Olie vervangen tips en trucks en benodigheden.

Er werden er vanaf 2000 meer dan 500.000 van gebouwd in het Belgische Gent.
Plaats reactie
tommytommy
4th Gear member

Ok mensen done!! Lekker nieuwe verse olie in de motor..dit moet met een interval van ongeveer 25.000km (anders kan je een tikkende motor krijgen)

Gereedschap:

Krik, ratel met verlengstuk en dop 17, inbus los maat 10, speciale oliefilter dop.

Haal bij de dealer een:

Papieren oliefilter(8 Euro) + rubber(1 Euro) voor op oliefilterresevoir + nieuwe pakkingsring(1 Euro) voor hoofd-aftapbout.

Ga naar de Brezan en koop een dop voorop een ratel waarmee je het oliefilter resevoir mee kan losdraaien.(8 Euro) diameter 86mm(op etiket oa s40/s80, staat geen s60 op...maar past prima)

Vervolgens koop je 6 liter vol synthetische olie...dat kost geld..ben blij dat de dealer me matste en 25% korting gaf :-) (top gasten)

Bij de halfforts betaal je altijd nog zo`n 15e per liter. (inhoud motor: 5.4-5.8 liter bij een benzine motor)

Doe het volgende:

Ga met je auto een stukje rijden zodat je olie lekker warm is..

Links onder het blok zie je aan de kant een dikke inbus moer..draai deze eruit met een bak eronder...hier zal een beetje olie uitkomen. (30cl ofzo)

Vervolgens draai je met de speciale dop het oliefilterresevoir links onder het blok eraf..wederom zal er een beetje olie uitkomen. Laat dit even uitdruppelen. Haal het oude rubber eraf en gooi deze weg. Maak het resevoir schoon met een doek.

Dan doe je handschoenen aan..en haal je midden onder op het blok de bout 17 los...hou rekening dat er vrij snel een behoorlijke lading olie uit het gat komt. Haal de oude pakkings ring van de bout en gooi deze weg.

Pas dus op,,je kan immers je handen verbranden (handschoenen en een dikke trui is jas met eventueel een beschermings bril zijn een must) (je zal wel even de auto een stukje moeten opkrikken...let op dat je even wat onder je wiel doet...bv een steen. Je zal echt niet de eerste zijn die sterft onder z`n auto.

Wanneer na een paar minuten de olie er helemaal uit is.,,,doe je het volgende:

-Inbus dop erin naast oliefilterresevoir

-Nieuw filter goed stevig in het huis drukken (moet klemmen),Nieuw resevoir rubber op de 2e regel van ondererop en deze invetten met olie of vet. Vervolgens draai je middels de dop deze weer terug op het blok. Zeg maar 25nm..of goed handvast...en nog een slagje met je ratel.

-Doe de nieuwe pakkingsring op de bout van de olie afvoer...en draai deze weer erin. Ook vast...maar niet extreem...je wilt dit niet stukdraaien.

Als het weer op z`n plaats zit zoals het zat doe je eerst 5.4 liter boven in die de motor, je checked of je peil goed is na een 15minuten..hij moet zeg maar in het midden tot max de steepjes zitten..zo ja laat je hem even stationair draaien.

Je motor moet even de oliedruk opbouwen..daarna gaat je melding op je BC weg. Je kan nu weer rijden.

later altijd nog even bijvullen indien nodig.

Totaal aan kosten 95 Euro in mijn geval.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
tommytommy
4th Gear member

laatste foto
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gast

Mooi verhaal!
Extra tip: vul het oliefilter met schone olie en draai hem er dan weer onder.
tommytommy
4th Gear member

Alex

Is dat echt nodig?? Of zal er nu wel olie doorheen geperst zijn? (dus moet ik het alsnog doen?)

Ik draaide eerst die inbus 10 eruit afwachtend van straal olie..die niet kwam...ik begreep er niks van.

Later kwam ik erachter dat je alleen de olie van het filter aftapt zodat het niet een troepje wordt.

Gr Tommy
Gast

Ik neem aan dat de auto al gestart hebt en dat het oliedruklampje uit ging. Dus is het nu goed! Filter is gevuld.
Als je het doet zoals ik het heb omschreven, dan heb je eerder oliedruk na het verversen!
Doen ze in de garage meestal ook niet. Zo is het mij "vroeger" wel geleerd!
Maarja vroeger hé. :P
tommytommy
4th Gear member

Ok dan is het wel goed :P

Thanks
Gr Tommy
Skip
1st Gear member

Bedankt voor de uitgebreide uitleg, ik ben geen 'sleutelaar' maar dit zie ik wel zitten!

Vraagje: bij de dealer zeiden ze dat mijn D5 uit 2003 half systetische olie gebruikt, en dat nu omschakelen naar volsystetisch niet aan te raden is (zou niet goed voor rubbers/pakkingen zijn?). Klopt dat?
Frumpy
5th Gear member

Ik zou zeggen: Andere dealer zoeken.
tommytommy
4th Gear member

Volgens mij zag ik laatst bij brezan 5l flessen met olie speciaal voor Diesels,,dus er zal wel een verschil zijn.

Gr Tommy
Plaats reactie

Terug naar “S60 my 2000 t/m 2009”