Volvo-vrienden!
Vanmiddag de V70 weer (netjes gewassen) opgehaald bij de dealer na de 220.000 km beurt.
Behalve het gebruikelijke onderhoud bij deze beurt zijn de volgende extra werkzaamheden uitgevoerd:
- remvloeistof ververst
- motorsteun onder vervangen
- remvoering parkeerrem vervangen
- voorremmen gereinigd
Verder kreeg ik als opmerkingen de volgende opsomming:
- schokbrekers voor ( € 640,00) en achter ( € 1340,00) worden minder
- eind- en middendemper worden minder (totaal € 680,00)
- draagarmrubbers ingescheurd (€ 350,00)
Wat ik zelf al had geconstateerd:
- vliegwiel is uit balans, moet op termijn vervangen worden
- multieriem klappert dat het een lieve lust is
Kosten voor de beurt van vandaag: € 750,00
Kosten voor verwacht onderhoud: € 3000,00
Kosten voor vervanging vliegwiel + koppeling + multieriem en spanner: € 1850,00
Kosten voor 2 nieuwe banden: € 400,00
TOTAAL: € 6.000,00
Het is niet zo dat alles dit jaar nog moet worden gedaan, maar ik ben wel geschrokken van de aankomende kosten. Vandaar ook mijn vraag: Zal ik de wagen inruilen voor een nieuwere (met minder km's) waardoor de afschrijving toeneemt, of zou het uitkunnen de auto te behouden waardoor ik bespaar op afschrijving, weet wat ik heb, maar ook weet wat ik nog moet gaan uitgeven aan de auto. Wie helpt mij?
Edit: Ik heb voor de duidelijkheid even de bedragen gespecificeerd. Prijs is incl montage en BTW
Wat te doen: oprijden of inruilen?
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 5th Gear member
- Berichten: 2150
- Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45
Apart zeg bij zo'n lage km stand dat de schokbrekers al minder worden. Die kunnen normaal makkelijk 400.000 of meer aan. Zeker bij een Volvo.
En van welk jaar is die wagen?
En van welk jaar is die wagen?
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)
Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
- MDA
- 5th Gear member
- Berichten: 1068
- Lid geworden op: 22.03.2006 - 15:09
- Locatie: Leiden
Het is in de regel altijd duurder om een nieuwere wagen aan te schaffen dan onderhoud te plegen. Behalve in een aantal gevallen van zware motorschade o.i.d.
Mijn advies zou zijn om, als je hem op gaat rijden, dan ergens ander te laten onderhouden dan bij de dealer... (of vloek ik nu in de kerk?).
Ik weet zeker dat je al deze reparaties voor veeeeeel minder kan laten doen elders dan bij de dealer, en dan kom je zeker goedkoper uit dan een nieuwere wagen aan te schaffen. Ik schrik vooral van de door jou genoemde bedragen voor banden, uitlaat en schokbrekers. Dat zijn toch geen 'volvo' onderdelen, en ook niet een onderdeel wat echt door een volvo specialist gemonteerd moet worden, dan wel garantie nodig zou hebben.
En met dit alles vervangen kun je bijna zeker meer betrouwbare (en redelijk kosteloze) kilometers rijden dan met een wat jongere auto waar misschien ook wat van dit onderhoud aan moet gebeuren. Ook een auto van 100.000 heeft onderhoudsbeurten, een verse distributieriem en nieuwe banden nodig... en een hogere afschrijving.
Mijn advies zou zijn om, als je hem op gaat rijden, dan ergens ander te laten onderhouden dan bij de dealer... (of vloek ik nu in de kerk?).
Ik weet zeker dat je al deze reparaties voor veeeeeel minder kan laten doen elders dan bij de dealer, en dan kom je zeker goedkoper uit dan een nieuwere wagen aan te schaffen. Ik schrik vooral van de door jou genoemde bedragen voor banden, uitlaat en schokbrekers. Dat zijn toch geen 'volvo' onderdelen, en ook niet een onderdeel wat echt door een volvo specialist gemonteerd moet worden, dan wel garantie nodig zou hebben.
En met dit alles vervangen kun je bijna zeker meer betrouwbare (en redelijk kosteloze) kilometers rijden dan met een wat jongere auto waar misschien ook wat van dit onderhoud aan moet gebeuren. Ook een auto van 100.000 heeft onderhoudsbeurten, een verse distributieriem en nieuwe banden nodig... en een hogere afschrijving.
V40 phI 2.0 16v, vol leder, airco, VDO nav, Roofrails en bekrast door een stuk tuig!
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Wat valt er allemaal onder "Kosten verwacht onderhoud: 3000,-" ? Schokbrekers, uitlaatdempers en draagarmrubbers?
Ik zou ook overstappen naar een goedkopere garage en dus afstappen van je principe dat je auto door de dealer onderhouden moet worden.
Ik zou ook overstappen naar een goedkopere garage en dus afstappen van je principe dat je auto door de dealer onderhouden moet worden.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- marsm104
- 5th Gear member
- Berichten: 1168
- Lid geworden op: 30.05.2006 - 18:35
- Locatie: Harderwijk
- Contacteer:
Wat MDA zegt, als je nu over zou gaan naar een jongere auto, met 100.000km op de klok, zullen daar net zo goed onderhoudskosten aan komen. De eerste distributieriem van 120 000 km, en je weet niet wat er verder met zo'n auto gebeurd is. Afgetrapte leasebak of niet? Tja, hoe snel is het nodig om de koppeling te vervangen. Slijt deze zo erg dan? En kosten voor nieuwe banden zul je altijd hebben.
Al met al zou ik zeggen, als je veel plezier hebt aan deze auto... zou ik d'r nog mooi een poosje mee sturen. Het blijft een dure hobby.
Al met al zou ik zeggen, als je veel plezier hebt aan deze auto... zou ik d'r nog mooi een poosje mee sturen. Het blijft een dure hobby.
Groeten, Rick Marsman

Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994

Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994

- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Ook apart, bij ons waren de schokbrekers al op na 150.000km op een T5 na 4 jaar. Kunnen die dingen dus 400.000km aan? Vreemde zaak!mightyspawn schreef:Apart zeg bij zo'n lage km stand dat de schokbrekers al minder worden. Die kunnen normaal makkelijk 400.000 of meer aan. Zeker bij een Volvo.
En van welk jaar is die wagen?
Maar ja wat iedereen zegt. Bij een lagere kilometers kan je ook hoge kosten krijgen. Wij hadden met onze V70 T5 dus deze kosten gehad na 150k plus nieuwe distribitutie en volgens mij nogal wat andere dingen.
Maar wat je wel kan doen is een nieuwere nemen en zorgen dat al deze dure dingen al gedaan zijn!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Dat is natuurlijk een beetje tegenstrijdig. Bij een nieuwere zijn deze dingen over het algemeen nog niet gebeurd.Paul schreef:Maar wat je wel kan doen is een nieuwere nemen en zorgen dat al deze dure dingen al gedaan zijn!
Ik vermoed dat als het om Volvo gaat: Of je neemt echt een nieuwe, dan kun je een paar jaar rijden voordat de dure problemen zich aandienen, of je neemt juist een wat oudere die de grootste problemen al gehad heeft.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Helemaal niet tegenstrijdig. Je koopt een auto met 120.000km kijkt wat er voor grote dingen moet gebeuren en je zorgt dat die dingen al gebeurd zijn.
Wat is daar tegenstrijdig aan/
Wat is daar tegenstrijdig aan/
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Hij kan natuurlijk ook een nieuwe V70 nemen, heeft hij komende twee jaar geen extreme kosten en garantie!
Maar dan moet hij wel wat meer bij betalen denk ik!
Maar dan moet hij wel wat meer bij betalen denk ik!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- IkeV70
- 5th Gear member
- Berichten: 2136
- Lid geworden op: 27.01.2006 - 22:18
- Locatie: Heerhugowaard
Dat bij een jonge auto met 120K de meeste grote dingen nog niet gebeurd zijn.Paul schreef:Helemaal niet tegenstrijdig. Je koopt een auto met 120.000km kijkt wat er voor grote dingen moet gebeuren en je zorgt dat die dingen al gebeurd zijn.
Wat is daar tegenstrijdig aan/
Nouja, je kunt er natuurlijk een treffen.
V70 - 2.5D
V60 PIH
V60 T5
V60 PIH
V60 T5
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 89
- Lid geworden op: 16.12.2006 - 17:58
Ik weet niet hoe hoog je (economische) afschrijving nu is, maar ik kan me voorstellen dat een V70 met ≤120000 in vrij korte tijd die 6000,-- ook wel extra afschrijft ten opzichte van je huidige V70. Tel daar nog een beetje extra bij op voor onderhoud en de wijzer slaat al snel door naar de andere kant.Oceanracer schreef:Volvo-vrienden!
(...)
Verder kreeg ik als opmerkingen de volgende opsomming:
- schokbrekers voor en achter worden minder
- eind- en middendemper worden minder
- draagarmrubbers ingescheurd
Wat ik zelf al had geconstateerd:
- vliegwiel is uit balans, moet op termijn vervangen worden
- multieriem klappert dat het een lieve lust is
Kosten voor de beurt van vandaag: € 750,00
Kosten voor verwacht onderhoud: € 3000,00
Kosten voor vervanging vliegwiel + koppeling + multieriem en spanner: € 1850,00
Kosten voor 2 nieuwe banden: € 400,00
TOTAAL: € 6.000,00
Het is niet zo dat alles dit jaar nog moet worden gedaan, maar ik ben wel geschrokken van de aankomende kosten.
Wanneer ik zelf mocht kiezen, zou ik doorrijden (naar de Volvo-specialist).
Volvo C30 1.6d Summum (2010)
- Richard
- 7th Gear member
- Berichten: 8657
- Lid geworden op: 29.12.2005 - 13:45
- Locatie: Steenwijk
- Contacteer:
Ik zou ook doorrijden, kun je makkelijk ff eenlijstje van mkaen. Aanschaf van een andere, afschrijving, regulier onderhoud zal ongeveer hetzelfde zijn en dan het bedrag dat je voor deze kwijt denkt te zijn. Banden vind ik erg duur, bij iets als profile betaal je 165,0 voor 17". Zou ik dus niet door de dealer laten vervangen. Ik doe verder al het onderhoud bij de dealer, alleen dus banden ergens anders.
VW Passat 1.9d '93('99-'02)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
VW passat 1.9TDI '98('02-'04)
V40 1.9D Europa Nordic '04('04-'05)
V70 D5 Zilver metallic '02 ('05-'09)
Ford focus 1.8 TDDI Wit '01('06-'10)
Peugeot 307 SW HDI '04('10-'11)
440 2.0GLT '94('10-11)
V70 2,5T exclusive '97('11-13)
V70 2,5 '98('12-'13)
Seat Ibiza ST 1.2 TDI ecomotive '11('11-nu)
XC90 2,5T '04(13-nu)
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
De laatste keer dat ik bij Profile banden liet monteren, bleek bij thuiskomst dat 1 van de 2 nieuwe banden al te zijn gebruikt en toen ik daarom terug ben gegaan kreeg ik wel nieuwe banden, maar die bleken na montage onder de wagen onrond. Voor mij dus geen Profile meer.
Verder bleek mij gisteren dat ik nivo-regeling heb. Op zich leuk om te weten, maar dat maakt de schokbrekers dus zo duur:
Schokbrekers voor: € 640,00
Schokbrekers achter: € 1.340,00
midden + einddemper: € 680,00
draagarmrubbers: € 350,00
TOTAAL: € 3.010,00
Edit: Ik heb inmiddels ook bovenaan de topic de bedragen gespecificeerd.
Verder bleek mij gisteren dat ik nivo-regeling heb. Op zich leuk om te weten, maar dat maakt de schokbrekers dus zo duur:
Schokbrekers voor: € 640,00
Schokbrekers achter: € 1.340,00
midden + einddemper: € 680,00
draagarmrubbers: € 350,00
TOTAAL: € 3.010,00
Edit: Ik heb inmiddels ook bovenaan de topic de bedragen gespecificeerd.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Paul
- Geartronic member
- Berichten: 33123
- Lid geworden op: 19.09.2004 - 00:38
Ja je hebt een OceanRace, die had dat standaard! Je had als je een duitse Ocean Race had gehad ook xenon.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus
MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik vind het ook vreemd dat de schokbrekers op zijn, en dat zowel voor als achter. Bij mij zijn de achter schokbrekers vervangen onder garantie omdat ze wat geluid maakten. Ik voelde absoluut geen verschil in rijden. Later heb ik zelf de voorschokbrekers vervangen voor originele nieuwe. Dit omdat alles toch los moest vanwege de verlaging. Kosten 100 euro. Na montage van de nieuwe merkte ik ook absoluut geen verschil in demping. Dat betekent dus dat de schokbrekers na 2 ton hun werk nog uitstekend doen. Vervangen is een klusje van niks, dus een beetje shoppen kan geen kwaad. Nivomats kun je beter bij estate-services bestellen. Deze kosten daar ongeveer 300 euro per stuk, en montage is 50 euro. Daar zijn ze dus een heel stuk goedkoper, en origineel Volvo. Ze bestellen ze direct in Zweden. Als je alles bij de dealer laat doen loop je inderdaad leeg. Ik krijg steeds meer de indruk dat de Volvo monteurs een opdracht hebben om veel onderhoud te "verkopen".
De draagarm rubbers kun je laten vervangen door poly-bussen. Heb je er ook nooit meer last van.
Ik kom dus voor de schokbrekers en draagarmrubbers op 1000,-. Komt de uitlaat er nog bij, maar dan kom je zeker niet op 3000,- euro uit.
Of het vliegwiel stuk is is nog maar de vraag. Het kan net zo goed de koppeling zijn. Deze gaat na verloop van tijd iets trillen en geluid maken. Als je je er niet aan stoort zou ik hem lekker laten zitten. De koppeling van een benzine auto zou toch zeker wel 3 ton mee moeten kunnen bij normaal gebruik. Een perfecte auto kost nu eenmaal erg veel geld.
Ik zou ook doorrijden, en onderhoud elders laten doen. Een beetje shoppen of zelf doen loont enorm.
De draagarm rubbers kun je laten vervangen door poly-bussen. Heb je er ook nooit meer last van.
Ik kom dus voor de schokbrekers en draagarmrubbers op 1000,-. Komt de uitlaat er nog bij, maar dan kom je zeker niet op 3000,- euro uit.
Of het vliegwiel stuk is is nog maar de vraag. Het kan net zo goed de koppeling zijn. Deze gaat na verloop van tijd iets trillen en geluid maken. Als je je er niet aan stoort zou ik hem lekker laten zitten. De koppeling van een benzine auto zou toch zeker wel 3 ton mee moeten kunnen bij normaal gebruik. Een perfecte auto kost nu eenmaal erg veel geld.
Ik zou ook doorrijden, en onderhoud elders laten doen. Een beetje shoppen of zelf doen loont enorm.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Alleereerst wil ik jullie allen danken voor de getoonde interesse. Dat stemt mij na gisteren weer goed. 
Om even op het verhaal van Ed in te haken. Ik ga nog altijd uit van de eerlijkheid van een dealer.
De monteur die er in gereden heeft, vond de wagen minder strak rijden op klinkerwegen, en concludeerde dat dit wordt veroorzaakt door slijtage van de schokbrekers. Ik hoef ze dus niet per direkt te vervangen. Hij is dus ook niet op een testbank gezet. Zelf vind ik de wagen sowieso (dus sinds ik hem heb) al niet superstrak sturen/rijden, maar ik rijd dan ook dagelijks in een VW Golf IV dus dan voelt iedere grotere auto al gauw wat zweveriger. De wagen is voor onze aankoop overigens uitsluitend op snelwegen gebruikt en wordt door ons op 80 km-wegen en snelweg gebruikt. Dat dan bij 2 ton de schokbrekers op zouden zijn, bevreemd mij dan ook bijzonder, te meer ik met mijn lesgolf de hele dag in de stad rond rij, dremel op en af, (soms hard) remmen, klinkerwegen enz, en daar zitten nu (bij 225.000 km) nogsteeds de originele schokbrekers onder. Maar als de wagen na het vervangen van de schokbrekers niet significant anders (lees: beter) rijdt, is het sowieso een slechte investering. En estate-services is een bedrijf? Kost me dus de helft!
De dealer had het ook over zgn politie-rubbers. Dit als alternatief voor de reguliere draagarmrubbers. Maar deze zouden niet voordeliger zijn.
Het vliegwiel stoort mij op dit moment nog niet zo erg, dat ik hem ga vervangen, maar mijn ervaring is wel dat het steeds een beetje erger wordt. De wagen wordt overigens keurig netjes bereden en lijdt echt een luxeleventje bij ons. De caravan weegt beladen ca 1300 kg, maar wordt voornamelijk via de tolwegen vervoerd. Kleine bergpasjes is ivm de lengte van de combinatie en de draaicirkel van de auto sowieso niet aan ons besteed.
Net als de meesten van jullie denk ik dat ik het beste door kan rijden met de auto en voorafgaand aan de reparaties even rondbellen bij wie wat kost.

Om even op het verhaal van Ed in te haken. Ik ga nog altijd uit van de eerlijkheid van een dealer.
De monteur die er in gereden heeft, vond de wagen minder strak rijden op klinkerwegen, en concludeerde dat dit wordt veroorzaakt door slijtage van de schokbrekers. Ik hoef ze dus niet per direkt te vervangen. Hij is dus ook niet op een testbank gezet. Zelf vind ik de wagen sowieso (dus sinds ik hem heb) al niet superstrak sturen/rijden, maar ik rijd dan ook dagelijks in een VW Golf IV dus dan voelt iedere grotere auto al gauw wat zweveriger. De wagen is voor onze aankoop overigens uitsluitend op snelwegen gebruikt en wordt door ons op 80 km-wegen en snelweg gebruikt. Dat dan bij 2 ton de schokbrekers op zouden zijn, bevreemd mij dan ook bijzonder, te meer ik met mijn lesgolf de hele dag in de stad rond rij, dremel op en af, (soms hard) remmen, klinkerwegen enz, en daar zitten nu (bij 225.000 km) nogsteeds de originele schokbrekers onder. Maar als de wagen na het vervangen van de schokbrekers niet significant anders (lees: beter) rijdt, is het sowieso een slechte investering. En estate-services is een bedrijf? Kost me dus de helft!
De dealer had het ook over zgn politie-rubbers. Dit als alternatief voor de reguliere draagarmrubbers. Maar deze zouden niet voordeliger zijn.
Het vliegwiel stoort mij op dit moment nog niet zo erg, dat ik hem ga vervangen, maar mijn ervaring is wel dat het steeds een beetje erger wordt. De wagen wordt overigens keurig netjes bereden en lijdt echt een luxeleventje bij ons. De caravan weegt beladen ca 1300 kg, maar wordt voornamelijk via de tolwegen vervoerd. Kleine bergpasjes is ivm de lengte van de combinatie en de draaicirkel van de auto sowieso niet aan ons besteed.
Net als de meesten van jullie denk ik dat ik het beste door kan rijden met de auto en voorafgaand aan de reparaties even rondbellen bij wie wat kost.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- BlackSapphire
- 6th Gear member
- Berichten: 4157
- Lid geworden op: 31.01.2007 - 15:30
- Locatie: Keistad
Goede adviezen op een rijtje, denk ik. Overigens heb ik wel goede ervaringen met Profile. Ik denk dat het nogal uitmaakt welk filiaal je hebt. Dat kan nogal verschillen in vakmanschap. Sterkte met de afweging.
Roel
2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011
- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
2/2007 - 8/2016 - Volvo V70 D5 Edition II - BlackSapphire - MY 2004
8/2016 - Volvo V60 T4 Momentum - Savile Grey - MY 2011
- De vreugde van een lage prijs, duurt korter dan de ergenis van een slechte kwaliteit -
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8634
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Ik denk ook niet dat de dealer niet eerlijk is, maar er worden vaak onderdelen voor niets vervangen. Als ik bij de laatste beurt niet had opgelet hadden ze ook mijn condensor vervangen terwijl deze helemaal niet stuk is (900,-). Er sleutelen gewoon mensen zonder technisch inzicht aan je auto. Ook bij de dealer wordt gebruik gemaakt van jonge mensen die het vak nog moeten leren, en die kijken niet altijd verder dan hun neus lang is.Oceanracer schreef: Om even op het verhaal van Ed in te haken. Ik ga nog altijd uit van de eerlijkheid van een dealer.
De dealer had het ook over zgn politie-rubbers. Dit als alternatief voor de reguliere draagarmrubbers. Maar deze zouden niet voordeliger zijn.
Politie rubbers kan ook, maar ook die scheuren weer, al schijnt het iets langer te duren. Powerflex zit er voor het leven in.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Alle OceanRace Volvo's van toen zijn gebouwd in 2001, maar de mijne is pas in 2002 op kenteken gezet.mightyspawn schreef:Apart zeg bij zo'n lage km stand dat de schokbrekers al minder worden. Die kunnen normaal makkelijk 400.000 of meer aan. Zeker bij een Volvo.
En van welk jaar is die wagen?
Zelf ben ik van mening dat 2 ton wel erg weinig is voor "versleten" schokdempers, zeker als ik kijk naar het luxe leventje wat m'n Volvo hier heeft.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Fat Rat
- 5th Gear member
- Berichten: 1907
- Lid geworden op: 18.05.2006 - 22:09
- Locatie: Walcheren
Tipje kijk even hier http://www.mijngarage.nl/
Is van de Bovag naar wat ik begrepen heb en ze geven meestal interressantere prijzen als de dealer.
Voor banden zou ik een goede kleine bandenshop in de buurt zoeken(die doen ook regelmatig allerlei reparaties enzo aan auto's). Bij kleine zaakjes kunnen ze zich niet al te veel missers permiteren en die maken ze dan ook niet.
Is van de Bovag naar wat ik begrepen heb en ze geven meestal interressantere prijzen als de dealer.
Voor banden zou ik een goede kleine bandenshop in de buurt zoeken(die doen ook regelmatig allerlei reparaties enzo aan auto's). Bij kleine zaakjes kunnen ze zich niet al te veel missers permiteren en die maken ze dan ook niet.
Red Blocks Forever and a day
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
S80 D5 '02(MY03)
Dynamic line met extra's
Mazda 323F BJ DitD 2001 = Exit