airco v70

In deze rubriek dus alleen over de V70 met 'schouders'.
Ga voor de V70 Classic (dus het 850 model) naar de 850 rubriek.
my first volvo
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 24.08.2006 - 22:08

Vandaag had ik mijn motorkap open, en het viel me op dat de aircopomp precies 8 seconden inschakelde en 8 seconde uitgeschakeld bleef, dit proces herhaalt zich dan continu.
Als je in de auto zit voel je de airco aanslaan en dan enkele seconden "nahuilen".
In de file word je er dan niet goed van, denk je een redelijk stille auto te hebben gekocht.
Is het bovenstaande normaal?
( airco is in okt 2006 opnieuw gevuld).
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Dat je het inschakelen van de airco-pomp voelt is (helaas) bij Volvo normaal. Veelal niet alleen bij file-rijden, maar ook tijdens vaste snelheden voelbaar.

Wat je bedoelt met nahuilen is mij niet bekend.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Ik vraag me idd ook af of dat regelmatige aan- en afslaan normaal is. Bij mij gebeurt het soms nog wel vaker dan eens in de 8 seconden. Ik vraag me af of het met een aftakelende magneetkoppeling te maken kan hebben.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Hoelang de airco ingeschakeld blijft, is afhankelijk van de behoefte om te koelen. Een en ander is dus afhankelijk van de temperatuur van de buitenlucht en de gewenste temperatuur in de auto.

Wanneer er te weinig koudemiddel in het systeem zit, zal de airco wel vaker dan normaal achter elkaar inschakelen.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Gideon_XC90
5th Gear member
Berichten: 2081
Lid geworden op: 22.11.2006 - 13:40
Locatie: Berghem

8 seconde is volgens mij ook wel heel vaak, ik voel hem niet zovaak aanslaan tussenperiodes nooit op gelet.
Toyota Corolla 1.6 White my1984
Toyota Carina E 2.0XLD Dark Turquoise Metallic my1993
Mazda 626 Wagon 2.0DITD GLX Blue Metallic my1999
Volvo V70 2.4 Bifuel 140PK Black Sapphire my 2002

Austin Mini 850 de luxe Old English White my1967
XC90 2.4D5 Executive Lava Pearl my 2007
V70 2.0D3 Limited Edition my 2011

XC60 2.0T5 AWD Inscription my 2017
turboproc
1st Gear member
Berichten: 29
Lid geworden op: 03.12.2006 - 21:53
Locatie: Den Haag

Hoi,

had ik ook met mijn S60 D5. Uiteindelijk bleek het systeem bijna leeg te zijn door een lekkende slang.
Repareren en opnieuw vullen loste het probleem volledig op.

Kortom laat bij dealer of airco specialist even controleren of er nog voldoende koelmiddel in het systeem zit.
Passat 1.6 D
Peugeot 305
Renault 19 D
Renault Safraan 2.2
Volvo V40 2.0T
Volvo V50 T5
Volvo S60 D5
Volvo XC90 D5 Summum Mobility
Volvo XC70 D5 Summum
EPCL
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 24.11.2004 - 22:06
Locatie: Eindhoven

en snel!!!! Want voor je het weet is de airco leeg en dan draait je aircopomp droog. Gevolg: kapotte pomp die erg duur is!
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Ik heb mijn airco gisteren een servicebeurt gegeven. Ik heb de auto ongeveer anderhalf jaar, in die tijd is de airco sowieso niet geserviced. Ik weet niet wanneer dta voor het laatst gebeurd was, maar dat kan zomaar een paar jaar geleden geweest zijn.
Vooraf waren er 2 probleem symptomen: De airco slaat telkens maar een paar seconden aan. Een seconde of 3 a 4, dan weer uit. 20 seconden later weer aan, 3, 4 seconden, uit.
Probleem 2: De koeling leek niet optimaal meer.
Ik vermoedde dat het systeem nog maar halfvol zou zitten.

Wat bleek: Leeghalen van de airco: 980 gram! Dwz dat het systeem nog voor 98% vol zat! Wat nou 10% per jaar verliezen???

Wat bleek 2: Waarschijnlijk was de temperatuurvoeler die op de verdamper zit niet goed meer, waardoor de airco bij een te hoge temperatuur werd uitgeschakeld. De lucht bij de uitstroomopeningen werd nl niet kouder dan 10 a 11 graden. Na het vervangen van de temp-sensor werd de temperatuur idd een paar graden lager (moet kennelijk 6 a 7 graden zijn)

Wat bleek 3: Ondanks het vervangen van de tempsensor blijft de airco heel regelmatig aan- en uitslaan. Na meting (rijdend) van de temperatuur van de uitstroomlucht bleek echter dat het systeem netjes uitschakelt bij 7 graden, netjes weer inschakelt bij 9 (ofzo) graden. Normaal temperatuurbereik volgens de (airco) specialist.

Wat bleek 4: De specialist raadde wel aan om de magneetkoppeling af te stellen. Volgens mij vertoont de koppeling nog geen symptomen van haperen, maar hij zal het ongetwijfeld beter weten dan ik.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
my first volvo
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 24.08.2006 - 22:08

Kijk dat is weer info waar we mee vooruit kunnen.

Weet toevallig iemand op het forum waar de uitstroomopening zit van de condenswaterafvoer.
EPCL
2nd Gear member
Berichten: 96
Lid geworden op: 24.11.2004 - 22:06
Locatie: Eindhoven

maar het lijkt er niet op dat jouw airco probleem van aanslaan en afslaan is opgelost.
voorheen
V60 T6 Twin Engine MY2023
Polestar 2 first edition
V70 D3 2011 MY2012 Ocean Race automaat
V60 D5 2017 Twin Engine Special Edition
V70 2.5 D 2001 Summum RTi enzovoort
V70 D5 2004 MY 2005 Kinetic
Land Rover Discovery 2004
V70 D5 2006 Momentum, RTI dvd, niveauregeling, imiv, enz.
S80 D2 2014 Summum automaat

actueel
XC60 T6 Twin engine MY2022
Gebruikersavatar
emjee
2nd Gear member
Berichten: 197
Lid geworden op: 19.01.2007 - 23:19

Vandaag mijn koets weggebracht vanwege airco troubles. Deed weinig meer dan een normale blower. Alleen een beetje lucht blazen maar koelen doet ie niet. Ben benieuwd wat het is. Gelukkig garantie -)
V70 D5 MY2007 V70 D5 MY2006 XC70 2.5T MY2005 V70 D5 MY2003
"Veiligheid is een keuze"
my first volvo
2nd Gear member
Berichten: 172
Lid geworden op: 24.08.2006 - 22:08

Om half vijf nog maar even de Volvo dealer gebeld, en ik kon meteen langskomen. Om tien over half vijf constateerde de chef werkplaats dat het systeem perfect werkt, reageert keurig op het instellen van een lagere temperatuur.
En ja het inkomen van de aircopomp en het geluid van het pompen hoort nu eenmaal bij een Volvo.
Bij stationair draaien en ingestelde temp van 22 is een pomptijd van 6/8seconden heel normaal.

(nog een stekkaart gevonden bij mijn instructie boekje waaruit blijkt dat de dealer in sept 2006 nav mijn opmerking over de airco het systeem heeft gevacumeerd en opnieuw heeft gevuld met 1000gr fluorserende prut.)
Tja, ik blijf er bij dat dit airco systeem toch lang niet zo mooi werkt als bij mijn vorige auto, Ford c max, hier hoorde je dus never nooit een aircopomp of sissen in je dashboard. Nu al lang blij dat er blijkbaar zo hoort te werken.
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Goed om het horen dat het regelmatige aan- en afslaan dus toch normaal is.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Airco bij Ford is inderdaad minder waarneembaar. Het zelfde geldt voor de airco van VW en Audi. Een en ander heeft te maken met het aircosysteem. Bij de duitsers draait de compressor continu mee en werkt het systeem modulerend, maar bij Volvo slaat de pomp steeds even kort aan en later weer uit. Het inschakelen van de pomp is duidelijk waarneembaar. Bij de duitsers slaat de pomp eenmalig aan, omvervolgens de hele rit mee te draaien. Vandaar dat deze dus niet schokt.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
Rob2u
5th Gear member
Berichten: 1109
Lid geworden op: 10.04.2006 - 14:41
Locatie: Veldhoven

Ook ik voelde nadrukkelijk een "schok" bij het aanslaan van de aircopomp.

Vandaag was de V70 bij de dealer voor de zomer-aircoreinigings-actie (49 euro). Wat bleek; er zat te weinig koudemiddel en de uitstroomtemp was "maar" 12 gr. Bijgevuld en de temp is nu gedaald naar maar liefst 6 gr. Maar wat ook heel mooi is: bij het aanslaan van de pomp voel ik nog maar een heel klein schokje. De pomp lijkt veel gelijkmatiger aan en af te slaan!

Conclusie: aanslaan pomp en hoeveelheid koudemiddel hebben wel degelijk iets met elkaar te maken.
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
Gebruikersavatar
Oceanracer
Geartronic member
Berichten: 22959
Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
Locatie: Groningen

Oceanracer schreef:Hoelang de airco ingeschakeld blijft, is afhankelijk van de behoefte om te koelen. Een en ander is dus afhankelijk van de temperatuur van de buitenlucht en de gewenste temperatuur in de auto.

Wanneer er te weinig koudemiddel in het systeem zit, zal de airco wel vaker dan normaal achter elkaar inschakelen.
Heb ik iets anders beweerd dan jij concludeert dan? ;)
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Gebruikersavatar
IkeV70
5th Gear member
Berichten: 2136
Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
Locatie: Heerhugowaard

Over reinigingsactie gesproken:

De aircospecialist waar ik was deed dat vroeger ook, airco's reinigigen met anti-schimmel / bacterie spul. Maar daar zijn ze mee gestopt. Volgens hem kan het gewoon niet. Je krijgt nooit alle hoekjes en gaatjes schoon. Het probleem komt altijd binnen een paar weken terug.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
Gebruikersavatar
Rob2u
5th Gear member
Berichten: 1109
Lid geworden op: 10.04.2006 - 14:41
Locatie: Veldhoven

Oceanracer schreef:
Oceanracer schreef:Hoelang de airco ingeschakeld blijft, is afhankelijk van de behoefte om te koelen. Een en ander is dus afhankelijk van de temperatuur van de buitenlucht en de gewenste temperatuur in de auto.

Wanneer er te weinig koudemiddel in het systeem zit, zal de airco wel vaker dan normaal achter elkaar inschakelen.
Heb ik iets anders beweerd dan jij concludeert dan? ;)
Nee hoor, er lopen hier eigenlijk 2 zaken door elkaar: de mate waarin de pomp aanslaat en hoezeer je dit merkt. Voor de lezer is nu dus duidelijk dat het vele aanslaan normaal is en afhangt van de buitentemperatuur en dat de mate waarin je dit voelt mede afhangt van de hoeveelheid koudemiddel.
Volvo V70 2.4T Aut5 2000 my2001 Mystic silver metallic, Premium- Winter- Estate lines, Xenon, HU-603 High Performance audio iMIV-LE, brushed alu interiortrim
Volvo V70 2.4T man 2000 my2001 Scarab Green HU-603 Premium sound
Volvo 245 GLE 2.3 1990 LPG-G3 non-Volvo airco
Gebruikersavatar
2.5D
1st Gear member
Berichten: 49
Lid geworden op: 21.02.2007 - 15:44
Locatie: Easterwood

Kan iemand mij vertellen wat er aan de hand kan zijn als de airco na een kwartier in de file staan spontaan stopt en er dan dus een klets kleffe lucht naar binnen komt.
Airco gaat ook na file niet opnieuw aan, pas na een stop is het probleem verholpen.
Kan ik te weinig koelmiddel hebben? Heeft het te maken met oplopende temperatuur tijdens filerijden? Mischien iets met rijwind en de radiator van de airco?

Alvast bedankt.
Volvo V70 2.5D (2000) 140 + 38 pk
Gebruikersavatar
Woger
2nd Gear member
Berichten: 174
Lid geworden op: 16.06.2006 - 15:57
Locatie: Roosendaal

Kijk eens onder je motorkap, of je een stickertje kan vinden waarop staat wanneer de airco het laatst is afgevuld. Als dat een paar jaar is kan je beginnen met hem opnieuw te vullen.
S40 2.0 Lpi - 1996
V70 2.5D - 2000 - Fasttech
C70 Cabrio T5 - 1999
Plaats reactie

Terug naar “V70 MY2000 t/m MY2008”