Hallo,
Afgelopen zaterdagavond een "leuk" incidentje gehad met mijn S40...
Op de autosnelweg, ter hoogte van Sliedrecht richting Rotterdam, begon de motor ineens in te houden, waarna het na een seconde weer goed kwam. Even later werd dit gedrag steeds sterker, en ineens hield de zaak er bijna helemaal mee op. Op dat moment werd ik ingehaald door een (achteraf gezien buitengewoon behulpzame) medeweggebruiker, die mij direct de vluchtstrook op stuurde. Hij vertelde me dat hij vermoedde dat er iets mis zou zijn met mijn benzineleiding, omdat hij een nevel van benzine onder de achterkant van de auto vandaan zag komen en daarbij een vreselijke benzinelucht rook. Na - op de startmotor - 100 meter verder te hebben gereden zodat ik veilig stond, bleek de auto in die 100 meter 20 liter benzine te hebben "verbruikt". Mijn vrouw, die inmiddels was uitgestapt en toe stond te kijken, zei dat het wel "een tuinslang leek". Na een kilometer op sleeptouw te zijn genomen kwamen we bij tankstation De Noord aan en konden we de wegenwacht bellen. Een klein uur later concludeerde hij dat de benzineleiding van het benzinefilter los was gesprongen, en de benzine dus vanuit het filter keurig netjes de snelweg op werd gepompt. Nog mazzel dat de benzine niet door de warme uitlaat spontaan tot zelfontbranding is gekomen, anders had dit bericht hier wellicht helemaal niet gestaan...
En wat ben ik on-ge-lo-fe-lijk blij dat iemand mij op tijd staande heeft gehouden, én dat ik niet de Noordtunnel ben ingereden!
Enfin, de leiding schijnt, volgens de wegenwacht, met een soort kliksysteem vast te zitten op het filter, en dat was dus heel snel verholpen. Met als "schade" eigenlijk alleen 20 liter weggelopen benzine". Zonde natuurlijk, maar het had erger kunnen zijn.
Ik ben vanmorgen bij de volvodealer geweest die me vertelde dat dit eigenlijk maar heel weinig voor komt, maar helemaal gerust ben ik er nog niet op. Kan iemand mij vertellen of dit soort problemen wel vaker voorkomen bij een S40...?
Grtz,
Chris
Benzineleiding losgesprongen!
- MDA
- 5th Gear member
Hulde voor de behulpzame medeweggebruiker! En mazzel dat het inderdaad bij 20l benzine is gebleven (hoewel dat tegenwoordig ook niet echt goedkoop is ofzo...)
En persoonlijk heb ik nog nooit van dit probleem gehoord bij een S/V40.
En persoonlijk heb ik nog nooit van dit probleem gehoord bij een S/V40.
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!