V50 2.4 vs. 2.4i

Geleverd vanaf 2003
Up-and-Down
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 16.09.2005 - 11:27

Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum.

Ik ben in de gelukzalige omstandigheid dat ik zakelijk een nieuwe auto kan uitzoeken en ik zit dus sterk te denken aan een V50 2.4 of 2.4i.

Het probleem is dat er erg weinig info te vinden is over de 2.4i. Deze komt in geen enkele autotest voor (die ik kon vinden). Er zijn wel buitenlandse tests, maar die hebben toch hele andere referentiekaders dan Nederlandse testers.

Ik heb al proefgereden in de 2.4 en was positief verrast over de levendigheid van deze motor, vooral op lagere toeren. Alleen de trekkracht op de snelweg (80-120 / 100-140 sprints) vielen me wat tegen. Op dat gebied ben ik dan ook redelijk verwend (rij nu een Alfa R.).

Is de 2.4i echt een veel krachtigere auto?

Is het mogelijk om de 2.4 te laten tunen naar een 2.4i , het is tenslotte precies dezelfde motor ?

Klopt het dat Volvo de hele (5-cil.) benzine range van de S40-V50 series heeft voorzien van een nieuw motormanagement module ? Een vriend van mij heeft een T5, die hij niet snel genoeg vond. Na veel gezeur bij de Volvo dealer is er uiteindelijk een nieuwe module opgezet (van Volvo), waardoor het karakter van zijn auto echt veranderd is van goedmoedig naar sportief...Volgens deze vriend is dat voor alle 5. cilinders gedaan vandaar.
Tevreden Volvo V50 rijder
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20763
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

Hallo allereerst welkom hier.

Het verschil tussen een 2.4 en een 2.4i is dat de 2.4 140pk en 220 Nm heeft en de 2.4i 170pk en 230 Nm heeft.

Die 10 Nm is net even het verschil in snel en adequaat inhalen. Dat vermogen heeft eigenlijk alleen maar met topsnelheid te maken.

Ik zou toch maar even verder kijken naar een test. Autovisie heeft er wel één gedaan.

Zit je overigens op te weinig kilometers dat je geen 2.0 D kan overwegen.

Suc6 met je beslissing.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
Summum
6th Gear member
Berichten: 4854
Lid geworden op: 04.05.2005 - 15:20
Locatie: Midden Nederland

Als tevreden V50 2.4 rijder (140 pk automaat), kan ik je deze motor zeer aanbevelen. :thumbup: Ik heb beide proefgereden en vond het verschil in prestaties het verschil in prijs niet echt waard. Tuurlijk is de 2.4i iets sneller, maar zoals V480-V40 terecht zegt is het koppel en dus de trekkracht nauwelijks hoger.

In prijs zit er tussen de 2.4 en 2.4i zo'n € 2.000,-- verschil. Ik zou dat bedrag liever besteden aan wat leuke opties.

Beide motoren zijn overigens door Rica te tunen tot 180 pk. De kosten daarvan zijn € 775,-- ex BTW. Veel goedkoper dus dan af-fabriek. Met tunen loop je alleen wel risico's op het gebied van garantie!! Ik zou dus 3x nadenkenvoor je dat laat doen, of de leasemaatschappij moet er geen probleem mee hebben.

Welke uitvoering overweeg je? Summum, Momentum of Kinetic? Veel succes met kiezen! :)
(2008) V70 T6 AWD Summum, Barents Blue, off black leder, full option
(2020) Audi E-tron
(2016) V60 D6 Twin Engine Summum, Magic Blue, Sport leder soft beige, Intellisafe Pro, Hybrid Technology, Security, Family, 19" Bor + 18" Skadi
(2011) V60 2.0T Momentum, Caspian Blue, off black leder, driver support line, exterior styling, 19" Bor + 18" Fortuna
(2005) V50 2.4 Summum, Silver, premium mobility, 18" Atreus
(2001) S60 2.4i Intro Ed. aut, nautic blue, 17" Tethys
Up-and-Down
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 16.09.2005 - 11:27

Morgen ga ik in de 2.4i proefrijden. Ben benieuwd, inmiddels is de 2.4 ervaring dan al weer een beetje weggezakt vrees ik. Misschien kan ik direct daarna weer daarmee weg.

De keuze zal idd worden tussen een 2.4 met nog zo'n 2000 Euro ruimte voor 'leuke dingen' of een hele kale 2.4i.

Ik ga voor geen van de pakketten Kinetic / Momentum / Summum. Het is belangrijker dat de auto er van binnen goed uitziet (dat is sowieso de reden dat ik bij Volvo uitkom) dan van buiten vind ik. Ik zal dus eerder een navigatiesysteem bestellen dan l.m. velgen. Tuurlijk zijn l.m velgen mooi, maar het is een kwestie van keuzes maken.

Ik maak niet genoeg kilometers voor een diesel.

De 2.4 had precies een tegengestelde karakteristiek tov van mijn huidige Alfa 2.0. De Volvo is sterk bij lage toeren en zakt dan wat weg boven de 4.000, terwijl de alfa pas begint te sjorren boven de 3.800 toeren. Daarom voelde de 2.4 voor mij heel krachtig aan vanuit stilstand en minder op de snelweg.
Tevreden Volvo V50 rijder
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20763
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

hier alvast een verwijzing naar een test van de 2.4i

http://www.autozine.nl/text/292.html
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Up-and-Down
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 16.09.2005 - 11:27

OK bedankt voor de link.
Tevreden Volvo V50 rijder
V50FUN4U
Starter
Berichten: 5
Lid geworden op: 10.09.2005 - 09:03
Locatie: Almelo

Welkom Up-and-Down,

Goede keus dat je (waarschijnlijk) een V50 gaat rijden. De mijne (V50, 2.4i Momentum Geartronic) komt deze week terug van de lpg installateur. Dus aankomende week rijden, eindelijk.

Ik heb in beide uitvoeringen proef gereden en toch duidelijk voor de 2.4i gekozen. Deze heeft beduidend meer "over" dan dan 2.4. Het koppel doet anders vermoeden, maar er is wel degelijk veel verschil. Heb jaren terug een 159 2.4 jtd gereden en deed me daar weer aan denken.

Laat ons weten wat je ervan vondt en ik wens je voor vandaag veel plezier met de 2.4i.
Coureur
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 01.07.2005 - 23:50
Locatie: Koewacht

Ik heb proefgereden met een 2.4 en vond die vanaf 4000 omw./min. duidelijk inzakken. Heb toen zonder proefrit, maar op basis van de koppel en vermogensgrafieken een 2.4i besteld. En inderdaad een 2.4i is niet zo'n beetje sneller vanaf 4000 omw./min. En kijk maar naar de 0-100 acceleratie test 10 sec. voor een 2.4 versus 8.3 voor een 2.4i, dat is 17% sneller.
Volvo C30 T5 Momentum, Silver Metallic, Dynamic Line met 17";Mestra velgen en sportpedalen, dat rijdt als een sportauto!
Up-and-Down
1st Gear member
Berichten: 30
Lid geworden op: 16.09.2005 - 11:27

Ok ik heb dus gereden in de 2.4i en direct daarna weer in de 2.4. Het verschil is toch wel opmerkelijk. De 2.4 is al een snelle auto met de genoemde 'terugval' vanaf 4000 toeren. De 2.4i is onderin ook al duidelijk krachtiger en blijft dit ook langer volhouden. Dit was echt een raket !!

Ik heb wel eens dagje in een V50 T5 gereden en ik moet zeggen dat de 2.4i deze beleving dicht benadert.

Dus misschien dat ik maar wat opties schrap en toch voor de 2.4i ga. Ik vind die motor toch wel erg aantrekkelijk. Eerst maar eens kijken hoe e.e.a uitpakt in mijn maandbedrag.

Wordt vervolgd.
Tevreden Volvo V50 rijder
Vvijftig
2nd Gear member
Berichten: 183
Lid geworden op: 13.07.2005 - 15:08
Locatie: Apeldoorn

Coureur schreef:Ik heb proefgereden met een 2.4 en vond die vanaf 4000 omw./min. duidelijk inzakken. Heb toen zonder proefrit, maar op basis van de koppel en vermogensgrafieken een 2.4i besteld. En inderdaad een 2.4i is niet zo'n beetje sneller vanaf 4000 omw./min. En kijk maar naar de 0-100 acceleratie test 10 sec. voor een 2.4 versus 8.3 voor een 2.4i, dat is 17% sneller.
Bij de 4000 toeren begint het juist pas, vanf 4000 toeren is zijn ideale toerengebied met daarbij het hoogte koppel... tussen de 4000 - 5000 toeren trekt de 2.4 juist het snelst... ben je niet in war met de 1.8.

Want wat je hierboven schrijft klopt niet.... tuurlijk is de 2.4i iets veller maar moet eerlijk zeggen dat ik dit zeer tegen vindt vallen t.o.v. de 2.4

Voor de meerprijs kan je beter een chip laten plaatsen, dan krijgt hij een hoger koppel en 40 PK erbij.

Kost je 900 euries.
"Spee rijdt altijd mee"
Coureur
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 01.07.2005 - 23:50
Locatie: Koewacht

Vvijftig schreef:Bij de 4000 toeren begint het juist pas, vanf 4000 toeren is zijn ideale toerengebied met daarbij het hoogte koppel... tussen de 4000 - 5000 toeren trekt de 2.4 juist het snelst... ben je niet in war met de 1.8.

Want wat je hierboven schrijft klopt niet.... tuurlijk is de 2.4i iets veller maar moet eerlijk zeggen dat ik dit zeer tegen vindt vallen t.o.v. de 2.4

Kijk maar eens naar onderstaande cijfers :roll:

omw/min 2.4 Nm 2.4i Nm 2.4 pk 2.4i pk
3000 210 215 100 105
3500 217 220 117 120
4000 220 230 130 140
4500 205 230 133 150
5000 200 220 140 155

Tot 4000 omw/min zijn ze bijna gelijk, daarna loopt de 2.4i duidelijk uit zowel in koppel als vermogen.
Volvo C30 T5 Momentum, Silver Metallic, Dynamic Line met 17";Mestra velgen en sportpedalen, dat rijdt als een sportauto!
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Coureur schreef:Tot 4000 omw/min zijn ze bijna gelijk, daarna loopt de 2.4i duidelijk uit zowel in koppel als vermogen.
Dat mag dan ook wel voor dat geld.....
Coureur
2nd Gear member
Berichten: 64
Lid geworden op: 01.07.2005 - 23:50
Locatie: Koewacht

bart simpson schreef:
Coureur schreef:Tot 4000 omw/min zijn ze bijna gelijk, daarna loopt de 2.4i duidelijk uit zowel in koppel als vermogen.
Dat mag dan ook wel voor dat geld.....
Ik moet toegeven dat ik mijzelf al meer dan eens heb afgevraagd of het verschil tussen een 2.4 en een 2.4i alleen de software van het motormanagement is. Want dan is het inderdaad heel duur betaald :?
Ik heb het vermoeden dat er meer is gewijzigd, omdat de auto toch een stuk sneller is, maar kan het niet terugvinden in de brochures.
Volvo C30 T5 Momentum, Silver Metallic, Dynamic Line met 17";Mestra velgen en sportpedalen, dat rijdt als een sportauto!
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Coureur schreef:
bart simpson schreef:
Coureur schreef:Tot 4000 omw/min zijn ze bijna gelijk, daarna loopt de 2.4i duidelijk uit zowel in koppel als vermogen.
Dat mag dan ook wel voor dat geld.....
Ik moet toegeven dat ik mijzelf al meer dan eens heb afgevraagd of het verschil tussen een 2.4 en een 2.4i alleen de software van het motormanagement is. Want dan is het inderdaad heel duur betaald :?
Ik heb het vermoeden dat er meer is gewijzigd, omdat de auto toch een stuk sneller is, maar kan het niet terugvinden in de brochures.
Het zijn exact dezefde motoren, de ene draait alleen wat sneller dan de andere..
Vvijftig
2nd Gear member
Berichten: 183
Lid geworden op: 13.07.2005 - 15:08
Locatie: Apeldoorn

En heeft injecttoren!!!
"Spee rijdt altijd mee"
Gebruikersavatar
bart simpson
Geartronic member
Berichten: 22418
Lid geworden op: 16.02.2005 - 16:27
Locatie: Torslanda
Contacteer:

Vvijftig schreef:En heeft injecttoren!!!
ja...... en? die heeft de 140pk toch ook?
Vvijftig
2nd Gear member
Berichten: 183
Lid geworden op: 13.07.2005 - 15:08
Locatie: Apeldoorn

Waar staat die (i) voor bij de 2.4...... ik d8 dat juist de injectie was.... motorisch ben ik niet zo'n held, maar als ik jou antwoord mag geloven kan een gewone 2.4 makkelijk opgeschroefd worden naar een 180 pk.
en een koppelwiinst van 10 - 20 Nm.

Ben benieuwd
"Spee rijdt altijd mee"
Gebruikersavatar
V480-S60
Geartronic member
Berichten: 20763
Lid geworden op: 18.07.2005 - 12:25
Locatie: La Grande Verriere

'T is ook heel dom.
Normaal gesproken zou je denken. I staat voor injectie.
Maar dit is puur om onderscheid te maken tussen de 140 en 170 pk versie.
VOLVO maakt geen auto's meer met carburatoren. (Kan ook bijna niet meer om te voldoen aan de emissienormen.)

Wat jij voorstelt Vvijftig komt overeen met enkele beweringen over het tunen van een 140 pk S60 etc. Maar daar is al een hele discussie over gevoerd. (Ik kan nog niet doorverwijzen naar het topic maar dat kan je wel opzoeken)

Zoals al gezegd het zijn gewoon dezelfde motoren alleen is de ene ietwat gedowntuned door een ander motormanagement systeem.
VOLVO FOR LIFE
440 1.7 Base, 1990 (12-93 tm 11-97)
440 TD, Wit, 1994 (11-97 tm 5-00)
480 Turbo, Rood, 1990 (5-00 tm 6-01)
440 1.8i, Flame Red, 1995 (3-03 tm 12-03)
V40 1.9D, 115 PK, Desert Wind, 2000 (12-03 tm 1-07)
S60 D5 Edition II, Black Stone, 2002 (2-07 tm 6-09)
480 GT, 2.0, Flame red, 1995 (6-01 tm 9-13)
S60 D5 Momentum, Magic Blue, 2005 (6-09 tm 9-13)
V70 2.5T AWD Kinetic, Black Sapphire, 2005 (9-13 tm 6-18)

XC60 3.0 T6 Summum, Terra Bronze, 2009, 260.000 kms (6-18 tm ..)
Gebruikersavatar
menjo
7th Gear member
Berichten: 6186
Lid geworden op: 18.02.2005 - 17:55
Locatie: Los Angeles

De 170pk uitvoering is gewoon wat "i"ntelligenter.
Bornfree
2nd Gear member
Berichten: 179
Lid geworden op: 02.12.2004 - 22:54
Locatie: Västerbottens län

Volgens mij heeft chiptuning alleen echt veel effect bij " Turbo" motoren, benzine of diesel.
Kijk ook maar eens op de site va Rica. Een non-turbo zal niet gauw 40 PK halen uit een chip.

Eric
Volvo 245 GLT 1988 (in Sweden)
Volvo S60 R T-5 2002 (in sweden)
Volvo V70 2.5 TDI Europe line, 1998
Volvo 855 2.5 10V, 1994
Volvo V70 Professional Pack 2009, Black Stone solid, Cranberry (rood) leer
Volvo 945 GLE 2.3i 1991
Volvo V50 2.0D 2005
Volvo 480 ES 1.7 1989
Volvo 480 TURBO 1990
Plaats reactie

Terug naar “S40 - V50 series”