distributieriem verloopt volvo 240

Techniek die meerdere modellen betreft. Alles wat niet persé modelgebonden is. Ga voor vragen over jouw model naar een van de modellenrubrieken!
Plaats reactie
Avagrain
Starter

Ik heb een volvo 240DL uit 1992 met b230f motor, net een andere ingezet van een volvo 740. Hierdoor moest ik ook de hulpas vervangen, op de 740 zit het onstekingshuis op een andere plek, daarom op de 740 blokken geen wormwiel voor het ontstekingshuis.

Ik wil er direct een nieuwe distributieriem omleggen omdat alles toch open ligt. De assen op de verschillende merktekens lukt prima, riem erom spanner los en vast. Als ik ter controle de krukas 2x ronddraai komen de dubbele merktekens op de riem niet meer uit op het merkteken op de krukas, maar steeds een tandje verder!

Ik heb de tandwielen gecontroleerd, die zijn allemaal hetzelfde, de riem ik goed, dus rara wat kan het nu nog zijn??
theboz
2nd Gear member

De merktekens op de riem komen na een rond draaien inderdat niet goed terug op teken van de tandwielen
waar je op moet letten tekens tandwielen en vaste teken op motor
The Boz
Avagrain
Starter

Da's goed nieuws, je maakt me helemaal blij. Maar ben ik de enige die ook een nacontrole doet op de merktekens van de riem? Op het forum kon ik hierover werkelijk niets vinden!
in ieder geval bedankt voor de reactie, ik hoop hem vanavond aan de praat te krijgen..

mvrgr
C 30 T5
4th Gear member

De merktekens op de riem zijn ervoor bedoelt om de riem op de juist plaats ( tuiming ) te zetten.
Dat de merktekens verspringen is gedaan zodat de tanden van de riem telkens op een andere plaats aangrijpen, en zodoende slijtage van riem op poelies te verminderen m.a.w de riem komt bv maar een keer in de 5000 omw op dezelfde plaats terug.

EN doet ie het !!
Avagrain
Starter

maar het vliegwiel zat verkeerd, moest de bak eraf voor goede montage @#$

maar ja hij loopt en mooi ook, alleen als die warm is hoor je een krukas lager, is dat te vervangen met alleen de carterpan eraf? ik moet er nog niet over uit of ik dit moet en/of wil vervangen...
Plaats reactie

Terug naar “Techniek overig”