Roestplekjes achter bij wielkas

Alles over de 440 / 460
Gebruikersavatar
Auk
6th Gear member
Berichten: 3524
Lid geworden op: 02.03.2007 - 12:34
Locatie: Randstad

Hmm, dan ben ik toendertijd verkeert in(op)gelicht door mijn eigen Volvo dealer!!!
Galvanisatie is anders geweest, mij is toch echt verteld dat die kappen achterop de 480 gezeten hebben... Nou goed, het is goed dat de fouten verbeterd worden!

Het is voor mij in ieder geval belangrijk dat mijn 400 serie in eer gehouden wordt!
Auke
MY95 Volvo 480 GT-Line USA-Spec MT
MY96 Volvo 850 R MT
MY98 Volvo S70 R AT
MY04 Volvo S60 R MT
MY06 Volvo XC90 V8 Executive AT

Afbeelding
mightyspawn
5th Gear member
Berichten: 2150
Lid geworden op: 12.08.2006 - 16:45

Ja bij de 480 weet ik t niet, die zie ik ook veel minder vaak met die roest.

maar volgens mij mocht die wagen wat meer kosten in het productieproces itt de 440/460
Volvo 460 1.8 GLE 1994 (02-07)
Volvo 360 GL 2.0 1989 (04-06)
Volvo 460 1.8 Sport Line 1995 (07-09)
Volvo 240 Sedan GL 2.3 B23A 1983 (08-09)
Volvo 360 Sedan GL 2.0 B200K 1985 (09-11)
Volvo 740 Station GL Diesel D24 1986 (11-13?)

Volvo 740 Sedan GLE 2.3 B230E 131pk 1985 (09-?)
Volvo 740 Station GLE 2.3 B230E 131pk 1986 (10-?)
Volvo V70 2.4 B5244S 170pk 2000 (10-?)
Volvo 960 Sedan 2.5 24V 1994 (13-?)
bdh
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 24.04.2007 - 09:15

dit is mijn eerste bericht! (registratie heeft ven geduurd, die inlogcode was niet te lezen...)
hallo allen! ik heb zojuist ook een volvo 440 gekocht, een 1.8i TOP-line met alles er op er eraan uit 1996. ben er erg blij mee, alleen inderdaad niet met een beginnend roest plekje rechtsachter op het spatbord. aangezien ik niet al te veel geld wil uitgeven om het helemaal te laten spuiten ed. is mijn vraag of je er zelf wat aan kunt doen om het zo min mogelijk verder te laten gaan. bij halfords zag ik bijvoorbeeld een spuitbus waarmee je het proces kan vertragen, zou dit gaan helpen? of heeft een pot vasceline ook al invloed omdat er dan niet zo makkelijk vocht bij kan.
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Algemeen.

Ook de 480 kan daar roesten. En niet te zuinig ook. Ik heb er verschillende gezien waarbij het huilen mij nader stond dan het lachen. Ook afgelopen zaterdag weer tijdens de meeting van het 480 register, hij zag er op zich goed uit maar bij die randen, Ai Ai.

En dan antwoord op bdh.
Een pot vaseline helpt niet.
Eerst goed ontroesten (de oppervlakkige roest inclusief roestbobbels). Dan dat roestvertrager erop doen. Ik ken dat spul van de Halfords niet, maar er zijn inderdaad wel middeltjes om het een beetje te stoppen. (Maar niet helemaal. Wil je dat doen, dan moet je drastischer maatregelen treffen.).
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
bdh
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 24.04.2007 - 09:15

ik wil gewoon 5 a 6 jaar door kunnen rijden, zonder dat mijn zijkant helemaal weg gaat roesten. profesioneel laten behandelen kost gewoon veel en roestplekje vind ik er ook weer niet zo erg uitzien. als het maar stopt :-x :)
en ontroesten kan dat gewoon met schuurpapier?
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

bdh schreef:ik wil gewoon 5 a 6 jaar door kunnen rijden, zonder dat mijn zijkant helemaal weg gaat roesten. profesioneel laten behandelen kost gewoon veel en roestplekje vind ik er ook weer niet zo erg uitzien. als het maar stopt :-x :)
en ontroesten kan dat gewoon met schuurpapier?
Nee, niet met alleen schuurpapier. Je zult toch iets drastischer met de staalborstel, dan wel de dremel tekeer moeten gaan.

Daarna dat roeststopper er op. Daarna met een spuitbusje bijspuiten.
Dan ben je voor circa 2 jaar onder de pannen. Dan weer herhalen. En natuurlijk zo goed mogelijk drooghouden.

Als je dat doet. Dan kan je die 6 jaar wel halen.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
bdh
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 24.04.2007 - 09:15

ik heb even gekeken bij halfords, ze hebben daar een flesje genaamd: noverox, grove roes moet verwijderd worden (dat zit er nog niet...) en je kan het er dan gewoon overheen smeren, de roest veranderd dan in een zwarte kleur en als het goed is beschermd het dan gelijk op verder doorroesten. ik denk dat dit wel een goed spulletjes is, of niet? iemand bekend mee?
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

'T is niet het beste maar wel bruikbaar.
Zeker indien je er naderhand nog met lak overheen gaat. Dan houdt het ongeveer 2 tot 3 jaar. (Ervaring bij een vorige auto)

Maar echt roest tot bijna het blanke metaal weghalen, dan de Noverox erop en dan in kleur lakken. Dat is het beste.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

Roest is inderdaad een beetje als een virus, moet dus helemaal weg zijn om de kans op "infectie" te verkleinen.. het is jammer dat onze auto's deze kwaal hebben.. als je zoiets 10 jaar geleden als nieuwe eigenaar wist had je die rand wel met een dikke laag kit afgekit en bewerkt zodat er echt niets in kan komen.. maarja...
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
bdh
1st Gear member
Berichten: 19
Lid geworden op: 24.04.2007 - 09:15

ik zit even te testen met die nevorox voor ik het op mijn auto smeer, heftig spulletje moet ik zeggen. het word inderdaad helemaal zwart. maar nu vraag ik mij af of ik het er nou af moet halen voordat ik de 2e laag erop smeer, en als de lagen erop zitten, moet je het er dan niet weer afhalen voordat je de lak erop doet?
mhjvs
2nd Gear member
Berichten: 194
Lid geworden op: 14.03.2007 - 19:57

Beste oplossing tegen de roest is stukken eruit slijpen en nieuwe er in lassen.
Er bestaan bij de betere automateriaalzaken paarse bortsels van 3M die je op de boormachine kan zetten. Hiermee kan je de roestplek heel aardig schoon krijgen. Ook de velsrand kan je hiermee mooi reinigen. Daarna de velsrand behandelen met zinkspray ( wel de echte kopen) daarna aflakken en goed schoon blijven houden de wielkastranden (binnen en buiten)
Ik heb sinds kort een 480 met drie kleine plekken op de wielranden. Ik zal foto's maken van hoe ik deze te lijf ga...
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

bij mij heb ik er op een kant een nieuw stuk op gelast, enige probleem is dat er aan de binnenkant op de oude stukken nog voldoende roest zit... ik ga denk ik wat van die roestomvormer (nevorox oid) in spuitvorm maken, de hele zooi van binnen (achterbak) uit op een of andere manier schuren, nevorox er op spuiten en dan lekker knus tectyleren, en dan isoleren :)
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20775
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

bdh schreef:ik zit even te testen met die nevorox voor ik het op mijn auto smeer, heftig spulletje moet ik zeggen. het word inderdaad helemaal zwart. maar nu vraag ik mij af of ik het er nou af moet halen voordat ik de 2e laag erop smeer, en als de lagen erop zitten, moet je het er dan niet weer afhalen voordat je de lak erop doet?
Nee, gewoon twee lagen Noverox over elkaar. Dan de lak erover.
(natuurlijk wel tussen de lagen door even "bijschuren")
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
NoNe
1st Gear member
Berichten: 14
Lid geworden op: 31.01.2007 - 16:06

hier klein voorbeeld hoe je het moet gebruiken dat noverox http://www.highgravity-productions.com/noverox1 succes ermee.
Gebruikersavatar
Vampie
2nd Gear member
Berichten: 177
Lid geworden op: 08.12.2006 - 01:38
Locatie: België
Contacteer:

Ok, ik heb het hele topic doorgelezen maar ik zie alleen wat je moet doen als je al roest hebt. Ik heb heel goed gekeken bij mij maar ik zie geen roest. Ik zie wel dat de vorige eigenaar er iets heeft opgesmeerd en dat het een beetje bobbelig is (geen roest doorschemering). Heeft iemand een idee wat ik nu zou moeten doen (en waar allemaal) om preventief roest te bestrijden. Wat, waar en hoe moet ik dingen los halen??!! En wat is het beste om erop te smeren, af te kitten, schoon te maken, etc..?? alvast bedankt :P
Volvo 460 1.9 TD
- there are no good guns and there are no bad guns. A gun in the hands of a bad man is a bad sign. A gun in the hands of a good man is no threat to anyone - except bad people -
Gebruikersavatar
Caerbannog
5th Gear member
Berichten: 1154
Lid geworden op: 08.09.2005 - 23:20
Locatie: Niekerk (wk)
Contacteer:

Als het bobbelig wordt is het al roestiger dan je wilt meestal....
De roest komt van binnenuit, en duwt de binnen en buitenrand van elkaar. Daardoor wordt het bobbelig.

Als je de roest niet volledig weghaalt blijft het terugkomen, welk middeltje je er ook maar op smeert. Noverox helpt een tijdje, maar uiteindelijk komt de roest er weer doorheen.

Wil je zekerheid (voor plekjes met beginnende roest);

- Ga even naar een autoschadehersteller en vraag om rood-bruine primer, en een beetje verharder
- Ga nu op de roest schuren (bij oppervlakkige roest!! Er mogen geen gaten in vallen)
- Schuur door tot alle roest 100% weg is!! geen spatje mag je meer zien.
- Meng de primer met de verharder, en breng dit op het blanke metaal aan.
- Na ongeveer 10 minuten droog; evt nog een laag primer.
- Aflakken met lakstiftje
- Klaar! Dit is de enige manier om voorgoed van de roest af te zijn.

Als de roest te ver is vallen er gaten in het metaal bij het schuren. Enige remedie is dan; lassen!
Als je een zwarte Volvo 480 voorbij ziet komen; nu net gewassen...
Dan kan dat.
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”