Ervaringen Volvo 440 GL uit 1989

Alles over de 440 / 460
Plaats reactie
Eddie13
1st Gear member

Hallo allemaal!

Sinds kort heb ik een Volvo 440 GL uit 1989. Een mooie rooie! Hij bevalt me wel.
Graag wil ik weten of er hier nog meer mensen zijn met een 440 uit diezelfde tijd en wat hun ervaringen zijn. Zijn er bepaalde gebreken die ik tegen ga komen? Of ga ik er gewoon heel veel plezier aan beleven?
Ik weet al van het af en toe onregelmatig lopen en ben hier ook al verschillende topics tegengekomen waar over de stappenmotor wordt gesproken. Maar waar zit die bij deze 440?

Graag uw reacties, tips en opmerkingen.

Groet,
Eddie
440GL
4th Gear member

stappenmotor zit niet op een carburateur.

carburateurmotor is eigenlijk probleemloos, maar wat er bij de andere motoren uit de 400 serie nog wel eens misgaat is elektronica en dat zit nu net niet op de carburateur.

enigste wat nog wel eens voor wil komen is het kromtrekken van de voet van de carburateur, waardoor hij valse lucht gaat trekken en alleen nog maar wil lopen vol op de choke en met veel gas.
Eddie13
1st Gear member

Ahah...
Af en toe moet ik starten met de choke, zelfs met dit warme weer. Dus is dat misschien al een voorloper ervan.
Verder is het toerental regelmatig onregelmatig (klinkt raar als je dat zo zegt... :D), is dat ook met dezelfde reden?
Volvo 440 GL, 1989
440GL
4th Gear member

als de voet van de carburateur krom is valt er bijna niet meer mee te rijden.

het is normaal dat het toerental van een carburateurmotor niet regelmatig is bij KOUDE motor.

warm moet hij keurig netjes constant blijven.
Eddie13
1st Gear member

Dat is dus het vreemde. Als ie warm is (bijvoorbeeld na een stukje rijden op de snelweg à 120-130 km/u) dan valt het toerental soms flink terug als ik bij verkeerslichten moet stoppen. Soms zover dat de motor uit valt.
Misschien dat het een kwestie van afstellen is. Iets hoger stellen bij koud (dus makkelijker starten) en als ie dan warm is blijft ie gewoon draaien.
Ik weet het anders ook niet.
Volvo 440 GL, 1989
glitz
3rd Gear member

Ik heb 8 jaar lang een 440 1.7 carb. gehad. Nooit heb ik die normaal stationair horen en voelen lopen. Alles ging kapot wat er maar kapot ging maar ik moet zeggen het beestje bleef rijden.
Op een gegeven moment had ik besloten een nieuwe auto te kopen maar ik wilde toch nog graag weten hoelang ik nou die 440 kon laten rijden zonder er totaal niets aan te doen en te behandelen als een stuk vuil...ik had nl. in de laatste jaren een soort haat / liefde verhouding met de auto gekregen. Nou.....3 jaar lang heb ik pogingen gewaagd om de auto naar de eeuwige jachtvelden te krijgen maar hij bleef lopen. De auto was roze geworden ( voorheen mooi rood ) en liep op 3 cilinders met verbrande kleppen...de remmen waren staal..doorgeroeste spatborden achter op en de uitlaat was lek....maar ze bleef mij brengen waar ik heen moest....Toen ik mijn 460 ging halen heb ik de roze 440 een laatste rustplaats gegeven op de autosloop...ergens helemaal achterin op een stil hoekje neer laten zetten omzo haar rust te gunnen.
Dusssss....best een goede bak..blijft het doen.
Eddie13
1st Gear member

Dankjewel voor de reactie.
Maar hoe oud was de 440 toen jij hem had Glitz?
Volvo 440 GL, 1989
glitz
3rd Gear member

UIt '90 kwam die dame...
440GL
4th Gear member

Eddie13 schreef:Dat is dus het vreemde. Als ie warm is (bijvoorbeeld na een stukje rijden op de snelweg à 120-130 km/u) dan valt het toerental soms flink terug als ik bij verkeerslichten moet stoppen. Soms zover dat de motor uit valt.
Misschien dat het een kwestie van afstellen is. Iets hoger stellen bij koud (dus makkelijker starten) en als ie dan warm is blijft ie gewoon draaien.
Ik weet het anders ook niet.
er is wel iets aan de hand, hij mag niet zomaar afslaan. maar om bij de apk de co waardes te halen wordt hij vaak wat langzamer stationair afgesteld.

nogmaals, hij mag niet afslaan bij bijv. gas los.

ik ken een 440 met een superfrisse motor met nog geen ton op de klok, en die draait met warme motor ook net 50 toeren per minuut te langzaam, waardoor hij net niet lekker meer rond loopt (trillingen).
Plaats reactie

Terug naar “De Volvo 440 - 460 series algemeen”