Rijden op spikes in Scandinavie?

Zomerbanden, winterbanden, bandenboeren bandenplakken? Kortom alles over het contact met de weg.
Plaats reactie
timmermansr
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 07.05.2007 - 11:48
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Ik heb juist met mijzelf en mijn vrouw afgesproken om deel te nemen aan de Volvo Arctic Circle Meeting in februari 2008. Dit betekent enkele duizenden kilometers over sneeuw en ijs.

Uiteraard rijd ik dan op winterbanden. Ik denk echter dat dit alleen niet voldoende is, maar om nu gelijk 1000 kilometer op kettingen te rijden...

Dus ik vroeg me af of iemand hiermee ervaring heeft. Wat is er op de markt voor deze omstandigheden? Moet ik spikes huren? Bestaan er socks met spikes? Of moet ik me gewoon niet teveel zorgen maken?

O ja, ik rijd een S80 2.4D Kinetic MY2007
Gebruikersavatar
liquid_force
6th Gear member
Berichten: 4695
Lid geworden op: 12.11.2005 - 19:18
Locatie: Zürich

op zich zijn banden met 'dubbs' (zoals ze in zweden genoemd worden) moeilijk te huren, maar als je kijkt wat de aanschafprijs is, zou ik ze gewoon kopen. Er zijn vaak genoeg aanbiedingen waardoor je ze lokaal koopt hier, laat monteren (afspraak maken van te voren :)). Eventueel kun je ze ook hier weer proberen te verkopen. In het koop en verkoop process wil ik je eventueel best begeleiden.

Ik zou persoonlijk niet naar die meet gaan zonder fatsoenlijke banden. De winterbanden die je in nederland koopt (raar trouwens om in hartje mei over winterbanden te praten, het begint vroeg dit jaar :)) worden hier verkocht als zijnde all-season banden, en daar zou ik me persoonlijk niet veilig op voelen om zo noordelijk te gaan.

Er zijn geen socks met dubbs.

Als je op http://www.dackonline.se/dack.html kijkt, Vinterdäck (dubbade) dan heb je een idee over prijzen.
timmermansr
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 07.05.2007 - 11:48
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Bedankt voor de tips! (Overigens is er op de Zweedse bandenwebsites opmerkelijk weinig info over winterbanden op deze mooie dag in mei. Vreemd zeg ;-) ...

Ik las ook ergens dat ik na aankomst in Zweden spikes in mijn eigen winterbanden kan laten 'schieten', die ik er bij terugkomst weer zelf met een tang uit kan trekken. Zgn. zonder verdere schade aan de banden. Heeft iemand hier wel eens van gehoord?
broekie
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 20.11.2006 - 21:56
Locatie: TRONDHEIM

Hei Timmermansr!

Dubbdäck in het Zweeds, annex piggdekk in het Noors. Ik woon ruim 10jr in Trondheim/N, en ben afgelopen december overgegaan van een 1997 V40 1.9TD op zgn helårsdekk Vredestein Wintrac (lett. 'helejaarbanden', oftewel wat men in NL aanduid als 'winterbanden') naar een 2005 XC70 D5 op piggfritt. Trondheim kent niet het Zweedse landklimaat waar het vnl koud is. Hier is het veelal wisselend rond de 0oC, met dan weer vorst, dan weer dooi.

Ergo, de wegen zijn hier vele malen slechter berijdbaar dan hogerop danwel meer landinwaarts waar de koude nagenoeg constant aanhoudt. Dan is het weer slaps (slush, papsneeuw), dan hålke (ijzel, koeksneeuw), danweer bar vei (kaal asfalt). Als je ergens behoefte hebt aan spikes, dan is het hier, niet op droge paksneeuw, nee zelfs niet bergje-op. In al die 10jr dat ik hiet gewoond heb, ben ik misschien 1-2x niet naar boven gekomen met m'n helårsdekk (!), en dan kwam een Subaru met spikes (=buurman) ook niet naar boven. Met mijn huidige winterbanden (Hankook Icebear piggfritt) kom ik uiteraard verder, en dergelijke banden zou ik ook aanbevelen.

Alle tests zijn het er roerend over eens dat spikes alleen een voordeel hebben op nat ijs, voor het overige hebben frictiebanden de overhand. Omgekeerd hebben spikes zelfs een nadeel op kaal asfalt met langere remweg en veel meer lawaai. Plus dat spikes veel meer milieu-ONvriendelijk zweefstof produceren, waarvoor in de vier grootste steden in Noorwegen (OSL, BGO, TRD, SVG) zelfs een speciale seizoensbelasting wordt geheven. Spikes zijn overigens slechts 4-5mm lang dus iets heel anders dan wat rallyerijders monteren. Kijk hier, een winterbandentest: http://www.motor.no/incoming/article13613.ece Motor is de Noorse tegenhanger van de Nederlandse Autokampioen. Je ziet dat de hoogste score van piggfritt vrijwel die van pigg evenaart; het verschil ligt aan de hogere score op nat ijs van de pigg. Maar de Zweedse binnenlanden in februari hebben domweg geen nat ijs.

Mijn Italiaanse vrouw liet in NL bij een goedgesorteerde bandencentrale noordse (merk de extra 'd'; ie. 'nordic') winterbanden monteren toen ze naar Trondheim verhuisde. Die hebben snelheidsklasse Q (160km/h) of R (170km/h), die hier in de nordiske land toegestaan zijn, zij het alleen tijdens de wintermaanden. Dan kun je dus je banden thuis monteren en gerust zonder boetes door Duitsland, want daar zijn pigg 'strengstens verboten'! Je zal ze denkelijk wel op tijd moeten bestellen.

Afhankelijk of de meeting in Zweden is of in Noorwegen, dan wordt die dus gehouden in Jokkmokk of nabij Mo i Rana, of verder naar boven. Meer info is welkom, want het klinkt sowieso leuk.

Ten laatste: vroeger stond er op de ColorLine kade in Oslo (toen nog Freddy Olsen lines) een tent waar je pigg kon omruilen voor piggfritt en vice versa, hetzij voor vakantie richting vasteland, hetzij noordwaarts. Heb er nooit meer op gelet omdat ik reeds voorzien was, maar wellicht kan je op/via www.colorline.no wat achterhalen? Bovendien aardige bootreis, en gemakkelijke reistijden Oslo-Kiel.

Beste groeten, en schroom niet contact op te nemen,
med vennlig hilsen,
Maarten Broekmans
Sincerely Yours,
Maarten
Gebruikersavatar
Jeroentje
2nd Gear member
Berichten: 185
Lid geworden op: 25.02.2006 - 22:15
Locatie: nieuwegein

Dat laatste is een mooie info zeg. Ik ben 2 jaar geleden met mijn sierra naar Dombas(N) gereden met nieuwe winterbandjes. Helaas bood het geen weerstand tegen de ijzige wegen in dat gebied. Iedereen reed op spikes. Zelfs de sleepauto die mij tot 2x toe uit de greppel getrokken heeft. Zelf komen er bij mij spikes onder via een contact in noorwegen als ik weer die kant op ga. Die koopt voor mij een setje incl velgen en ik rijd zelf op wintertjes die kant op. Vervolgens wissel ik ze daar om en kan ik daar op spijkertjes door rijden. Let wel gebeurt alleen als ik in okt/november die kant op ga. Was vorig jaar toen ik weg ging -20 en dus fris en reden voor ijsvorming.

Foto ter illustratie :?

Afbeelding
Ford escort MK3 1984. 1.6 8vEFI turbo 200PK
Ford fiesta MK3 1994 xr2i 1.8 16v 130PK.
Volvo 440 turbo '93.
Opknappen en opfokken dat ding. T25 in aantocht
timmermansr
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 07.05.2007 - 11:48
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Heren, bedankt voor jullie bijzonder nuttige tips. Ter verduidelijking (en uiteraard ook ter uitnodiging!), de Volvo Owners Meeting at The Arctic Circle (VOMAC) is van 7 t/m 9 februari 2008 in Zweden. Het evenement begint in Umea/Arvidsjaur en brengt een bezoek aan Jokkmokk. Kijk voor info en (later) inschrijven op http://www.vomac.org

De meest logische aanrij-route vanuit Nederland is dan via Denemarken naar Zuid Zweden, en via vrijwel de hele lengte van de E4 via Stockholm en langs de Botnische Golf naar Umea en dan het binnenland in naar Arvidsjaur. Het lijkt me dat deze hoofdweg grotendeels sneeuw en ijsvrij gehouden zal worden. Ik reken op 50% schoon en 50% besneeuwd/beijsd wegdek op de 2300 kilometer lange route van Nijmegen naar Arvidsjaur (4600 km retour).

Desalniettemin zullen ook grote delen er uit zien als op bovenstaande foto. Ik zal de uitgebreide adviezen van onze Noorse en Zweedse forum collega's daarom graag ter harte nemen en meenemen naar mijn bezoek aan de bandenspecialist. Het lijkt er op dat ik op echte (Noordse) winterbanden waarschijnlijk het verste zal komen en zal hier dan ook genoeg geld voor vrijmaken.

Ik hoop eigenlijk op meer Nederlandse forum-deelnemers voor dit avontuur, zodat we ons gezamenlijk via dit forum kunnen voorbereiden.

Bedankt!
Remco
broekie
1st Gear member
Berichten: 20
Lid geworden op: 20.11.2006 - 21:56
Locatie: TRONDHEIM

Jeroentje, Timmermanrs,

Twee jaar geleden was inderdaad uitzonderlijk weer in de zin van een tussentijdse en ongewone dooiperiode die de rijbaan deed verijzen, en dan begin je met frictiebanden dus minder. Ik ben zelf een defensieve rijder dus heb daar geen problemen mee, maar anderen zullen wellicht hun rijstijl (danig) moeten aanpassen.

Desondanks ben ikzelf ook ooit verrast, bij terugkomst van Zweden via de E14, bij Stjørdal in Noorwegen van de weg gegleden in een zeer flauwe bocht. Met mijn V40 op helårsdekk, dat wel. Desalniettemin, sleepdienst Falken (zie plaatje boven) draaide overuren. Ik had een goede 'englevakt' zoals men dat hier zegt want ik landde zonder enige schade in een grote hoop sneeuw. De hulpdienst trok mij los en was duidelijk misnoegd met zijn overwerkregeling. Eerst thuis vond ik uit dat hij de plaats des ongevals beschreven had als "Bæsjhaugen", vrij vertaald 'Drolhoop'. Ik heb dus nooit en te nimmer een rekening thuisgekregen! :)

Een alternatieve route zou kunnen zijn NL-Kiel, vanaf daar de pont naar Oslo, en vanaf Oslo dan de E6 omhoog. Je kan dan door naar Trondheim (via Elverum over de 3 tot Ulsberg, dan weer E6), en dan vanaf Trondheim via Stjørdal E14 richting Zweden naar Östersund, dan noordwaarts via Dorotea en Vilhelmina naar Umeå aan de Botnische golf.

Ook mogelijk: na Oslo E6 de afslag naar de 24 nemen en via Kongsvinger dan Zweden in, Torsby en dan langs Fredrikstad (Bergslagen) noordwaarts, ook heel mooi.

Overigens: Zweden ligt áchter de Caledoniden (ie. de langste bergketen van Europa, noteert U even?) en heeft zodoende dus een veel droger en kouder klimaat dan Noorwegen dat voor en ten dele op die keten ligt. Kijk voor kaarten even op mijn werkgever's site: http://www.ngu.no/modules/module_109/pu ... tityId=432.

Voor de hardballs: vanaf Jokkmokk 90km west naar Kvikkjokk, dan 5d trekking via de 'Kungeleden' naar de Kebnekaise, op de grens met Noorwegen. Dient geregeld als testsite voor extreme outdoors gear wegens het barre klimaat heeft de hoogte van 'slechts 2103m' een drievoudig effect. Tevens prachtig landschap rond het meer Tjaktjajaure. Anbefales!

Wie meer sneeuw en kou wil kan doorrijden via Finland (Karesuando/Kaaresuvanto) naar Karasjok in Noors Lapland, en daar een wintertrek doen bij Sven Engholm (www.engholm.no). Buiten slapen bij -40kleinhoognulletje C doet wat met je!

Beste groeten,
Maarten
Sincerely Yours,
Maarten
Plaats reactie

Terug naar “Banden en velgen”