S40 2.0 uit 96. Stuurwiel is niet recht.

Geproduceerd bij NedCar in Born
Plaats reactie
JusticeFreedom
Starter

Vanaf morgen ben ik de trotse eigenaar van een S40 2.0 uit '96. Maar ik heb een vraagje. De stuurwiel van de auto is niet recht. Hij staat ong. een 1/5 deel naar rechts. Als ik de stuur recht zet, dan gaat hij naar links. Kan ik dit verhelpen door de auto ui te lijnen?
MDA
5th Gear member

Huh?? Is je dat niet opgevallen tijdens een proefritje? Maar nu even een belangrijke vraag: staat je stuur niet recht, of spoort je auto niet? Met andere woorden: als je rechtuit rijdt en je laat het stuur een tijdje los, blijft ie recht rijden, of trekt ie naar links?

In het eerste geval kun je inderdaad je stuur "recht zetten", in het tweede geval heb je een groter probleem...
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
JusticeFreedom
Starter

Tijdens de Proefrit op de snelweg bleef hij wel rechtdoor rijden. Alleen als ik de stuur weer recht zet, dan gaat hij naar links.... :?
trompetje
5th Gear member
Contacteer:

Waarschijnlijk eens banden verwisseld bij kwikfit? :lol:

Bij mij werd na een bandenwissel het stuur met een linkse afwijking afgeleverd. Na commentaar van ons (wel even teruggeweest, dus) bijgesteld, en was de afwijking evengroot, maar naar rechts.....
Uiteindelijk maar naar de Volvodealer, en die heeft 't rechtgezet (maar niet voor niks, natuurlijk.....).
Groet, Rik.

Volvo V40 2.0 LPi ---> Volvo V70 D5 (120 kW) ----> Volvo V50 2.0D Momentum!
Renault Grand Espace ";Initiale";........

mijn andere hobby: Trompetjes!
MDA
5th Gear member

JusticeFreedom schreef:Tijdens de Proefrit op de snelweg bleef hij wel rechtdoor rijden. Alleen als ik de stuur weer recht zet, dan gaat hij naar links.... :?
ok... dat is positief. Dan "spoort" de auto tenminste en ligt het inderdaad gewoon aan de stand van het stuurwiel. Het ligt m.i. niet aan het "uitlijnen" van de banden, want dan zou de auto naar een kant trekken. Ik zou even langs de garage gaan hiermee (niet de bandenboer).
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
marsm104
5th Gear member
Contacteer:

Ik heb d'r ook (iets) last van, een scheef stuur, zonder te trekken in het stuur.

Mijn vraag is dan, hóe stellen ze dat bij? tandwielen? Uitlijning van de banden?
Groeten, Rick Marsman
Afbeelding
Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994
Afbeelding
Frumpy
5th Gear member

Dan zal die in ieder geval weer opnieuw uitgelijnd moeten worden.
Stuur recht zetten, en net zo lang aan de spoorstangen regelen totdat ook de wielen weer sporen.

Het kan natuurlijk ook zijn dat het stuur gedemonteerd is geweest en niet recht teruggeplaatst is.

Hoe het ook zij, even laten beoordelen door een vakkundig bedrijf.
MDA
5th Gear member

marsm104 schreef: Mijn vraag is dan, hóe stellen ze dat bij? tandwielen? Uitlijning van de banden?
Het zijn niet de banden, want dan 'trekt' de auto naar een kant. Als de auto netjes recht rijdt (spoort) ligt het echt aan het hele stuurmechanisme. Dus inderdaad stuur zelf, spoorstangen etc...
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V40 Classic”