C30 prijs vergeleken.... (bij de Volkswagendealer)

De opvolger van P1800 en 480
Keesjan36
2nd Gear member

Ik heb zelf vijf jaar lang een golf 4 150pk tdi gehad. Veeeeel problemen mee gehad. Varieerde van plm vijf reparaties aan de airco tot twee keer een kapotte turbo. Ook de turboslang ging een paar keer kapot, lampjes plm 4 keer per jaar, draagarmen, luchtmassameter, wiellagers, verstuivers, brandstofleiding etc.

Kortom, een golf tdi kan ook wel eens tegenvallen. Ik heb er in vijf jaar tijd plm 170000km mee gereden na aanschaf (nieuw).
Als hij het deed, reed hij wel heel goed. Wegligging, koppel en geluidsniveau waren dik in orde. Daarnaast zag hij er nog als nieuw uit toen ik hem verkocht. Geen rammeltjes of piepjes en kraakjes.

Ik vind overigens een C30 wel een heel stuk mooier dan een golf, maar dat is persoonlijk natuurlijk.
Vroeger o.a. een 480ES, 850, S70 2.5, S60's en tegenwoordig een V70 2.4T AWD
Oceanracer
Geartronic member

Golf is inderdaad geen fraaie auto. Mijn Golf IV wordt al 3 jaar ingezet als lesauto. De teller staat nu op 225.000 en in die tijd alleen een lekke radiateur en een defecte richtingaanwijzerhandel gehad plus het vliegwiel incl koppeling laten vervangen. Maar dat laatste is onlangs pas geberut, wat me nog verbaasde dat ie het nog zo lang heeft uitgehouden...

Het zou natuurlijk kunnen dat ik met al m'n golfjes (5 in totaal) gewoon steeds geluk heb gehad en dat ik juist met m'n Volvo's steeds pech heb.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Keesjan36
2nd Gear member

Tja, dat je met je volvo's pech hebt gehad, geloof ik wel. Dat je daarentegen met de golfjes geluk hebt gehad niet. Ik had in die tijd ook enkele collega's die een tdi hadden. Iets minder vermogen dan, dat wel. Zij hadden nooit iets met de auto. Geen enkel probleem, behalve het normale onderhoud.

Ik denk zelf dat die golf 4 niet zo was opgewassen tegen het 150pk-geweld en bijbehorend koppel.
Ik ben zelf altijd zeer netjes met die auto geweest en heb hem heel goed onderhouden. Toch liet hij me vaak staan.
Ik heb er echter geen gevoel aan overgehouden dat ik nooit meer een VW koop. Ik heb nog steeds vol vertrouwen in het merk. Ik vind Volvo alleen veel mooier en meer een eigen "imago" hebben waarbij ik me prettig voel.
Vroeger o.a. een 480ES, 850, S70 2.5, S60's en tegenwoordig een V70 2.4T AWD
Oceanracer
Geartronic member

Ik heb ook 4 jaar in een "rode" DI gereden. Iedere dag verbaasde ik mij weer over het vermogen en soeplesse van die wagen. Na die 4 jaar en bijna 150.000 km heb ik heb hem (helaas denk ik wel eens) verkocht. Met die auto heb ik echt alleen maar normaal onderhoud + banden ( 2 X voor en 1 X achter) gehad. Heel soms een lampje defect, maar verder ECHT NIETS! Zelf verbaast het mij ook niet, wat jij al zegt. Die "rode" TDI van jou was nog bruter. Denk inderdaad dat het net iets te veel van het goede is geweest.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Annoni
2nd Gear member

Ik heb nu sinds oktober 2004 met een golf V 149.000 km gereden en niets dan lof hoor, geen problemen gehad, stoelen zitten nog prima en de auto rijdt gewoon erg goed. Dit in tegenstelling tot de vorige auto, 'n peugeot 307 die na 100.000km echt op leek... Stoel in ieder geval compleet weg!

Toch zou je dan van de Golf ook kunnen zeggen dat ie voorspelbaar en saai is... ook al omdat er zo veel van rond rijden. Dus nu toch maar avonturen met de C30, in mijn ogen qua design gewoon meer klasse en ik hoop dat ik dat over 2 en een half jaar nog steeds vind!

:P
Poolrev
5th Gear member

Ik vind de vergelijking van Golf vs C30 niet helemaal juist. Je zou de C30 eerder moeten vergelijken met een Audi A3, die liggen of veel fronten veel dichter bij elkaar dan een Golf.

En het is bekend dat opties bij Volkswagen (en alle andere Duitse auto's) gewoon enorm duur zijn. Maar de VW's en Audi's spannen de kroon door de uitrustingniveau's die soms heel krom zijn samengesteld.
roever
4th Gear member

Ik rij inmiddels een half jaar naar volle tevredenheid in een Golf V TDI 105pk. Ik wil wel graag wat inbrengen in de discussie.

De Golf die ik nu rij kost € 29.500, en ik heb gekeken maar voor dat geld heb ik geen vergelijkbare C30. Als je een C30 1.6 diesel neemt, zit je met climat control en lichtmetaal, al dik boven de 30.000 euro (uitgaande van prijzen modeljaar 2007).

Dan vergeet ik dat een C30 basic, met kleine wielen en zonder bodykit lang niet de uitstraling van een aangekleed model heeft (hij is dan nog steeds mooier dan een Golf, maar toch). En ook wat betreft binnenruimte is de C30 geen concurrent van de Golf (eigenlijk van geen één C-segment auto).

In de Golf kan ik met mijn 190cm namelijk makkelijk achter mijn eigen stoel zitten. In de C30 krijg je achter mijn stoel nog geen atachékoffer meer gestopt, terwijl ik minder ruimte heb dan in de Golf. Daarbij is de kofferruimte ook slechts de helft van die van de Golf.

Niet om de C30 daarmee af te kraken, ik vindt het een schitterende wagen. Maar hij is zeker niet goedkoop, en zoekt duidelijk een niche in de markt. Hetzelfde geldt voor een Golf 2.0 TDI, die zoekt ook een niche in de mark. En dat zie je in de prijs.

Overigens had ik geen keuze voor een andere auto, anders had ik ook geen Golf gekozen. Maar ik ben de wagen wel gaan waarderen in de laatste 6 maanden.
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

roever schreef:Dan vergeet ik dat een C30 basic, met kleine wielen en zonder bodykit lang niet de uitstraling van een aangekleed model heeft (hij is dan nog steeds mooier dan een Golf, maar toch). En ook wat betreft binnenruimte is de C30 geen concurrent van de Golf (eigenlijk van geen één C-segment auto).
Iedere C30 heeft dezelfde 16" velgmaat, geen enkele C30 heeft standaard een bodykit
roever
4th Gear member

Dat bedoel ik ook Bart, een standaard C30 met de normale lichtmetalen wielen (dus de 16" wielen) en zonder bodykit, heeft lang niet de uitstraling van een model wat wel de 18"wielen en de bodykit heeft. Dus dat zijn twee opties die de auto naar mijn idee sowieso "moet" hebben, maar die de prijs weer verder opdrijven...
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
Paul
Geartronic member

Ja en niet elke Golf heeft de R32 of de GTI grill
En niet alle Golfs hebben die 17inch wielen waar je 1050 euro voor betaald. (upgrade van 16inch op een SPORTS model)

Maar goed had die 2.0D genomen omdat die flintstone bij de VW garage erover begon. Ben overigens nog niet terug gebeld.
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
bart simpson
Geartronic member
Contacteer:

Een base 110pk Diesel C30 heeft o.a. een airco, een audio, een lendensteun en ESP standaard, bij een Golf moet je daarvoor toch nog even in de knip, mis even waarom een C30 wel verdere aankleding behoeft t.o.v. een substantieel kalere VW Golf
roever
4th Gear member

Een Comfortline Golf heeft wel airco en lendensteun standaard, en heeft daarbij ook nog een cruisecontrol, passagiersstoel met lendensteun en hoogteverstelling, Isofix, armsteun achter, lederen stuur etc. standaard waarvoor je bij Volvo bij moet betalen. Maar zo kun je het hele modellenprogramma uitpluizen, voor elke plus aan de ene kant vind je wel weer een min aan de andere...

Ik wilde alleen maar aangeven dat een C30 of een Golf elkaar helemaal niet zo veel ontlopen op gebied van prijs, maar beide hun eigen markt en liefhebbers hebben (praktisch vs. stijl en sportiviteit).

Uit de openingspost leek de Golf namelijk extreem veel duurder dan de C30, en dat valt reuze mee (ze zijn allebei bepaald niet de aanbieding van de week).

Ps. waarom de C30 die optische opties nodig heeft volgens mij: een C30 koop je voor de looks en juist die dingen maken hem af. Niet meer en niet minder, mag iederen natuurlijk voor zich zelf bepalen.

Ps. 2. Ik moedig niemand aan een Golf te kopen, neem als het VAG moet zijn een Skoda dan heb je voor €29.000 een Octavia met 2.0 TDI 140pk, met Xenon en zo ongeveer alles wat je kunt wensen m.u.v leer.
Paul
Geartronic member

Je hebt helemaal gelijk, maar dit was mijn ervaring na een offerte van de beste man hier in Rotterdam. Waarop ik hem meteen naast een Summum zette!
MY08 C30 1.6D Summum / MY09 C30 1.6D DrivE Sport / MY11 V50 D2 / MY13 C30 D2 R-Edition / MY16 V40 D2 R-Design / MY14 V60 D6 Plug-in-Hybrid Ice White /MY16 V70 D4 Polar+ Magic Blue / MY17 V60 D5 Twin Engine Special Edition Ice White / MY13 C30 D2 R-Edition / MY19 V90 T4 Business Sport / MY20 E-Golf
MY20 XC60 T4 Polestar Engineered R-Design / MY23 XC40 Pure Electric Plus

MY23 Polestar 2 Snow, Pilot, 20inch
MY24.5 XC40 Pure Electric Ultra
Plaats reactie

Terug naar “C30”