

Heel veel van deze zaken gelden dus niet alleen een R AWD maar ook een V70 XC uit die periode want die heeft dezelfde aandrijflijn... En eigenlijk geldt het voor veel meer AWD aangedreven auto's. Ik heb namelijk begrepen dat veel haakse overbrengingen van de 'nieuwe R-en' ook stuk gaan ondanks het Haldex systeem i.pv. de 'oude' visco-dif. Denk dan echter eens aan de afschrijving die je hebt...

Heel veel succes met je besluit. Hou in ieder geval voor ogen dat de auto echt heerlijk rijdt en dat je alles bij elkaar voor 'relatief weinig' in een 'high performance estate' kunt rijden. Het is geen Audi S of RS maar dan ook vele malen minder duur!
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4854
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

Zo Brambo, da's nog eens een binnenkomer op het forum!

Geweldig om zoveel praktijkervaring te kunnen lezen, daar kunnen vele forumleden hun voordeel mee doen. Van harte welkom in ons midden dus!

Zeg en die V70R LBP ga je toch nog wel eventjes netjes voorstellen in het daartoe bestemde topic? Wij branden van nieuwsgierigheid naar de foto's....
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Gebruikersavatar
V70R-obert
3rd Gear member
Berichten: 413
Lid geworden op: 10.10.2006 - 14:14
Locatie: Groningen

Allereerst ontzettend bedankt Brambo dat je zoveel moeite genomen hebt om mij zo goed te adviseren. Dit stel ik zeer op prijs.

Wij hebben vanmiddag de R gekocht. Zoals gezegd is het een V70 R AWD uit 99 (modeljaar 2000) in zilvergrijs. De auto heeft een aantoonbare km stand van 135.000 km en in de boekjes heb ik gelezen dat bij km. stand 70.000 de versnellingsbak en de turbo vervangen zijn (onder Volvo garantie)

De auto is optisch als technisch nieuw, komt van een liefhebber die daarvoor ook al een R had . Alle rekeningen zijn voorhanden. De auto is helemaal nagekeken op zwakke punten en alles is top op de CD-speler na, maar daar worden we niet zenuwachtig van.

Ik moet nu maar mijn gebruikersnaam wijzigen denk ik zomaar. De auto zal volgende week geleverd worden. Zodra er foto's zijn zal ik deze plaatsen.

Ik heb gisteren een Volvo monteur gesproken die mij vertelde dat de R een betrouwbare auto is. Wanneer je de auto niet laat tunen en de wagen niet gebruikt als een sportwagen maar een sportieve estate, dan vallen de kosten voor onderhoud geweldig mee. De AWD is alleen gevoelig wanneer je de regels aan je laars lapt dat het verschil in bandenslijtage tussen voor en achter nier hoger mag zijn dan 3mm.

Iedereen in Groningen of in de buurt van, opgepast voor een grijze waas die met een rotgang voorbij komt.
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40993
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

Als je je 2.4T wilt veranderen stuur je me maar een PM ;-)
Zoek maar een leuke naam uit :D
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
V70R-obert
3rd Gear member
Berichten: 413
Lid geworden op: 10.10.2006 - 14:14
Locatie: Groningen

Ik dacht aan 'R'obert, ik zal je een pm sturen
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20771
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Van harte Gefeliciteerd. Zodra ie gearriveerd is natuurlijk foto's
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Ben
Executive Member
Berichten: 40993
Lid geworden op: 09.09.2004 - 16:57
Locatie: Even ten noorden van de Paltz
Contacteer:

V70R-obert schreef:Ik dacht aan 'R'obert, ik zal je een pm sturen
Dat wil 'het systeem' niet maar je hebt inmiddels al wat anders uitgezocht :-)
Volvohistorie: 244-245-440-850-V70-V70-S60-XC70-XC70-245-S70-V70
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

@V70R-obert, je hebt een van de mooiste (en imho) meest waardevaste V70 classic's gekocht, veel plezier ervan!
Volvo for life
Gebruikersavatar
BlackSapphire
6th Gear member
Berichten: 4157
Lid geworden op: 31.01.2007 - 15:30
Locatie: Keistad

Gefeliciteerd met deze R en heel veel plezier ermee. Foto's zullen ons nog gelukkiger maken.
@ Brambo: indrukwekkend overzicht! Goede info. Merci.
Roel

2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011

- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
Gebruikersavatar
Hans
8th Gear member
Berichten: 10603
Lid geworden op: 31.07.2005 - 20:41
Locatie: Z.O.Brabant
Contacteer:

Mooi hoor! Ik ben heel erg benieuwd naar de foto's!
Wat is het mooi op de weg met al die snelle classics!
Veni,Vidi,Nates calce concidi

Volvo V40 D2 MY2013
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”