Ik snap nog steeds niet wat er mijn koppeling mis is.
Normaal wegrijden lukt bijna niet. De hele auto gaat dan zo schokken.
Als je met meer gas wegrijdt verandert dit in een zwaar vibrerend geluid wat ook voelbaar is.
Ligt dit alleen aan de koppeling of is het een combinatie met de versnellingsbak? De bak maakt overigens fluitend geluid vooral bij ca. 40 km/u in de 2e en 3e versnelling.
Wie herkent deze problemen?
Bibberende koppeling
- Oceanracer
- Geartronic member
Klinkt als een "defect" vliegwiel. Ook wel twee-massa-vliegwiel of dual-massa-vliegwiel genoemd. Enige oplossing is vervangen. Raadzaam om dan ook gelijk koppeling + drukgroep mee te nemen. De bak is er dan toch al onderuit.
Volvo V70 1999 TDI Nautic Blue
Volvo V70 2002 2.4 Ocean Race
- Oceanracer
- Geartronic member
Ik heb het volgende bij mijn lesgolf gehad:
Bij het wegrijden (dus laten slippen van de koppeling) begon de auto te schudden/trillen. Bovendien was een gierend geluid uit het vooronder waarneembaar.
Het doorschakelen(en daarbij de koppeling wederom wat laten slippen) had ook tot gevolg dat de wagen weer ging trillen, echter nu zonder rare bijgeluiden.
Km-stand was 225.000. Koppelingsplaten zelf waren nog best aardig, ook niet blauw verkleurd o.i.d. Maar omdat de platen zelf naar verhouding niet zo duur zijn, is het toch verstandig deze gelijk te laten vervangen.
Bij m'n V70 trilt de wagen soms ook, als ik de koppeling wat laat slippen. Km-stand 230.000. Verder geen geluiden waarneembaar.
Door blijven rijden zal op termijn het probleem verergeren (schrijf ik dat goed? Raar woord!), maar het kan geen kwaad.
Oorzaak is niet altijd duidelijk aan te geven. Veelal worden de aanhangers gemeld, maar achter mijn lesgolf hangt niet eens een trekhaak. Bij mijn lesgolf zal het voornamelijk komen, door het vaak te snel laten opkomen van de koppeling, waardoor de veren in het vliegwiel te zwaar worden belast. Ook het laten "bokken" van de wagen zal hierbij niet positief bijdragen. Maargoed, daar is het een lesauto voor...
Om het vliegwiel zo veel mogelijk te ontlasten, moet je dus de koppeling voldoende laten slippen. Het vervangen van de koppelingsplaten is ook nog eens voordeliger dan het vliegwiel.
Bij het wegrijden (dus laten slippen van de koppeling) begon de auto te schudden/trillen. Bovendien was een gierend geluid uit het vooronder waarneembaar.
Het doorschakelen(en daarbij de koppeling wederom wat laten slippen) had ook tot gevolg dat de wagen weer ging trillen, echter nu zonder rare bijgeluiden.
Km-stand was 225.000. Koppelingsplaten zelf waren nog best aardig, ook niet blauw verkleurd o.i.d. Maar omdat de platen zelf naar verhouding niet zo duur zijn, is het toch verstandig deze gelijk te laten vervangen.
Bij m'n V70 trilt de wagen soms ook, als ik de koppeling wat laat slippen. Km-stand 230.000. Verder geen geluiden waarneembaar.
Door blijven rijden zal op termijn het probleem verergeren (schrijf ik dat goed? Raar woord!), maar het kan geen kwaad.
Oorzaak is niet altijd duidelijk aan te geven. Veelal worden de aanhangers gemeld, maar achter mijn lesgolf hangt niet eens een trekhaak. Bij mijn lesgolf zal het voornamelijk komen, door het vaak te snel laten opkomen van de koppeling, waardoor de veren in het vliegwiel te zwaar worden belast. Ook het laten "bokken" van de wagen zal hierbij niet positief bijdragen. Maargoed, daar is het een lesauto voor...
Om het vliegwiel zo veel mogelijk te ontlasten, moet je dus de koppeling voldoende laten slippen. Het vervangen van de koppelingsplaten is ook nog eens voordeliger dan het vliegwiel.
- Oceanracer
- Geartronic member
Als het je aandrijfas zou zijn, zou je het schudden ook tijdens het rijden/versnellen moeten waarnemen. Het kan natuurlijk ook dat je koppelingsplaat (of beide platen) krom zijn. Het moet in elk geval in dat gebied gezocht worden. Als je ca 60 km/u in 4 rijdt en je trapt het koppelingspedaal voor 1/4 in, voel je dan ook trilling in het pedaal?V401.8 schreef:Bij mij is het alleen bij het wegrijden. Het schudden...
Heeft mijn V40 trouwens wel een tweemassa vliegwiel, ik lees er niks over in Haynes?
Het fluiten van de 2e en 3e versnelling bij 40 km/u is iets anders?
Ik zou niet weten hoe je koppeling zonder vliegwiel bij jouw V40 zou moeten werken. Maar ik sta overal voor open.
Voor wat betreft het fluiten in 2 en 3: Is dat met of zonder gebruik van de koppeling?
- volvogrill
- 2nd Gear member
v40.
mijn advies is demonteer de versnellingsbak,en vervang hydraulisch
druk lager,koppeling set.verniewen.klaar is kees.
deze motor heeft geen duel massa vliegwiel.
het fluit geluid komt uit de pulsair pomp,altyd hoorbaar bij koude motor.
ongeveer 3min,dan stopt dit geluid.
mijn advies is demonteer de versnellingsbak,en vervang hydraulisch
druk lager,koppeling set.verniewen.klaar is kees.
deze motor heeft geen duel massa vliegwiel.
het fluit geluid komt uit de pulsair pomp,altyd hoorbaar bij koude motor.
ongeveer 3min,dan stopt dit geluid.
-
- 3rd Gear member
Pulsair pomp? Bedoel je benzinepomp? Die fluit overigens constant vrij hard...
Het fluiten waar ik het over had is ook constant in bijv. 2e en 3e versnelling bij ca. 40 km/u. Zowel bij koude als warme motor. Dit geluid is altijd hoorbaar bij die snelheid. Zodra ik de koppeling in trap is het weg.
Het fluiten waar ik het over had is ook constant in bijv. 2e en 3e versnelling bij ca. 40 km/u. Zowel bij koude als warme motor. Dit geluid is altijd hoorbaar bij die snelheid. Zodra ik de koppeling in trap is het weg.
-
- 7th Gear member
hij heeft ook geen hydraulisch,s druklager als hij van voor modeljaar 2000 is
nieuwe koppeling erin en klaar is hij weer!
nieuwe koppeling erin en klaar is hij weer!
-
- 7th Gear member
druklager stuk misschien?die maakt dan ook herrie
- snorremans
- 5th Gear member
Het lijkt erop dat de koppelings plaat vet is door de versnellingsbak olie en het fluiten komt van de bak omdat er te weinig olie inzit?
V50 Momentum 2.4 140 PK , 170 PK by Rica, Flint Grey Pearl:2004
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
Mobility,Winter,Estate,Audioline High Performance, Pioneer TS-WX 610A
Tethys 17 inch,
Spacers 10 mm ( tussen lager en naaf )
Xenon,
Dubbele uitlaat,
Dakspoiler,
Body pakket,
Roofrails zilver,
Sunblinds,
Elektrischverstelb. en verw. lederen stoelen,
Trekhaak,
ECU spacer 14 mm,
Darkwood interieur, stuur en pook knop
Heden Mercedes B 220 ( 2020 ) 194 PK.
-
- 3rd Gear member
Ik voel olie in de bak met mijn vinger, dus dat is volgens mij wel goed.
Het fluiten is het ergste in de 2e versnelling rond de 30 km/u.
Het fluiten gaat overigens qua volume en toonhoogte mee met de snelheid (en dus ook met het toerental)...
Het fluiten is het ergste in de 2e versnelling rond de 30 km/u.
Het fluiten gaat overigens qua volume en toonhoogte mee met de snelheid (en dus ook met het toerental)...
- volvogrill
- 2nd Gear member
helaas v40 1.8 dit is duidelijk de versnellingsbak defect.olie aftappen
en kijken of men aluminium deeltjes vind in de olie.zoja einde verhaal.
en kijken of men aluminium deeltjes vind in de olie.zoja einde verhaal.
- Siebert
- 3rd Gear member
- Contacteer:
Volgens mij kan het bibberen/schokken ook wel eens liggen aan oude olie in het carter. Wanneer heb je voor het laatst ververst? Zou eerst dit eens proberen, moet toch gebeuren en kost je de kop ook niet!
XC90 T6, 2003 • 940 2.3ic Malmö estate, 1996, 416.000+
Automaat • V40 1.8 • Suzuki DL1000 XT-A 2017 • Honda Dax ST70 1974
Automaat • V40 1.8 • Suzuki DL1000 XT-A 2017 • Honda Dax ST70 1974
-
- 7th Gear member
schokken door oude olie????????
zo leer je nog is wat hier
zo leer je nog is wat hier