Hallo iedereen,
Wellicht al bekend maar toch wilde ik het ff met jullie delen. Ik vind de prijzen tussen Ned. en Duitse volvo uiteindelijk niet zo heel veel schelen maaaaarrrrr als je de auto zakelijk rijdt krijg je bijtelling over de nieuwwaarde zoals die bij de (duitse) grens door de douane word vastgesteld! Veel bedrijven zorgen ervoor dat die waarde laag is (lager dan de Ned. Nieuwwaarde zodat de BPM lager uitvalt) ergo; minder bijtelling en dus word het prijsverschil weer een beetje groter.
Volvo V70 uit Duitsland
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Ik zou alleen geen bijtelling willen betalen over een auto van al 4 jaar oud! Als je de wagen over zeg 3 jaar wegdoet, heb je al die tijd bijtelling betaald voor een nieuwe. Lijkt mij niet echt aantrekkelijk. Ook niet met een lagere nieuwwaarde.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 469
- Lid geworden op: 14.07.2005 - 17:04
- Locatie: Arnhem
Nog altijd stukken aantrekkelijker dan de 0,19 eurocent die anders per zakelijke(!) km kunt declareren!! In mijn geval dekt dat nauwelijks de benzinekosten. Een nieuwe heeft (veel) meer fiscale afschrijving (en da's gunstig i.v.m. de bijtelling) dan een tweedehandse maar helaas ook veel meer echte afschrijving en rentelasten vanwege het hoge aanschafbedrag.... Ik heb alles doorgerekend maar een V70 zakelijk rijden is echt (veel) goedkoper (ook een tweedehandse).
V70 2.4 2000
V70 T5 2003 MY 2004
V60 PIH Summum 2013 MY '14
V70 T6 2008
V70 T5 2003 MY 2004
V60 PIH Summum 2013 MY '14
V70 T6 2008
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Mijn V70 is 1 jaar ouder. Maar ik kan me niet voorstellen dat ik wanneer ik deze op de zaak zou zetten voordeliger uit ben, dan zoals nu gewoon prive. Maar misschien dat je een iets preciezere calculatie kunt maken?
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 469
- Lid geworden op: 14.07.2005 - 17:04
- Locatie: Arnhem
Mijn auto kost 30000, 20000 km/j
Zakelijk;
je krijgt terug; BTW is +/- 6000
je schrijft dus 24000 (30000-BTW) over 5 jaar af; 4300
bijtelling 22% over 55000 (ipv 65000 (=ned. prijs)); 12000
kosten onderhoud, benzine, verz, WB, rente; 7000
12000-7000-4300=700 belastbaar; zeg 350 (52% belasting) euro betalen
Prive; auto kost 30000 en geen 24000 (scheelt al behoorlijk)
kosten liggen iets hoger door hogere rente over 6000 euro; 7300
zakelijke km declaratie; 20.000 x 0,19= 3800 (dat is niet eens correct je rijd natuurlijk (ik wel) ook veel prive km, maar voor het gemak doen we alles); 7300-3800=3500 euro betalen volgens mij dus een stuk duurder
Groeten, Harm
Zakelijk;
je krijgt terug; BTW is +/- 6000
je schrijft dus 24000 (30000-BTW) over 5 jaar af; 4300
bijtelling 22% over 55000 (ipv 65000 (=ned. prijs)); 12000
kosten onderhoud, benzine, verz, WB, rente; 7000
12000-7000-4300=700 belastbaar; zeg 350 (52% belasting) euro betalen
Prive; auto kost 30000 en geen 24000 (scheelt al behoorlijk)
kosten liggen iets hoger door hogere rente over 6000 euro; 7300
zakelijke km declaratie; 20.000 x 0,19= 3800 (dat is niet eens correct je rijd natuurlijk (ik wel) ook veel prive km, maar voor het gemak doen we alles); 7300-3800=3500 euro betalen volgens mij dus een stuk duurder
Groeten, Harm
V70 2.4 2000
V70 T5 2003 MY 2004
V60 PIH Summum 2013 MY '14
V70 T6 2008
V70 T5 2003 MY 2004
V60 PIH Summum 2013 MY '14
V70 T6 2008
-
- 1st Gear member
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 03.03.2007 - 20:19
Fiscale afschrijving en bijtelling??? dit volg ik niet geheel. Afschrijving zakelijk ok maar de bijtelling is toch altijd over de nieuwwaarde....Indien een onderneming voldoende winst draait kun je prettig afschrijven en dan de auto na 2/3 jaar na prive halen en dan verkopen, met een nette winst. Fiscus moet je afschrijving natuurlijk wel volgen (economische restwaarde). Verder is zakelijk rijden bij een koop auto natuurlijk wel een hap uit je zakelijke investeringsvermogen...maar ja als je genoeg hebt is dat geen probleem.De bijtelling komt volgens mij over het top IB tarief (52%) dus betaal je 52% belasting over de bijtelling van 21/22% over de nieuwwaarde. Weet niet wat de kosten van een auto jaalijks zijn en of je een partner in je bedrijf hebt die misschien een Lupo (groene TDI rijdt) en die jouw kosten niet goedkeurt. Blijft een leuke discussie.
Ps ik heb net een V70 D5 in Duitsland gekocht met 39500 km uit 2002 en ben verkocht, heb de auto prive....
Ps ik heb net een V70 D5 in Duitsland gekocht met 39500 km uit 2002 en ben verkocht, heb de auto prive....
-
- 3rd Gear member
- Berichten: 469
- Lid geworden op: 14.07.2005 - 17:04
- Locatie: Arnhem
Oeps wacht even; uiteraard worden de kosten voor de helft "betaald door de belastingdienst plus je kunt de BTW terugvorderen;
3500 betalen minus de BTW over goederen is ongeveer 500 dus je betaalt 3000 + 350=3350 toch minder aantrekkelijk dan ik dacht, het vervelende is alleen; vallen er kosten hoger uit (onderhoud bv dan moet je dit prive helemaal zelf dragen; zakelijk betaald de fiscus behoorlijk mee en da's toch wel een fijne gedachte :razz: )
3500 betalen minus de BTW over goederen is ongeveer 500 dus je betaalt 3000 + 350=3350 toch minder aantrekkelijk dan ik dacht, het vervelende is alleen; vallen er kosten hoger uit (onderhoud bv dan moet je dit prive helemaal zelf dragen; zakelijk betaald de fiscus behoorlijk mee en da's toch wel een fijne gedachte :razz: )
V70 2.4 2000
V70 T5 2003 MY 2004
V60 PIH Summum 2013 MY '14
V70 T6 2008
V70 T5 2003 MY 2004
V60 PIH Summum 2013 MY '14
V70 T6 2008
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Dat is inderdaad dan ook het enige voordeel: Wanneer de kosten voor onderhoud de pan uit rijzen, zal het fiscaal (steeds) aantrekkelijker worden. Normaal gesproken ga je uit van louter voorgeschreven onderhoud. Helaas ben ik er nu achter dat de huidige generatie Volvo's kwalatief niet erg goed uit de bus komen. Hierdoor zijn de onderhoudskosten onverwacht hoger dan verwacht. Maar om nou bij aanschaf van een V70 vooraf al bijvoorbeeld € 2500,00 per jaar voor onderhoudt in te calculeren vind (of eigenlijk moet ik zeggen: vond) ik niet realistisch.
Let er nog wel even op, dat wanneer je de auto zakelijk zou verkopen (dus niet eerst aan "jezelf") je een naheffing kunt verwachten, omdat je de auto zeker fiscaal forser laat afschrijven dan in werkelijkheid het geval is. De auto inruilen is derhalve ook niet mogelijk, omdat hierbij de inruilprijs te achterhalen valt. Je zult de auto dus zelf moeten verkopen.
Ik ben nog niet overtuigd...
Let er nog wel even op, dat wanneer je de auto zakelijk zou verkopen (dus niet eerst aan "jezelf") je een naheffing kunt verwachten, omdat je de auto zeker fiscaal forser laat afschrijven dan in werkelijkheid het geval is. De auto inruilen is derhalve ook niet mogelijk, omdat hierbij de inruilprijs te achterhalen valt. Je zult de auto dus zelf moeten verkopen.
Ik ben nog niet overtuigd...
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Er zit op een investering van € 30.000,-- geen € 6.000,-- aan btw, je vergeet de rest bpm, daardoor zit er eerder iets van € 4.500,-- in
- Oceanracer
- Geartronic member
- Berichten: 22959
- Lid geworden op: 06.07.2006 - 12:26
- Locatie: Groningen
Klopt, BTW wordt berekend aan de hand van (rest-)BPM. Bovendien moet je bij verkoop (zowel zakelijk als prive) altijd weer BTW afdragen. Dus bij een BTW-voordeel van € 4.500,00 op dit moment en een BTW afdracht bij verkoop van bijvoorbeeld € 2.500,00 houd je dus een "voordeel" over van slechts € 2.000,00. Dat is heel wat anders dan de genoemde € 6.000,00.
@ Martin,
Een V70 met slechts 40.000 km is voor velen hier slechts een droom. Je zou er van uit mogen gaan dat de problemen/kosten die ik heb, voor jou pas komen als je ook de 2 ton hebt gepasseerd.
@ Martin,
Een V70 met slechts 40.000 km is voor velen hier slechts een droom. Je zou er van uit mogen gaan dat de problemen/kosten die ik heb, voor jou pas komen als je ook de 2 ton hebt gepasseerd.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- bart simpson
- Geartronic member
- Berichten: 22418
- Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
- Locatie: Torslanda
- Contacteer:
Waar je btwcomponent lager uitvalt zal je afschrijvingscomponent onverwacht hoger uitvallen, geen 20% van € 24.000,-- maar 20% van € 25.500,-- , scheelt je toch weer € 300,-- p/jaar
Volvo for life
- oudegroen
- 3rd Gear member
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 25.01.2007 - 13:15
- Locatie: Soest
- Contacteer:
békocht zul je bedoelen?Ps ik heb net een V70 D5 in Duitsland gekocht met 39500 km uit 2002 en ben verkocht, heb de auto prive
Joost
V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km
......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km
V40 1.9D 1999, 240.000km
V70 2.5D 2000, 170.000km
240 GL 1989, 275.000km
C70 2.4 2006, 45.000km
XC90 D5 2007, 200.000km
V70 2.5 1997, 300.000km
V90 T4 Polestar Egineered 2019, 35.000km
XC90 T8 Polestar Engineered 2017, 80.000km
240 GLE 1992, 400.000km
C40 2022, 500km
......... en voor de rally:
240 Turbo 1986, 0km