Gechipt of niet ? Hoe vast te stellen ?
- M'n eerste Volvo
- 4th Gear member
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 26.03.2007 - 23:15
- Locatie: Helmond (of eigenlijk Brandevoort)
Ik heb al weer een kleine maand mijn S60 2.4D. Ik kom van een VW Passat TDI (90pk), dus een wereld van verschil. Zoals al in een andere post opgemerkt, vind ik de auto heerlijk rijden. Vandaag had ik de gelegenheid om hem eens flink op zijn staart te trappen en ik verbaasde me over de snelheid en acceleratie. Als dit een standaard 2.4D is, wat moet dan de D5 of de gechipte versie wel niet doen. Vandaar ook mijn vraag: hoe kan ik vaststellen, of mijn auto in het verleden niet al gechipt is ? Volgens mijn dealer is dat niet gebeurd door de vorige eigenaar, maar ja, als die het niet verteld heeft ..... Volgens een medewerker kan men slechts achteraf, door het opnieuw laden van de chip vaststellen, of hij wel of niet gechipt WAS, maar dan is het ook te laat. En daar heb ik uiteraard geen zin in. Dus, wie kan me helpen, zijn er bepaalde kenmerken, waaraan ik kan herkennen of hij wel of niet gechipt is ? Ik denk hierbij aan toerental bij bepaalde snelheid of zoiets.... Het gemiddelde verbruik is volgens de boordcomputer 5,1 liter per 100 km.
Ron
S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P
Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P
Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
-
- 6th Gear member
- Berichten: 3026
- Lid geworden op: 11.11.2004 - 22:45
wat is dat weer voor een slimmerik. :roll:M'n eerste Volvo schreef: Volgens een medewerker kan men slechts achteraf, door het opnieuw laden van de chip vaststellen, of hij wel of niet gechipt WAS,
je kan het vermogen laten meten op een rollenbank, weet je meteen of ie standaard of gekieteld is...
enkel meten = weten.
- marsm104
- 5th Gear member
- Berichten: 1168
- Lid geworden op: 30.05.2006 - 18:35
- Locatie: Harderwijk
- Contacteer:
Inderdaad, wat Ludo zegt, een rollerbak/vermogensbank biedt uitkomst. Anders kom je er niet meer achter.
Groeten, Rick Marsman

Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994

Volvo S40 diesel 102pk Volvo 850 T5 1994

-
- 2nd Gear member
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 18:48
- Locatie: Amsterdam
Of vraag een forumlid dat bij je in de buurt woont en met een D5 rijdt, of hij/zij er even een stukje mee wil rijden.
Ga even samen de snelweg op en voer een tussenacceleratie uit van 80-120 km/h.
Daarbij zal ook een duidelijk verschil te zien zijn tussen een 2.4D en een D5.
Ga even samen de snelweg op en voer een tussenacceleratie uit van 80-120 km/h.
Daarbij zal ook een duidelijk verschil te zien zijn tussen een 2.4D en een D5.
Vroeger o.a. een 480ES, 850, S70 2.5, S60's en tegenwoordig een V70 2.4T AWD
- M'n eerste Volvo
- 4th Gear member
- Berichten: 753
- Lid geworden op: 26.03.2007 - 23:15
- Locatie: Helmond (of eigenlijk Brandevoort)
De dealer heeft geen rollenbank (?), dus dan zou ik naar een tuningbedrijf moeten gaan. Duidelijk. Ik had gehoopt dat er andere kenmerken waren, waaraan dit af te leiden is.
Dat met (tegen) een andere (bijv. D5) uitvoeren van een tussenacceleratie is iets, waar ik wel even aan gedacht had. Maar ook toen dacht ik, als ik nou weet hoe snel de standaard 2.4D erover doet, weet ik het ook zo. Is er nergens een tabel waar dit soort waarden terug te vinden zijn ?
Dat met (tegen) een andere (bijv. D5) uitvoeren van een tussenacceleratie is iets, waar ik wel even aan gedacht had. Maar ook toen dacht ik, als ik nou weet hoe snel de standaard 2.4D erover doet, weet ik het ook zo. Is er nergens een tabel waar dit soort waarden terug te vinden zijn ?
Ron
S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P
Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
S60 2.4D Edition (MY 2004) - Premium Line - Scarab green pearl - Alpine IVA-W200Ri & NVE-N099P
Wat rijdt dat lekkerrrrrrrrrrrr......!!!
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 18:48
- Locatie: Amsterdam
Op www.autoweek.nl staan alle (fabrieks)gegevens. Gewoon zoeken op autogids - carbase - alle auto's - volvo - type - S60 - 2.4D H5 en alle details komen naar voren.
Vroeger o.a. een 480ES, 850, S70 2.5, S60's en tegenwoordig een V70 2.4T AWD
- edraket
- 7th Gear member
- Berichten: 8632
- Lid geworden op: 17.03.2006 - 15:26
- Locatie: Haarlemmermeer
Meet eens de 80-120 tijd in zijn 4, en 100-160 in 4 en 5. Met die laatste meting kun je vrij snel zien hoeveel vermogen de auto heeft. Ben benieuwd naar de tijden.
V60 D5 geartronic R-design '13
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
855 2.5 20V '96
Jaguar XJ-S V12 '85
V70 2.0D VEA 181 Nordic+ Dynamic line '15
V70 2.4D summum '08
V70D5 '06
S60 D5 '02
V70R '97
855 2.5 10V '95
- german
- 2nd Gear member
- Berichten: 83
- Lid geworden op: 08.02.2007 - 21:33
- Locatie: Gramsbergen
Een goede tuner kan echt wel uitlezen of de software is veranderd t.o.v. het origineel.marsm104 schreef:Inderdaad, wat Ludo zegt, een rollerbak/vermogensbank biedt uitkomst. Anders kom je er niet meer achter.
Een kennis van mij liet zijn Alfa 156 2.4 jtd tunen bij Squadra. Kost normaal €600,-. Bij het uitlezen van de software bleek dat deze Alfa 2 jaar geleden al door hem getuned was. Die kennis hoefde vervolgens helemaal niets te betalen.
Volvo S60 T5
-
- 2nd Gear member
- Berichten: 224
- Lid geworden op: 19.11.2006 - 18:48
- Locatie: Amsterdam
Tuurlijk, alle software heeft toch een productcode of een of ander ID.
Volgens mij moeten ze ook gewoon bij Volvo kunnen zien wat er voor softwareversie in zit.
Volgens mij moeten ze ook gewoon bij Volvo kunnen zien wat er voor softwareversie in zit.
Vroeger o.a. een 480ES, 850, S70 2.5, S60's en tegenwoordig een V70 2.4T AWD
- Edgar
- 5th Gear member
- Berichten: 1340
- Lid geworden op: 23.03.2007 - 13:32
www.hartogtuning.nl stel daar deze vraag maar is... succes!
Volvo V50 D2 R-Design MY11, Professionel Line, 17"; Cratus, Off black vulcaflex/ agnes creme Leder, Privacy Glas, Ice White.
BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
BMW 120i
VW Passat 2.0 TDI High Line die weg gaat
-
- 1st Gear member
- Berichten: 44
- Lid geworden op: 03.02.2007 - 16:26
Een gechipte 2.4D gaat pas trekken vanaf 2200 tr/min. Tenminste als het bij Rica gebeurt is. Meestal bij andere tuners ook krikken ze het toerental omhoog waarbij de wagen begint te trekken.
Standaard begint een 2.4D al van 1750 tr/min te trekken maar als je hem chipt moet dit toerental hoger liggen vanwege het hogere vermogen dat de motor anders moet verwerken.
Verder kan je dit mijns inziens niet merken tenzij je inderdaad in de software duikt....en dan nog is het mogelijk dat er gewoon een kastje heeft tussengezeten en dat merk je zowiezo niet.
Ik zou me er niet al te druk om maken want het is tenslotte een 2400 en die kan best wel wat hebben hoor. De standaard 130pk die volvo levert is echt een lachertje voor die cilinderinhoud en is puur gedaan om belastingtechnische redenen en niets meer of minder.
groeten,
Jack
Standaard begint een 2.4D al van 1750 tr/min te trekken maar als je hem chipt moet dit toerental hoger liggen vanwege het hogere vermogen dat de motor anders moet verwerken.
Verder kan je dit mijns inziens niet merken tenzij je inderdaad in de software duikt....en dan nog is het mogelijk dat er gewoon een kastje heeft tussengezeten en dat merk je zowiezo niet.
Ik zou me er niet al te druk om maken want het is tenslotte een 2400 en die kan best wel wat hebben hoor. De standaard 130pk die volvo levert is echt een lachertje voor die cilinderinhoud en is puur gedaan om belastingtechnische redenen en niets meer of minder.
groeten,
Jack