Volvo 940 eind '96 inbouwen navigatie

De laatste serie achterwielaangedreven Volvo's
Plaats reactie
MichelP
1st Gear member

mijne dames en heren,

ben hier nieuw op de site, aangezien ik wellicht van de makkelijke
generatie ben en voornamelijk alles laat doen door volvo dealer te zevenaar, echter nu heb ik een klein probleem en dat is het volgende:

Ik heb een navigatie systeem (vdo dayton ms5000) ingebouwd in mijn volvo'tje. Deze geeft netjes beeld en doet het naar behoren zolang je het apparaat niet vraagt te navigeren.

Wat is nu het probleem: De Dayton vraagt om twee specifieke kabels, de snelheidsmeter (tacho in de dayton blijft 0 waar deze moet veranderen) en kabel uiteruitrijlichten of achteruitrijsignaal!

Daarnaast heb ik nog de vraag welke 12v kabel is nu welke, heb een rode en een gele beiden zijn 12v en het systeem doet het.

Nu zou geel lijkt mij de 12v onstekingsplus moeten zijn (machine voorkomt uitschakeling tijdens starten van de motor)
en de rode de 12v duurplus (bij uitzetten contact, stroom weg!)

Mijn vraag is dus nu: Welke kabelkleur(en) zijn de bovenstaande kabels (achteruitrij indicatie en de tachopuls (snelheidsmeter)) en waar vindt ik die?

Hartelijk dank alvast voor de aandacht, en nog meer bedankt voor een antwoord!

Michel
Denniskl
5th Gear member

De achteruitrijddraad is heel simpel.
Die kan je terug vinden bij je achteruitrij-licht.

Je hebt er ook een radio in zitten?
Dan kan je daar je 2 plussen vandaan halen.
Zorg wel dat je de eventuele radiocode bij de hand hebt.

Hoe haal je die 2 plussen uit elkaar?
Misschien dat je een spanningsmeter hebt? Doe het anders met een lampje (12V)
Je doet je contact aan, dan staat op beide draden spanning.
Doe je het contact uit, hou je er nog 1 over!

De pulsdraad voor je km teller kun je achter van je klokken (snelheidsmeter enzo) vandaan halen en dit is bij de 940 de wit/groene of grijs/oranje draad.

En die achteruitrijd-draad is heel belangrijk.
Rij je bijvoorbeeld 30 meter achteruit (gebeurt wel eens),
dan denkt je systeem dat je gewoon 30 meter vooruit bent gereden!
Omdat het geen achteruitrijd-signaal gekregen heeft.
Maar dat betekend nu dus dat je 60 meter van de juiste plek vandaan bent!

Succes!
Volvo S40, 1.8, 2001, Volvo S40, 2.0 T, 2003
[rainbow]Volvo S60, 2.0 T, 2003[/rainbow]
MichelP
1st Gear member

Oke is dus niet zo heel problematisch, maar:

Heb eens zitten kijken zojuist, hoe ik bij mijn kilometerteller kom, ik kan die van onderen zien zitten (aan de onderkant kan ik de plaat verwijderen zodat het stuurkolom e.d. kan zien zitten, alleen is het dan bijzonder lastig om erbij te komen. Nu kon bij mijn 850 op simpele wijze de bovenkant van het dash worden gedemonteerd, kan dit ook bij de 940?

zo ja, hoe: ik kan geen schroeven e.d. zien zitten.

met vriendelijke groet,

michel

alsvast bedankt voor de antwoorden!
Denniskl
5th Gear member

Heb jij een overzichtsfoto van je klokkenhandel? Dus een foto van het stuur en daarachter je klokken
MichelP
1st Gear member

Nee heb ik op dit ogenblik niet, maar kan ik wel even maken.

Hoezo?

Michel
Denniskl
5th Gear member

Misschien dat dan meerdere mensen mee kunnen kijken.
Die kunnen misschien precies uitleggen waar er schroeven zitten.
Als er uberhaupt schroeven zijn.
MichelP
1st Gear member

Bij de 940 zitten geen schroeven, bij dit type vertelde de volvodealer in amstelveen (ben daar even langs geweest) moet je aardig wat kracht zetten op een veer aan ze zijkant van het klokkenspel, induwen, en de metalen houder eruit halen, 2 of 4 (naar gelang wat je eruit wilt halen) er uit schroeven, en voilla, het klokkenspel.....

Ben er uit, nu nog kijken welke kabel ik nodig heb...
Denniskl
5th Gear member

Kee, laat maar weten of het gelukt is.
Je bent al een heel eind zo!
MichelP
1st Gear member

HET IS GELUKT!!!!!!! Jippie, Joegheee!!!! Hiep hiep,,,,, Hoera!!! ballonnen, confettie + strikjes e.d.!!!

(non- verbale uitlating van mijn blijdschap!)

Wat was het probleem ook weer:

Mijn navigatie, welke ik had gekocht om mij te begeleiden van positie a naar positie b, gaf continue aan dat ik in mijn woonplaats didam was: erg vreemd wanneer je in het centrum van bijv. Amstelveen staat (hoeft niet te worden verbeterd, dit weet ik zeker, had de borden "Amstelveen" gezien), geef aan, wil graag naar huis, en type in Didam - Machine geeft verweer en zegt: "Bestemming bereikt", nu is het zo dat ik op dat ogenblik stil stond en de thuisreis ongeveer een uur tot anderhalf uur duurt. De machine kan wellicht doormiddel van omrijroutes hier wat tijd vanaf snoepen, maar thuiskomen in minder dan 5 seconden zonder de auto van de plaats te krijgen lijkt mij niet echt de bedoeling, daarbij, Didam leek in dat geval verdacht veel op Amstelveen.

Ergo - om een kort verhaal lekker lang te maken: Hij deed het niet....

Nu had ik een kabeltje aangesloten, op de vdo waarvan de dealer bijna zeker was dat dat het kabeltje was welke het tacho signaal van de kilometer teller bevatte: NIET DUS!!, tacho signaal 0.

volgende optie, signaal aftakken achter het klokkenwerk in het dash, dus dash losmaken! Dash kan niet los bij de 940 - (hiervoor een 850 gehad en daarbij kan d.m.v. 6 (meen ik) schroefjes, binnen 5 minuten de bovenkant dash worden verwijderd.), Dus maar even de vv dealer opgebeld, en gevraagd hoe dit moet: Blijkt- aan de zijkant in het klokkenwerk net voor de glasplaat zitten twee langwerpige (1 cm lang) inkepingen, dus hier een schroevendraaier in: druk de veer naar binnen en haal de metalen afwerklijst uit het dashboard.
Vier schoeven los halen, en de gehele klokkenwinkel kan uit het dash worden gehaalt. Knip het witgroene draadje van de (als je recht voor de klok zit bij klok in dash) aansluiting aan de rechterzijde van de klok door, tak deze af, en voila, de tacho signaal geeft bij zacht achteruitrijden al -9....

bij vooruitrijden geeft het tachosignaal -157, lager en hoger en alles daartusen in (hij doet het dus), mmmmm is dit goed: het antwoord, is Ja dit is goed! De VDO moet, omdat deze in een andere wagen heeft gezeten, zich aanpassen op de mijne, het geval wil namelijk dat niet elke auto de zelfde waarden geven bij varierende snelheden... de vdo moet dus opnieuw wordn gekalibreerd..

Hoe doen we dat: Zeer makkelijk, gewoon 10 to 15 minuten rijden, de machine gaat er namelijk van uit, dat je niet door wijlanden, woning e.d. zal rijden, en gaat continue wanneer iets dergelijks gebeurd, de sateliet pollen om te kijken waar jij bent, ergo, na 10 minuten is ie gekalibreerd, en mocht je op dat ogenblik zwaar en volledig verloren gereden zijn, kan je je nav gebruiken om weer thuis te komen.

HEREN EN DAMES HARTELIJK DANK VOOR AL JULLIE ADVIES.

Michel
Denniskl
5th Gear member

Nou, toppie hoor.
Hoop dat je er veel plezier mee zult hebben!
bandji
1st Gear member

ik zal het ook eens proberen
ik heb nl ook dit probleem
940 2.3I IC TURBO ESTATE+740 estate diesel
bandji
1st Gear member

ja ja bij mij is het ook gelukt hiep hieperde piep

heren bedankt
940 2.3I IC TURBO ESTATE+740 estate diesel