Vreemde trillingen bij 1850-1950 toeren

Alles over de 440 / 460
Johan Braziltraveller
4th Gear member

Octaangetal, niet gehalte... = waar, zat idd niet op te letten. :oops:
www.porsche.nl schreef:
Porsche en V-Power

Shell V-Power is de merknaam voor de speciale benzine van Shell, die inmiddels in 50 landen op de markt is. De samenstelling van V-Power is niet in alle landen identiek, maar wordt per land specifiek bepaald. Gemeenschappelijk zijn de unieke reinigende eigenschappen, de zeer goede verbrandingseigenschappen en het lage zwavelgehalte. Per land wordt onder meer het octaangetal bepaald.

In deze afweging wordt rekening gehouden met de samenstelling van het wagenpark (aantallen DISI motoren en motoren met actieve pingelsensor), rijstijl en rittenpatroon, tankgedrag, capaciteit van de raffinaderij en CO2 uitstoot in relatie met het octaangetal van de geproduceerde benzine en de productiekosten.
Voor de Nederlandse markt is hierbij naar voren gekomen, dat op dit moment een octaangetal van 97 het maximale voordeel oplevert.
Shell V-Power is voor alle benzinemotoren de beste benzine, maar levert vooral in motoren met een actieve pingelsensor en met name direct ingespoten motoren voordeel ten opzichte van Euro95 door het hogere octaangetal en het ontbreken van zwavel, waardoor de katalysator optimaal werkt en minimaal hoeft te regenereren.

98 octaan
De meeste moderne motoren, waarvoor een brandstof met een octaangetal van 98 is voorgeschreven, zullen op V-Power beter presteren, dan op een handelskwaliteit Super Plus 98. Door de combinatie van octaangetal, betere vlamsnelheid en reinigende werking, zal de motor zich uiteindelijk inregelen op het maximale prestatieniveau.
Risico bij overschakeling bij motoren van na 1992 is er niet. Zou de motor zich door langdurig gebruik van een handelskwaliteit Super Plus benzine toch hebben ingeregeld op een octaanbehoefte boven de 97 van de Nederlandse V-Power, dan regelt de pingelsensor terug tot onder de detonatiegrens. Na enkele tankvullingen V-Power zal de motor zich op het maximum prestatieniveau instellen.

Bij motoren van voor 1992 moet men wat voorzichtiger zijn. Wanneer een motor zonder pingelsensor een daadwerkelijke octaanbehoefte heeft van 98, dan is er geen bescherming van de elektronica en kan veiligheidshalve beter Super Plus worden gebruikt.
www.wetenschapsforum.nl schreef:Ik kan 95 tanken, rijdt ie lekker, als ik 98 tank rijdt ie gewoon beter, merk je best wel, en als ik in Duitsland de V-Power ga tanken ( woon aan de grens ) dan rijdt ie Geweldig, want ik Duitsland zit er 100 octane in de V-Power, tegen 97 in Nederland.
www.autoexperience.nl schreef: Voor welke auto's is V-Power geschikt?
V-Power heeft een octaangetal van 97. Alle auto's die op Euro 95 rijden, kunnen probleemloos overstappen op V-Power. De leeftijd van de auto speelt geen enkele rol. Je hoeft zelfs de tank niet eerst leeg te rijden. Shell V-Power kan ook probleemloos worden gemengd met andere benzines.
8)
VOLVO 440 1.8i '96
Michel740Turbo
5th Gear member
Contacteer:

Al eens geken naar het vacuum potje van de ontsteking gaat weleens olie in zitten. En dan vervroeg je onsteking niet goed of erge slaat je motor dood op een bepaalt toeren gebied.

Je kan hem vinden onder kapje op het schudboord of volg het slangetje naar je voor raam.
succes verder
- Volvo C30 D2 driv-e R-design 08-2011
- Ford Focus C-Max 1.6tDci 05-2004 For Sale
- Volvo 740 2.0i TIC (B200ET) 1986 RIP'10
- Volvo 440 1.8i NordicSportline 1994 RIP'07
marcel 440
Starter

Hallo,
Ik las dat julie van een trilling naar Vpower gingen.
Zelf heb ik ook het probleem van de trillingen, maar dan tussen de 1200 en 1800 toeren.
Het hele vooronder trilt en ik voel het in mn stuur en pedalen. Als ik inderdaad snel (?) op trek, lijkt het minder. Ik zou niet weten wat het is. Een kennis van me wees me op de pomp van de stuurbekrachtiging. Ik weet niet of het zo is dus als jullie wat weten? Betreft een 440 uit 91
Denniskl
5th Gear member

Ik heb de laatste 2 weken ook trillingen gehad.
Maakte niet uit hoe hard ik reed.

De auto is laatst bij de dealer geweest.
2 maanden geleden ofzo.
Toen hebben ze de wielen van voor naar achter gedaan en andersom.
Had te maken met t profiel.

Wat blijkt nou?
Alle wielen zaten LOS!!!! :evil:
Sommige bouten kon ik gewoon los bewegen!!!
Had al een afspraak gemaakt voor de garage.
Die kon ik daarna weer afzeggen.
Heb alles zelf maar goed vastgedraaid.
Een stuk gereden en nog alles nagedraaid.
En het trillen is helemaal weg.
Volvo S40, 1.8, 2001, Volvo S40, 2.0 T, 2003
[rainbow]Volvo S60, 2.0 T, 2003[/rainbow]
roever
4th Gear member

Nou mijn wielen kunnen het niet zijn, want die heb ik al verschillende keren eraf gehad. Bij mij zit het probleem ook duidelijk in de motor, want ik heb het alleen als de motor warm is...

Stuurbekrachtigingspomp kan het ook niet zijn, want.... die heb ik geen (heb maar een DL)! Haha, dus daar zal het probleem niet zitten bij mij.

Een kennis meende dat het kon komen door de distributieriem (die is vervangen bij 90.000 en ik zit nu op 136.000, maar de laatste vervanging is wel al meer dan 6-7 jaar geleden). Mogelijk staat die niet strak genoeg meer. Gelukkig kan ik die zelf / met wat hulp vervangen dus ben ik daar voor 50-100 euro klaar mee (met of zonder spanrollen)... Ik ga het deze vakantie nog een keer doen, zal jullie laten weten of het een oplossing is voor het probleem.
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
roever
4th Gear member

Even een update, zoals beloofd zou ik laten weten of het vervangen van de distributie een oplossing was voor het resonantieprobleem. Ik merk dat het geluid nu wel minder luid is, maar het is nog steeds aanwezig, dus een echte oplossing is het helaas niet.... Dan maar weer verder zoeken!
Volvo V50 DRIVe S/S Pro Edition R-Design 2012, Winterline, Black Sapphire Metallic, trekhaak, sunblinds.
Guestuser

Hallo Ik weet niet of ik nog iets vragen kan op dit bericht uit 2005.

Ik heb ook van die trillingen en vraag me af of het ooit is opgelost?
Het lijkt mij de motorsteun.

mvg Shasta

volvo 460 1.8 1994
YannickvanRooyen
4th Gear member

Shasta schreef:Hallo Ik weet niet of ik nog iets vragen kan op dit bericht uit 2005.

Ik heb ook van die trillingen en vraag me af of het ooit is opgelost?
Het lijkt mij de motorsteun.

mvg Shasta

volvo 460 1.8 1994
wanneer trilt je auto? stationair? Meestal een lekke spruitstukpakking of bougie die niet mee doet (dus een cilinder die niet mee doet)..
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
Guestuser

Zo rond de 1700-2000 toeren als ik dan het gas loslaat. Bij hogere toerentallen loopt hij prima. Is een soort resonans. De motor trekt verder goed.

Shasta
YannickvanRooyen
4th Gear member

gok het dan bij een steun of de demping inderdaad...
Guestuser

Zou het aan dat soort schokbrekertje kunnen liggen wat naast de motor zit bij de riemen tussen het blok en de coroserie. Die beweegt nauwelijks als ik gas geef. Ik heb wel tekeningen van de motorsteunen gevonden maar niets over die schokbreker. En zijn die motorsteunen makkelijk te vervangen?

Groetjes Shasta
YannickvanRooyen
4th Gear member

dat schokbrekertje hoort de schok te breken (en dus op t oog niet beweegt), en het blok op zn plaats te houden.. steunen zijn niet makkelijk te vervangen denk ik.. kan je het niet vertellen :(
pietjebel
Starter

Die trillingen/resonantie heb ik ook enigszins, het is bij mij op 1500 rpm
het sterkst. In de auto is dan een donkere resonerende dreun te horen.
Bij het verdraaien van het stuur komt daar een geluid bij .
Tevens heb ik gemerkt dat de hele stuurkolom ook wat in trilling komt.

Ik denk dat het de stuurbekrachtigingspomp wel eens zoals al gezegd werd hier, mee te maken hebben. Die heeft natuurlijk ook niet het eewige leven
Temeer omdat het verdraaien van het stuur effect heeft.

Eerst ga ik binnenkort de flexibele uitlaatkoppeling loshalen bij iemand, ook dat heeft veel effect op bijgeluiden als die niet goed is.
Boven de 2000 rpm is er niets aan de hand en rijdt en klinkt de auto als nieuw!

ps Ik heb een sportsline nordic bj 97, 170dkm.
zoem
1st Gear member

Dit klinkt misschien suf, maar ik had een heel irritant tril geluid ook rond 1900 toeren, het bleek het glaasje te zijn van mijn interieurverlichting. Dat verhelpen scheelt al een hoop irritatie.
nielo
3rd Gear member

Wel een topic van uit 2007 :roll:
Volvo 480 turbo paris blue 93.
Volvo 460 1.8i 95 Luxury-Line( RIP)
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”