elektrische raamopener

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rob
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 25.01.2005 - 09:47
Locatie: Rotterdam

Bij Conrad zojuist aangeschaft de bediening om de ramen aan de voorzijde elektrisch te openen. Ik moet zeggen, de set wordt heel compleet afgeleverd, met voldoende materiaal om in elke auto te passen. Een aanrader! Erbij geleverd een relais waarvan ik uitga dat deze ervoor zorgt dat de ramen automatisch sluiten wanneer de contactsleutel wordt teruggedraaid. Er lopen draden van het relais naar de motoren en er is er één gemerkt "zündung". De\e draad moet denk ik naar het kontakt lopen. Heeft er iemand enig idee waar ik deze op moet aansluiten. Ik heb nog niet gekeken maar ik ga er zomaar vanuit dat er meerdere draden op het kontakt zitten. Dit is trouwens het enige vraagteken in de beschrijving, verder lijkt het me eenvoudig te installeren.
Volvo 440 Sunray feb. 1991 2e eigenaar, 150.000 km, 2005 voorzien van een facelift !
Nu de trotse eigenaar van een S40 2005 2e eigenaar 49000 km
Sjef
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 13.12.2005 - 16:52

Hee dat klinkt wel interessant.
Heb je misschien een linkje? wat kost het? Specifiek voor de 440?
Dus ook met mette knoppen enzo?

Zündung doet mij idd ook aan contact denken.
Gebruikersavatar
Rob
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 25.01.2005 - 09:47
Locatie: Rotterdam

kijk maar op www.conrad.nl bij autoaccesoires en comfortuitrusting. Betaalde 119 euro voor 2 portieren. Geschikt voor alle auto's. Ben er net effe mee bezig geweest en de aandrijfas zit er al op. Geen enkel probleem. Nu nog een mooi plekje vinden voor de motor.
Volvo 440 Sunray feb. 1991 2e eigenaar, 150.000 km, 2005 voorzien van een facelift !
Nu de trotse eigenaar van een S40 2005 2e eigenaar 49000 km
Sjef
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 13.12.2005 - 16:52

Nou, dat biedt wel perspectieven. Zou je een fotootje willen plaatsen van hoe je het erin gezet hebt?
Gebruikersavatar
Rob
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 25.01.2005 - 09:47
Locatie: Rotterdam

uiteraard
Volvo 440 Sunray feb. 1991 2e eigenaar, 150.000 km, 2005 voorzien van een facelift !
Nu de trotse eigenaar van een S40 2005 2e eigenaar 49000 km
YannickvanRooyen
4th Gear member
Berichten: 615
Lid geworden op: 29.06.2006 - 18:44
Locatie: Alphen aan den Rijn

je geeft het antwoord op je vraag zelf al! op het contact aansluiten! makkelijkste is denk ik de contactdraad die naar je radio loopt...
1995 Volvo 440 Turbo RICA TROLVO 440_GL
Sjef
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 13.12.2005 - 16:52

Wat ik me net bedenk, heb je centrale portiervergrendeling? In dat geval loopt er al prik naar de deuren. Zou je die ook voor de raampjes kunnen gebruiken? Of trekt het misschien teveel stroom?
Gebruikersavatar
Rob
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 25.01.2005 - 09:47
Locatie: Rotterdam

ik denk dat dat teveel is, alhoewel het niet voor te stellen is dat zowel de cv als de raamsluiting tegelijk gebruikt gaan worden. Ik heb al een nieuwe draad getrokken, de geleverde draden zijn lang genoeg.
Volvo 440 Sunray feb. 1991 2e eigenaar, 150.000 km, 2005 voorzien van een facelift !
Nu de trotse eigenaar van een S40 2005 2e eigenaar 49000 km
Gebruikersavatar
Rob
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 25.01.2005 - 09:47
Locatie: Rotterdam

Afbeelding
Afbeelding

De bovenste foto laat de plaatsing van de aandrijfas zien. Op de onderste foto zie je de aandrijfas met een bocht van 180 graden achter het schot verdwijnen, daar heb ik de motor geplaatst, deze paste precies tussen het schot en het omlaagbewegende raam. Let op: dit is het portier van een 440 uit '91. Binnenkort ga ik het bestuurdersportier doen, dat is er één uit '95
Volvo 440 Sunray feb. 1991 2e eigenaar, 150.000 km, 2005 voorzien van een facelift !
Nu de trotse eigenaar van een S40 2005 2e eigenaar 49000 km
Gebruikersavatar
Rob
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 25.01.2005 - 09:47
Locatie: Rotterdam

Zojuist de deurbekleding geplaatst en zo ziet het er uit als het af is:

Afbeelding
Afbeelding
Volvo 440 Sunray feb. 1991 2e eigenaar, 150.000 km, 2005 voorzien van een facelift !
Nu de trotse eigenaar van een S40 2005 2e eigenaar 49000 km
Sjef
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 13.12.2005 - 16:52

Netjes! Hoe lang ben je er ongeveer mee bezig geweest?
Gebruikersavatar
Rob
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 25.01.2005 - 09:47
Locatie: Rotterdam

een uurtje. De draden aan de motor zijn niet zo heel lang, dus ik heb de motor een keer moeten verplaatsen. Verder is het eenvoudig en duidelijk te plaatsen.
Volvo 440 Sunray feb. 1991 2e eigenaar, 150.000 km, 2005 voorzien van een facelift !
Nu de trotse eigenaar van een S40 2005 2e eigenaar 49000 km
Gebruikersavatar
Rob
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 25.01.2005 - 09:47
Locatie: Rotterdam

Het is me nu duidelijk waarom de portierbekleding niet op het portier past: de as van de raamopener van de '91 versie is een stuk korter dan die van '95. daarom kreeg ik de zwengel er niet op. Mijn linkerportier is vervangen door een '95 versie, maar het monteren van de motor daarop is een stuk moeilijker, juist omdat die as zolang is. Heb er al spijt van dat ik mijn oude portier heb weggedaan. Moet nu opzoek naar het zwngelsysteem van een '91 versie. Wordt vervolgd...
Volvo 440 Sunray feb. 1991 2e eigenaar, 150.000 km, 2005 voorzien van een facelift !
Nu de trotse eigenaar van een S40 2005 2e eigenaar 49000 km
Gebruikersavatar
Rob
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 25.01.2005 - 09:47
Locatie: Rotterdam

Wie kan zijn elektronica kennis met mij delen in deze: onderstaand allereerst het aansluitschema van de elektrische raamopeners, daaronder het aansluitschema met een relais. Als ik alles aansluit volgens het eerste schema werkt alles perfekt. Sluit ik het aan volgens het tweede schema, dan werkt alles ook, maar er is geen verschil met of zonder het relais. Doe ik iets verkeerd? Waar is dit relais voor?

Afbeelding
Afbeelding
Volvo 440 Sunray feb. 1991 2e eigenaar, 150.000 km, 2005 voorzien van een facelift !
Nu de trotse eigenaar van een S40 2005 2e eigenaar 49000 km
Sjef
1st Gear member
Berichten: 45
Lid geworden op: 13.12.2005 - 16:52

Hmmm, als werktuigbouwer roep ik altijd heel overtuigd dat electro helemaal niet moeilijk is. V=I*R zeg ik dan.

Kan het iets te maken hebben met het spanningsvrij stellen van de motoren bij uitschakelen van je contact?
Gebruikersavatar
Rob
2nd Gear member
Berichten: 208
Lid geworden op: 25.01.2005 - 09:47
Locatie: Rotterdam

dat kan, maar daar is dan dat relais niet voor nodig, kwestie van de juiste draad pakken
Volvo 440 Sunray feb. 1991 2e eigenaar, 150.000 km, 2005 voorzien van een facelift !
Nu de trotse eigenaar van een S40 2005 2e eigenaar 49000 km
Gebruikersavatar
EvolvE
5th Gear member
Berichten: 1092
Lid geworden op: 17.12.2005 - 18:30
Locatie: Limbabwe

dan zou ik toch liever op de sloop een origineel setje met originele schakelaars monteren,

lijkt mij makkelijker....
Erwin

480 Turbo
www.volvo480forum.com
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”