benzineverbruik

Dus niet Amazone, zoals veel gezegd wordt.
Plaats reactie
JohanvZ
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 28.10.2005 - 22:34

Hallo, heb een B18 met een enkele stromberg carbarateur van een B20. Het benzineverbruik is ongeveer 1 op 5! Weet iemand of het mogelijk is om dit gunstiger te krijgen met deze combinatie, zo ja hoe???

mvg Johan
Gebruikersavatar
wassinkh
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 30.08.2006 - 20:32
Contacteer:

Hallo Johan,
Dat lijkt mij wel erg aan de hoge kant.
Mijn 133 GT deed dat ook na de revisie, toen ik op benzine moest inrijden. Na wat afstelwerk werd dat 1 op 9 wat ik prima vond, voor de tijd dat ik op benzine reed.
Nu rijdt ik op LPG en haal op lange afstanden makkelijk 1 op 9 bij 130 km/uur
Zodra ik veel stadsverkeer ga rijden gaat het verbruik naar 1 op 7 a 8.
Mijn motor is een 2 liter met 2 SU carburateurs en K nokkenas.
Tevens heb ik een cilinderkop met grotere kleppen.
Dus met jouw motor en enkele carburateur moet je dat ook kunnen halen.
Ik zou de motor eens goed af laten stellen, wat je met de huidige benzineprijs zo weer terug verdiend.

Groeten , Huib
JohanvZ
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 28.10.2005 - 22:34

Hoi Huib, bedankt voor je reaktie.
Tja hobby mag wat geld kosten he, ik heb 'm niet nodig voor dagelijks gebruik vandaar, maar ik ben benieuwd of ik zelf iets aan het verbruik af kan stellen. Heb nu alles volgens het boekje gedaan en constateer dit verbruik...
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

Bij normaal gebruik is 1 op 5 teveel. Is de Stromberg afgesteld voor de B18? Ik had het andersom, een Weber voor een B18, op een naar 2 liter opgeboorde B18 (=B20). Dat liep wel, maar niet echt lekker. Om dat goed te krijgen zou er sowieso een andere naald in moeten. Omdat Volvo behoorlijk wat verschillende naalden heeft gebruikt in de loop der jaren, is het niet makkelijk te zeggen welke je hebben moet. Als het niet wil lukken, kan je wellicht even kijken bij www.bccp.nl. Die hebben een speciale rollerbank om het oudere spul door te meten en kunnen je ongetwijfeld vertellen hoe je het goed draaiend krijgt.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
JohanvZ
1st Gear member
Berichten: 38
Lid geworden op: 28.10.2005 - 22:34

Beste Geus,

Bedankt voor je reaktie, het bedrijf dat je aanbeveeld ligt nogal ver weg (woon zelf in Dommelen NB) maar ik ga achter je suggestie van de verschillende naalden aan.

Johan
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

Das een beetje uit de buurt, ja. Maar voor zover ik weet de enige rollerbank in Nederland van dit soort. Misschien kan een ervaren monteur op gevoel / gehoor wat verschillende naalden proberen. Die zal het ongetwijfeld kunnen verbeteren, maar als je het echt goed wilt hebben, moet je meten. Je kan ze allicht eens vrijblijvend bellen. Alternatief kan zijn een Weber-vervangingscarburateur, als de Stromberg ook al wat ouderdomsverschijnselen heeft. Motortype (B18 + type nokkenas) doorgeven en ze moeten kunnen vertellen welke je hebben moet. Zou ik alleen doen als je een originele motor hebt. Bij revisie kan ie opgeboord zijn en dan is maatwerk beter.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Gebruikersavatar
pieter007
5th Gear member
Berichten: 1307
Lid geworden op: 23.12.2005 - 14:32
Locatie: Putte , bij mechelen
Contacteer:

wassinkh schreef:Hallo Johan,
Dat lijkt mij wel erg aan de hoge kant.
Mijn 133 GT deed dat ook na de revisie, toen ik op benzine moest inrijden. Na wat afstelwerk werd dat 1 op 9 wat ik prima vond, voor de tijd dat ik op benzine reed.
Nu rijdt ik op LPG en haal op lange afstanden makkelijk 1 op 9 bij 130 km/uur
Zodra ik veel stadsverkeer ga rijden gaat het verbruik naar 1 op 7 a 8.
Mijn motor is een 2 liter met 2 SU carburateurs en K nokkenas.
Tevens heb ik een cilinderkop met grotere kleppen.
Dus met jouw motor en enkele carburateur moet je dat ook kunnen halen.
Ik zou de motor eens goed af laten stellen, wat je met de huidige benzineprijs zo weer terug verdiend.

Groeten , Huib

ik zie dat je een andere nokkenas en dubbele carburator hebt en een cilinderkop met grotere kleppen ,

scheelt dit veel om te rijden (dus het optrekken en nog goed rijden)

tot hoe groot kan je met de kleppen gaan ?
en waar haal je die kleppen dan ?
mijn volvo: V50 2007 2.0D(black sapphire) /Amazon 1968 B20(hemelblauw)
pa zijn volvo's : s80 2006 2.4D /Amazon 1967 B20 & P1800E
Gebruikersavatar
wassinkh
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 30.08.2006 - 20:32
Contacteer:

Ik heb een cilinderkop van een B20 uit 1974, dus waarschijnlijk uit een 144.
Je kunt ook een kop van een injectiemotor nemen, waarbij je dan de injector gaten moet dichten. Die kleppen zijn nog groter.
Bel anders even met www.garagevanwest.nl want die hebben hier ervaring mee.
Het resultaat is een heel mooi lopende motor, ook stationair, met een geweldig koppel over het hele gebied.
Als je 50 km/h rijdt in de 4e versnelling en je geeft gas, dan gaat ie in een keer door naar de 150- 160.
Hoeft natuurlijk niet, want ik heb een overdrive, maar het kan wel.
Gebruikersavatar
Geus
4th Gear member
Berichten: 694
Lid geworden op: 05.04.2007 - 21:16

De gietvorm van de originele B18 was zo ruim bemeten, dat er makkelijk zonder problemen groter geboord kon worden. Volvo zelf had dit snel in de gaten en maakte de B20 uit dezelfde mal als de B18. In principe kan je elk B18/20-blok zo krijgen als de latere varianten die Volvo zelf heeft geleverd.

Maar om even terug te komen op het probleem van Johan. Dat is natuurlijk ook een oplossing, je blok laten reviseren volgens B20-specificaties. Wel een erg dure oplossing. Toch wel stom, ik had twee jaar geleden van jouw probleem moeten weten, dan hadden we waarschijnlijk carbs kunnen wisselen tot beider tevredenheid.
Volvo 121 (Amazon), 2.0 , 1966, donkergroen
Volvo V70 Europa, 2.5 10v, 1997, Nautic blue pearl
Volvo S60 D (2.4, 126 pk), 2007, donkerblauw
Gebruikersavatar
wassinkh
1st Gear member
Berichten: 22
Lid geworden op: 30.08.2006 - 20:32
Contacteer:

Opboren naar 2 liter is niet zo vreselijk veel duurder.
Als je toch je onderblok laat reviseren, betaal je voor 3 boorslagen extra ongeveer 150 euro extra om op de 2 liter te komen.
Heb je trouwens ook geen overmaat zuigers nodig.
Ik heb dat 8 jaar geleden gedaan met mijn 122S en dat kostte mij 300 gulden meer.
Je moet alleen een 2 liter cilinderkop zien te vinden, want met een 1800 kop gaat het niet lukken.
Meestal zit men niet te wachten op inruil van een 1800 kop op een 2 liter kop.
Plaats reactie

Terug naar “De Amazon”